Directorii și inspectorii școlari trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu mai au dreptul la plata cu ora, în anul școlar 2025-2026 –  legea Bolojan asumată de guvern

73.921 de vizualizări
Foto: © motortion | Dreamstime.com
Directorii de scoli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul, în anul școlar 2025-2026, potrivit legii Bolojan asumată de guvern.

Deși în proiectul legii degrevarea de normă pentru directorii de școli era cu până la 30% din norma didactică de predare, ceea ce ar fi însemnat 14 ore de predare, a fost depus un amendament, care a fost susținut și de ministrul Educației, Daniel David și s-a ajuns la forma asumată care prevede degrevarea de normă cu până la 50% din norma de predare.

Prevederile se vor aplica doar în anul școlar 2025-2026, după norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii Bolojan privind măsurile fiscal-bugetare, asumată de guvern pe 7 iulie.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a făcut astăzi, 8 iulie, un apel la organizațiile de elevi, studenți, profesori și cele sindicale să se implice în elaborarea metodologiilor prin care vor fi puse în aplicare schimbările impuse de legea Bolojan.

Noile prevederi privind obligațiile de predare pentru directori de școli, inspectori școlari generali/generali adjuncți, directori ai CJRAE, CCD

Directorii din școli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți: 

  • pot fi degrevați cu până la 50% din norma de predare, învățare și evaluare,
  • nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
  • prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit legii Bolojan.

Personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență:

  • poate fi degrevat cu până la 30% din norma de predare, învățare și evaluare,
  • nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
  • prin excepție, poate face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit legii Bolojan.

Persoanele desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ 

  • pot fi degrevate parțial de norma didactică de predare, învățare și evaluare,
  • nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
  • prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit legii Bolojan.
Degrevarea de normă pentru directori și inspectori școlari, în prezent, conform legii învățământulului preuniversitar

Directorii de școli, inspectorii școlari generali/generali adjuncți, directorii Caselor Corpului Didactic, centrelor județene de resurse și asistență educațională / Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrelor de excelență beneficiază în prezent de degrevări de normă conform art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023.

Degrevare de normă pentru personal de conducere – art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023 / Sursa: just.ro

Însă, prin legea Bolojan privind măsurile fiscal-bugetare, se face o derogare de la acest articol, pentru anul școlar 2025-2026.

Prevederile privind degrevarea de normă a personalului de conducere din învățământul preuniversitar din legea Bolojan
Degrevare de normă pentru personalul de conducere din învățământul preuniversitar – Legea Bolojan

Art. LIX –  Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din  Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control poate fi degrevat de norma didactică de predare, după cum urmează: 

a)  personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării  în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. 

b) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a guvernului prevăzută la lit. a)  

c) parțial, pentru persoanele desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ. Numărul persoanelor desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și  atribuţiile acestora se stabilesc în hotărârea de guvern prevăzută la lit a).

(2) Personalul didactic degrevat așa cum este prevăzut la alin (1) nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.

(3) Prin excepție de la prevederile alin (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.

Foto: © motortion | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și
Daniel David anunță reforma burselor pentru elevi, concursuri pentru directori și reorganizarea inspectoratelor din 2026: Dacă tot e un Guvern de sacrificiu, atunci să merite!
Dacă aș fi director, în momentul de față, mi-aș da demisia în secunda doi, spune Simion Hăncescu, FSLI: Când ai 14 ore de predare și o școala cu 2.000 de elevi, de ce te ocupi? De directorat sau de predare?
Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare
SURSE 10 ore de predare, în loc de 14, pentru directori – amendament PSD la legea Bolojan
Petiție online a directorilor de școli împotriva schimbărilor din proiectul legii Bolojan: 14 ore de predare se traduc în „3,5 zile pe săptămână” de activități didactice, ce rămâne pentru management e „ireal” 
Directorul Dan Ion Ionici: Dacă va trebui să predau 14 ore, îmi voi bate joc de două școli. Îmi dau demisia dacă măsurile din educație sunt adoptate

16 comments
  1. Dar cu gradatiile de merit de la grădiniță, unde se fac documente pe banda conform cu originalul ce se întâmplă? Sunt preșcolari olimpici de se plătesc directorii și educatoarele cu 25% în plus timp de 5 ani?

  2. saracii troli de partid, magenta, Z,Vio, nu vreau sa spun ca aveti ceva buna la cap, fiindca e una si acceasi persoana, cu nick uri diferite. In Vest, directorul e manager si se ocupa strict de conducerea scolii, nu mai preda, dar voi, cum aveti ordin de la penele sa sruncati noroi, nu și nu. Doar trolii de partid mai latră aici.

  3. 10 ore pe saptamana dat din gura, e foarte mult in comparatie cu munca la privat a unui muritor de rand care ia o leafa mica in comparatie, si munceste 40 / 48 de ore pe saptamana. Si cele 18 ore a unui profesor pe saptamana e foarte mult. Doar vacantele 3 luni vara si alte 2 luni iarna si primavara toate platite gras,… sunt cam scurte. Trebuie greva facut, dar nu in vacanta ci in timpul anului scolar.

    1. Dacă muritorului de foame de la privat nu îi convine ,,leafa mică”, atunci să își dea demisia, să dea concurs cinstit și să între în învățământ. Nu vă mai luați aiurea frate de magistrați și de profesori. Dacă ați fi magistrați și profesori, nu ați mai comenta nimic, pentru că pensiile de serviciu și vacanțele ar fi în interesul vostru. Ciocu mic și terminați cu ,,falsa moralitate”.

  4. Deci nu se umblă la gradațiile de merit…. Nici nu se discută despre ele. Se vor lua în continuare acei 25% timp de 5 ani. Aceiași oameni.

  5. daca va inchipuiti ca acest individ incruntat e un fel de Corrado Cattani din „La Piovra” va inselati.
    Nu are incotro si trebuie sa sacrifice si niste bugetarii ca altfel nu ar face-o.Oricum o sa umble cu manusi cu bugetarii,asa o sa-i certe putin parinteste si luat niste maruntis din buzunare nu prea mult ca bugetarii ai voteaza.El ar fi jupuit doar pe cei care lucreaza in privat,pe cei care au afaceri,pensionarii aia ne-speciali ,gravidele,copiii,oamenii cu deficiente,nevinovatii in general.
    Numai ca era prea de tot prea ca la tzara si declansa o revolutie.O sa vedeti voi astia care i-ati votat inca o data tot pe ei.

    1. Nu ai inteles nimic !!!! Aici nu e vorba neaparat de ,, luat niste maruntis,, din salarii mari ci in primul rand de modul in care directorii in primul rand sunt sufocati efectiv de volumul mare de informari si metodologii pe care trebuie sa le puna in aplicare…dupa modelul de afara, ori esti manager si te ocupi cap- coada de conducerea institutiei ori predai si evaluezi…se vede ca esti din afara sistemului sau mai corect ,, pe dinafara….,, …….

  6. Sărmanii inspectori luau salariu 10000 lei pt 4 ore pe care nici nu le făceau.
    Mai si cumulau încă o normă sau doua pe care tot nu le făceau si ajungeau la peste 25000 lei.
    Ăștia s bugetarii de lux, peste cei cu pensii speciale.

    Bine le face domnul Bolojan.

    Hai spune-mi că nu-i așa și că erau cu salariul minim, că ai va credem. Deja sunteți caraghioși sa vă plângeți de niște mici reforme.

  7. Pentru numele lui Dumnezeu de ce nu rezolvați cu şederea până la pensie pe un post pe perioadă determinată ocupat la infinit de Dinozaurii din ISJ-uri.
    „Peştele de la cap se împute”. Şi PUTE de foarte mult timp. Nu se simte? Ar trebui!
    Un ISJ-ist longeviv are toate pârghiile să facă şi să dreagă ce vrea şi când vrea şi unde vrea pentru a ocupa în continuare postul. Vreți exemple? Nu o să fie nicio schimbare vreodată în educație cât timp nu începeți din ISJ-uri. O să ajungem în acelaşi stadiu cu schimbările climatice când nu se mai poate face nimic. ÎNȚELEGEȚI treaba asta odată!
    Nu vă „arde” încă? o să vă „ardă”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Salariul unui profesor debutant

VIDEO Cum devii profesor în Franța, în 30 de minute: Îți trebuie minimum o diplomă de licență, susții interviu cu inspectori și ești instruit câteva săptămâni până în septembrie / Criza de cadre didactice este mare, iar participanții la concursul de titularizare sunt nemulțumiți

De o lună și câteva săptămâni încoace, în Franța, Ministerul Educației organizează sesiuni de recrutare de profesori, în contextul unei crize de personal didactic, adâncită de criza pandemică în care…
Vezi articolul

Eliminarea examenului de Titularizare și angajarea profesorilor direct de școli, nu de inspectorate, sunt recomandate României în două rapoarte de expertiză ale OCDE, solicitate de Guvernul României și ignorate de conducerea Ministerului Educației

Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor…
Vezi articolul

Liderul sindical Marius Nistor, FSE, reacție la anunțul Guvernului: Să coboare marți în stradă, să se uite în ochii profesorilor și să le spună ce ne spun nouă. Nu stăm cu mâna întinsă, este vorba de statutul nostru, este vorba de demnitate. Când s-a ridicat o țară întreagă, de la cea mai mică școală din rural până la cele mai titrate colegii, iar tu tot nu înțelegi fenomenul, înseamnă că nu ai ce căuta acolo

Mesajul Guvernului, prin care purtătorul de cuvânt a anunțat aceleași prime pentru profesori, pe care le anunță de 4 zile, ca măsuri care să ducă la încetarea grevei generale din…
Vezi articolul

Servicii gratuite și reduse pentru profesori, în parteneriat cu sindicatele cadrelor didactice, în campania “10 la sănătate dentară” – un proiect Clinicile Dentare Dr. Leahu, cu FSE “Spiru Haret”, TBI Bank și bredent (P)

Rețeaua Clinicile Dentare Dr. Leahu, împreună cu Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret, TBI Bank și bredent lansează un proiect prin care facilitează accesul tuturor cadrelor didactice din România la…
Vezi articolul

Școala pe repede înainte. Elevii români raportează printre cele mai mari scăderi, în rândul țărilor membre și candidate OCDE, în ceea ce privește sprijinul primit de la profesori în procesul de învățare. Diferențe majore 2012-2022 în cazul profesorilor care explică „până când lecția este înțeleasă” – analiză pe baza datelor PISA

Procentul elevilor români de 15 ani care spun că profesorii le explică o lecție până când aceasta este înțeleasă cum trebuie este sub media internațională, și cunoaște una dintre cele…
Vezi articolul