Ecranele au pus stăpânire pe școlile americane în așa măsură încât și mulți elevi spun că e prea mult / „Nu mai poți întoarce spatele tehnologiei”, dar mulți părinți și copii se plâng că e prea multă, iar numeroase aplicații educaționale nu au rezultate dovedite – analiză Wall Street Journal

12.491 de vizualizări
Foto © Lincoln Beddoe | Dreamstime.com
Transformarea digitală reprezintă „un mare experiment care se petrece în unitățile de învățământ din America”, unde la grădiniță sunt predate lecții și se numără cu voce tare după clipuri YouTube, temele de gimnaziu se fac pe laptop și proiectele de grup din liceu se finalizează cu bife în Google Docs, scrie Wall Street Journal (WSJ) într-o amplă analiză despre impactul tehnologiei asupra educației din SUA. Potrivit publicației, „ecranele au pus stăpânire pe clase” într-o manieră în care până și mulți dintre elevi spun că e prea mult.

Potrivit sursei citate, digitalul a devenit regulă în condițiile pandemiei Covid-19, fără prea multă dezbatere și în condițiile unor cercetări cu rezultate adesea neconcludente, iar în prezent există foarte multe semne de întrebare, în rândul profesorilor, dacă digitalizarea adoptată atât de rapid chiar aduce suficiente beneficii – lecții mai active, educație personalizată, eliminarea multor bariere între diverse categorii de elevi – sau mai degrabă predomină efectele negative în rândul copiilor.  

Publicația citează elevi care se plâng de faptul că trebuie să stea atât de mult timp cu ochii în ecrane, în scopuri educaționale, context în care arată, pe baza unor statistici analizate de specialiști (date culese de compania Lightspeed Systems în rândul a peste 2,8 milioane de elevi din toată țara) la solicitarea Wall Street Journal:

  • Elevii din învățământul preuniversitar din SUA (clasele 1-12) petrec în medie 98 de minute din timpul de școală pe dispozitive asigurate de unitățile de învățământ, reprezentând peste 20% din timpul de învățare. 
  • Timpul petrecut pe ecrane atinge un maxim de 2 ore și 24 de minute în clasa a 6-a (35% din timpul de învățare)
  • Timpul scade pe parcursul liceului până la 70 de minute pentru elevii din clasa a 12-a, când orele de școală sunt mai flexibile și mulți elevi trec preferă să folosească dispozitivele personale

Aceeași publicație arată că, dacă înaintea pandemiei circa 20% dintre profesori spuneau că elevii lor și-au terminat cel puțin jumătate din activitățile la clasă pe dispozitive digitale, procentul a ajuns la 50% în prezent, în condițiile în care cercetările privind eficiența folosirii tehnologiei în educație sunt adesea contradictorii și nu există, încă, răspunsuri clare.

Dar, după cum este citată o profesoară din San Antonio, Texas, care încearcă să găsească un echilibru între folosirea tehnologiei pentru școală și evitarea elementelor care îi distrag pe elevi, în acest moment „tehnologia este ca oceanul: nu poți să-i întorci spatele”. 

Wall Street Journal menționează exemplul unei școli din statul Washington, lăsată fără acces la sistemul informatic timp de peste o lună, în urma unui atac cibernetic. O profesoară care predă la clasa a 6-a este citată povestind cum s-a panicat pentru că nu mai avea acces la curriculumul digital, singurul pe care îl folosise de când a început să predea, în 2019, dar care a ajuns să se adapteze la lucrul cu obiecte, afișe sau scris de mână în cadrul orelor de matematică, iar în aceste condiții a constatat că elevii lucrează mai bine.

Potrivit publicației, cercetările cu privire la utilitatea tehnologiei sunt adesea divergente:

  • O analiză a 24 de studii publicate anul trecut arată că studenții rețin mai multă informație când își iau notițe de mână, iar unele cercetări afirmă că nivelul de înțelegere este mai ridicat în cazul cititului pe hârtie, în locul ecranului.
  • Pe de altă parte, cercetări asupra unor produse tehnologice arată îmbunătățiri în învățare, la nivelul elevului.

Unii profesori citați spun că tehnologia este esențială pentru a-i sprijini pe elevii cu nevoi specifice, precum instrumentele de traducere instant pentru elevii din familii care tocmai au imigrat sau programele de afișare pentru elevi cu dislexie.

Dar multe companii pretind, pe baza unor analize interne, că produsele lor au rezultate foarte bune pe învățare, rezultate care nu se regăsesc, însă, în verificări independente.

Wall Street Journal menționează că, în acest moment, accesul la calculatoare este aproape universal în școlile publice americane – 95% dintre acestea declară că au oferit elevilor dispozitive în ultimul an școlar. Acest lucru a eliminat multe bariere între elevii din medii avantajate și cei din medii dezavantajate, în ceea ce privește accesul la instrumente educaționale.

  • Dar opiniile părinților sunt împărțite: un sondaj din 2023 arăta că trei sferturi dintre părinții americani apreciau că utilizarea calculatorului are un efect pozitiv asupra învățării. Dar 40% dintre ei spuneau că elevii petrec prea mult timp în fața ecranelor, iar într-un alt sondaj 35% dintre adolescenți spuneau că școala lor folosește prea multă tehnologie.

Foto © Lincoln Beddoe | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Păi nu zicea ministrul să terminăm cu dictatul și cu scrisul de mână?
    Și să îi lăsăm iar cu telefoane, in scop educațional?

    Nu e la curent cu noile cercetări?

    PS
    In era Trump tot mai multe studii (unele reaie alteie comandate) vor indica fix aceleași lucruri.

  2. Eh, numai romanii s-au gasit mai destepti si digitalizeaza masiv si fortat invatamantul. De scanat foile nici nu mai vorbim. Numai ai nostri puteau face asa „curat” digitalizare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea: Este o greșeală menținerea școlilor închise pentru jumătate de milion de copii. Vom deveni, probabil, culegători de sparanghel calificați, în loc să fim exportatori de tehnologie / Plus: A devenit o problemă majoră de sănătate mintală

„Este o greșeală” decizia de a ține închise școlile pentru 500.000 de elevi de clasele V-VII și IX-XI, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea, după ce Guvernul a decis…
Vezi articolul

Doar două universități românești au și strategii distincte de dezvoltare durabilă, și măsuri de verificare că strategiile nu rămân doar pe hârtie / Două din cinci universități nu au măsuri de reducere a consumului de hârtie, prin digitalizare – analiză realizată de Alianța organizațiilor studențești

Doar patru universități românești au raportat strategii distincte pentru dezvoltare durabilă și tot patru spun că elaborează rapoarte pentru a vedea cum sunt respectate măsurile asumate, arată o „Analiză privind…
Vezi articolul

Mai mulți bani, mai puține resurse, mai puțini copii și mai mulți bătrâni, mai puțină credință, mai multe date și emoji: tendințele globale de care ar trebui să țină cont orice schimbare în educație – analiză OCDE 2022

Sistemele de educație din lume au ajuns în ipostaza în care trebuie să pregătească viitoarele generații atât pentru a depăși “frontierele” planetare, cât și pentru a face față presiunilor demografice;…
Vezi articolul