Evaluare Națională 2025 – Matematică. Secretarul de stat Sorin Ion: Subiectele au avut suficiente subpuncte prin care putem să diferențiem elevii cu adevărat foarte buni. Sunt cât se poate de potrivite pentru a crea o ierarhie cât mai aproape de realitate

21.934 de vizualizări
Sorin Ion / Foto: ISJ Iași
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat că subiectele de la proba de Matematică (Evaluarea Națională 2025) „au avut suficiente subpuncte prin care putem să diferențiem elevii cu adevărat foarte buni”. Declarațiile au fost făcute pentru observatornews.ro.

„(Subiectele – n.red) au avut suficiente subpuncte prin care putem să diferențiem elevii cu adevărat foarte buni. Fără a fi nişte subiecte banale, nici nu ne dorim să facem asta, sunt cât se poate de potrivite pentru a crea o ierarhie cât mai aproape de realitate”, a declarat Sorin Ion.

Miercuri, 25 iunie, absolvenții de gimnaziu au susținut proba scrisă la Matematică din cadrul Evaluării Naționale 2025. Elevii de la Evaluarea Națională 2025 au primit varianta cu numărul 7 la proba scrisă.

La subiectul I au fost 6 subpuncte, fiind itemi obiectivi – tip grilă, fiecare punctat cu 5 puncte. La fel, subiectul al II-lea are 6 subpuncte, tot grilă și notate tot cu câte 5 puncte fiecare. La subiectul al III-lea, problemele nu mai sunt cu răspunsuri de tip grilă.

La subiectul al III-lea, una dintre cerințe a fost următoarea: „Ana a cumpărat de la o librărie caiete, pixuri și creioane. Prețul unui pix este egal cu 75% din prețul unui caiet, iar prețul unui creion este egal cu 40% din prețul unui pix.

(2p) a) Este posibil ca prețul a opt pixuri să fie egal cu prețul a cinci caiete? Justifică răspunsul dat

(3p) b) Dacă Ana a plătit pentru trei caiete, patru pixuri și cinci creioane suma de 45 de lei, determină prețul unui caiet

La geometrie, figurile primite de elevi au fost: cubul, trapezul dreptunghic, pătratul și triunghiul echilateral.

Profesorul de Matematică Mădălin Ghiuler a spus, pentru Edupedu.ro, că subiectele primite de absolvenții de gimnaziu au fost „corecte și echilibrate” și prin ele vor fi evidențiați „copiii muncitori”, apreciază acesta.

„Subiectul de astăzi (25 iunie – n.red) este unul corect și echilibrat. Are ca obiectiv evidențierea copiilor muncitori. Dar, pentru că sunt niște subiecte originale, pot crea momente de panică. Pentru notă mai mare decât 9, subiectele nu sunt banale”, spune Mădălin Ghiuler, de la Liceul cu Program Sportiv din Focșani, pentru Edupedu.ro. „Nota 8,5 se obține destul de ușor dacă a existat atenție”.

Profesorul Gabriel Tica a declarat, pentru TVR Craiova, că subiectul la Matematică de la Evaluarea Națională 2025 a fost unul bun „pentru copiii care au învățat și s-au pregătit”. „El (subiectul – n.red) a făcut diferența dintre copiii care au lucrat la Matematică și copiii care au lucrat mai puțin”, a afirmat acesta. Gabriel Tică predă Matematică la Colegiul Național „Carol I” din Craiova.

Subiectele la Matematică:

Citește și:
Evaluare Națională 2025 – Matematică. Profesorul Gabriel Tica: Subiectul a făcut diferența dintre copiii care au lucrat la Matematică și copiii care au lucrat mai puțin
Prezența la Evaluarea Națională 2025. Peste 6.800 de elevi au lipsit la proba de matematică, mai mulți decât la limba română / Șase elevi au fost eliminați din examen
Baremul de corectare pentru proba de Matematică de la Evaluarea Națională 2025
Subiectele la Matematică de la Evaluarea Națională 2025. Cubul, trapezul dreptunghic, pătratul și triunghiul echilateral – figurile la geometrie
Rezolvarea subiectelor la Evaluarea Națională 2025 – Matematică. Profesorul Mădălin Ghiuler: Subiecte corecte și echilibrate, vor fi evidențiați copiii muncitori. Pentru note mai mari de 9, nu au fost banale

10 comments
  1. Corect ar fi sa existe manuale scrise de profesionisti, care au fost supuse dezbaterii publice inainte de publicare. La examenul de evaluare nationala ar trebui propuse probleme asemanatoare cu cele din manuale. Pentru a evidentia elevii capabili de performanta exista olimpiade si alte concursuri scolare.
    Corect ar fi ca la evaluare nationala sa existe o proba la limba si literatura romana, una la stiinte, una la limbi straine, una la istori si geografie. Se pune prea mare presiune pe cadrele didactice care predau discipline de examen, iar elevii nu mai invata la celelalte obiecte. Este prea mare diferenta intre notele din prima parte a catalogului si cele din a doua parte. Elevii sunt solicitati mai mult la obiectele din prima parte, unde notele sunt mai mici decat la obiectele din a doua parte, unde exigenta e mai mica.

  2. La primul examen autentic și determinant există infinite și intense emoții, de care ar fi corect să se țină cont.
    Fiecare model de subiect este ușor la ora când se predă apoi el se pierde în timp deoarece rămâne acoperit de cantitatea mare de noi, multe, consistente și dificile alte categorii de subiecte.
    Dacă, subliniez, doar dacă matematica ar fi singura disciplină studiată la clasă, atunci copiii s-ar putea ridica la nivelul cerut de orice fel de examen, dar știm că elevii sunt bombardați cu cerințe peste puterile lor.
    La distanță de 24 de ore de la examen, profesorul a avut răgaz să rezolve și să rezume modul de lucru ca să arate așa de clar și de precis. Ori în sala de examen ar fi avut același randament? Și care sunt acei profesorii care storc elevii de creier și vlagă ori au construit acele subiecte atât de originale că este știut faptul că la evaluările lor mulți dintre ei au obținut note de 0,… și câștigă bani la greu în continuare; asta da, originalitate pe principiul îmi place munca, dar s-o facă altul!
    Și cu ce s-ar strădui un copil în acest învățământ ,,gratuit” că resursele lipsesc cu desăvârșire? E doar vina elevilor că 6800 dintre copii au evitat examenul? A se vedea cazul tânărului care de stresul examenului de bacalaureat a UITAT să se mai prezinte la ultima probă.
    Ori pentru ce s-ar chinui un copil că în general dacă ai carte, ai parte doar de respingeri la angajare, la o locuință, la o următoare formă de învățământ.
    Cadrele didactice au obținut pentru odraslele lor gratuități și sunt exceptați de la toate formele financiare de cotizații, ceilalți… Dumnezeu cu Mila!
    Să ne bazăm pe convingerea adevărată că majoritatea celor care dețin frâiele în orice profesie au crescut înainte de Anul 1989 când domeniile, sferele de activitate, caracterele, calitatea umană, drepturile, obligațiile și altele, erau foarte clar delimitate și răsplătite financiar și material cu corectitudine.
    Am convingerea că s-a înțeles cauza reală a tuturor scăpărilor și acestea se pot și se vor corecta… altfel…

  3. Da, intr-adevar era de dorit sa apara subiecte originale. Intrebarea mea e de ce doar la proba de matematica? De ce nu au aparut genul acesta de subiecte si la romana? De ce nu a fost vorba de creativitate si originalitate si la proba de limba romana? Atunci chiar erau condiții egale si puteau departaja corect si legal elevii. Mai ales in contextul in care baietii au gandire analitica, iar fetele creativa. Si asta e dovedit stiintific. Acesta este motivul pentru care exista olimpiada de matematica exclusiv pentru fete. Pana una alta, ambalam frumos discriminarea sub forma valorizarii muncii…In realitate, oare cate fete au fost originale la proba asta? Asta inseamna ca nu au muncit? Poate aceasta nedreptate ar merita mai multe discutii. Eventual si o sesizare la CNCD…

    1. Până acum erau nemulțumiți că la subiectul II, se învățau șabloane pe de rost, iată că acum le-a pus creativitatea la încercare, pentru un punctaj maxim, chiar trebuie să – l impresionezi pe corector. La gramatică, nu a fost greu, dar nici chiar foarte simplu. Fraza nu a fost la îndemâna oricărui copil, fiind prezentă si o formă verbală nepersonală. La substantive, erau două cuvinte cărora li se putea incurca ușor cazul. Nici la română nu cred că se ia prea simplu o notă de peste 9.50.

      1. Comparam mere cu pere. Doua propozitii principale si o atributiva plus un dativ si un nominativ pe care si un elev de clasa 5 le incadra corect, vor da batai de cap la acelasi nivel? Era greu sa primeasca un text liric pe care sa-l analizeze? Eu vorbeam despre altceva, dar se pare ca nu se intelege( ceea ce e ok) sau nu se vrea a se intelege( ceea ce e trist). Vorbeam de reductionismul cognitiv, ceea ce presupune reducerea valorii unui copil la scorul său la matematică, pentru ca in mod evident valoarea la limba romana nu va conta datorita nivelului redus de complexitate al subiectelor la aceasta proba. Si atunci cand ierarhia unui examen o da doar una dintre probe, ghiciti si dvs daca nu e discriminatoriu.

  4. Subiectele 1-2, banale. In mod normal, un copil mediu de clasa a 6-a n-ar trebui sa aibă probleme in a accesa nota 7.
    Subiectul 3? Probleme mai degrabă medii decât dificile. In mod normal, in afara de mici amănunte, ar trebui sa vedem o inflație de note apropiate de maxim.

  5. Într-adevăr au fost construit foarte bine, dar se copiază în draci literele la grile. Nu înveți nimic 4 ani, dar nota 6 – 7 este garantată, dacă pici într-o sală unde se poate. Sigur se poate. La corectat majoritatea nu s-au atins de subiectul III , dar primele două subiecte sunt aproape perfecte, deși unele subpuncte erau foarte simple.(exemplu funcția și volumul)

  6. Copiii muncitori sunt si copiii pentru care matematica nu este punctul forte. Cei fara abilitati puternice la matematica si care au muncit probabil dublu fata de cei cu abilitati.Ma deranjeaza ca elevii sa fie catalogati doar dupa note in categorii de genul ”muncitori” sau ”lenesi” samd . Nu,notele nu reflecta intodeauna munca reala din spate.

    1. Corect, cunosc copii cu note mari pe parcursul anilor scolari dar care s-au pierdut in fata subiectului de evaluare si nu au mai reusit sa faca totul cum idi doreau, din nefericire. Nu cred ca examenul in sine face diferenta intre copii mai buni la invatamant, ci doar un efort mai bine sustinut de meditatii si un control psihic mai bun.

      1. Ageamii cu pareri.
        Subiectul a fost cel mai dificil de pana acum pt nota 5-7, vor fi mai multi elevi sub 5.
        Daca anul trecut a fost mult mai usor, daca modelul și simularea de anul acesta, au fost mai ușoare, elevii se asteptau la un nivel apropiat, subiectul a fost un șoc pt multi, bocete, ca atare se poate considera ca aa fost extrem de dificil;
        Poate chiar mai greu decat cele din 2022, 2023.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Scădere a numărului de candidați la Titularizare 2023, față de anii trecuți / Sub 1.000 de posturi pentru profesorii din centrele și cabinetele psihopedagogice, deși Ligia Deca anunța că a repartizat în județe mai multe posturi

Pentru concursul național de Titularizare 2023, aproape 32.000 de candidați s-au înscris, conform datelor Ministerului Educației. Spre deosebire de anii trecuți, numărul lor a scăzut din 2021 și până în…
Vezi articolul

Petiție online pentru suspendarea tezelor, pentru testarea non-invazivă a tuturor elevilor și pentru măsuri care să nu mai fie “modificate peste noapte”, lansată de Consiliul Național al Elevilor la adresa miniștrilor Educației și Sănătății

“Vă solicităm introducerea unui algoritm de calcul care să stea la baza deciziei privind funcționarea școlilor, suspendarea organizării tezelor în semestrul I al acestui an școlar și înlocuirea acestora cu…
Vezi articolul