Evaluarea internațională PISA 2025 începe în România cu două săptămâni întârziere, pe 12 mai. Peste 10 mii de elevi de 15 ani vor participa la cele trei testări și toți profesorii și părinții lor vor completa chestionare

3.645 de vizualizări
Foto: © Maksstock78 | Dreamstime.com
Peste 10.000 de elevi români în vârstă de 15 ani vor participa la testarea PISA în mai-iunie, anunță ministerul Educației într-un comunicat de presă. Testarea are loc în perioada 12 mai – 9 iunie și începe cu o întârziere de 2 săptămâni față de data la care era programată. În acest an sunt considerabil mai mulți elevi participanți decât la ediția precedentă. Tuturor le vor fi testate competențe digitale, o parte dintre elevi vor da test de limbă străină, toți părinții elevilor implicați vor completa chestionare, la fel și profesorii de științe.
  • PISA (Programme for International Student Assessment) reprezintă Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor, inițiat de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică).

„România, prin Ministerul Educației și Cercetării, alături de alte 90 de țări, participă la implementarea studiului internațional PISA 2025. În perioada 12 mai – 9 iunie 2025, Institutul de Științe ale Educației, în calitate de Centru Național, administrează Faza principală a studiului PISA 2025″, anunță ministerul Educației într-un comunicat de presă.

Ce evaluează PISA

Din trei în trei ani, studiul PISA evaluează capacitatea tinerilor de 15 ani de a rezolva probleme și de a identifica soluții pentru situații similare celor din viața reală, în cadrul a trei domenii – lectură, matematică şi știinţe. Pentru ediția 2025, se adaugă evaluarea în limba străină și domeniul inovator Învățarea în lumea digitală – Learning in Digital World (LDW).

În cadrul PISA sunt aplicate și o serie de chestionare de context (Chestionarul școlii și Chestionarul elevului), obligatorii pentru toate țările participante.

La studiul PISA 2025 participă 10.362 elevi de 15 ani, din 321 unități de învățământ (școli gimnaziale, licee sau școli profesionale), din mediul urban și rural, selectați aleator, printr-o procedură standardizată, unică la nivel internațional (eşantion reprezentativ), dintre care:

  • 1.477 elevi care învață în limba maghiară, din 66 unități de învățământ (eșantion reprezentativ la nivel național pentru această categorie de populație);
  • 2.015 profesori dintre care:
    • 1.430 profesori care predau Științe (Fizică, Chimie, Biologie și Geografie), din cele 321 școli;
    • 585 profesori care predau Limba Engleză, din școlile participante;
  • părinții celor 10.362 de elevi participanți.

„Pentru prima oară în România, în cadrul PISA 2025 se evaluează și competențele elevilor la limba engleză în cadrul studiului Foreign Language Assessment (FLA), la care participă 2.149 elevi.

Tot pentru prima oară în România se administrează o serie de chestionare suplimentare: Chestionarul profesorului de științeChestionarul profesorului de limba engleză și Chestionarul părintelui„, mai anunță comunicatul de presă.

Cum se desfășoară evaluarea PISA 2025

Sesiunile de evaluare destinate elevilor durează aproximativ 4 ore, dintre care: 

  • 15 minute pentru introducerea generală;
  • 120 – 130 minute sunt alocate administrării testului cognitiv, organizat în 2 sesiuni a câte 60 – 65 de minute fiecare, cu o pauză scurtă între acestea;
  • 15 minute pauză;
  • 45-50 de minute pentru completarea chestionarului elevului (elevii își exprimă opiniile despre activități desfășurate la școală și în afara școlii, precum și despre unele aspecte ale calității vieții lor) și a chestionarului TIC.

Toate instrumentele de evaluare se aplică în format digital, cu excepția chestionarului administrat părinților care va fi aplicat în format hârtie.

La nivelul fiecărei unități școlare, administrarea se realizează într-o singură zi (în sesiuni paralele și/sau succesive) sau în zile consecutive, la date stabilite de comun acord cu școlile.

Întregul proces se desfășoară standardizat, conform metodologiei internaționale, având la bază  manuale pentru administrare.

Datele colectate – răspunsurile elevilor la testele cognitive și la chestionare, precum și cele ale profesorilor vizați – sunt încărcate direct în platforma studiului PISA 2025. Răspunsurile părinților la chestionare sunt încărcate de către personalul Centrului Național, într-o bază de date dedicată, furnizată de Consorțiul PISA 2025.

Rezultatele obținute sunt strict confidențiale. Niciun elev și nicio școală nu sunt identificate în rapoartele internaționale sau naționale, acest studiu nefiind conceput pentru a furniza scoruri individuale la teste sau chestionare.

Fiecare elev participant la PISA 2025 primește o diplomă personalizată.

„Prin participarea României la studiul PISA 2025, inclusiv la opțiunile internaționale, se urmăreşte atât obținerea unei imagini detaliate cu privire la nivelul unor achiziții fundamentale ale elevilor în materie de competențe, cât și creşterea capacității autorităților de decizie din România de a adopta și implementa politici educaționale bazate pe dovezi. Rezultatele obținute de către elevii români stau la baza proiectării unor intervenții adecvate, având în vedere că acestea se referă nu numai la nivelul achizițiilor elevilor, ci și la contextele învățării. Participarea la studiul PISA 2025 contribuie la corelarea învățământului românesc cu evoluțiile sistemelor de educație performante la nivel international.

Datele colectate vor sta la baza analizelor care permit înțelegerea măsurii în care elevii români sunt pregătiți pentru continuarea studiilor și integrarea pe piața muncii.

Pentru elevii din România, studiul PISA 2025 reprezintă o provocare, o ocazie de a participa la o evaluare internațională standardizată, alături de elevi de 15 ani din întreaga lume, pentru a rezolva diverse probleme și situații din viața reală”, se precizează în comunicatul de presă al Ministerului Educației.

Resurse – exemple de itemi publicați de Consorțiul PISA
  • Itemi publici: matematică (varianta interactivă)
  • Itemi publici: FLA (evaluarea în limbă străină – engleză), video
  • Itemi publici: gândire creativă (varianta interactivă) – caută Romania, click pe Romanian sau Hungarian
  • Itemi publici: în variantă interactivă – lectură, matematică, științe, educație financiară, gândire creativă, competența globală (în engleză, franceză, italiană, germană, spaniolă, maghiară, cehă, poloneză, rusă, sârbă, slovacă, turcă, urcraineană etc.); rezolvarea colaborativă a problemelor (în engleză, franceză).
  • Itemi publici: lectură, respectiv științe, în limba română (variante pdf); pentru limba maghiară v. linkul de mai sus.
Cine se va ocupa de administrarea fazei principale ale evaluării PISA 2025:
  •  administratori de test – aprox. 80, care sunt profesori sau cercetători;
  • coordonatori de școală – aprox. 350, care sunt directori sau profesori din școlile participante;
  • monitori de calitate – aprox. 60, care verifică calitatea administrării și care sunt cercetători și inspectori (din județele participante/ municipiul București).

Potrivit MEC, „din cadrul Institutului de Științe ale Educației, în calitate de Centru Național PISA, pentru pregătirea administrării și implementarea acesteia, participă întregul personal de cercetare (cercetători și personal auxiliar de cercetare). Inspectoratele școlare județene participă la acest studiu prin intermediul celor aprox. 50 de inspectori școlari. Aprox. 350 de unități de învățământ (de nivel gimnazial, liceal, școli profesionale), participă la studiul PISA 2025 – Faza principală”

Ministerul mai precizează că, în fiecare ciclu al PISA, „fiecare domeniu capătă o atenție specială (un număr mai mare de itemi administrați care acoperă un număr mai mare de subdomenii ale domeniului principal investigat) și astfel este posibilă o analiză mai aprofundată legată de competențele specifice asociate domeniului respectiv. Astfel, matematica a fost domeniul principal avut în vedere în PISA 2022, iar științele, în PISA 2025”.

Participarea României la PISA 2025 a fost aprobată în martie 2023, printr-o hotărâre ce prevede achitarea unei taxe de participare de 171.000 de euro, precum și o taxă de participare la opțiunile internaționale, în cuantum de 40.608 euro.

fază de pretestare a PISA 2025 a avut loc în mai-iunie 2024.

Informații de context

Ultimele rezultatele PISA sunt cele publicate în decembrie 2023 pentru date din 2022. Rezultatele obținute de România plasează țara noastră pe locul 45 la Matematică, în rândul celor 81 de state și economii care au participat la prima testare educațională internațională organizată de OCDE după pandemie. România este penultima țară din Uniunea Europeană la PISA 2022, în fața Bulgariei, dar în urma sistemelor de educație din țări precum Emiratele Arabe Unite, Brunei sau Turcia. Și Ucraina, cu regiunile cu care a participat la testarea desfășurată în timpul războiului, este înaintea României.

Rezultatele PISA 2022 la Citire/Lectură indică pentru România un scor tot de 428 de puncte, similar celui de la testarea anterioară, iar la Științe scorul de 428 de puncte este cu 2 puncte mai mare decât la testarea PISA 2018.

Citește aici Rezultatele PISA 2022 pentru România.

Foto: © Maksstock78 | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evaluarea internațională PISA 2025: 10.000 de elevi români în vârstă de 15 ani vor participa la testare în aprilie-iunie – considerabil mai mulți decât la ediția precedentă / Tuturor le vor fi testate competențe digitale, o parte dintre elevi vor da test de limbă străină, toți părinții elevilor implicați vor completa chestionare
Elevii de 15 ani din România vor participa și în 2025 la testarea internațională PISA – proiect de hotărâre. La PISA 2022 au fost peste 7.700 de adolescenți de la noi testați la matematică, științe, lectură și gândire creativă
Pretestarea PISA 2025 a început în școli din 18 județe. În premieră, părinții elevilor participanți vor răspunde unui chestionar tematic, iar Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a făcut un ghid pentru aceștia – DOCUMENT
O nouă competență-cheie va fi evaluată la capitolul Științe în cadrul testelor PISA 2025, la care vor participa elevi care încep acum clasa a VIII-a: capacitatea de a cerceta și folosi informații științifice atunci când acționează sau iau decizii
UPDATE PISA 2025. În premieră, elevii români vor fi testați la limba engleză. România participă, pentru prima dată, la opțiunile internaționale: chestionare suplimentare pentru profesori, elevi și părinți
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România

3 comments
  1. „Testele PISA reflectă realitatea sau o denaturează?”

    În România, testele PISA sunt aplicate tuturor elevilor de 15 ani, indiferent de anul de studiu în care se află, inclusiv celor cu cerințe educaționale speciale (CES) sau celor care au repetat unul sau mai mulți ani. Acest lucru creează o distorsiune gravă în evaluarea performanțelor educaționale ale țării. În multe alte state, se exclud astfel de cazuri tocmai pentru a asigura o evaluare mai omogenă și corectă a sistemului.

    Mai mult, testele PISA sunt concepute pentru a evalua competențe de nivel echivalent cu clasa a IX-a, dar în România, mulți elevi de 15 ani sunt abia în clasa a VIII-a sau chiar a VII-a, ceea ce înseamnă că sunt testați pe conținuturi care, teoretic, încă nu le-au fost predate. Practic, elevii români sunt evaluați la nivel de clasa a IX-a, dar ei funcționează cu baza unei clase a V-a sau a VI-a, în unele cazuri, din cauza decalajelor de învățare sau a slabei calități a educației primite.

    Această realitate, coroborată cu faptul că nu se ține cont de diferențele de curriculum și de progres între țări, duce la o imagine deformantă și nedreaptă asupra nivelului real de inteligență și potențial al elevului român. Rezultatele slabe sunt apoi folosite pentru a discredita întregul sistem românesc de educație și, implicit, poporul român, ca fiind „neperformant” sau „incapabil”, fără a se analiza în profunzime cauzele reale: subfinanțarea cronică, lipsa de personal pregătit, programe școlare învechite și lipsa unor politici educaționale coerente.

    În loc să stigmatizăm elevii și să desconsiderăm națiunea, poate ar fi timpul să reformăm cu adevărat școala românească, iar testele internaționale să fie interpretate în context, nu folosite ca instrument de rușinare colectivă.

  2. Vreo pregatire, ceva??
    Si tot pe telefonul elevului? Si ce interes ar avea el sa se concentreze pe itemi daca oricum nimeni nu stie/nu conteaza nicaieri?
    Ah, si tot cu microbuzul vor fi adusi elevii care nu frecventeaza scoala?
    Unde se pot vedea scolile participante? Nicaieri, ca data trecuta? De ce??? Fara rezultate, doar scolile!

    1. mp, stai lin. Eu sunt profesor cu elevi PISA si nici macar un rand sau un telefon nu am primit cu detalii, elevi. Am aflat si eu asa prin radio-sant. Si tu vrei sa vezi scoli si elevi afisati. Eu nici macar nu stiu ce am de facut, pentru ce si cand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației: Procesul de aderare a României la OCDE va aprofunda cooperarea, nu doar din perspectiva accesului la date de înaltă calitate, ci și a expertizei organizației care acoperă întreg procesul de elaborare a politicilor publice – de la diagnosticare până la implementare

Moment important pentru dezvoltarea învățământului românesc, transmite ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un comunicat cu ocazia lansării negocierilor de aderare a României la OCDE, anunțate pe 25 ianuarie. Reamintim că OECD…
Vezi articolul

EXCLUSIV Componența completă a comisiilor de planuri-cadru pentru liceu / Doar patru profesori care încă predau în școli publice din preuniversitar, în comisia pentru filiera teoretică / Ministerul Educației: Contribuția membrilor a fost diferită

Listele cu membrii comisiilor pentru elaborarea planurilor-cadru pentru liceu, obținute printr-o solicitare Edupedu.ro de la Ministerul Educației și Cercetării, arată că în aceste grupuri sunt doar câțiva profesori practicieni în…
Vezi articolul