Elevii care susțin luni proba la Limba și literatura română din cadrul Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a 2025 sunt sfătuiți de profesorul Cătălin Zaman să evite acumularea de stres în ziua dinaintea examenului și să acorde atenție modului de lectură al textelor la prima vedere. Profesorii și părinții sunt îndemnați să sprijine sănătatea emoțională a copiilor, iar elevii să fie atenți la ortografie și punctuație în redactare, potrivit recomandărilor făcute de profesor pentru cititorii Edupedu.ro.
Pentru ziua de dinaintea examenului, profesorul le recomandă elevilor să evite acumulările suplimentare de stres. Duminica ar trebui să fie o zi de relaxare, spune el, în care copiii să se deconecteze și să își încarce emoțional bateriile pentru ziua de luni. Să nu intre într-o stare de tensiune care le blochează accesul la cunoștințele acumulate – să aibă încredere în ei și să dea tot ce pot, mai punctează profesorul.
În ceea ce privește abordarea subiectelor, Zaman sfătuiește ca textele să fie citite în două etape – o lectură de acomodare și apoi una de înțelegere. La exercițiile 1-5, revenirea constantă în text este cheia pentru răspunsuri exacte. Exercițiul 6 poate testa rima, măsura, figuri de stil sau trăsături de personaj, iar la exercițiul 7 ar putea fi cerute comparații între cele două texte.
Pentru subiectul al II-lea, fie că va fi o compunere narativă, un text argumentativ sau o caracterizare, elevii trebuie să fie atenți la structură, ortografie și punctuație. Sunt capitole la care, potrivit raportului de la simularea din martie, apar încă dificultăți.
Redăm integral recomandările profesorului Cătălin Zaman:
„Cred că an de an un cuvânt definește, pentru toți factorii implicați, elev-părinte-profesor, examenul de Evaluare Națională: emoția. Este primul examen important din viața elevilor și din câte observ, de la an la an găsesc părinții tot mai emoționați, dornici, cum este și firesc, pentru o reușită a copiilor lor.
Atrag iarăși atenția cât de importantă este sănătatea emoțională a copiilor. Adulți fiind, trebuie să încercăm cât de mult se poate să luăm presiunea de pe umerii lor. Sunt copiii noștri, viitori adulți pe care ne dorim să-i creștem frumos, pentru a-i avea, peste ani, la fel de frumos. De aceea, dragi părinți, încercați să le spuneți că ei rămân copiii voștri și-i veți iubi la fel de mult, indiferent de rezultate. Rezultate care, până la urmă nu sunt o constantă, ci indică o valoare dintr-un anumit moment.
Pe copii îi sfătuiesc să încerce să nu intre într-o stare de tensiune zilele acestea, să-și inducă acea stare care să nu le permită abordarea optimă a subiectelor. Ar fi chiar indicat ca duminica după-amiaza să aibă activități care să-i scoată din stresul premergător examenului. Și, dragi copii, aveți încredere în voi și-n cunoștințele voastre! Sunt sigur că v-ați pregătit de-a lungul anului școlar în curs și că fiecare dintre voi va încerca tot ce poate pentru o notă cât mai bună. Este important ca atunci când veți ieși din examen să fiți mulțumiți cu ce ați realizat, așa încât să fiți împăcați că ați dat tot ce ați putut.
Le recomand elevilor să citească cu atenție textele, să fie mai întâi o lectură de acomodare, apoi o lectură de înțelegere a textelor. La primele cinci exerciții să se întoarcă ori de câte ori e nevoie la text, pentru că răspunsul îl vor regăsi acolo.
La exercițiul 6 sunt posibile mai multe variante: poate identificarea rimei și a măsurii sau a unor figuri de stil în textul suport. De asemenea cred că un subiect posibil ar fi precizarea unei trăsături a unui personaj, împreună cu mijlocul de caracterizare și identificarea unei secvențe relevante pentru acea trăsătură și nu în ultimul rând identificarea unui tipar textual într-un fragment dat, însoțită de precizarea unei trăsături a acestuia.
La exercițiul 7 ar putea avea de identificat un element comun al celor două texte sau chiar precizarea diferențelor de limbaj. Sunt sigur că s-a lucrat mult aici și că nu există elev care să nu știe să abordeze exercițiile de până acum.
Atrag atenția ca la exercițiul 9, după identificarea valorii și asocierea cu un alt text să facă referire strict la o secvență din cartea asociată, să nu cadă în ispita de a relata la general subiectul acelei cărți.
La punctul B, nu știu ce surprize ar putea să apară având în vedere experiența din anii trecuți și a subiectelor propuse de Minister ca model și la simularea din luna martie. Ce era de exersat a fost exersat până acum, de la fonetică, la vocabular, morfologie sau sintaxă.
Subiectul II poate aduce mai multe variante, poate o compunere de tip argumentativ pe un subiect dat, în care elevul să utilizeze și informațiile din textele date sau un mesaj al textului. Sigur, frumos și creativ ar fi să aibă parte de o compunere narativă cu un subiect indicat, sau de o pagină de jurnal, de ce nu de o caracterizare de personaj. Orice ar primi la acest subiect, le recomand o exprimare îngrijită, o dispunere armonioasă a paragrafelor, cu introducerea, cuprinsul și încheierea foarte bine delimitate. De asemenea, raportul de la simularea din martie ne arată că tot mai mulți elevi au probleme cu ortografia și punctuația, deci și aici ar trebui o atenție sporită.
Mult succes tuturor, atenție multă și încredere în forțele proprii. Sigur va fi bine!”.
Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025:
10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise (cererile se depun doar între 14:00 și 17:00) și depunerea contestațiilor
- 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
- 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Modelele de subiecte și programa de examen
Modele oficiale 2025 (Română, Matematică, Limbă maternă) au fost publicate pe portalul subiecte.edu.ro la începutul lunii noiembrie 2024. Documentele pot fi descărcate de aici:
- Limba și literatura română
- Matematică
- Limba maternă
- Limba și literatura română pentru etnicii maghiari
Programele școlare de evaluare pentru EN VIII 2025 rămân aceleași ca la sesiunile 2023 și 2024 și sunt disponibile integral aici.
Proba la limba și literatura română vizează, printre altele, înțelegerea unor texte la prima vedere și competența de redactare a unui text, iar testarea la Matematică – de exemplu, rezolvare de probleme din arii, volume și numere reale.
Subiecte și bareme EN VIII din anii anteriori
- EN VIII 2024 – Limba și literatura română (subiect + barem)
- EN VIII 2024 – Matematică (subiect + barem)
- EN VIII 2023 – Limba și literatura română (subiect + barem)
- EN VIII 2023 – Matematică (subiect + barem)
- EN VIII 2022 – Limba și literatura română (subiect + barem)
- EN VIII 2022 – Matematică (subiect + barem)
- EN VIII 2021 – Limba și literatura română (subiect + barem)
- EN VIII 2021 – Matematică (subiect + barem)
1 comment
buna ziua domnu profesor va multumim pentru sprijin si urez mult succes la toti elevi la examenu de maine doamne ajuta