„Educația este un domeniu de politici la nivelul național, dar acest lucru nu înseamnă că noi nu realizăm o umbrelă europeană, în care educația reprezintă o prioritate crucială”, a declarat șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, Ramona Chiriac, marți, într-un eveniment legat de preluarea președinției Consiliului UE de către Danemarca.
În cadrul evenimentului, participanții nu s-au referit, în declarațiile preliminare, nici la educație, nici la cercetare. Dar au atins subiecte de interes pentru mandatul danez la președinția Consiliului UE, în următoarea jumătate de an, subiecte precum competitivitatea – bazată pe inovație și cercetare – sau combaterea dezinformării și dezvoltarea competențelor – zone de acțiune cu o importantă componentă educațională.
La întrebarea Edupedu.ro referitoare importanței date de autoritățile europene celor două domenii, în perioada următoare, Ramona Chiriac a spus că „la orice întrebare ai avea despre creșterea Europei, răspunsul este educația”.
Iar șefa Reprezentanței CE a menționat și Pactul pentru Competențe, parte a Agendei Europene pentru Competențe, proiect „lansat de actualul vicepreședinte român al Comisiei Europene, Roxana Mînzatu – pactul intră în portofoliul dumneaei. Interesant este și că, pe lângă celelalte competențe legate de educație, una este competența democratică”.
- „În această privință, aceasta este zona unde putem oferi finanțare și încuraja, susține proiecte care trebuie să se adreseze tinerelor generații, în ceea ce privește lucrurile la care ei sunt expuși online, dezinformarea, războiul hibrid în care toți suntem implicați”, a arătat Ramona Chiriac.
Ambasadorul danez la București, Uffe A. Balslev, arătând că prioritățile președinției Consiliului UE în mandat danez sunt detaliate în programul mandatului, a spus cu aceeași ocazie că „suntem de acord că educația, cercetarea-dezvoltarea sunt elemente-cheie pentru competivitate, pentru care Europa trebuie să facă eforturi suplimentare pe viitor”.
Programul președinției daneze a Consiliului CE (1 iulie – 31 decembrie 2025) menționează, ca zone de acțiune în domeniul educației:
- Întărirea programelor de mobilitate și cooperare, precum Erasmus+, ca elemente ce joacă un „rol major în întărirea integrării, identității și valorilor europene în rândul tinerilor”
- Începerea negocierilor pentru componentele legate de educație, tineret și sport în viitorul cadru financiar multianual
- Revizuirea Spațiului European al Educației
- O declarație europeană privind susținerea programelor vocaționale de educație și formare
Același document menționează că cercetarea – domeniu în care România are cele mai mici investiții, dintre toate țările UE – joacă „un rol vital în răspunsul la provocările majore cu care se confruntă Europa”. Cercetarea și inovarea „sunt fundamentale pentru avansarea unor agende-cheie de politică”, în contextul prioritizării acțiunilor pe teme de întărire a competitivității europene.
Totodată, președinția daneză anunță că va acorda prioritate unor strategii europene viitoare precum Strategia UE pentru Științele Vieții, Strategia pentru Start-up-uri și Strategia UE pentru Infrastructuri de Cercetare și Tehnologie.
1 comment
poti sa le desenezi lui bolojan sau david, ei vor supranorme la profesori, pe nr. elevi/clasa etc. incluziunea si integrarea in scoli normale reprezinta un faliment pedagogic, de ce sa dea bani statul pe necesarele scoli speciale?
pe scurt, dai 2 bani pt. educatie, vei avea o educatie de 2 bani.