Directorul Viforel Dorobanțu: Am o colegă de Educație muzicală care va merge în trei școli. Dus-întors, să zicem, vreo 50-60 de kilometri pe zi. Două școli sunt din mediul rural și una în mediul urban

60.033 de vizualizări
Viforel Dorobanțu la InfoEdu; moderator: Diana Coadă-Dumitrașcu / Foto: captură tvrplus.ro
Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus, în contextul creșterii normei didactice, că are o colegă de Educație muzicală care, din toamnă, va merge în trei școli. „La noi are 9 ore, la altă școală are 7 și evident că mai trebuie până la (norma de – n.red) 20”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
  • Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare pentru profesori crește, în medie, cu 2 ore.

„Am o colegă de Educație muzicală care va merge în trei școli, pentru că la noi are 9 ore, la altă școală are 7 și evident că mai trebuie până la (norma de – n.red) 20. Și asta va fi soluția”, a spus Viforel Dorobanțu.

Întrebat de școlile la care va merge profesoara de Educație Muzicală, Viforel Dorobanțu a precizat că „două școli sunt din mediul rural și una în mediul urban, că deja am pus-o să-și caute”.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: Câți kilometri va parcurge dumneaei într-o zi, ca să poată să-și facă orele?

Viforel Dorobanțu: Dus-întors, să zicem, vreo 50-60 de kilometri. Asta în condițiile în care directorii sunt înțelegători și nu pun prima oră de la 1 la 2 și a doua oră, la altă școală, de la 2 la 3, pentru că e total imposibil. O să avem o altă restricție la orar.

Lucia Cojocaru, președinte al Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean (SLIPC), a declarat că mărirea normei didactice de predare pentru profesori afectează calitatea educației. „Vă dați seama că mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru viacluj.tv

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, pentru TVR Info, că „oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri”

Numărul de cadre didactice a crescut constant între 2018 și 2024, de la 207.393 la 215.614. Acum, prin creșterea normei săptămânale cu două ore la gimnaziu, liceu și în școlile profesionale, estimările Edupedu.ro arată că vor fi eliminate circa 14.100 de posturi și peste 165.000 de elevi afectați indirect de asta.

Vineri, 4 iulie, liderul sindical Marius Nistor a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că măsurile din pachetul fiscal „vor conduce, până la urmă, și la situația în care există riscul de disponibilizări. Dispar în funcție de școală de la 2 norme și până la 5 – 6 norme”.

Ministrul Educației, Daniel David, a spus că „în Educație nimeni nu este dat afară”, în cadrul conferinței de presă de joi. Conform estimărilor de la Ministerul Educației vor fi „14.000 de norme libere”, a adăugat el, după decizia de creștere a normei didactice cu două ore.

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Citește și:
Mărirea normei didactice de predare afectează calitatea educației, spune Lucia Cojocaru, lider de sindicat: Mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu
Daniel David, mesaj către profesori: Oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri, însă vor fi mai puține ore la plata cu ora
Profesor care a dat concursul de Titularizare pentru a 16-a oară: Sunt foarte greu de găsit cele 18 sau 20 de ore. Posturile sunt foarte puține
Îngrijorări în privința posturilor scose la concursul de Titularizare 2025. Inspector școlar: S-ar putea să ne trezim că un post care a apărut acum cu 18 ore, după aplicare măsurilor fiscale, să nu mai fie un post întreg. Omul respectiv va avea nevoie de o completare de normă
Este o problemă și pentru profesorii care sunt pe viabilitatea postului, spune o directoare de școală: Avem colegi care s-au pregătit, anul acesta, să meargă la titularizare, tocmai pentru a obține acea notă de 7 și pentru a deveni titulari ai sistemului. Pentru ei, e o mare incertitudine
Directoare de școală din rural: Deja am colegi care se gândesc ce altceva ar putea să facă în afara sistemului de învățământ. Sunt oameni care au familii, au copii, au credite, au de plătit o întreținere, curentul s-a scumpit

24 comments
  1. Dar de ce nu veniți în învățământ, dacă vi se pare așa ușor? Că e criză de personal…
    Eu mi-am propus să stau doar 8 ore în școală, să nu mai iau lucrările elevilor acasă, să-mi pregătesc lecțiile la școală, ș.a.m d. dar nu reușesc să mă încadrez. E multă muncă nenormată în învățământ.

    1. Da, profesorii lucreaza de acasă după program și se întâmplă și în alte țări. Este foarte greu să ai o catreda de 20 de ore intr o școală. In tara in care predau eu , profesorii trebuie sa aibă min doua subiecte de predare ca sa primească titularizarea. Pe săptămână am în total 40 de ore numai în școală. Lucrez voluntar în timpul prânzului. Programul de normă este 8:30 am până la 3:30 pm. Trei perioade în clasă și una de pregătire. In perioada de pregătire am și alte îndatoriri, de exemplu să am grijă de clasele altor profesori care sunt absenți.

  2. doar in Romania gasesti un director de scoala care ajunge sa compatimeasca public o profesoara de muzica pentru cat de greu ii este. Cea mai frumoasa meserie este aceea de profesor de muzica, cu 18 sau cu 20 ore de lucru efectiv pe saptamana.Logica managerului da cu virgula…9+7 egal 16….deci tot la 3 scoli trebuia sa mearga…

  3. Din comentariile unora care tânjesc după programul de 3-4 ore pe zi al unui profesor, că observ că nu mai pot ” dormii”linistiți unii de programul unui profesor, că sunt așteptați cu brațele deschise să între in sistemul educational și as dori după 1an de profesat să scrie din nou și să văd că sunt tot de aceași părere.
    Nu mai vorbiți in necunoștință de cauză daca 1zi nu ati avut de a face cu această profesie si ce ceea ce implică ea.
    Asa că nu mai stați pe gânduri, dacă tânjiti după aceste ” facilitați” veniți in învățământ, mai este nevoie de oameni.

  4. foarte bine. Va face cele 8 ore zilnic pe care le facem toți. Sau sta luni la scoala-1 6 ore, marți la S-2 tot 6 ore, joi la S-3 iar 6 ore și… gata săptămâna. Este ?

  5. omuletul moare de grija profei de muzica…exista oare o meserie mai frumoasa si mai usoara decat aceea de profesor de muzica? Care-i problema ca preda la inca o scoala, doua ore? Asta da manager….n-are timp profa de muzica sa se pregateasca pentru inca doua ore??? Deveniti ridicol domnule director… ati ales exact exemplul cel mai putin potrivit…poate va dati demisia impreuna cu profa si mergeti in privat vre-o 50 km in fiecare zi.

    1. O gandire de doi lei. Unul care nu a predat in scoala dar scrie aiurea. Una sa faci naveta catre un singur loc de munca si alta in doia locuri zilnic sau chiar trei. Norma de 8 ore nu poate fii facuta la o singura scoala.Ce ne trebuie educatie muzicala, avem manele!!!

    2. Ma rog, pare ca sunteți genul de persoana care a luat note mici la școală, sau căreia nu-i performeaza copiii la școală.
      Mai exact, sunteți în câmpul muncii și lucrați cu intelectul, aveți ceva răspundere la locul de munca?
      Știți dvs ce înseamnă sa mangeriezi o clasă de elevi care numai de muzica nu le arde?
      Sa vedeți cum e să încercați să îi învățați gama când ei va așteaptă cu Romeo Fantastik și bat tarabana pe bănci.
      Habar-n-aveți despre ce vorbiți.

  6. Da,Mihai după ce suna de ieșire aproape toți,,rup” ușa la ieșire.Iar de orarul făcut pe baza curbei de efort, în interesul elevilor,nu mai exista. așa ceva.Fiti sinceri , obiectivi și analizați orarul și veți observa că este făcut doar pentru interesul profesorilor.

    1. @ Ana, ai acelasi cliseu de exprimare, „rup -ușa”, mitocanesc , denota frustrare si o tulburare obsesiv compulsiva agravanta😁🤮

    2. Nu mai este orar făcut în interesul elevului și despre curbă de efort putina lume mai știe.
      Cand trebuie sa mărești din pix normele, înseamnă că nu ai pus elevul în centrul reformei. Când zici ca nu mai decontezi naveta, orarul se face după disponibilitatea profesorilor o care ii mai ai.
      Acestea nu sunt reforme educative. Sunt reforme fiscale.

  7. Este adevărat că este greu sa lucrezi in trei școli,sunt trei șefi,dar mereu orarul este făcut în așa fel încât să aibă toate orele dintr o școală în aceeași zi,concluzia este că merge in fiecare zi in alta școală 4 -5 ore pe zi și nu este imposibil,milioane de oameni din alte sectoare fac naveta zilnic si
    au program de 8 ore ,nu de 3-4-5 ore.

      1. profii de muzica,desen,religie sunt de mult amenințați în privința normei ,nu de la reforma încoace. Asa cum muncitorii se reprofilează puteau sa o facă și ei demult. sunt profi de mate-fizica,,mate-info,romana-francez,rom-engl.ei nu sunt amenințați. cine nu invata ,sa suporte singur reforma. Reconversia profesionala se face și actual în 2 ani.

    1. Tu crezi că doar ea are catedra franjurată? Și cel care face orarul cum se împarte, pune mai întâi orele de muzică, s-o ”rezolve” pe cea de muzică, și apoi româna și matematica, pe unde apucă? Iar când vine primul control – pentru că vin constant, cum explici cum e cu curba de efort și cu orele puse la întâmplare, să fie puse?!

    2. Intr-o școală mare, o treime din profesori predau în mai multe școli, Așa că grija celor de la orar e „pe cine pun la clasă?”… Nici nu mai contează că ajunge româna sau matematica la ora a șaptea, când elevii nu se mai pot concentra nicicum.
      Lipsa profesorilor, din cauză că sunt în celelalte școli, duce la niște blocaje care sunt depășite prin sacrificarea multor principii.
      Apoi ne mirăm că elevii știu doar să citească, dar nu înțeleg ce au citit.

  8. Asta e ce oferă statul român personalului calificat din sectorul public: `sa-si caute`. Managerii dau ordine si incaseaza sporuri de conducere. Personalul sa se descurce. Si va mai mirati lumea vrea sa fuga din tara mai ceva decit in perioada comunista.

    1. ,,să își caute”nu este din vina directorului…perioada de mișcare a personalului didactic titular pentru completarea normei s- a încheiat. ( era apanajul ISJ) Ministrul dorește ,ca unele tirularizarii sa fie făcute la nivelul școlilor…prin urmare,profesorul trebuie sa consulte lista cu ore disponibile,să își aleagă ce îi convine și să depună cerere de completare a normei. Când nu cunoașteți metodologia,este mai corect sa tăceți!( apropos,nu sunteți singurul…mulți vorbitori,necunoscători… în învățământ,chiar și contabilitatea este diferită,fata de cea din alte instituții bugetare!)

    2. Vai, săraca!
      O invit sa încerce program de lucru de 12 ore (toate cele 12 ore implica lucru cu public într-un spațiu deschis, din care public 20% e întotdeauna nemulțumit și needucat) la care adăugăm aproximativ 3 ore de navetă.
      Pe salariu minim pe economie.
      Hai să fim puțin serioși aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Planurile-cadru pentru liceu vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie, peste două luni, estimează ministra Ligia Deca. Este a treia amânare în acest an electoral / Data alegerilor parlamentare, discutată pentru septembrie de politicieni

Planurile-cadru pentru liceu, care ar fi trebuit să fie lansate în consultare publică în luna ianuarie, vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie, când începe anul școlar 2024-2025,…
Vezi articolul

România suspendă din 1 iunie participarea la Institutul Unificat de Cercetări Nucleare din Rusia / Cotizația României la institutul de lângă Moscova, de 4 milioane de dolari pe 2022, nu va fi achitată „atât timp cât situația din Ucraina se menține”

România își suspendă din 1 iunie a.c. participarea la Institutul Unificat de Cercetări Nucleare (IUCN) din Dubna, Rusia, în urma agresiunii ruse în Ucraina, iar declarația de suspendare va fi…
Vezi articolul

Accesul părinților în grădinițe este permis în baza unui program discutat și aprobat de consiliul de administrație al unității de învățământ, se arată în scrisoarea metodică a ISJ Brașov: Se recomandă elaborarea unui program clar, în acord cu cererile părinţilor

Părinții au acces în grădinițe în baza unui program de acces discutat şi aprobat în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ, după cum se arată într-un document publicat de…
Vezi articolul

Studiile premierului desemnat Marcel Ciolacu: Diplomă de licență la 9 ani după absolvirea facultății, studii postuniversitare înainte de examenul de licență, exmatriculat de la doctorat / Alte câteva semne de întrebare fără răspuns

Derularea studiilor premierului desemnat Marcel Ciolacu ridică o serie de întrebări. O analiză G4Media.ro indică faptul că acesta s-a înscris la studii postuniversitare înainte de a obține diploma de licență,…
Vezi articolul