EXCLUSIV Daniel David anunță că blochează de acum înainte un institut de cercetare – IȘE – să mai răspundă independent solicitărilor presei. Ministrul Educației și Cercetării confirmă că a cenzurat răspunsul transmis în numele Institutului de Științe ale Educației către Edupedu.ro și nu publică nici acum analiza cercetătorilor asupra măsurilor din Legea Bolojan

13.349 de vizualizări
Daniel David / Foto: INQUAM Photos Octav Ganea
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis oficial, la solicitarea Edupedu.ro, că răspunsul primit de redacție în numele Institutului de Științe ale Educației (ISE) a fost modificat de Minister. Mai precis, potrivit comunicării transmise astăzi redacției de către ministrul Daniel David, analiza redactată de cercetătorii IȘE ar fi fost primită de cabinetul său „într-o formă draft/preliminară” și a fost ulterior supusă unui proces de „peer-review”, la cererea ministrului. Varianta revăzută rezultată „a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet, această formă fiind  apoi comunicată prin biroul de presă al ministerului”.

UPDATE 24 iulie: EXCLUSIV DOCUMENT Răspunsul interzis la publicare de ministrul Daniel David, conceput de cercetătorii din științele educației: Norma didactică a profesorilor din România NU este sub media Uniunii Europene, în Germania plata cu ora este între 23 și 40 de euro/oră, iar în Franța 88% dintre profesori au cel puțin o normă de ore suplimentare plătite cu 40 euro/oră / Banii de burse trebuia păstrați în educație

  • De remarcat că Ministrul Educației și Cercetării nu a publicat nici astăzi analiza integrală făcută de cercetătorii IȘE asupra măsurilor din Legea Bolojan, analiză cerută în repetate rânduri de Edupedu.ro de pe 7 iulie 2025 și până astăzi. Ministerul susține astăzi că versiunea de răspuns transmisă Edupedu.ro pe 18 iulie 2025 e rezultatul unui proces de „peer-review”, dar nu oferă niciun detaliu cu privire la persoanele care au făcut acest review.

Explicația de astăzi, 23 iulie 2025, a ministrului Educației confirmă problema semnalată de Edupedu.ro pe 18 iulie 2025: răspunsul transmis de Ministerul Educației către Edupedu.ro nu este documentul științific original redactat de echipa IȘE, ci o versiune ajustată în interiorul Ministerului, cu multe referiri la declarațiile recente ale ministrului, apoi validată administrativ și transmisă oficial ca fiind poziția institutului.

Edupedu.ro a semnalat vineri, pe 18 iulie, un derapaj grav la Ministerul Educației și Cercetării (MEC) după ce, în loc de punctul de vedere al Institutului de Științe ale Educației pe măsurile din Legea Bolojan, am primit un răspuns politic de la Minister. Răspunsul MEC reproducea declarații recente ale ministrului Daniel David, nu analiza cercetătorilor IȘE. Răspunsul primit poate fi citit aici.

Întrebat direct de Edupedu.ro, duminică 20 iulie, ce măsuri ia dacă răspunsul primit nu reflectă poziția cercetătorilor IȘE, ci pare redactat politic de Minister, ministrul a declarat: „Luni voi verifica dacă răspunsul a fost asumat și de conducerea IȘE. Dacă n-a fost asumat, voi verifica cine a intervenit și a blocat aceste lucruri și voi lua măsuri.”

Ministrul a revenit cu răspunsul astăzi, miercuri 23 iulie 2025. În acest răspuns trimis către Edupedu.ro, ministrul Educației arată că acesta nu a fost asumat de IȘE, ci doar văzut. „Ținând cont de forma preliminară ministrul a cerut un proces de «peer-review», în urmă căruia a rezultat o variantă care a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet, această formă fiind  apoi comunicată prin biroul de presă al ministerului”, arată ministerul.

Răspunsul de astăzi al MEC afirmă că solicitările directe ale presei sau ale altor actori către ISE „nu reprezintă o practică aliniată protocolului de guvernanță” dintre MEC și ISE și că orice analiză ISE trebuie să parcurgă un proces formal de peer-review extern și să aibă un rezumat extins în limba engleză pentru a putea fi publicată, iar în cazul de față, ISE nu ar fi reușit să răspundă complet din lipsă de timp, motiv pentru care s-a cerut redactarea ulterioară a unui raport științific complet, care va fi public.

  • În mesajul de astăzi, Ministerul nu oferă nicio informație care să arate în constă protocolul de guvernanță dintre MEC și IȘE. Totodată, Hotărârea de Guvern privind înființarea IȘE nu include nicio mențiune cu privire la vreun astfel de protocol și nici vreo interdicție ca cercetătorii Institutului de Științe ale Educației să răspundă la solicitările presei.
  • Primul articol din HG-ul de organizare și funcționare a Institutului de Științe ale Educației prevede că „IȘE are ca scop realizarea și promovarea de studii și cercetări obiective și independente”. Printre atribuțiile IȘE, enumerate tot în Hotărârea de organizare și funcționare, se numără: „contribuie la racordarea cercetării educaționale la spațiul de cercetare național și internațional, prin: promovarea rezultatelor de cercetare” […]; „contribuie la diseminarea rezultatelor cercetării științifice în rândul actorilor educaționali”.

Ministrul mai anunță în răspunsul trimis astăzi Edupedu.ro că va completa regulamentul de funcționare al IȘE pentru „a corecta în viitor astfel de situații neclare din punct de vedere instituțional”.

Această reacție intră în contradicție cu pozițiile exprimate anterior chiar de ministrul Daniel David, care, la reînființarea IȘE în martie 2025, declara: „Institutul de Științe ale Educației trebuie acum susținut pentru dezvoltare – mai ales când vom trece de blocajele economico-financiare din prezent -, deoarece acesta trebuie să fie principalul motor care să ne ajute să implementăm în țară o educație bazată pe dovezi/validată științific, nu pe păreri adesea (prea) puțin informate sau pe pseudoștiință”.

În aceste condiții, dacă solicitările de presă către ISE nu sunt acceptabile instituțional, atunci întrebarea este în ce condiții mai poate fi consultată opinia unei instituții de cercetare aflată în subordinea ministerului, dar autonomă din punct de vedere științific. Este pentru prima dată în istoria recentă a Ministerului Educației când un ministru cenzurează oficial comunicarea cercetătorilor cu presa și când anunță modificarea regulamentului unui institut de cercetare pentru ca oamenii de știință să nu mai poată răspunde oficial direct și autonom solicitărilor presei.

Redăm integral răspunsul ministrului Daniel David și al Ministerului Educației și Cercetării, la solicitarea Edupedu.ro:

„Pornind de la analiza pe care am avut-o în urma solicitării dvs., iată situația cu referire la cele prezentate în articolul dvs.: 

Răspunsul cabinetului ministrului:

  1. La solicitarea dvs. am analizat situația descrisă în articolul domnului Mihai Peticilă.
  2. Institutul de Științe ale Educației (IȘE) este o structură în subordinea Ministerului Educației și Cercetării.
  3. Raportul analizelor solicitate de domnul Peticilă a fost trimis de conducerea IȘE pentru analiză la cabinetul ministrului, într-o formă draft/preliminară (fără a fi redactat într-un format final riguros științific și fără a se răspunde la toate problemele ridicate în solicitare), ca urmare a timpului scurt aflat la dispoziție.
  4. Ținând cont de forma preliminară ministrul a cerut un proces de „peer-review”, în urmă căruia a rezultat o variantă care a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet, această formă fiind apoi comunicată prin biroul de presă al ministerului. 

Poziția ministrului, pornind de la viziunea asupra Institutului nou înființat:

  1. Solicitarea externă către IȘE pentru diverse analize, în general sau asupra ministerului în subordinea căruia se află, nu reprezintă o practică aliniată protocolului de guvernanță în care se află IȘE și MEC.
  2. La solicitări externe, IȘE trebuie însă să-și comenteze analizele proprii, rezultate din programul de cercetare anual și să ofere, la solicitare, date la care are deja acces. De asemenea, dincolo de planul de cercetare anual, Institutul poate avea inițiative ad-hoc, pe care le supune spre aprobare ministerului în subordinea căruia se află.
  3. Cercetătorii IȘE, în nume personal, pot face însă orice analize/cercetări doresc, asumate ca atare.
  4. Orice Raport/analiză IȘE care se publică, va trebui să parcurgă un proces de „peer-review” extern, coordonat de conducerea Institutului, și să aibă un rezumat extins în limba engleză
  5. Ținând însă cont de interesul ridicat și de faptul că în timpul scurt avut la dispoziție,  IȘE nu a elaborat o analiză completă asupra problemelor ridicate, în calitate de ministru al educației și cercetării, am solicitat IȘE să realizeze un Raport științific complet și adecvat asupra temei ridicate de dvs. 
  6. Vom completa regulamentul de funcționare IȘE, pentru a corecta în viitor astfel de situații neclare din punct de vedere instituțional”. 
Citește și:
Derapaj grav la Ministerul Educației: în loc de punctul de vedere al Institutului de Științe ale Educației pe măsurile din Legea Bolojan, am primit un răspuns politic de la Minister. Răspunsul MEC reproduce declarații recente ale ministrului Daniel David, nu analiza cercetătorilor IȘE
EXCLUSIV Ministrul Educației Daniel David admite că va verifica dacă răspunsul transmis presei în numele Institutului de Științe ale Educației a fost cenzurat: „Dacă n-a fost asumat de conducerea IȘE, voi verifica cine a intervenit și voi lua măsuri”


16 comments
  1. Mai grav decât cenzura.
    E dictatură.

    David a declarat că îi va pune pe cei de la ISE sa ,, refacă raportul pt a fi conform” și că le va schimba regulamentul de funcționare ca sa nu mai ,, apară neclarități pe viitor”

    Astfel de forme de abuz NU au existat niciodată in Educație.
    Culmea ele vin de la un profesor universitar dr psihanalist rector.

  2. Mai grav decât cenzura.
    E dictatură.

    David a declarat că îi va pune pe cei de la ISE sa ,, refacă raportul pt a fi conform” și că le va schimba regulamentul de funcționare ca sa nu mai ,, apară neclarități pe viitor”

    Astfel de forme de abuz NU au existat niciodată in Educație.
    Culmea ele vin de la un profesor universitar dr psihanalist rector care se presupune educa oameni.

    „Tyrannus est qui legem regit non ratione sed voluntate.”

    — Tiran este acela care conduce nu prin rațiune, ci prin voință proprie.

  3. Omul ăsta e obosit de tot și ca să fie lucrurile după cum i le impune nenea Bolojan ,nu mai ține cont de regulamente actuale,ci face după cum ìl taie capul de ,,pisolog” și,,mare doftor ..” !
    Nu mai știe de când a intrat ministru decât doar să se axeze pe ore suplimentare și pe bursele elevilor..!
    Domnule, nu doriți cumva să impuneți taxă pe aerul poluat din clase ?!
    Nu mai aveți studenți în universitar de impuneți mastere și altele… pentru cei care doresc să devină profesori ???
    Faceți comparații mereu cu alte țări, ați fost acolo pe banii ăștia care reprezintă datoria țării cumva, dar cu toate astea nu vedeți că românii noștri s -au năpustit peste tot in străinătate și sunt muncitori buni,așa cu școala pe care au învățat o aici…???Au plecat că s-a privatizat totul în țară cum au dorit ,toți politicienii care s-au perindat la guvernarea României !!!
    Știți domnule ministru că românii care învăță în diaspora sunt mai slab pregătiți decât cei care urmează școala in România!!!???
    Ați obosit cu pachetul 1,2 …și șapte de măsuri, plecați din fruntea ministerului ,faceți rău sistemului de învățământ și nu numai, cenzurați niste instituții, respectiv IȘE…!!!!
    Bolojan avea mari emoții până să devină prim ministru, acum ce face, râde de întreaga Românie???
    El și-a plătit impozitele pentru firmele sale in trecut ???
    Achiziționează drone pentru a încasa impozitul pe case,dar ce a făcut el case oamenilor, are bani de drone!!!????
    Ascultați specialiștii de la noi din țară și aveți in vedere că măsurile pe care le luați să nu afecteze familia și să fim ca-n ,,Moromeții ”!
    Fiți toți cei de la guvernare altfel decât personajele lui Caragiale!!!
    Nu încercați să ne întoarceți in epoca feudală !!!
    V-a lăsat aceasta moștenire Iohanis,opriți-i din veniturile lunare până la stingerea datoriei….s- a jucat cu vaccinurile ,cu alegerile, cu plimbările in avioane scumpe și multe altele…!

  4. Este absolut revoltător! Ministrul Daniel David recunoaște deschis că a impus cenzura asupra unui institut de cercetare finanțat din bani publici. Interzice IȘE să mai răspundă presei fără aprobare de la „centru”? Asta nu e reformă, e dictatură academică! Cercetătorii sunt reduși la tăcere doar pentru că adevărul științific nu convine intereselor politice. E o lovitură brutală dată libertății academice și transparenței instituționale. Asemenea gesturi nu pot fi tolerate într-un stat de drept. Dacă mai avem democrație în România, acest ministru trebuie DEMIS IMEDIAT.

  5. Cata speranța era in acest ministru! Dar se pare ca avem un nou impostor cățărat pe o funcție!
    Nu credeam ca poate fi cineva mai rău decât L.Deca, Câmpeanu, Anisia sau Ecaterina Andronescu!
    M- am înșelat! Guvernanții nu ne arata doar nepăsarea pentru educație, acum se vede clar ca este vorba de rea- voința , plan concret de distrugere!

  6. Dacă tot plâng mulți români după comunism, tovarășul de la MEC este fix pe placul mulțimii, cenzurează ce nu-i convine și bagă propagandă la greu! Doar e Mesia, nu?

  7. Când vorbeam de atitudine dictatorială părea exagerat.

    Acum avem si cenzură.

    Mai lipsește miliția gândirii critice și acest ministru poate fi un mândru reprezentat al penele, un partid care a ajuns sa susțină comportamente neocomuniste.

    Îmi e teamă că aceste derapaje vor fi din ce in ce mai grave.

  8. peer review = democrație made în Rusia sau Coreea de Nord
    Vreți să-l contrazică cineva pe mister (doar a studiat – sponsorizat sau nu – în America) sau pe boss? Cine îndrăznește oricum e dat afară că sunt atâtea fetițe care așteaptă restructurarea posturilor de la stat pentru a-și putea etala competențele!😂

  9. Stai o secundă… IȘE – rău, bun cum e – e sau nu independent în aprecierile pe care le face?!

    Dacă IȘE e goarna ministerului… desființați-l bre! Ce atâta pierdere de bani și timp cu mimarea independenței!

    Ce e aia ”peer review” la un răspuns direct la o întrebare adresată de presă?! Cine naiba a mai auzit de așa ceva???? Peer review se face la articole sau cercetări de specialitate, nu la un răspuns la o întrebare.

    Suntem într-un film cu proști deja.

    1. Omu’ doar își face meseria – culege gratis date comportamentale. Nu e o activitate în oglindă, respondenții nu vor culege, la rândul lor, vreo informație.

  10. Aștept momentul când comentariile profesorilor vor fi supuse unor proceduri de „peer-review”. Unde „peer” va fi tradus prin „șeful”, „cenzorul șef”, „mini-ștru”. Oare când se va publica și dicționarul de noua vorbă?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Sabotarea Educației din programul de guvernare prin ordonanța trenuleț sau cum i-au livrat politicienii lui Daniel David un portofoliu ca o mașină fără volan, frână, faruri și cu rezervorul aproape gol

Cele mai importante măsuri prevăzute în programul de guvernare pe Educație al coaliției PSD-PNL-UDMR-minorități au fost blocate în 2025 de „ordonanța trenuleț”. Este vorba despre OUG 156/2024. În cele mai…
Vezi articolul

Comisia Europeană suspendă cooperarea cu Rusia în domeniul cercetării și inovării. Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare: Agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei reprezintă un atac la adresa libertății, a democrației și a autodeterminării

„Ca urmare a invadării Ucrainei de către Rusia și din solidaritate cu poporul ucrainean, Comisia a decis să suspende cooperarea cu entitățile ruse în domeniul cercetării, al științei și al…
Vezi articolul