Două noi specializări, „Pedagogia învățământului primar” și „Educația timpurie” – introduse în Nomenclatorul domeniilor și programelor de studii universitare pentru 2024-2025 / 15 programe de licență, la 8 universități, vor intra în lichidare / Schimbările la nivel de master în anul universitar următor

[jp_post_view]
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
„Pedagogia învățământului primar” și „Educație timpurie” sunt două noi specializări înființate și introduse în Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare pentru anul universitar 2024-2025, adoptat săptămâna aceasta de guvern. Cele două programe, introduse ca urmare a Legii învățământului preuniversitar din 2023, vin în completarea celor existente deja în cadrul domeniului Științe ale educației, ce cuprinde și „Pedagogia învățământului primar și preșcolar”.

Tot marți a fost adoptată și o hotărâre de guvern privind Domeniile și programele de studii de master acreditate și numărul de studenți ce pot fi școlarizați în anul 2024-2025 – detalii mai jos.

  • În cadrul Nomenclatorului actualizat, alte două domenii  de studii au fost reîncadrate.
  • Iar 15 programe universitare de licență oferite de 8 instituții intră în lichidare începând din anul universitar următor, însemnând că pentru acestea nu se mai organizează admitere – Detalii mai jos.

Potrivit Legii 198/2023 (Art. 176), pentru funcția didactică de profesor în educație timpurie va fi nevoie de diplomă de licență în specializarea „Educație timpurie”, iar pentru a fi profesor în învățământul primar, una dintre rute este diploma de licență în specializarea „Pedagogia învățământului primar” și un program de master didactic cu durata de un an.

Drept urmare, se înființează, conform noului Nomenclator, specializările „Pedagogia învățământului primar” și ”Educație timpurie”, în cadrul domeniului de studii „Științe ale educației”. Acestea completează specializările existente – „Pagogie”, „Psihopedagogie specială”, „Pedagogia învățământului primar și preșcolar”, „Pedagogie socială”.

O altă schimbare la nivel de nomenclator, survenită la cererea unor instituții de învățământ:

  • Domeniul de studii universitare de doctorat/masterat „Inginerie navalăși navigație” și domeniul de licență „Inginerie marină și navigație”, cu specializările „Navigație şi transport maritim şi fluvial”, „Navigație, hidrografie și echipamente navale” și „Electromecanică navală”, se reîncadrează în ramura de științe „Ingineria transporturilor”. Cele două domenii sunt astfel eliminate de la ramura de științe ”Inginerie mecanică, mecatronică, inginerie industrialăși management”.

Potrivit Hotărârii de Guvern, pentru anul universitar 2024-2025 vor exista 2209 specializări/programe de studii de licență, oferite de 52 de universități de stat. În cazul universităților particulare, 34 de astfel de instituții acreditate oferă 338 de specializări.

Aceeași HG prevede și programele care intră în lichidare, deci pentru care nu se mai organizează admitere, după cum urmează:

  • UNST Politehnica București – 2 (Inginerie economică în domeniul electric, electronic și energetic, Sisteme de transport operațional)
  • Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca – 1 (Inginerie economică industrială – limba engleză)
  • Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – 1 (Inginerie industrială – limba engleză)
  • Universitatea de Vest din Timișoara – 2 (Cartografie, Informatică aplicată)
  • Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad – 2
  • Universitatea Hyperion din București – 1
  • Școala Normală Superioară București – 4
  • Fundația „Ștefan Lupașcu” – ISE din Iași – 2
Schimbări la nivelul studiilor de master – anul 2024-2025

O serie de programe de master didactic și alte masterate în domeniul Științelor educației, propuse de universitățile publice, pot fi consultate detaliat aici.

Alte modificări prevăzute în HG adoptată săptămâna aceasta:

  • Diminuarea capacității de școlarizare a domeniilor evaluate cu 1.450 de locuri (de la 11.365 la 9915), în urma validării ARACIS
  • Încadrarea în categoria master profesional a 143 de programe de master, în cadrul a 41 domenii de studii de master (124 programe la 14 universități de stat, 19 programe la 6 universități particulare)
  • Intrarea în lichidare, în urma validării ARACIS, a 18 programe de studii din cadrul a 7 domenii de studii (16 programe la 3 universități de stat, 2 programe la o universitate particulară)
  • Intrarea în lichidare, la solicitarea universităților, a 95 de programe de master (86 la 12 universități de stat, 9 la 3 universități particulare acreditate)
  • Intrarea în lichidare, la solicitarea universităților, a 10 domenii de studii de master (3 de la două universități de stat, 7 la două universități particulare acreditate)
  • 38 de programe de studii de master, în structura a două universități de stat, își schimbă statutul de masterat de cercetare/masterat profesional.

Nomenclatorul complet pentru studii de licență poate fi consultat aici.

Lista completă a programelor de master, cu număr maxim de studenți, la universități de stat în anul 2024-2025 poate fi consultată aici.

Programele de licență care intră în lichidare:

Citește și:
LISTĂ Programele de master didactic și alte masterate în domeniul Științele educației propuse de universitățile publice românești în anul universitar 2024-2025
Managementul mai multor sisteme tehnice militare, securitatea cibernetică, inteligența artificială – noi specializări universitare / Nomenclatorul domeniilor și specializărilor universitare, actualizat printr-un proiect de hotărâre a guvernului
Guvernul a aprobat desființarea specializării „Psihologie” de la Academia SRI. Din toamnă va fi înlocuită cu licența în „Operațiuni de intelligence”, ai cărei absolvenți vor fi „angajați ca agenți operativi” ai serviciului secret / Alte 51 de specializări de la 20 de universități intră în lichidare – LISTA

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evenimente online și webinarii cu sfaturi și resurse pentru părinții de adolescenți, la care participă psihologi, experți în parenting și în științele educației – în perioada 18-20 aprilie – Școala de primăvară ROSE

O serie de evenimente online și webinarii ce aduc împreună experți în psihologie, în parenting și în științele educației, pentru a oferi părinților de adolescenți resurse și sfaturi pentru susținerea…
Vezi articolul

Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea muncii cadrului didactic

Profesorii cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: În loc să se concentreze pe educarea și sprijinirea elevilor, profesorii sunt nevoiți să se ocupe de formalități birocratice

Peste 3.000 de profesori au semnat o petiție prin care solicită ministerelor Educației, Muncii și Familie ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială. „Noi, cadrele didactice…
Vezi articolul

Ce înseamnă excelența? Să-ți depășești profesorul de la clasă – spune Maria Ciobanu, profesoara de geografie a lui David Dumitrescu, câștigătorul medaliei de aur la Olimpiada Internațională 2024

Profesoara de Geografie a lui David Dumitrescu, câștigătorul medaliei de aur de la Olimpiada Internațională de Geografie a vorbit, în cadrul unui interviu realizat de TVR Craiova, despre ce înseamnă…
Vezi articolul

Universitatea din București îi va acorda titlul de Doctor Honoris Causa profesorului András Sajó de la Universitatea Central Europeană, fost judecător al Curții Europene a Drepturilor Omului și critic al democrației iliberale promovate de regimul Viktor Orban

Universitatea din București îi va acorda, miercuri, distincția de Doctor Honoris Causa lui András Sajó, specialist în drept constituțional comparat și profesor la Universitatea Central Europeană din Viena. Acesta, fost…
Vezi articolul

De ce a propus Președinția activități „verzi” în Școala Altfel, desființată din noiembrie 2021? Ligia Deca: S-a întâmplat după ce grupul de lucru a finalizat draftul de raport / Înainte de 2025 vom vedea primele școli verzi

Primele școli verzi, în România, vor apărea până în anul 2025, a spus Ligia Deca, consilier de stat în cadrul Departamentului de Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale, la Radio…
Vezi articolul