Mircea Miclea, fondator al școlii cognitive în psihologia românească și fost ministru al Educației, a declarat că „în școală trebuie să fie o aproximare a vieții așa cum e, cu necazuri, frustrări, cu reușite, sentimente de extaz, evrika, curiozitate”. Acesta a precizat că așa îi pregătim pe elevi pentru viață „nu ținându-i într-o seră și mângâindu-i pe creștet”.
- Declarațiile au fost făcute la Conferința „Dialoguri pentru Viitor: Educație între Algoritm și Umanitate”, organizată în cadrul Săptămânii Educației de ministerul Educației și Cercetării (MEC) din Republica Moldova.
„Ideea asta că școala trebuie să fie o plăcere, un loc de juisare permanentă e aberantă. În școală trebuie să fie o aproximare a vieții așa cum e, cu necazuri, frustrări, cu reușite, sentimente de extaz, evrika, curiozitate. Asta trebuie să oferim, genul acesta de experiențe, să-i pregătim pentru viață: bun, să le dăm experiențele care îi vor ajuta pentru că sunt cât mai asemănătoare cu experiențele pe care le vor trăi în viață. Așa îi pregătim pentru viață și nu ținându-i într-o seră și mângâindu-i pe creștet”, a spus Mircea Miclea.
Profesorul a menționat că școala poate să producă experiențe, nu doar rezultate:
„Prin urmare ce poate face școala este să producă experiențe, nu doar rezultate. AI poate oferi rezultate, dar nu poate oferi experiențe identitare, adică experiențe prin care noi să construim despre noi o identitate. Iată cine sunt, cum sunt și cum vreau să fiu. Nu e vorba de un ego actual, ci de un ego dezirabil – ce vreau să fiu. Al treilea lucru pe care să-l facă școala în condițiile acestei schimbări ecologice determinate de inteligența artificială în viitor este să ofere antrenament.”
VIDEO De la minutul 14:40
3 comments
Intr-adevar, scoala nu trebuie sa ii ‘mangaie’ pe crestet pe elevi, dar nici sa abuzeze de relatia de autoritate asupra lor. Dincolo de educatia ‘profesionala’, scoala ar trebuie sa ii invete pe elevi valori – spre exemplu respectul fata de ceilalti si fata de munca. Profesorii trebuie sa invete sa ii respecte pe elevi, incepand cu a fi corecti si transparenti in evaluare, a preda materia ( a-si face munca) in cel mai bun mod in care poate fiecare ( imbunatatit continuu), a limita comentariile negative ‘in public’ la adreasa elevilor la aspectele obiective si corectabile si a le formula in mod constructiv etc. Mai simplu spus, profesorii ar trebui sa se poarte cu elevii asa cum se comporta cu alti adulti. Astfel pot avea pretentia la respect din partea elevilor – si a parintilor. Cred ca s-a cam uitat ca profesorul nu este Dumnezeu in sala de clasa, ci o persoana care stie si poate educa alte persoane. Nimeni – si cu atat mai putin un elev- nu poate avea respect pentru cineva care il jigneste (‘ ‘te-ai ingrasat’, ‘esti prost/incapabil’), care nu arata el insusi respect pentru munca lui ( ex nu vine/vine tarziu la ora, sta pe telefon, dicteaza tot continutul de predare, pune note nu se stie pe ce etc). Conditiile grele si nemultumirile profesorilor sunt justificate, adevarat, dar pana la urma nici un loc de munca nu e perfect. Si atata timp cat accepta sa fie profesori, ar trebui sa isi faca treaba cat mai bine. Asa ii invata, printre altele, pe elevi ( macar pe unii) sa respecte munca. Evident, sunt deja multi astfel de profesori, dar inca suficient de multi care inca mai au de ‘recuperat’ la aceste aspecte.
Domnul ministru doar cere revenirea la normalitate.
Ideologizarea din ultimii ani, marca Deca, ne-a condus aici.
Aberația si schimonosirea realității cum că fix cum a trecut de ușa școlii elevul se transformă (uită ca e violent, poate frustrat, agitat etc si intră instant in ,,starea de bine”
Sa fim serioși!
Școala nu e pt oricine in sensul obținerii performanței. Curba lui Gaus nu a dispărut nicăieri in lume.
Si dacă formezi o clasă doar din olimpici si printre ei vor fi unii mai slabi altii mult mai performanți.
Acest sistem promovat intens in ultima jumătate de deceniu va îngroșa nr tinerilor fără loc de muncă si pe cel al beizadelelor care au nevoie exclusiv doar de diplome pt a obține posturi inalte deja antamate politic.
exista percepția că școala chinuie elevii .
părinții vor ca aceasta sa fie o prelungire a mediului familial unde prințul /prințesa are camera lui/ei , are bona , are șofer , i se aduce mâncarea la pat, are asigurată coroniță la sf de an ,când e nevoie are subiectele la bac cu o zi înainte etc , ii este acceptat sau chiar încurajat orice comportament
când realitatea se dovedește a fi diferită , apare revolta , se pierd ” drepturi” , prințul nu mai e print și nici primul pe lista. de asta părinții vor să aibă copilul tel , că sa copieze la teste sa nu se vadă realitatea. de asta se anonimizeaza rezultatele concursurilor naționale că sa nu se vadă cum trec pe sub ușă loazele.
la fel se continua și în universitar , tot anonim , prințișorii ies pe usa facultăților fara niciun efort apoi primesc post de „viceconsul” in SUA 🙄 , la 23 de ani .
aici e miza : accederea la cascaval. pe pile și relații ,al cui trebuie .
să trăiți …cum puteți dar nu ” fugeți” ca sa nu va împiedicați..