Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de Litere din cadrul Universității din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „e obligatoriu” să fie regândit concursul de titularizare. „E foarte frustrant să-l dai de mai multe ori”, „să iei note bune de fiecare dată și să trebuiască să-l repeți”, a precizat cadrul didactic.
Aceasta a povestit că a observat că absolvenții de facultate care ajung în școli ies din sistem, pentru că nu se pot titulariza, plus presiunea din jur:
„Eu văd, în primul rând, multă dezamăgire, disperare, la absolvenții de facultate care ajung în preuniversitar. Nu au posturi, nu se pot titulariza. După 2-3 ani, dacă pot, ies din sistem, pentru că li se pare prea mult, prea greu. Te macină inerția asta, da, banda rulantă în care intri cu atât de multă birocrație, cu toată presiunea din jur, părinți, copii, școală, tot sistemul. Cred că trebuie să facem rapid ceva cu toții, fiecare acolo unde poate și unde se pricepe mai bine”, a menționat cadrul didactic.
Moderatoare: Pentru că ați deschis discuția despre titularizare, nu face în mod special obiectul discuției noastre, dar vă întreb cum vedeți schimbarea acestui examen? Știți că ea e cerută în spațiul public. Profesorii se constituie în grupuri și încearcă să propună Ministerului diverse variante pentru a regândi acest examen. Personal, cum vedeți?
Oana Fotache Dubălaru: „E obligatoriu să fie regândit (concursul național de titularizare – n.red). E foarte frustrant să-l dai de mai multe ori, fără niciun rezultat, să iei note bune de fiecare dată și să trebuiască să-l repeți. Și el nu oferă, practic, mare lucru, ca final. Și apoi nu există o astfel de pregătire și o predictibilitate. De-asta, anul trecut, noi am introdus niște cursuri pentru studenții din anul 3 de pregătire pentru titularizare, fiindcă cererea e atât de mare. Regret că n-am putut să organizăm și cursuri post-universitare. Acolo, probabil că și din sistemul de învățământ ar fi venit profesori care nu sunt încă titulari, fiindcă e ca la bacalaureat, ca la Evaluarea națională, e un șablon pe care trebuie să-l umpli. Asta regret eu. Sunt atât de formalizate subiectele. (…)”
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că printre politicile educaționale pe care ar urma să le anunțe în iunie 2025 va fi și regândirea titularizării, adică a concursului național de ocupare a posturilor de profesori. El a criticat actualul proces, în care „oameni buni care dau examene peste examene nu reușesc să ajungă” la contract pe perioadă nedeterminată, fiind nevoiți să repete concursul din cauza lipsei de posturi.
Informații de context
Recent, pe 24 ianuarie, un grup de profesori suplinitori a transmis o scrisoare deschisă către ministrul Educației, Daniel David, în care își exprimă nemulțumirile legate de organizarea actuală a examenului de titularizare. În scrisoare, document obținut de Edupedu.ro, aceștia semnalează că, anual, zeci de mii de suplinitori sunt obligați să susțină acest concurs, indiferent de rezultatele obținute anterior, ceea ce contribuie la instabilitate profesională și afectează calitatea actului educațional.
Pe 25 august 2024, un grup de profesori suplinitori au trimis o scrisoare către ministra Educației, Ligia Deca, cerând să nu susțină din nou concursul de Titularizare odată ce au obținut note peste 7. Textul a fost transmis și redacției Edupedu.ro. Profesorii semnatari ai scrisorii acuză și că nu sunt posturi din cauză că profesorii titularii primesc ore suplimentare în regimul „plata cu ora”.
În scrisoarea adresată ministrei Ligia Deca, profesorii subliniază în repetate rânduri că speră că nu va fi un demers „ignorat și de această dată”. Scrisoarea vine după un text asemănător al „grupului de profesori suplinitori” despre care Edupedu.ro a scris pe 12 august, după o petiție online Declic de la finalul lunii iulie semnată de peste 6.000 de persoane și mai multe memorii ale profesorilor angajați pe durata viabilității postului.
La mijlocul lunii iunie, Edupedu.ro a scris despre ministerul Educației care nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversiar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.
- Asta după ce Edupedu.ro a scris pe 30 aprilie despre faptul că profesorii angajați pe posturi cu viabilitate pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată.
- Cu alte cuvinte – prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).
- Ministerul Educației a răspuns senatoarelor la întrebările legate de situația celor peste 1.200 de profesori despre care a scris și Edupedu.ro. Aceștia au cerut printr-un memoriu adresat Ministerului Educației titularizarea în Învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, dacă au fost angajați pe un post cu viabilitate și au nota peste 7.
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
6 comments
Trebuie desființat acest concurs numit “titularizare” . Este o bătaie de joc la adresa tinerilor care obțin note bune și trebuie să îl repete an de an , nu mai zic de multitudinea de hârtii și dosare care trebuie depuse la inspectorat. Plus ca acest examen nu reflectă nici pe departe cunoștințele și valoarea ta ca profesor .
Titularii iau orele în regim PCO după toate etapele de mobilitate, inclusiv cei ce au note sub 7 și din ani anteriori! Nu asta e motivul pentru care nu sunt posturi ,
Doamna ar trebui să ,,PRICEAPĂ” că pregătirea psihopedagogică și metodică a viitoarelor cadre didactice (de orice specialitate), NU SE POATE REALIZA prin faimoasele module, care dau dreptul la concurs de titularizare! P.S. Poate să ne prezinte o statistică a absolvenților de litere, de exemplu, care NU CUNOSC GRAMATICĂ, nici măcar de clasa a VIII-a? Legea 1 , din 2011, prevedea master didactic (2 ani), dar și aceste module ,,PLĂTITE” ! De ce doar prin 2020 au început s-o aplice? Până atunci ,,modulele” erau la putere! (Între timp a apărut 2198/2023) Ș-apoi, acest EDU PEDU doar ,,bagă bățul prin gard”! 😀
Tltularizarea desfiintata. Posturile didactice scoase la concurs pe 2 ani. Ai rezultate bune la clasa se prelungeste inca doi ani, nu ai iti cauti alt loc de munca. Avem mii de profesori ce si au luat aceasta titularizare si nu ii mai da nimeni afara pt rezultate slabe. Tocesc bine pt titularizare, isi aranjeaza inspectiile la clasa si asa ajung la pensie……….
Atâta timp cât vorbim de un concurs, prin participarea tuturor celor interesați în fiecare an se asigura egalitatea de șanse, dat fiind că toți candidații care vizează aceleași posturi vor avea aceleași condiții de verificare.
Dacă ar fi un examen, s-ar putea folosi notele de la un an la celalalt fără restricții. Chiar și acum, se pot folosi notele din anii anteriori, dar abia după ce au fost repartizați candidații care au participat la concursul din anul curent.
De de nu își vede de facultatea ei! Nu au studenții atâtea alegeri cate au elevii de liceu. Nu e nimic corect in asta