Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum: Acum, transmiterea de cunoștințe nu mai este prioritară, pentru că nu mai este profesorul singurul deținător al cunoașterii. Accentul este pe formarea de competențe

3.076 de vizualizări
Gabriel Vrînceanu / Foto: Edupedu.ro
Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum în cadrul Ministerului Educației și Cercetării (MEC), a declarat, la emisiunea Educația la putere de la TVR 2, că „transmiterea de cunoștințe nu mai este prioritară, pentru că nu mai este profesorul singurul deținător al cunoașterii”. Potrivit acestuia, acum, accentul este pe formarea de competențe: „competența în sine este un ansamblu de cunoștințe, abilități și atitudini”.

Reprezentantul Ministerului Educației și Cercetării a afirmat că, din 2012 și până în prezent, reforma curriculară a avut la bază formarea de competențe:

„Începând cu anul 2012, deja s-a început o reformă curriculară, care a parcurs etapele pe nivelurile anterioare de învățământ, adică reforma s-a făcut la învățământul primar, apoi la învățământul gimnazial. S-a completat în 2019 cu educația timpurie, care beneficiază de un nou curriculum și a rămas, într-adevăr, în așteptare acest curriculum pentru învățământul Iiceal. Toată reforma a avut la bază formarea de competențe”.

Gabriel Vrînceanu a precizat că profesorul nu este singurul deținător al cunoașterii: „Deci, față de perioada anterioară, în care cunoștințele erau extrem de importante, da, ca vector al procesului, acum, transmiterea de cunoștințe nu mai este prioritară, pentru că nu mai este profesorul singurul deținător al cunoașterii. O poți accesa de oriunde și la un nivel mult mai amplu decât poate să-l dețină orice persoană.”

Acesta a explicat care sunt atributele prioritare ale profilului de formare:

„Și accentul este pe formarea de competențe. Competența în sine este un ansamblu de cunoștințe, abilități și atitudini. În acest sens, și profilul de formare este, de fapt, construit pe competențe-cheie, cele care sunt prevăzute prin documentele europene din 2018, da, la care, tocmai dintr-o nevoie reală, dintr-o cerere reală și de a clarifica faptul că nu este de ajuns doar să am cunoștințe, nu e de ajuns doar să am abilități, ci este nevoie de valori, da, și de comportamente bazate pe valori, atunci ceea ce are ca noutate profilul de formare, pentru că nu-i primul profil de formare, are un set de nouă atribute prioritare, care se adresează exact acestei zone, undeva de soft și smart skills, nu hard, care ar fi competențele de specialitate sau cele de cultură generală majoră. Și atunci venim în această zonă cu autonom, da, persoană care să fie autonomă, să aibă la bază o etică, să fie creativ, comunicativ, colaborativ, rezilient, responsabil. (…)”

Pentru mine, cele 8 competențe-cheie înseamnă absolvenți care sunt buni specialiști și cetățeni, iar un bun cetățean înseamnă a fi un român, cetățean european, protector al democrației. Apoi, înseamnă un om echilibrat, care este mulțumit de propria viață, ca să nu spun neapărat un om fericit. Asta trebuie să țintim”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, pe 6 februarie, la TVR Cultural.

Competențele-cheie care determină profilul de formare a elevului – Legea învățământului preuniversitar

„Curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal se axează pe competențele-cheie promovate la nivel european, care determină profilul de formare a elevului:

a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;

b) competență în multilingvism;

c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;

d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;

e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;

f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;

g) competență antreprenorială;

h) competență de sensibilizare și exprimare culturală”, conform articolului 91.

Profilul de formare al absolventului: competențe-cheie pentru învățământul liceal, conform Anexei la Ordinul nr. 6731/2023 
Profilul specific de formare al absolventului de liceu, în funcție de filieră și profil curriculum de specialitate

„Raportarea planurilor-cadru de învățământ la profilul de formare al absolventului de liceu și la profilul specific definit pentru fiecare dintre filierele și profilurile din învățământul liceal, având descriptori asociați curriculumului de specialitate

Profilul de formare al absolventului reprezintă referențialul pentru dezvoltarea curriculumului național, definitoriu pentru întreg învățământul preuniversitar obligatoriu, reflectând noua viziune stabilită prin Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, fiind aprobat prin ordin al ministrului educație nr. 6731/2023, având la bază competențe-cheie și atribute prioritare, selectate și evidențiate în Anexa nr. 1, din documentul pus în dezbatere publică.

Profilul specific de formare al absolventului de liceu teoretic, tehnologic și vocațional completează profilul general de formare al absolventului de învățământ liceal.

  • Profilul general corespunde în mod direct curriculumului-nucleu (trunchiului comun), dar vizează indirect și curriculumul de specialitate, fiind susținut și prin curriculumul la decizia elevului din oferta școlii.
  • Profilul specific corespunde direct curriculumului de specialitate, determinând adecvat dezvoltarea competențelor-cheie și a atributelor prioritare.

La elaborarea proiectelor de plan-cadru de învățământ s-au avut în vedere elementele generale, cât și cele specifice ale profilului de formare, pentru a asigura identitatea fiecărei filiere și, după caz, fiecărui profil. 

Competențele presupun o triadă formată din cunoștințe declarative (cunoștințe – a ști să comunicăm), cunoștințe procedurale (abilități – a ști să faci), precum și atitudini și valori (modul în care ne raportăm la ceea ce știm și facem), exprimată mai specific în rezultate de învățare, acestea având ponderi diferite în funcție de domeniu. 

Cunoștințele declarative oferă înțelegere adecvată a lumii și o componentă culturală, ambele importante pentru formarea de persoane autonome, rezistente la manipulare, capabile să utilizeze și să dezvolte flexibil aspectele practice. 

Cunoștințele procedurale ajută la rezolvarea unor probleme profesionale și de viață, transformându-ne în persoane eficiente. 

Atitudinile și valorile oferă o raportare responsabilă și deschisă la ceea este bun/util și de ce, oferindu-ne sensuri și semnificații, cu impact asupra stării de bine și asupra motivațiilor sociale și de învățare. 

De asemenea, acestea reprezintă componenta curriculară cea mai vulnerabilă la influențele mediului extra-educațional, producând un curriculum ascuns care poate intra în conflict cu cel formal și non-formal propus de școală. În acest sens, prin curriculumul național, ne propunem ca această componentă valorică să fie evidențiată în toate etapele procesului de predare-învățare-evaluare, prin identificarea unor mijloace de formare în activitățile de predare-învățare, dar și prin construirea unor instrumente relevante de evaluare a acestei componente pentru traseul și profilul de formare a absolventului”, se precizează în proiectul planurilor-cadru pus în consultare publică

Citește și:
Daniel David, despre profilul absolventului de liceu: Pentru mine, cele 8 competențe-cheie înseamnă un absolvent care este bun specialist, bun cetățean, un om echilibrat, mulțumit de propria viață, ca să nu spun neapărat un om fericit. Asta trebuie să țintim

4 comments
  1. Măi oameni buni, măi doritorilor de viitor… nu ai cum forma competențe și abilități în lipsa cunoștințelor!! Oamenii gândesc cu creierul aflat în capul lor, nu cu Google sau ChatGPT! Și când le lipsesc cunoștințele fundamentale, cum vreți să raționeze?!

    Cum se face că mii de ani educația a funcționat foarte bine în sistem clasic și la doi ani de ChatGPT nu mai e nevoie de antrenarea memoriei și logicii, e suficient să tastezi într-un browser și s-a terminat…

    Idiocracy scrie pe noi, DACĂ avem noroc. Deja cred că filmul ăla era deja prea optimist.

    1. Vede-l-as pe Vranceanu operat la un picior de un chirurg care are doar competente, nu si cunostinte in cap. Ala e doar macelar, ca stie doar sa taie, nu si de ce.

  2. omul crede că e la vrei sa fii miliardar.😁 cunoștințele se transmit strucurat.omul nu a înțeles ce înseamnă a fi profesor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO La întrebarea cheie despre legalitatea prelungirii cursurilor anului școlar, Ligia Deca nu a fost lăsată să răspundă de purtătorul de cuvânt al Guvernului: Haideți să avem răbdare până mâine dimineață

Ligia Deca, ministrul Educației, nu a fost lăsată să răspundă la întrebarea în ce condiții legale s-ar putea prelungi cursurile anului școlar. Deși jurnalista Diana Dumitrescu a adresat întrebarea Ligiei…
Vezi articolul

Ministrul Educației susține că încurajează inițiativele care aduc educația financiară în mediul rural și consideră „esențială pregătirea continuă a profesorilor” în acest domeniu

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că, în zonele defavorizate, „oferta curriculară opțională din școli nu este pe atât de amplă pe cât ne-am dori”. Aceasta consideră „esențială pregătirea continuă…
Vezi articolul

Ședință la Ministerul Educației astăzi, la ora 14, pe tema violenței în școli. Cristache, liderul Federației părinților: Sancțiuni, inclusiv prin destituirea din funcție, pentru directorii care nu raportează incidentele minore, ajungându-se la situații grave de violență

Astăzi, la ora 14, va avea loc o ședință la Ministerul Educației și vor participa Ligia Deca, reprezentanții Consiliului Național al Elevilor, cei ai Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți…
Vezi articolul

„Pact pentru lectură”: Editorii cer autorităților, printr-o petiție online, să adopte „în al 12-lea ceas” politici publice care să „reașeze cititul printre prioritățile românilor” și să combată analfabetismul funcțional

Un “Pact pentru Lectură”, ce are drept scop să contribuie la combaterea analfabetismului funcțional și să “reașeze cititul printre prioritățile românilor”, a fost lansat, luni, sub forma unei petiții online.…
Vezi articolul

Premierul Ciolacu: În ciuda tuturor greutăților și „apocalipsei”, domnul ministru Boloș a asigurat resurse financiare de 13,7 miliarde de lei cu care să acoperim cheltuielile sociale esențiale ale statului până la sfârșitul acestui an

Premierul Marcel Ciolacu a spus în deschiderea ședinței de Guvern de joi, 23 noiembrie, că „în ciuda tuturor greutăților și apocalipsei, domnul ministru Boloș a asigurat resurse financiare de 13,7…
Vezi articolul