Fișe de lucru, modele de programe școlare pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, ghiduri pentru profesori despre ADHD, autism, dislexie, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Iași

[jp_post_view]
Titularizare 2025
Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com
Inspectoratul Școlar Județean Iași propune un set de resurse pentru profesori, care să vină în sprijinul procesului de adaptare curriculară pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, CES. 

Adaptarea curriculară presupune structurarea și organizarea activităților didactice prin selectarea competențelor specifice, sarcinilor de învățare și modalităților de evaluare în funcție de particularitățile fiecărui elev.

Materialele propuse sunt publicate în format online pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Iași secțiunea Curriculum – Resurse educaționale deschise – Învățământ special și special integrat, precum și pe site-ul Editurii „Spiru Haret” Iași, secțiunea Resurse educaționale deschise.

Adaptare curriculară pentru elevii cu CES

1. Standarde minime de evaluare – Repere în adaptarea curriculară pentru elevii cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă

2. Curriculum adaptat pentru elevii cu CES integrați în școala de masă – Modele de programe școlare

 Activități de învățare pentru elevii cu CES

1. Curriculum adaptat – Limbă și comunicare, nivel primar – Fișe diferențiate pentru elevii cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă

2. Activități de învățare diferențiată pentru elevii cu CES – Fișe de lucru

 Evaluare adaptată pentru elevii cu CES

1. Ghid de evaluare pentru gimnaziu – Teste adaptate la limba română și matematică pentru elevii cu cerințe educaționale speciale

2. Repere privind evaluarea elevilor din învățământul special și special integrat –  Modele de teste adaptate

Ghiduri utile

1. ADHD (Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate) – minighid pentru cadrele didactice

2. Autism– minighid pentru cadrele didactice

3. Ghidul profesorului logoped

4. Informații utile despre dislexie, disgrafie și discalculie. Orientări teoretice și practic-aplicative asupra copilului dislexic

5. Promotori pentru educația incluzivă

Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Resurse educaționale gratuite pentru profesori. Grile de evaluare pentru elevii cu CES, publicate de către Inspectoratul Școlar Județean Iași
Fișe de lucru și exemple de activități pentru elevii cu CES, la matematică, publicate de Inspectoratul Școlar Vâlcea
Teste adaptate la limba română și matematică pentru elevii cu cerințe educaționale speciale din clasele V-VIII, publicate de Inspectoratul școlar Iași

7 comments
  1. Cine ne face noua modelele de calcul prescurtate la examen? Cine învață fetita cum le aplică? Noi nu am lucrat pe programa adaptata și nu are nici profesor de sprijin.

  2. Planificarea adaptată a continuturilor de învățare poate fi realizată și folosind aplicația app.rei.plus/planificare pe 3 nivele: conținut simpificat, individualizat sau exceptat de la evaluare. La final, se obține un procent de adaptare curriculară. Fiecare cadru didactic va realiza planificarea adaptată în funcție de dizabilitatea elevului, de mediul si stilul de predare (utilizând resurse educaționale deschise, de dotarea clasei, de nivelul clasei etc.), de caracteristicile programei (conținuturi mai abstracte sau intuitive). Diversitatea mediilor de educație, precum și neurodiversitatea elevilor cu CES impune sa existe o adaptare curriculară Individualizat, ca o anexă a planificării calendaristice generale.

    1. Bună ziua. În cazul nostru cum se procedează dacă fetita nu a lucrat pe programa adaptata? Acuma urmează clasa a-Vlll-a și vrem sa optam pentru toate beneficiile ce la are un copil cu autism atipic, epilepsie, insuficienta cardiaca, glanda tiroidă. Menționez ca fetita nu are nici profesor de sprijin. Va mulțumesc frumos.

  3. Sunt foarte bune aceste ghiduri, dar ar trebui supervizate de specialisti. De exemplu, se spune in ghid ca ADHD „este cel mai probabil de natură genetică şi se transmite
    genetic”.
    Lucrurile nu sunt asa simple. Genetica nu explica toate variatiile ADHD.

    Ghidul parca e scris de defectologi nu de psihopedagogi. Nu exista nicaieri in ghid o calitate pozitiva a copiilor cu ADHD. E o propozitie doar care spune sa cauti calitatile. Ele sunt cunoscute si ar trebui scoase in evidenta. Altfel cum compensezi?

    In contextul paranoia in legatura cu drogurile ar fi trebuit accentuata predispozitia copiilor cu ADHD pentru adictii. Sunt destule de zis aici.

    1. Aveti dreptate! Ati facut niate remarci extrem de pertinente! Pentru ADHD ghidul e scris cu picioarele si cu informatii total aiurea! Nu mai spun ca recomanda si terapia comportamentala, care in Romania e dresajul ABA – terapie care in America (asta ca tot au mentionat institutii americane), este interzisa si nu mai primeste fonduri! Hal de psihologi, e plin de impostori! RUSINE!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași primește finanțare aproape un milion de lei de la Ministerul Educației pentru activități didactice din cadrul Școlii Gimnaziale „Junior” / Universitatea a primit în folosință și un spațiu de creație al Academiei Române care, în prezent, este „inutilizabil”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a obținut de la Ministerul Educației o finanțare de aproape un milion de lei, bani ce vor fi alocați pentru activități didactice de învățământ…
Vezi articolul

Consultarea profesorilor schimbă educația. Dezbatere World Vision România – Edupedu.ro / Cinci campanii în sprijinul elevilor, profesorilor, școlilor / Secretarul de stat Sorin Ion: pentru planurile-cadru de liceu va fi consultare publică „în perioada imediat următoare”

96% dintre profesorii chestionați de World Vision România într-un sondaj spun că își doresc să fie consultați prin chestionare privind deciziile în educație (75% vor în mare măsură și 21%…
Vezi articolul

Legea pentru organizarea Rezidenţiatului, promulgată de Preşedinte. Metodologia poate fi semnată doar de ministrul sănătăţii, după apariţia legii în Monitorul Oficial

Administraţia Prezidenţială a publicat anunţul că Preşedintele Klaus Iohannis a semnat decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanței Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea şi finanțarea rezidențiatului. Legea fusese…
Vezi articolul