Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat, pentru Observator News, că elevii intră la liceu cu medii mari, dar la celelalte discipline „sunt mult sub nivelul notelor pe care le iau în gimnaziu”. „Toată lumea este reticentă când aude de mai multe examene, mai multe meditații, este multă panică”, a precizat aceasta.
„Intră la liceu cu medii mari, dar la celelalte discipline – chimie, fizică, franceză, biologie -sunt mult sub nivelul notelor pe care le iau în gimnaziu. Toată lumea este reticentă când aude de mai multe examene, mai multe meditații, este multă panică. Nu aș face mai multe examene, mai degrabă multidisciplinar”, a spus Andreia Bodea.
Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.
Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.
„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.
Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.
- Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Calculul mediei de admitere utilizate pentru admiterea în învățământul liceal pentru anul școlar 2025 – 2026
Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, o reprezintă media generală la evaluarea națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională*.
* Candidații care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă și au susținut evaluarea națională la limba și literatura maternă respectivă pot opta pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă.
În acest sens, părinții sau reprezentanții legali ai acestor candidați completează o declarație, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, semnată de părinte sau reprezentat legal și de candidat, care însoțește fișa de înscriere în vederea repartizării computerizate și se depune la secretariatul unității de învățământ de proveniență în perioada prevăzută de calendar.
Acești candidați, care au optat pentru stabilirea mediei generale la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, nu pot fi repartizați computerizat în învățământul liceal în clase cu predare în limbile minorităților naționale.
Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională
Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:
„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:
5 comments
Cu cât veți pune presiune mai mare pe mai multe informații știute cu atât va fi mai rău pentru copii. Sa nu va imaginați ca vor știi mai multe. Informația se stochează în memoria de termen scurt. Se uita rapid. Vom avea doar copii super stresați, deja sunt în pragul colapsului. Siei și 0arintii care trebuie sa plătească meditații la infinit. E la mintea cocosului ca trebuie sa schimbați sistemul de predare, nu evaluarea. Sa predați astfel încât informația sa fie atrăgătoare, sa le placa copiilor sa învețe, și apoi sa fie ușor fixata și reținută pe termen lung. Plus sa existe legătură între ce învață și realitate. E aberant sa ai atâtea pretenții de la niște copii. Mergeți la școală din nou câțiva ani. Clasele 5-8. În fiecare zi, participați la toate materiile și faceți toate temele pe care le face un copil. Dați examene la toate materiile pe care doriți sa le introduceți acum, vedeți ce note luați. Apoi luați o decizie sa vedeți câte materii vreți sa fie în examene. Ci cât puneți cantitativ mai mult cu atât calitatea va fi mai mica. Vor fi mult mai stresați-probabil asta doriti și mult mai Nepregătiți pentru viata.
Nu ai predat o ora în viata ta.Nu ai cum sa ii faci sa învețe de plăcere. Munca necesită efort.Cantecelul cu plăcerile la școală parca ar fi stacana de vin din cârciumă sau prostituata agățată la colt se stradă „de plăcere „.Oamenii sănătoși și normali nu considera viata un șir continuu de dopamina. Nu exista asa ceva.Sa vii la școală, să înveți, sa fii atent sunt acțiuni care necesita mai mult decât un șuvoi de dopamina.Tot faceți clăbuci la gura ca „daca nu ii face plăcere „!!Serios,d-le Goe?Pai plăcere să fie!
Dacă ma-ta și tac-tu te-au făcut în cârciumă cu muuulta dopamina ,normal ca școală e o alta cârciumă pentru tine!!
Mi-a ajuns atâta lipsă de orice simt al realității. Parca ați fi trăit făcând balonase și inimioare la serviciu.
Nu trebuie sa ma duc din nou nicăieri,eu la vremea mea am fost la școală. Și atunci ,ca și acum ,erau cei de care nu se lipea cartea ca apa de gâscă pentru ca nu aveau cu ce dar macar își vedeau de treaba lor și nu dădeau vina pe altul pentru incapacitatea lor.
Rog pe dna director sa-si facă datoria pe care o cere funcția, sa lase vaicareala permanenta din presă și dacă nu poate, atunci sa renunțe la poziția deținută.
De ce nu se ocupa d-na sa aibă profesori pregătiți la clasă atunci când un titular lipsește?
Sa ploua cu burse, zic!!!
Din afirmatiile dvs. trebuie ca acesti copii sa fie multilateral dezvoltati, un model de om sovietic, socialist, comunist!!! Ura! Ura! Ura! Aplauze!!!!
Eu va intrebi pe dvs.cate cunostinte solide aveti in celelalte discipline in afara domenuilui predat???
Ati avut curiozitatea sa deschideti o carte de biologie de gimnaziu? Dar de fizica? Dar de geografie?
Stiti cati termeni stiintifici sunt de memorat? La ce iti foloseste sa- i cunosti?
Aaaa, sa intelegi si sa explici un fenomen, sa stii cand a fost revolutia x sau in ce tara, da, dar noi ii tampim la propriu cu multa teorie, ca sa ce?
Ce joburi extraordinaire sunt in Romania daca nu ai pile?????
Ca sa dai restul la casa, sa lucrezi la call center, sa prajesti cartofi nu este nevoie de toate astea.
Cand societatea noastra va fi ceea ce trebuie, in care meritocratia sa conteze, atunci da, va dau dreptate.
Cand vom intelege ca pastrand toate materiile asa cum sunt acum ,nu se poate sa le cuprinzi pe toate.
Noi vorbim despre un procent urias de analfabetism care ce sa vezi tôt scoala romaneasca l- a produs din acest prea mult, prea cu forta si fara rost.
Cate materii are un elev de clasa a 7-8 a?
Va spun eu 15.!!!! La care sa exceleze??