DOCUMENT O nouă materie la liceu, în clasa a XI-a. Proiect de lege pentru disciplina obligatorie „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”

3.459 de vizualizări
Deputatul PNL Ovidiu Raeţchi a anunțat lansarea în dezbatere publică a unui proiect de lege pentru introducerea la liceu a disciplinei obligatorii „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”.

Propunerea lui Raețchi vine pe fondul expansiunii fenomenului de fake news, dar și după ce raportul World Economic Forum arată că România se află pe un rușinos loc 129 în lume la indicatorul ”gândirea critică în predare” la școală.

Vorbim despre ameninţări la adresa democraţiilor liberale pe care tinerii le pot identifica şi respinge dacă deprind exerciţiul gândirii critice. Dezvoltarea fenomenului fake news generează o criză pentru societatea contemporană şi ameninţă inclusiv buna funcţionare a democraţiilor liberale. Ascensiunea recentă a partidelor izolaţioniste, rasiste şi antieuropene reprezintă o dovadă în acest sens”, arată Raețchi într-un comunicat de presă.

Proiectul vizează introducerea în clasa a XI-a a unei ore pe săptămână din disciplina „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”.

Potrivit proiectului de lege, printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei se numără identificarea unor ştiri false, verificarea ştirilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, identificarea manipulărilor informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informaţii care au ca scop final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale.

Proiectul de Lege pentru introducerea disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” în ciclul superior al liceului

Art.1
Prezenta lege reglementează introducerea disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, ca disciplină obligatorie de studiu pentru elevii clasei a XI-a.

Art. 2
În conformitate cu prevederile Legii educației naționale 1/2011, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr.18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, instituțiile și organismele abilitate ale Ministerului Educației Naționale elaborează programa școlară pentru disciplina “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” în baza prezentei legi, fiind aprobată prin Ordin al ministrului educației naționale.

Art. 3
Printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” se numără identificarea unor știri false, verificarea știrilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale.

Art. 4
Disciplina nou-introdusă “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” va beneficia de o oră de curs pe săptămână.

Art.5
În elaborarea programei școlare pentru disciplina “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, ministerul Educației se va consulta cu experți din cadrul CNA, CNCD, precum și din domeniul jurnalismului și al științelor sociale.

Art. 6
Prezenta lege intră în vigoare începând cu prima zi a anul școlar următor celui în care este adoptată legea.

Foto: Ovidiu Raețchi (sursa: Pagina personală de Facebook)


3 comments
  1. NU este necesară o materie distinctă pentru asta, e suficientă folosirea judicioasă a orelor de limbă română/maternă! Care, la rându-le, NU ar trebui sa fie DOAR ore de teorie și istorie a literaturii.
    Americanii, care SUNT excelenți comunicatori, au rezolvat de mult timp problema, separând Reading-ul de Writing.
    Am văzut manuale americane de Reading, în care elevilor li se puneau în față, în coloane paralele, trei discursuri prezidențiale cu același subiect (unul explica de ce trebuie mers în Vietnam, al doilea de ce trebuie rămas, al treilea de ce trebuie plecat de acolo), urmând teme de discuție foarte dezvoltate pe tema discursului politicianist și influențarea publicului.
    Sau, se arătau etichete de produse comerciale, urmând discuții pe teme de genul „contribuie la reducerea cariilor” înseamnă că acestea dispar? Sau „100% natural” este relevant, sau reclamă, în cazul fructelor confiate… și se extindea la manipularea prin marketing comercial…

    Nu materii noi, ci folosirea corectă a timpului elevului în școală, irosit în prezent fără rost, pe obiective artificial impuse de câteva capete din MEN…

  2. Frumoasă lege, profesionist elaborată, în concordanță cu bunele practici în domeniu, se vede că în opoziție avem profesioniști, nu ca cei de la putere !!! Unde este studiul de impact, cum se introduce în curriculum, în locul altei discipline sau se adaugă la disciplinele existente, cine sunt profesorii care vor preda această disciplină, ce universități au cursuri legate de această disciplină ? Un exemplu din categoria ”AȘA NU !” și ”SĂ FIE BINE CA SĂ NU FIE RĂU”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Deciziile ce au permis numirea lui Cornel Cătoi, prin ordin de ministru, pentru al treilea mandat de rector al Universității de Științe Agricole din Cluj-Napoca au fost suspendate de Tribunal, la patru luni de la alegerile academice / Rectorul anunță că va face recurs

Două hotărâri ce au determinat, procedural, numirea lui Cornel Cătoi pentru al treilea mandat de rector al Universității de Științe Agricole din Cluj-Napoca (USAMVCN) au fost suspendate, joi, printr-o decizie…
Vezi articolul

PROIECT Profesorii ar urma să declare în fiecare an meditațiile pe care le fac cu elevii și școlile de la care provin aceștia. Câte un responsabil numit de director cere puncte de vedere de la cei care refuză declarația și trece documentele în registrul școlii – prevede un proiect de ordin al ministrului Educației

Profesorii din școli și licee ar urma să declare în fiecare an meditațiile pe care le fac cu elevii și școlile de la care provin aceștia, potrivit unui proiect de…
Vezi articolul

Asociația Studenților la Comunicare din Universitatea din București anunță că nu participă la cursurile profesorului Horea Bădău, cercetat pentru abuzuri, dacă va preda materia „Social Media”

Asociația Studenților la Comunicare (ASC) din Universitatea din București anunță, într-o postare pe Facebook, că va boicota cursurile și seminarele susținute de lectorul universitar Horea-Mihai Bădău „întrucât nu tolerăm nicio…
Vezi articolul