Geografia României va fi disciplină separată la liceu, spune ministrul Daniel David, după întâlniri cu decanii de facultăți, Academia Română și societatea de profil: Un lucru pe care mi l-am dorit de la început

2.720 de vizualizări
Foto: © Sebastian Czapnik | Dreamstime.com
Geografia României va fi disciplină separată la liceu, „lucru pe care mi l-am dorit de la început”, spune ministrul Daniel David, după întâlniri de lucru cu decanii de facultăți, reprezentanți de la Academia Română și Societatea de Geografie din România (SGR). Oficialul a precizat că Geografia României vine în noile planuri-cadru de liceu pentru elevii care intră în clasa a IX-a în 2026 pe modelul disciplinei Istoria românilor / a României, despre care a anunțat recent că va fi separată și inclusă în trunchiul comun (clasele IX-X).

„Avem nevoie (la liceu – n. red.) de acea componentă despre care discutam, și anume o componentă de cultură și identitate națională, în care eu văd elementele de gramatică, elementele de istorie – dar nu orice istorie, ci istoria românilor și a României –, componentele de geografie – dar nu orice geografie, ci geografia României. Astfel încât, așa cum am spus de la început și în toate discuțiile publice, sunt dispus să gândesc numărul de ore în condițiile în care venim cu această conceptualizare și în condițiile în care venim cu noi modele, în care promovăm istoria, geografia și gramatica”, a spus Daniel David joi seară într-o intervenție live pe Facebook de răspuns la întrebările din public.

„Sigur, lucrurile merg bine, în sensul că am povestit despre întâlnirea pe care am avut-o cu istoricii, care mi-au propus un nou model de a gândi istoria la nivelul liceului, în care, după mulți, mulți ani, readucem disciplina Istoria românilor și a României, ceea ce mă bucură. Iar astăzi (n. red. joi, 20 februarie) am avut o întâlnire cu geografii, care și ei mi-au dat un alt model de a regândi geografia la nivelul liceului, astfel încât, după foarte mulți ani, vom avea din nou materia de Geografia României, lucru pe care mi l-am dorit de la început. Eu le-am gândit inițial – dacă țineți minte – să le aduc în clasele a IX-a și a X-a, pentru a le putea oferi tuturor copiilor, dar am fost deschis și la alte modele. Am spus că nu putem continua cu ce avem acum”, a adăugat ministrul Educației și Cercetării.

  • De remarcat că David nu a spus clar dacă Geografia României va fi în trunchiul comun, adică obligatorie pentru toți elevii de liceu, cel puțin la clasele a IX-a și a X-a, pe modelul disciplinei Istoria românilor și a României, anunțată pe 13 februarie 2025 după o întrevedere cu reprezentanții Academiei Române și ai facultăților de istorie.

Daniel David a mai precizat pe Facebook: „Mă bucur că Academia Română, universitățile mari și societățile profesionale din zona istoriei și geografiei au înțeles mesajul meu și au venit cu alte modele, cu care vom merge înainte, pentru a da acest curriculum important de cultură și identitate națională”.

Din aceeași intervenție pe Facebook:

Proiectele de planuri-cadru de liceu lansate în dezbatere publică până pe 6 martie 2025, după care ar urma să învețe actualii elevi de clasa a VII-a, prevăd că Istoria și Geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, pentru elevii de la uman, real și tehnologic. Potrivit legii educației în forma actuală, aceștia vor studia obligatoriu în clasele finale Istoria comunismului și Istoria evreilor, Holocaustul.

Foto: © Sebastian Czapnik | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Planuri-cadru 2025. Profesorul Bogdan Petre: Ne doare că Geografia a rămas pe dinafară din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, în momentul în care ni se spune de la Ministerul Educației că liceul trebuie să formeze abilități pentru viață
„Istoria românilor/ României” va deveni materie obligatorie la liceu. Daniel David, după o întâlnire cu reprezentanții Academiei Române și ai facultăților de istorie: După păstrarea limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui la readucerea după câteva decenii a „Istoriei românilor și a României” ca disciplină de sine stătătoare la liceu
Ministrul Daniel David, chemat luni la Parlament de partidul AUR să dea explicații despre statutul Istoriei și Geografiei în planurile-cadru de liceu
Sindicatele FSLI ale profesorilor: În liceu se face mai multă religie decât istorie și geografie, iar în Europa asta nu s-a mai întâmplat din feudalism – VIDEO
Constantin Radu Dimitrie, elev în clasa a XI-a: Suntem în pragul unei crize intelectuale teribile la nivel național. Este o deculturalizare voluntară, excluderea istoriei românilor și a geografiei de la profilul real / Ne trebuie profesori pasionați
O elevă de clasa a XII-a i-a scris ministrului Daniel David: Istoria, Geografia, Biologia, Chimia sunt materii unde studiul constant este absolut necesar, fiți sigur că elevii vor evita să aleagă aceste materii ca opționale / Educația de calitate nu ar trebui să fie condiționată de interesul elevului
Planuri-cadru 2025. De ce au fost eliminate Istoria și Geografia din trunchiul comun pentru elevii din ultimii 2 ani de liceu? Explicația secretarului de stat Bogdan Cristescu: La matematică-informatică este clar că pregătirea lor pentru facultate nu va fi într-o zonă foarte apropiată de istorie sau geografie
Profesoara Corina Arghiuș: Faptul că milioane de români au plecat sau mai pleacă din țară nu este doar o problemă economică, ci și una de identitate națională. În lipsa unei educații geografice solide ce i-ar mai face pe acești tineri să revină? Cum poți iubi o țară pe care nu o cunoști?
Geografia să fie disciplină obligatorie în toți anii de liceu și probă scrisă la Bacalaureat, la alegere, indiferent de filieră și profil, solicită profesorii de Geografie din București și Galați și cercetătorii de la Academia Română
Ministerul Educației și Cercetării: Statutul Istoriei și al Geografiei în noile planuri-cadru pentru liceu va fi reanalizat
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Am rămas fixați să dezbatem numărul de discipline și de ore. Nu asta este miza / Aș vrea măcar în a doua parte a dezbaterilor să începem să vorbim și de lucrurile de esență: Noul model, cum predăm, de exemplu, Istoria națională, Geografia
Scrisoare deschisă a profesorilor de Geografie din Iași, care cer păstrarea disciplinei în trunchiul comun la ultimele două clase de liceu: Fără niciun studiu prealabil, niciun argument științific, geografia este plasată în zona opțională
Explicațiile secretarului de stat Bogdan Cristescu, cu privire la numărul de ore de Geografie din noile planuri-cadru pentru liceu, pe fiecare filieră și specializare: Temele pentru Bacalaureat pot fi studiate în clasele IX-X, iar elevii pot în clasa a XII-a să își aleagă pregătire din curriculum la decizia elevului din oferta școlii, CDEOȘ
Facultatea de Geografie a Universității din București cere păstrarea Geografiei în trunchiul comun la toate clasele de liceu, în dezbaterea pe proiectele de planuri-cadru 2025
Societatea de Geografie din România solicită păstrarea Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a
DOCUMENT Profesorii de Geografie din București și Ilfov critică eliminarea Geografiei la clasele XI-XII din proiectele de planuri-cadru 2025: Într-o perioadă a schimbărilor climatice galopante și a tensiunilor geopolitice, este o amenințare la generațiile viitoare

1 comment
  1. Noi planuri cadru, care ar fi atât de simplu de implementat: se iau planurile cadru de acum 40 de ani, se ajustează prin locurile esențiale, si iată o baza serioasă pentru dezvoltare.
    Daca se pornește de la baza curenta, complet nesănătoasă, nu se poate obține decât peticirea acestora, adică un produs destinat eșecului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO „Școli virtuale, exclusiv online”, în care „să fie angajați profesori cât se poate de reali”, pentru copiii aflați în situații speciale, spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. Propunerea ar fi venit de la părinți – „ne-au dat o idee excepțională”

A înființa „școli virtuale, exclusiv online, pentru copiii aflați în situații speciale” este „o idee excepțională” de la asociațiile de părinți, spune secretarul de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion.…
Vezi articolul
Cei cu medii sub 5, școli profesionale

Ministerul Educației vine cu precizări despre cum va continua școala, după ce noul secretar de stat a spus că speră ca în semestrul II să se facă ore față în față: În funcție de evoluția situației epidemiologice, vom stabili modalitățile de continuare a activităților din învățământ

Ministerul Educației vine cu precizări oficiale cu privire la modul în care va continua școala în România, după ce noul secretar de stat responsabil cu preuniversitar a spus că speră…
Vezi articolul

Alianța Studenților, despre modificările aduse la funcționarea Consiliului care verifică tezele de doctorat: CNATDCU va publica de acum încolo, pe site-ul propriu, lista sesizărilor depuse al căror termen de soluționare este depășit cu mai mult de 15 zile

Pe lângă participarea studenților la ședințele CNATDCU, anunțată mai devreme de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, reprezentanții studenților au mai obținut o serie de modificări cum ar fi: publicarea raportului privind…
Vezi articolul

Ministerul Educației trebuie să ia decizia introducerii cursurilor obligatorii pentru sănătate în școli, cu conținut adecvat, spune vicepreședintele Societății Naţionale de Medicină a Familiei: Eu pun la îndoială decizia părintelui de a nu expune un copil la aceste informații

Medicul Gindrovel Dumitra, vicepreședinte al Societății Naţionale de Medicină a Familiei, a declarat, marți, la Masa rotundă „Soluții pentru abordarea dezinformării și narativelor anti-științifice pe teme de sănătate”, organizată de…
Vezi articolul