Formarea profesorilor în robotică, inteligență artificială și verificare formală, dezvoltată într-un proiect inovator de Universitatea de Vest din Timișoara (P)

[jp_post_view]
Foto credit: Universitatea de Vest, competiție robotică
Luni, 18 decembrie 2023 a avut loc deschiderea oficială a proiectul „AiRobo: Artificial Intelligence based Robotics”, proiect european Erasmus+ Parteneriate de Cooperare pentru Învățământ Universitar (KA220-HED-000152418).  Pentru proiectul ce va avea o durată de trei ani, UVT a atras fonduri europene de 400.000 euro. Robotica și inteligența artificială sunt domenii în creștere rapidă, cu o dezvoltare puternică, așteptată în viitor în diferite domenii.

Robotica bazată pe inteligență artificială are potențialul de a îmbunătăți educația, oferind studenților experiențe de învățare adaptate și captivante. Roboții pot servi ca asistenți de învățare, oferind feedback, răspunzând la întrebări și conducând elevii prin cursuri. De asemenea, își pot adapta instrucțiunile la stilul de învățare, viteza și preferințele fiecărui elev, făcând procesul de învățare mai reușit și mai eficient.

Materiale de suport didactic

Proiectul AiRobo este un proiect inovativ, axat atât pe cercetare, cât și pe instruirea cadrelor didactice în domeniile: roboticii, inteligenței artificiale și a verificării formale. În cadrul proiectului, va fi elaborat un set cuprinzător de materiale de suport didactic: cartea AiRobo, șapte aplicații robotice în diferite domenii (trei dintre ele sunt adresate persoanelor cu dizabilități și migranți), instrumente și tutoriale video; precum şi publicaţii ştiinţifice la conferințe internaționale. Aceste materiale vor fi utilizate ca suport în procesul de predare a cursurilor la universitățile partenere și chiar și în alte universități din lume.

În cadrul proiectului va fi realizată o rețea colaborativă între UVT și Universitatea Macedonia (Thessaloniki, Grecia), Universitatea Catolică Eszterhazy Karoly (Eger, Ungaria), Universitatea RWTH (Aachen, Germania), Universitatea Lorraine (Metz, Franța).

La evenimentul de deschidere au participat rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea, și managerul de proiect, conf.univ.dr. Isabela Drămnesc, de la Facultatea de Matematică și Informatică a UVT, alături de cadre didactice, studenți, cercetători și invitați.

UVT și universitățile partenere au pornit conceperea acestui proiect un studiu despre nevoile studenților și cadrelor didactice, dar și cu companiile despre nevoile de pe piața muncii: 90% dintre studenți respondenți consideră că robotica va crește foarte mult în viitor și sunt interesați să participe la cursuri de robotică și de aplicare a roboticii în inteligența artificială și verificării formale. Cadrele didactice din universitățile partenere consideră că au nevoie de instruire făcută de experți care să-i instruiască pentru a preda cursuri de robotică, să poate introduce noi cursuri și programe de studii atractive pentru studenți și aplicații practice ale noțiunilor teoretice.

Formarea cadrelor didactice va conține, pe lângă cele trei domenii principale robotică, inteligență artificială și verificare formală, și module de metode noi de predare, centrate pe studenți, astfel încât să poată fi adresate probleme din viața reală, de mare interes pentru studenți.

De la 0 la expert este deviza sub care va fi dezvoltată cartea AiRobo, materialul didactic din cadrul proiectului, care va conține tutoriale și video cu proiecte de construcție roboți. (…) Verificarea formală este importantă deoarece atunci când vorbim de roboți care interacționează cu oamenii, trebuie să ne asigurăm că aceștia nu dăunează, nu fac rău în niciun fel“, subliniază managerul de proiect, conf.univ.dr. Isabela Drămnesc, Facultatea de Matematică și Informatică a UVT.


4 comments
  1. Eu am mai făcut cursuri de robotică la politehnică, cursuri fără credite, deci doar din pasiune și apoi am făcut un grupuleț pe școală ” Little Future Robots”. As participa cu drag la curs. Nu am primit nici un opțional pe școală sau un punct de credit, deci dacă ești interesat de normă didactică sau alte avantaje , nu prea ajută.

  2. specialiștii pe robotica și ai sunt plătiți cu de la 2000 de euro in sus , pentru ce ar sta la 3300 de roni salariul debutantului ??
    voi santeti pe alta planeta
    in plus acestea sunt cunoștințe de inginerie și informatica care se sprijină pe fizica și matematică , ce sa invete un copil care nu are bazele nici măcar la nivel de anul 1 de facultate tehnica
    e doar joaca și pretext de cheltuit fonduri .
    roboții se învață la facultatea de robotica .
    inteligenta artificiala este curs de anul 3 la fac de informatica , tocmai pt că se bazează pe alte discipline
    ce propuneți voi nu are sens.

  3. O poveste: implica ca intr-un curs „condensat” poti sa devii „expert”. Ce se intampla cu cei care studiaza ani si ani de zile oricare dintre acele domenii? Ei ce sunt?

  4. ”Formarea profesorilor în robotică, inteligență artificială și …”

    Fooooate drăguț! Și după formare cum o să predea profesorii formați disciplina (robotică?) respectivă? Intreb și eu că in curriculum (trunchi comun) nici vorbă de așa ceva!

    O să ziceți: fă dom’le un opțional și ai rezolvat. Pe bune??? Asta e soluția națională? Păi n-o să avem loc de (de ex) ”Istoria holocaustului” – alt opțional dar de data asta IMPUS

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Definitivat 2025 – modele de subiecte. Descarcă variantele și baremele de corectare pentru profesorii de învățământ primar / Prima inspecție are termen 7 februarie

Modelele de subiecte pentru examenul național de definitivare în învățământ 2025, pentru profesorii de învățământ primar, au fost publicate de Ministerul Educației prin Centrul Național de Politici în Evaluare (CNPEE). Documentele, care…
Vezi articolul

BREAKING Sindicatele acuză purtătorul de cuvânt al Guvernului că a dat informații incorecte într-un comunicat oficial: Sindicatele nu au fost de acord cu eșalonarea creșterilor salariale pe 3 ani, prin noua lege a salarizării

Într-un comunicat comun al federațiilor sindicale din învățământul preuniversitar, FSLI și FSE „Spiru Haret”, către sindicatele afiliate, obținut de Edupedu.ro, acestea susțin că purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru,…
Vezi articolul

UPDATE EXCLUSIV Acuzațiile de autoplagiat aduse rectorului Academiei SRI, Adrian Ivan, „se confirmă” parțial, a decis Comisia de Etică a Universității Babeș-Bolyai / Ivan scapă fără nicio sancțiune pentru că noua Lege a educației Deca-Iohannis a eliminat autoplagiatul dintre abaterile de la etica universitară, anunță UBB

Acuzațiile de autoplagiat formulate de ziarul Libertatea, în septembrie 2023, cu privire la Adrian Ivan, rectorul Academiei SRI și coordonatorul tezei de doctorat a lui Lucian Bode, „se confirmă” parțial,…
Vezi articolul

Atac cibernetic la Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Politehnica din București / Au fost sustrase CNP-urile unor studenți

Universitatea Politehnica din Bucureşti (UPB) anunţă, sâmbătă, că Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei a fost ţinta unui atac cibernetic, fiind extrase listele de utilizatori înregistraţi pe platforma care…
Vezi articolul

Învățământul de dinainte de 1989 era mai bun decât cel de astăzi, cred 44% dintre profesorii din România, iar 6 din 10 văd partidele politice doar ca pe un mijloc prin care politicienii să-și facă o carieră – sondaj CNCD

44% dintre profesorii din România cred că învățământul de dinainte de 1989 era mai bun decât cel de astăzi, potrivit unui sondaj al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). De…
Vezi articolul