Educația din România cu greu furnizează suficienți absolvenți care au competențele necesare dezvoltării adecvate a sectorului public și nu e suficient conectată la acesta – raport OCDE

[jp_post_view]
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Sistemul românesc de educație întâmpină greutăți în a furniza suficienți absolvenți care să aibă competențele necesare sectorului public, sector ce are nevoie de reforme majore inclusiv în învățământ, pentru a-și întări capacitatea de inovare, arată un nou raport al Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică. Potrivit documentului, prezentat marți, aceste dificultăți ale educației apar în condițiile în care indexul capitalului uman al României este mai scăzut decât în urmă cu 10 ani, iar sectorul public întâmpină greutăți multiple în privința forței de muncă.

Documentul citat arată că, deși locurile de muncă din sectorul public pot fi atractive, oferind condiții bune și avantaje, acest sector întâmpină dificultăți, din cauza pieței limitate a competențelor, în a concura cu slujbele de pe piețele concurențiale locale și regionale unde salariile tind să fie mai bune.

  • Raportul interimar privind “Întărirea capacității inovatoare a Guvernului României”, realizat de Observatorul OCDE pentru Inovare în Sectorul Public, mai arată că statul român investește deja în reforme care, între altele, au scopul să întărească sistemele de recrutare a tinerilor absolvenți în administrația publică. Dar rezultatele se lasă așteptate, iar problemele din sistemul de educație și formare, care nu este conectat în mod adecvat la structurile de pregătire vocațională, exacerbează aceste dificultăți, apreciază realizatorii documentului.

Semnalele privind educația, formulate în raportul OCDE, vin în condițiile în care acesta arată că România are ambiții să țină pasul cu alte state din regiune, în privința standardelor în diverse domenii, dar sistemul său public, deși stârnește unele eforturi în materie de inovare, nu este unul care să încurajeze abordările inovatoare. Există resurse foarte limitate pentru finanțarea și sprijinirea activităților inovatoare, dar și o problemă sistemică a lipsei de legături cu structurile care ar putea sprijini inovația, inclusiv cu cele din educație. 

O colaborare mai mare între autoritățile publice, instituțiile de învățământ, cele de cercetare și de tehnologie și întreprinderile din sectorul privat ar putea ajuta la întărirea capacităților sectorului public, continuă aceștia. Iar instituțiile din educație sunt prezentate printre cele cu care autoritățile trebuie să se alieze pentru a produce reforme, dacă România dorește să-și întărească sistemul privat de cercetare și inovare.

Unul dintre exemplele de bună-practică oferite de raport este petrecut chiar în criza COVID-19: „Reacție pentru educație” – „inițiativă lansată de Ministerul Educației cu sprijinul Narada (organizație non-profit) și Cora România (operator economic privat) prin care au fost făcute eforturi de a asigura accesul la educație de calitate pentru toți copiii în contextul în care școlile erau închise, iar învățământul trecerea la educația online”, potrivit raportului. Inițiativa a constat în oferirea de tablete elevilor și laptopuri profesorilor, plus acces la o platforma online în care au fost colectate resurse educaționale gratuite pentru a sprijini învățarea la distanță. „Lansarea rapidă a acestei platforme, designul colaborativ și amploarea resurselor oferite demonstrează capacitățile sectorului public românesc în inovarea în fața provocărilor sau a barierei în furnizarea de servicii” – remarcă raportul.

În context merită menționat faptul că, din 2011, de când este prevăzută în legea Educației Naționale 1/2011, Biblioteca școlară virtuală nu este nici acum finalizată – proiectul este în lucru la contractorii Ministerului Educației.


3 comments
  1. Ce supriza acest raport! Hai sa mai facem un scandal pe tema doctoratelor ca sa “ajutam” instituțiile educaționale din Romania!

  2. Cu greu adică absolvenții de filozofie pe care ii angajeaza ei sa le facă economia Romaniei din pix sunt singurii acceptabili. Vax. Pare mai degrabă o declarație beliciasă a UE.

  3. Poate intr-o zi cu soare vor intelege si vor recunoaste si politicienii ca nu in sistemul de invatamant sunt aglomerate problemele din care provin toate aceste neajunsuri, ci principala vina se axeaza exclusiv pe accesul nerestrictionat al copiilor la internet laolalta cu lipsa de interes a parintilor care nu apreciau scoala nici cand erau la randul lor elevi, si nici acum. Isi preiau de acolo cele mai proaste modele de viata cu putinta. Elevii stau cel putin 5 ore pe zi pe Instagram si TikTok. De unde vreti sa apara si viitorii specialisti?! Cercetatorii din psihologie si psihiatrie spun asta de cel putin 12 ani, iar predictiile lor din perioada anilor 2008-2010 se adeveresc astazi literă cu literă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Rezultatele educației se pot măsura științific. Andreea Minea-Pic, analist român la OCDE: Educația de calitate înseamnă un stil de viață sănătos – crește speranța de viață, scad costurile cu asistența medicală

„Pe lângă rezultatele economice directe, educația de calitate se traduce în competențe digitale, sociale, emoționale, cognitive, atitudini legate de învățare, care contează atunci când luăm în considerare investițiile în educație.…
Vezi articolul

ANALIZĂ Anul acesta, ultima medie de admitere la 10 colegii tehnice este peste 8, după ce în 2021 s-a intrat cu medii de 3 și 4 / În urmă cu 4 ani, ultima medie de intrare de la aceste licee tehnologice era mai mare decât cea obținută la Bacalaureat 2022

Rezultatele repartizării computerizate pentru admiterea la liceu anul acesta arată situații în care elevi cu media peste 8 au intrat la licee tehnice sau colegii tehnologice, unde anul trecut, media…
Vezi articolul

EXCLUSIV Mircea Miclea, despre proiectul legii educației din preuniversitar: Evaluarea Națională trebuie să rămână obligatorie. Cum nimic din notele obținute în gimnaziu nu mai contează, ci doar examenele de la admiterea la colegii, elevii se vor concentra să ia meditații de la cei care sunt acolo / Desființarea inspectoratelor școlare mi se pare o greșeală. Clientela politică este hrănită mai bine prin transformarea lor în deconcentrate

Proiectul noii legi a educației din preuniversitar lansat în urmă cu o zi de ministrul liberal Sorin Cîmpeanu a fost analizat în detaliu de profesorul Mircea Miclea, fost ministru al…
Vezi articolul
Daniel David / Foto: UBB

Daniel David: Nu vreau să văd nici prim-ministru, niciun politician că se dă model de vaccinare, pentru că generează reacție inversă. Politicienii noștri au făcut niște relaxări complet halucinante peste vară, s-au pregătit complet aiurea pentru toamnă

Campania de comunicare a vaccinării a fost abordată greșit la noi în țară, ceea ce a făcut ca procentul mare de nehotărâți în privința vaccinului să rămână nevaccinați, în loc…
Vezi articolul

Profesorii au nevoie ca statutul social să le fie recunoscut și munca lor apreciată, să lucreze într-un mediu al încrederii, iar salariile nu se corelează automat cu mulțumirea față de profesie – Andreas Schleicher, OCDE, despre lucrurile care fac atractivă cariera didactică

„Dacă îi izolezi pe profesori într-o clădire, societatea nu o să interacționeze niciodată cu respect. Dacă îi transformi în personalități publice, le oferi ocazia să joace un rol, nu doar…
Vezi articolul