Director de liceu, despre creșterea normei didactice de predare pentru profesori: Există o incompetenţă crasă la nivelul ministerului pe ceea ce se întâmplă în teritoriu. La mine la şcoală pierd cinci norme

6.578 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a vorbit, într-o intervenție telefonică la TVR Info, despre ce înseamnă creșterea normei didactice de predare pentru profesori: „La mine la şcoală pierd cinci norme. Voi avea probleme la titulari”. Acesta a afirmat că „există o incompetenţă crasă la nivelul ministerului pe ceea ce se întâmplă în teritoriu”.

„La mine la şcoală pierd cinci norme. Voi avea probleme la titulari, în principal, la Limba Engleză, la catedra de socio-umane. Sunt probleme şi pe zona de Biologie. Aici va trebui să găsesc ore din zona de opționale. Există o incompetenţă crasă la nivelul ministerului pe ceea ce se întâmplă în teritoriu”, a precizat Dan Ion Ionici.

George Purcaru, vicepreședinte FSLI, a spus despre creșterea normei didactice că „profesorii vor munci mai mult. Aceste pachete de măsuri sunt un atentat la dreptul la muncă pentru cadrele didactice”.

Luni, 7 iulie, are loc protestul profesorilor față de proiectul legii Bolojan. Acesta va fi organizat între orele 11:00 și 13:00, în fața Parlamentului, după cum au anunțat liderii sindicali. George Purcaru (FSLI) a spus despre creșterea normei didactice că „profesorii vor munci mai mult. Aceste pachete de măsuri sunt un atentat la dreptul la muncă pentru cadrele didactice”

Protestul are loc chiar în ziua în care Guvernul își asumă răspunderea în Parlament pe proiectul de lege Bolojan privind măsurile fiscale, proiect care conține măsuri cu impact direct în Educație:

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui proiect de lege care ar urma să modifice Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură s-ar aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Același proiect prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în proiect. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.

„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.

Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:

„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”

Pe 23 iunie, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:

  • Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social. (…)”

De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare. Proiectul urmărește să modifice și să completeze Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.

Citește și:
Directorul Dan Ion Ionici: Dacă va trebui să predau 14 ore, îmi voi bate joc de două școli. Îmi dau demisia dacă măsurile din educație sunt adoptate
De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit unui proiect de lege / Daniel David: Normal este să-ți raportezi salariul la numărul de ore pentru care ești plătit, adică la 40 ore, nu la 18 ore

6 comments
  1. ore remediale la clasele primare?! aproape c-aș spune:uau. de fapt la orice ore remediale, merg copiii care merg oricum la scoala. de ele ar avea nevoie cei ce nu merg, absentii zilnici. poate acolo ar trebui gandit. sa amendati parintele care nu duce copilul. sa amendati medicul care da scutire fara acoperire. sa nu se lipseasca. nu mai pun confiscarea, pe bune, a telefoanelor.

  2. Și? Ce, mai exista justiție? Vor fi procese care se vor câștiga…cândva, vor fi…cândva despăgubiri minime. Banii pe sentințele judecătorești, pentru marile din 2008 neaplicate, câștigate după nu știu câți ani, dați eșalonat procent la procent, timp de peste 15 ani! Unii beneficiari au… murit

  3. Nr de elevi s-a redus în România în ultimii 30 de ani dar nr de profesori a rămas neschimbat. S-a micșorat nr de elevi în clasa dar rezultate nu s-au observat. Guvernanții nu au curaj sa spună direct ca se reduce nr de personal din învățământ și schimba norme didactice
    .

    1. Nu mai dezinformați.

      Nr prof. a rămas neschimbat sau a crescut pt că au fost introduse discipline noi sau au fost aduși specialiști pe altele
      Ex
      Profesori de sport si lb straine la ciclul primar (probabil cam 10.000 posturi)
      Educație financiară la cls 8
      Ed antreprenorială la cls a 10
      Psihologi
      Profesori itineranți
      Logopezi
      Mediatori

      Totalul depășește probabil 20.000 dar e un lucru bun pt ca educația evoluează nu rămâne la nivelul comunist cum își doresc din nou unii.

      Sa nu uităm esențialul. Educația NU a depășit niciodată 4 % din PIB (cu tot cu bursele de reziliență electorale date abuziv de DECA)

      Școala nu e ca la contabilitate, doar cifre seci.
      Există răspunsuri argumentate pt cine le cere.

    2. S a micșorat doar incepand cu 2024-2025. nu vorbi prostii, rezultatele se pot vedea doar in zece ani, coroborat si cu alte masuri. cu marirea normei si cresterea din nou a normei, niciodata!
      cum a spus o si profesorul Coșea, se incearca distrugerea tarii, aducand in discutie si alte masuri tampite in economie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii de clasele a XI-a și a XII-a care obțin premii la anumite concursuri și iau cel puțin nota 8 la Matematică la BAC pot intra fără examen la Facultatea de Automatică a Universității Tehnice din Cluj-Napoca

Elevii de clasele a XI-a și a XII-a pot fi admiși la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) fără examen de admitere, dacă ies…
Vezi articolul

Daniel Funeriu, fondatorul taberei de excelență în matematică APEX-Maths: Putem pune România pe harta excelenței științifice și educaționale. Avem tineri de liceu, doctoranzi și profesori universitari care pot să aducă țara pe harta imperiului cunoașterii

Elevii, doctoranzii și profesorii pot pune România pe harta excelenței științifice și educaționale. Este momentul să ieșim din logica unei țări mici și neajutorate. „Repet obiectivul APEX-Maths și al întregului…
Vezi articolul

Ligia Deca schimbă discursul despre creșterile salariale promise angajaților din Educație la 1 ianuarie 2024: Acum se discută, în funcţie de proiecţia de buget pentru anul următor, care vor fi creşterile posibile / Ministra spunea recent că „vom face toate demersurile ca, chiar și în cazul în care nu avem o lege a salarizării, profesorii să beneficieze de ceea ce li s-a promis”

Ligia Deca a spus vineri seara, la Sinaia, legat de creșterile salariale ale personalului didactic, auxiliar și nedidactic, de la 1 ianuarie 2024, promise de Guvern și prevăzute în Ordonanța…
Vezi articolul