Evaluarea elevilor la olimpiade să se facă digitalizat, iar la etapa națională doar de către profesori din facultăți, „pentru a garanta imparțialitatea” – propunere trimisă ministrului Daniel David de doi inspectori

9.942 de vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
Doi inspectori școlari au transmis o propunere către ministrul Educației, Daniel David, prin care solicită digitalizarea corectării lucrărilor la olimpiadele școlare și evaluarea exclusiv de către profesori universitari la etapa națională. Inițiativa a fost prezentată în comentariile la transmisiunea live organizată de Ministerul Educației și Cercetării joi seară, 6 martie.

Inspectoarea școlară pentru istorie de la inspectoratul școlar județean (ISJ) Ialomița, Gica Dinu, și inspectoarea școlară pentru limbi moderne, Marcela Jalbă, susțin că această schimbare ar asigura „obiectivitate și transparență” în procesul de evaluare și ar elimina eventualele subiectivități.

Propunere de modificare procedurală privind evaluarea lucrărilor în cadrul olimpiadelor și concursurilor școlare. În vederea optimizării procesului de evaluare a lucrărilor la etapele județeană și națională ale olimpiadelor și concursurilor școlare, propunem adoptarea următoarelor măsuri:

  1. Digitalizarea evaluării la etapa județeană – Evaluarea lucrărilor scrise să se realizeze în format digital, similar cu procedura aplicată în cadrul examenelor naționale, asigurând astfel obiectivitate și transparență în corectare.
  2. Evaluare exclusiv universitară la etapa națională – La etapa națională, lucrările scrise să fie evaluate digitalizat, exclusiv de către cadre didactice din mediul universitar, pentru a garanta un nivel înalt de expertiză și imparțialitate în aprecierea performanțelor elevilor.
  3. Menținerea formatului clasic pentru probele practice – Probele practice (specifice anumitor discipline) să se desfășoare în continuare cu prezență fizică, conform metodologiilor specifice fiecărei discipline. Această modificare ar contribui la creșterea echității și a transparenței în evaluare, aliniindu-se totodată tendințelor de digitalizare din sistemul educațional”, se arată în propunerea transmisă ministrului.

Propunerea vine în contextul în care, în ultimii ani, au existat multiple critici din partea profesorilor și părinților privind lipsa de transparență în corectarea lucrărilor la olimpiade și existența unor posibile influențe în procesul de evaluare. Edupedu.ro a documentat anul trecut mai multe astfel de cazuri. Dintre acestea:

  • În mai 2024 inspectoarea școlară Serenella Dinu de la ISJ Buzău s-a autodenunțat, după ce la Olimpiada de Fizică din Buzău s-a autosesizat în urma unei erori la lucrarea unui elev considerat performant și a reluat corectarea la mai multe lucrări, fără ca elevii să depună contestații.
Începe maratonul olimpiadelor școlare 2025

Peste 20 de olimpiade școlare ajung la faza județeană în perioada 6 – 16 martie 2025, potrivit calendarului oficial aprobat de Ministerul Educației. Competițiile se desfășoară inclusiv în timpul săptămânii, iar elevii vor participa la probe acoperind discipline variate, de la Limba și literatura română, Matematică, Fizică, Biologie, Limbi străine, până la competiții tehnice.

Iată olimpiadele din perioada 6-16 martie (pe zile, mai jos în articol):

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


12 comments
  1. Nu prea inteleg ce caută universitarii la evaluarea lucrărilor la olimpiadele naționale! Cei din preuniversitar ne băgăm în borsul lor? Sa își văda fiecare de atribuții! Și așa le trimitem copii foarte bine pregătiți și nu știu decât să își bată joc de ei. Sa se corecteze digitalizat e foarte bine, doar de profesori foarte buni,care știu să corecteze. Unii, daca nu au mai multe variante in barem, nu punctează nimic și mi se pare ireal. De asta după contestații apar acele discrepanțe de 10-12 puncte, in special la matematică!

  2. Să nu uităm de olimpiada națională de interpretare instrumentală vocală și studii teoretice unde anul trecut baremele de corectare au fost modificate în noaptea de după probă iar a doua zi rezultatele nu au venit conform baremului trecut pe foile de examen!

  3. Curățenia ar trebui nu doar la corectare, aici fraudele sunt ușor de văzut, ci de la întocmirea subiectelor& baremelor
    Și asta inca de la fazele locale, acolo este mult de desțelenit daca se dorește corectitudine!
    In baremul de astăzi la matematica se da 1p pt o cerință suplimentara, care nu este in enunț și care nu a mai existat până acum la același gen de problema, ea fiind absurdă prin definiție.
    Si uite așa, elevii celui care a pus/a știut de această cerință in barem vor lua 28 p, ceilalți 27, deși au rezolvat cu toții cerintele exercitiului.

  4. De ce sa nu fie externalizate toate serviciile de organizare și evaluare a olimpiadelor școlare?
    S-a ajuns la atâtea aranjamente cu clasele( intre directori și anumiți profesori, ceilalți profesori neavând posibilitatea de dezvoltare in carieră!), încât , macar pentru o perioadă, ar fi benefic!
    E o mafie întreținută de angajații ierarhic superiori ai sistemului ( directori, inspectori), cu argumente ,,așa am considerat”, fără să răspundă pentru management preferențial!

  5. Din păcate, se întâmplă ca elevi din provincie, foarte valoroși, sa fie defavorizati la Olimpiade naționale! Ce sa facă un elev căruia la contestație i se spune ca, în mod evident, merita câteva puncte bune în plus, iar la publicarea listei finale, contestația nu apare ca fiind rezolvata și copilul nu e pe lista deloc?! Ce sa facă? Sa plângă și sa muncească pe brânci mai departe ca să demonstreze ca e cel mai bun! Sa nu ne mai miram ca acești elevi de excepție părăsesc România!

  6. Acum este clar cât de corupt este învățământul, da?Se știe de ani de zile ca se dau note după ureche.
    Putem secretiza și digitaliza și…și….și absolut degeaba dacă toată lumea e pusa pe combinații,șmecherii etc.Va dați seama cum este la bac unde nu verifica nimeni înregistrările dacă nu se face nicio reclamație. Se fura ca în codru și cei favorizați sunt nulitățile care cu banul în mână își bat joc de întregul sistem.Ce respect sa mai aibă copii fata de un sistem atât de corupt?Și ne miram de ce D.David taie din norme și Ciolacu își bate joc de toți intelectualii acestei țări.
    Trebuie făcută curățenie.

  7. Ati uitat olimpiada de fizica de la sectorul 1, ati avut si articol pe tema asta. Adica in general ati mentionat cate un caz, dar acolo au fost probabil mai mult de 10 elevi care au primit si 8 puncte in plus(din 30!) , toti elevii aceleasi doamne profesoare. Vreo 2 care nu se calificasera initial ajung miraculos pe locul 1 sau 2 la clasa lor. Explicatia din articolul dvs.? Ca tineretul corector e cam incapabil, pardon nu avea experienta si a gresit la prima corectura. Cum se intampla asta an de an doar in sectorul 1 si doar in favoarea elevilor unei anumite doamne? In restul tarii sunt trimisi doar profesori capabili iar cei fara experienta ajung doar la sectorul 1. Foarte interesant, ar merita o cercetare sociologica.

  8. Evaluarea digitalizată este necesara dar nu suficientă.Mult mai important este ca in comisia de alcatuire a subiectelor la faza judeteana si nationala sa fie doar profesori care nu predau la liceu sau scoli generale, pentru a fi secretizate cât mai mult posibil subiectele. In plus membrii comisiei nu ar trebui sa poata propune propriile probleme.Astfel ar fi incurajati mai multi propunatori sa trimita probleme origiale la fazele OMJ si OMN, ei având o sansa ca macar o problema sa le fie selectata si lor, la fel cum era acum 5-10-15 ani.
    Din pacate in ultimii ani peste 70-80% din problemele selectate sunt ale membrilor comisiei de alcatuire a subiectelor.Se cam merge dupa principiul intelegerii,,EU O PUN PE A TA TU PE A MEA,,
    Multi problemisti sesizeaza practica asta in ultimii ani si renunta la a mai trimite propunerile lor la fazele OMJ si OMN.
    Problema ar putea fi remediata simplu, prin masurile prezentate mai sus.

  9. Da, sunt de aceeași părere ca lucrările să fie evaluate de cadre didactice universitare.
    Chiar si la fazele județene ar trebui să fie implicate comisii total neutre.

  10. Felicitari celor doi inspectori!

    Exact acelasi lucru am scris intr- un comentariu pe edupedu (nepublicat, din pacate) – A inceput maratonul aranjarii clasamentelor la olimpiade!
    Aceste concursuri trebuie sa fie corecte din RESPECT pentru munca unor copii valorosi si nu o bataie de joc ca pana acum
    Sper ca domnul David sa ne demonstreze bunele sale intentii prin fapte si nu doar prin vorbe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, despre burse: În ultimii 2-3 ani le-am stricat mintea elevilor și acum consideră că nu poți merge la școală dacă nu primești bani / Aș fi vrut să văd în această perioadă măcar o prezență mai mare la Bacalaureat

Ministrul Daniel David a explicat, la Antena 3 CNN, că în ultimii doi-trei ani, timp în care a crescut bugetul dedicat burselor și, implicit, cuantumul acestora, elevii au început să…
Vezi articolul

Pixiada continuă în Educație: noi inspectori școlari generali numiți din pix în Vrancea și Dâmbovița. Rocadă liberală la Focșani între șefa ISJ și șefa CCD, un fost inspector școlar pe proiecte europene și purtător de cuvânt al ISJ – numit în funcție la Târgoviște

Pixiada continuă în Educație, cu noi numiri la șefiile inspectoratelor școlare din țară. Inspectoarea generală din Dâmbovița, Adriana Tudose, a fost înlocuită cu fost inspector școlar pe proiecte școlare și…
Vezi articolul

Top 10 licee din București, preferate de elevii de clasa a VIII-a: în 2025 Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, școală-pilot, e pe podium – studiu CMBRAE / Colegiul Național „Elena Cuza”, cu profil pedagogic, primul în preferințe pe segmentul vocațional

Pe primele trei locuri în preferințele elevilor bucureșteni sunt Colegiile Naționale „Gheorghe Lazăr”, ”Gheorghe Șincai” și „I.L Caragiale”, în anul școlar 2024-2025, potrivit raportului întocmit de Centrul Municipiului București de…
Vezi articolul