GRAFIC Numărul absolvenților de doctorat a scăzut la jumătate în 3 ani. Educația, sănătatea, științele sociale, domenii cu mai puțini absolvenți față de UE

2.042 de vizualizări
SURSA: Caleb Woods on Unsplash
Numărul absolvenților de studii superioare a scăzut în perioada 2014-2016 cu circa 12 mii de persoane. În 2016, cele mai recente date detaliate oferite de Institutul Național de Statistică arătau faptul că cel mai amplu declin a avut loc în privința absolvenților de doctorate, al căror număr a scăzut cu 47,3% față de 2014. Pe domenii, cifrele Eurostat arată că procentul absolvenților de învățământ superior din România, în 2016, este mai mare decât media Uniunii Europene mai ales la drept și administrație, științe naturale și matematică, inginerie și construcții.

În 2014 au absolvit învățământul superior 133.478 de persoane, iar trei ani mai târziu doar 121.250 de persoane. Asta înseamnă o scădere de 10% în doar 3 ani.

Pe domenii, cei mai mulți absolvenți de studii superioare s-au redus din grupa ”drept, administrație și afaceri” între 2014 și 2016, potrivit datelor INS, consultate de Edupedu.ro. Scăderi importante s-au produs și în Medicină, Servicii, Arte, Științe sociale sau Științe naturale și Matematică. Creșteri usoare sunt remarcate doar în științele educației și agricultură.

Cea mai mare scădere, pe nivelurile de pregătire, în rândul absolvenților, a fost pentru categoria doctorat. Este vorba despre o reducere cu aproape 48% a numărului absolvenților de doctorat, de la 3.900, la 1.880. Numeric, categoriile licență și marsterat au pierdut și ele câte aproximativ 5.000 de persoane.

Comparația pe domenii, între absolvenții de învățământ superior de la noi și cei din Uniunea Europeană, arată că avem un număr dublu de absolvenți de la facultățile cu profil agricol și științe naturale (fizică, chimie, biologie) și matematică. La noi au fost în 2016, procentual, mai mulți absolvenți de inginerie și construcții față de media UE, mai multi absolvenți de drept, administrație și afaceri (aici intră și managementul) sau chiar IT-ști. Domeniile care au mai puțini absolvenți comparativ cu media UE sunt: Sănătatea (medicina), științe sociale, arte și educație.

 

Valentin Popa / Foto: Inquam Photos - Octav Ganea
Valentin Popa / Foto: Inquam Photos – Octav Ganea
Scandalul locurilor la facultate, tăiate anul trecut la universitățile vocale împotriva puterii / Valentin Popa: În științele socio-umane, avem cel mai mare procent de absolvenți din Europa

Amintim că anul trecut universitățile vocale cu puterea au primit o lovitură puternică, după ce sute de locuri le-au fost tăiate la Master și Doctorat, în alocarea preliminară realizată de ministrul Educației. Valentin Popa, ministru al Educației la acea vreme, și-a argumentat astfel decizia de a repartiza mai puține locuri în universitățile critice: „În domeniul științelor socio-umane, avem cel mai mare procent de absolvenți din Europa, trend care din păcate s-a menținut până astăzi„.

Citește pe HotNews.ro declarațiile din 2018 făcute de ministrul de atunci, Valentin Popa, și o cronologie a scandalului privind locurile alocate în universități

Daniel David, prorector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Universitățile tradiționale au fost pedepsite prin tăierea locurilor, invocându-se o minciună
Daniel David / Sursa foto: danieldavidubb.wordpress.com

Daniel David, prorector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a declarat pentru Edupedu.ro că „atunci când universitățile tradiționale din marile centre academice ale țării au fost pedepsite instituțional prin tăierea locurilor (mai ales la masterat/doctorat), cu impact negativ asupra studenților, care au fost nevoiți să-și plătească studiile, în loc să le acceseze gratuit, a fost invocată o minciună, și anume că în România avem un exces de locuri în științele socio-umane, față de practicile din UE„.

Datele „arată că marile universități și studenții din România se comportă ca cei din aria europeană a educației și cercetării, procentele în domeniile socio-umane fiind similare. Cine a crezut că marile universități și studenții români sunt rupți de practicile academice europene trăiește în trecut și nu înțelege nimic din ce se întâmplă astăzi în mediul academic internațional. Asta nu înseamnă că nu susținem, inclusiv programatic la UBB, dezvoltarea programelor STEM (science/technology/engineering/mathematics), dar aceasta trebuie făcută pentru valoarea în sine, nu împotriva a ceva. Urmând modele europene, la UBB spre exemplu implementăm programul STEM+, în care științele socio-umane sunt implicate în dezvoltarea STEAM, într-o logică „win-win”, nu „care pe care”. Dacă este onoare și bun-simț, așteptăm scuze!„, a afirmat Daniel David, pentru Edupedu.ro.

Photo by Caleb Woods on Unsplash

Citește și:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

USR a solicitat chemarea ministrului Educaţiei Ligia Deca în plenul Senatului, spune că va insista după un „refuz de a stabili o dată exactă” / „Fuga de dialog o dezonorează” – senatorul Ștefan Pălărie

Senatorul USR Ştefan Pălărie a criticat-o luni pe Ligia Deca, ministrul Educaţiei, pentru faptul că nu a venit în plenul Senatului pentru a-şi prezenta priorităţile mandatului şi lucrurile pe care…
Vezi articolul

Vineri, la ora 12, are loc întâlnirea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social la Palatul Victoria, pe tema pachetului de măsuri fiscale / Din toamnă, toți învățătorii vor avea obligatoriu în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială. Norma didactică de predare crește la 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de gimnaziu și liceu

Vineri, 4 iulie, la ora 12, are are loc întâlnirea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social la Palatul Victoria, pe tema pachetului de măsuri fiscale, potrivit unui document consultat de…
Vezi articolul

Emilia Șercan îl acuză pe profesorul Virgil Iordache de la Universitatea din București că dorește anchetarea ei în Comisia de Etică, după ce jurnalista a criticat decizia în cazul Bode a Consiliului Național de Etică, unde el este membru / Iordache: Eu nu doresc asta

Jurnalista Emilia Șercan, care e și lector în cadrul Universității din București, scrie, miercuri, pe Facebook că Virgil Iordache, profesor al universității și membru al Consiliului Național de Etică (CNECSDTI),…
Vezi articolul