DOCUMENT Procedura de constituire a normelor didactice pentru profesori, în dezbatere. Titularii care nu-și pot constitui cele 20 de ore intră în restrângere de activitate / Profesorii pot opta, din proprie inițiativă, pentru diminuarea normei și a salariului aferent, dacă nu sunt mulțumiți de orele primite în alte școli

59.183 de vizualizări
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Un nou sistem rigid, cu peste 60 de priorități și subcazuri, dar în același timp plin de excepții și derogări, a fost pus în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării luni noaptea, pe 28 iulie. Procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, prevede aplicarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede, cunoscută drept Legea Bolojan.

Noua procedură a Ministerului Educației și Cercetării, pusă în consultare, reglementează constituirea normelor didactice pentru anul școlar 2025–2026 într-un mod complex, presat de termene și plin de derogări. Practic, ar trebui reluate accelerat toate etapele de mobilitate care în mod normal durează din luna februarie până în august. Documentul vizează toate tipurile de încadrare – titulari, viabilitate de post, debutanți – și introduce reguli noi pentru completarea normelor, restrângeri de activitate și mobilitate didactică.

Inspectoratele școlare sunt obligate să emită deciziile de repartizare până pe 8 august, urmând ca listele posturilor vacante să fie reactualizate între 8 și 18 august. Se prevede o diferențiere clară între cadrele aflate în situație de completare de normă și cele aflate în restrângere de activitate, în funcție de gradul de ocupare a normei și de posibilitatea constituirii unei jumătăți de normă în unitățile de învățământ sau consorții școlare.

Norma de predare în palatele și cluburile copiilor se stabilește după reguli stricte privind numărul minim de copii per cerc și permite, prin derogare, ca până la trei grupe din alt profil să fie incluse în norma didactică, cu acordul inspectoratului sau al ARACIP.

În învățământul de masă, norma standard rămâne 20 de ore pe săptămână pentru profesori, dar apar excepții detaliate pentru personalul CJRAE/CMBRAE, consilieri școlari, psihologi, profesori logopezi, profesori itineranți și alte funcții de suport educațional, toate cu norme de 40 de ore, împărțite în 20 de ore de activități directe și 20 de ore metodico-științifice.

Cadrelor cu peste 25 de ani vechime și gradul I li se pot reduce două ore din componenta de pregătire, fără afectarea salariului.

Învățătorii și profesorii din ciclul primar au obligația de a desfășura două ore de pregătire remedială săptămânal, după cum prevede și legea 141/2025.

Pentru anul școlar 2025–2026, este interzisă plata cu ora pentru personalul de conducere și control, cu o singură excepție: în școlile izolate din rural unde nu există alt personal calificat, conform prevederilor din legea 141/2025.

Revizuirea disciplinelor opționale este permisă între 8–14 august, perioadă în care se reconfigurează și formațiunile de studiu.

Procedura stabilește o ordine foarte detaliată pentru încadrarea personalului didactic, care include peste 30 de poziții ierarhizate, de la titularii angajați înainte de 1 septembrie 2024 până la debutanții cu fracțiune de normă. În caz de reducere a activității, se aplică o listă clară de criterii eliminatorii, printre care calificativul obținut, abaterile disciplinare, lipsa specializării sau apropierea pensionării.

Extras din metodologie:

„(2) Prin derogare de la prevederile Metodologiei – cadru, în fiecare unitate de învăţământ de
stat, după reconfigurarea formaţiunilor de studiu şi stabilirea numărului total de ore pentru fiecare disciplină, conform planurilor-cadru de învăţământ aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării în vigoare, raportat la numărul de ore din norma didactică corespunzător activităţilor de predare-învăţare-evaluare stabilite conform prezentei Proceduri, se realizează încadrarea cadrelor didactice, în ordine, după cum urmează:

a) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de
muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, şi cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru;
b) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de
muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
c) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, angajate
cu contract de muncă pe perioadă determinată;
d) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6) din Metodologia – cadru care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
e) cadre didactice titulare transferate, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate;
f) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obţinut cel puţin media 7 la concursul naţional, sesiunea 2025, denumit în continuare concurs, şi care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate;
g) cadre didactice titulare şi cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la
data de 1 septembrie 2024, inclusiv, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv modificarea repartizării;
h) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024,
inclusiv;
i) candidaţii care au obţinut cel puţin media 7 la concurs, repartizaţi pe posturi
didactice/catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;
j) cadre didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de
muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;
k) cadre didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care au
promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2025, şi beneficiază de
prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru”.

Se prevede că profesorii care predau în trei sau mai multe școli nu pot fi obligați să ajungă la mai multe unități decât au avut în anul precedent.

Pentru posturile din învățământul special, în unități cu predare în limbile minorităților sau în clase cu predare intensivă ori bilingvă, sunt prevăzute probe suplimentare de limbi străine, română sau de specialitate, susținute între 11–18 august.

Dacă un cadru didactic este repartizat pe o catedră care dispare ulterior, poate reveni la postul anterior, dacă acesta nu a fost ocupat între timp.

Pentru cei care nu își pot completa norma în unitatea de bază, se prevede completarea la nivelul județului, iar în rural chiar și pe discipline înrudite, până la un sfert din normă, păstrând drepturile salariale.

Cererile pentru restrângere de activitate și completare de normă se depun între 11–14 august, cu publicarea punctajelor pe 18 august și soluționarea contestațiilor în zilele următoare.

În ședințele de repartizare, cererile sunt soluționate într-o ordine strictă, începând cu titularii afectați de restrângere și până la debutanții fără definitivat. Profesorii pot opta, din proprie inițiativă, pentru diminuarea normei și a salariului aferent.

„Art. 11 (1) Cadrele didactice repartizate pe posturi didactice/catedre conform prezentei
Proceduri, după prezentarea la posturile didactice/catedrele la care au fost repartizate şi încheierea contractelor individuale de muncă/actelor adiţionale la contractele individuale de muncă, potrivit Metodologiei-cadru şi prezentei Proceduri, pot opta, din proprie iniţiativă, să nu desfăşoare o parte din orele aferente activităţilor didactice de predare-învăţare-evaluare la clasă, în noile unităţi de învăţământ, cu diminuarea corespunzătoare a drepturilor salariale şi a vechimii în muncă/învăţământ”, potrivit procedurii puse în dezbatere.

În august, directorii, inspectoratele și cadrele didactice trebuie să parcurgă un labirint normativ în doar câteva săptămâni pentru a finaliza întreaga mobilitate și încadrare în noul an școlar care începe pe 1 septembrie 2025, iar cursurile încep oficial pe 8 septembrie, conform calendarului anului școlar 2025-2026.

Foto: Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


21 comments
  1. un abuz încredibil și toată lumea tace!
    Dau ăștia in profesori de când s au înscăunat!!
    o mizerie povestea asta cu : nu ți convine unde ai completare,îți iei mai puține ore pe bani mai putini!!!! nu i destul că au tăiat norma de hrana?!
    rușine nea Dani și nea Ilie ….

  2. Eu nu înțeleg ceva… ,,Cadrele didactice care nu își pot completa norma didactică pot opta pentru reducerea normei….”
    Atunci cum se va acoperi orarul elevilor, cu ce profesori, fiindcă sunt mulți în situația aceasta?
    Nu va vrea niciun debutant să lucreze cu jumătate de normă sau mai puțin…

    1. Nu afectează doar salariul, afectează vechimea în învățământ și în muncă, dacă ceri reducerea numărului de ore. Dacă o tăiere de salariu poate o iei în calcul, în caz de forță majoră – ce faci cu celelalte? Sunt afectate perioadele de înscriere și desfășurare a gradelor, trecerea la tranșe noi de vechime, contribuțiile la sistemele de pensii și asigurări de sănătate, etc.

      Cine-ar fi nebun să accepte așa ceva?!

    2. aceste sindicate si acesti lideri sindicali plini de bani si de privilegii, care ii tradeaza pe profesori de fiecare data, instigand la greva exact atunci cand nu se poate obtine nimic decat pierderea banilor de catre grevisti,..chiar nu se gandeste nimeni sa dea in judecata ministerul si pe omul ala care nu stie ce face?

  3. Acest document nu este complet. La art. 6, alin. 2 ordinea ierarhizării nu îi include pe profesorii titulari ai învățământului care și-au făcut completări de normă didactică pe perioadă nedeterminată începând cu anul școlar 2025-2026 în altă unitate de învățământ decât cea în care erau titulari până la 1 septembrie 2025, inclusiv.

    1. Sunt la art. 6, alin. (2), e). Acești oameni au trecut deja prin procedura de completare sau restrângere (cu inspecții, interviuri și dosar cu sute de hârtii adunate din mii de locuri, toate reavizate de un director, de inspectorul de specialitate și apoi de cei de la personal) și acum o vor relua. La dosarul acela de peste 130 de pagini, din martie, mai adaugă niște hârtii proaspete, mai primesc 0,01 puncte pentru fiecare oră de curs de formare. Nu pot adăuga rezultatele la concursuri pe anul în curs, pentru că așa e metodologia.
      Vestea bună este că nu mai susțin probe.
      Vestea proastă este că s-a schimbat ordinea priorităților și au prioritate la repartiție restrângerile, apoi completările (vezi Art. 10. (1) a) și e). Total invers decât a fost.
      Sună a abuz administrativ sau instituțional, poate ar merita consultat un avocat.
      Felicitări celor ce au gândit această procedură! Au asigurat perpetuarea incompetenței și delăsării în sistem. Toți titularii (unii prin art. 253) care s-au cuibărit, au luat definitivatul cel obligatoriu, apoi s-au culcat ani mulți în liniștea contractului pe perioadă nedeterminată, în școli urbane, pot rămâne să doarmă liniștiți, în timp ce titularii care s-au străduit să ia celelalte grade și au palmares de rezultate, victime ale unei restrângeri de activitate nefericite, n-au decât să treacă din nou prin tot circul mobilității și să accepte orice li se oferă, oriunde li se oferă (după titularizare!), probabil cu o normă fragmentată în 2-3 școli astfel încât toate școlile să aibă dificultăți maxime în organizarea orarului. Să luăm un profesor de materie cu 2 ore/săpt./clasă care are 9 ore într-o școală, 5 în altă școală și 6 în o a treia.
      De ce ai mai rămâne în sistem?

  4. Liceu mărișor.
    Doi profesori gr 1, ambii cu norma redusă de 16 h.
    Mai rămân 18 ore, care sunt scoase la titularizare.

    Vine David cu reforma.
    Care e ordinea operațiilor?

    1. Vine noul profesor ce a luat titularizarea cu peste 7 pe post, și astfel vor avea toți trei nevoie de încă o școală pt completarea orelor?
    sau
    2. Își completează cei doi titulari noua norma de 20 h și rămân 10 ore pentru cel ce a luat titularizare (și care nu mai are pe ce se titulariza)?

    1. Sper că acest caz este ipotetic, altfel s-a încălcat legea.Nu aveau voie să dea la titularizare cele 4 ore pe care aveau catedra cei cu restrângere la 16 ore. Normele se fac (faceau) pe 18 ore. Cele 4 ore pot fi date spre suplinire, dar nu au viabilitate, ele aparțin normelor celor doi titulari. Altfel la pensionarea cuiva nu s-ar putea titulariza altcineva nou pe norma celor pensionați.

  5. Cu educatoarele ce facem ? La grădinițele cu program normal copiii vin la 8,30 la grădiniță și la 11,30 gata acasă ,așa le este sugerat părinților ,bunicilor.Sunt pline străzile comunelor la 11 de copii care au ,,terminat” programul la grădiniță.La cămin după amiază oficial fiecare grupă are educatoare ei,dar în realitate copii sunt strânși doua ,trei grupe intr o sala de clasă și doamnele educatoare la cafea,țigări.De ce primesc indemnizație de diriginte educatoarele,n au catalog,note,ore de consiliere și tot ce face un diriginte de la școală.

    1. Cu tot respectul, simt nevoia să răspund celor care, din neștiință sau neînțelegere, emit păreri grele despre profesia de educator.

      A fi educatoare nu înseamnă „stat 4-5 ore și atât”. În spatele fiecărei activități stă o muncă nevăzută: planificări, pregătire de materiale, comunicare cu părinții, adaptarea continuă la nevoile fiecărui copil, formare profesională, redactarea documentelor impuse de sistem și, poate cel mai important, implicare emoțională totală.
      Să nu uităm că educatoarea este adesea prima figură de autoritate blândă din viața unui copil. Este cea care pune prima cărămidă la temelia unui caracter, care veghează cu răbdare și care cultivă valori, dincolo de litere și cifre.
      E ușor să judeci din afară. E greu să înțelegi fără să fi trăit o zi în pantofii noștri.
      Dragi colegi, dragi părinți, dragi cetățeni: vă invit să ne susțineți, nu să ne înjosiți. Vă invit să vedeți munca din spatele cortinei, nu doar scena. Pentru că doar împreună putem ridica învățământul – nu cu degetul arătat, ci cu mâna întinsă spre colaborare.
      Cu respect,
      O educatoare din rural, care nu „trândăvește”, ci modelează suflete

  6. Doua ore nu contează. Contează ca s-a micșorat ILEGAL, salariul. S ca e un pas pt trecerea la 8 ore pe zi la aceiași bani. Asta nu se rezolva cu proteste și greve. Liderii de sindicat trebuie sa dea în judecata ministerul. E singura soluție. Protestele sunt utile doar dacă schimba conducerea apărută în 18 Mai.

  7. care discipline sunt înrudite,mai borfașilor?? cele din aceeași arie curriculara?? Cât de înrudită este matematica cu biologia?? ( mai ales,că la gimnaziu vorbim mai degrabă de biologie comparată…daca nu cunoști anatomia și fiziologia fiecărei grupe ( plante,animale,om) cum sa explici pe înțelesul elevului asemănările,deosebirile,caracterul evolutiv!??

  8. Incredibil ! Inadmisibil ! Era o veche expresie renumita „proletari din toate tarile uniți-vă! ” Azi ar suna cam asa : Profesori din toata tara uniți-vă! Nu putem accepta cea mai mare distrugere a scolii romanesti din toate timpurile ! Prin forța vom izbandi ! Dumnezeu sa binecuvinteze dascalii din Romania !

  9. Nu există cuvinte suficient de ascuțite sau suficient de dure, nu există urlet uman sau animal pentru a exprima nedreptatea făcută educației. Nimic din actualul program guvernamental nu are acoperire în promisiunile electorale, iar partida pro-europeană nu are nicio legitimitate să facă rău cetățenilor fără acordul, fără votul acestora. Dacă erau integri, refuzau să guverneze samavolnic, pe principii medievale, „dacă voi nu ma vreți, eu vă vreau”, vă cumpăr cu petreceri și vă vând ca pe sclavi, cu șuturi în fund. Orice politician onest, într-o astfel de situație economică, ar fi propus alegeri anticipate unde politicienii să se bată în programe de reformă, nu în promisiuni de belșuguri și în minciuni sfruntate. Mă tem că partida extremistă va avea mai devreme de un an nu doar parlamentul, dar și președinția.

      1. Pricepe – nu vom avea noi… dar nu va mai avea NIMENI. La un moment dat, când o tot iei pe spinare fără să fie vina ta, nu mai ai nevoie de libertate și democrație și alte cuvinte – că la noi nu sunt și existente, doar declarate – și vrei să vezi cum ard și ceilalți. Nu doar tu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Guvernul condus de generalul (r) Ciucă vrea să declare anul 2023 drept Anul Ostaşului Necunoscut al României. Urmează ”manifestări cu tematică specifică” în școli, ambasade, biserici și ONG-uri

Guvernul Ciucă vrea să instituie anul 2023 drept ”Anul Ostaşului Necunoscut al României”, potrivit unui memorandum aflat pe ordinea de zi a ședinței executivului de miercuri. Ministerul Apărării propune ca…
Vezi articolul