INTERVIU Mircea Miclea, reacție dură la măsurile Guvernului Bolojan în educație și cultură: Sacrificăm viitorul educației copiilor noștri, pentru a satisface criterii contabile. Este o greșeală de neiertat! / În locul unei politici pe bază de dovezi, s-a făcut o politică și apoi s-au editat dovezi care să susțină politica greșită

18.267 de vizualizări
Mircea Miclea / Foto: Marius Tucă Show
„Măsurile pe care Guvernul Bolojan le-a luat în ce privește educația sunt greșite”, cu impact „extrem de negativ” asupra sistemului de educație și „împotriva oricăror date științifice”, avertizează profesorul Mircea Miclea. Fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom și specialist invitat constant al președintei Republicii Moldova, Maia Sandu, la evenimentele acesteia pe educație, Mircea Miclea atrage atenția că atât creșterea normei didactice, cât și majorarea numărului de elevi în clasă „sunt împotriva oricăror date științifice”. Bursele „puteau fi convertite în vouchere din care elevii puteau să-și cumpere doar cărți și rechizite școlare”, pentru a susține atât elevii să citească, cât și librăriile și editurile să supraviețuiască majorării TVA-ului la cărți, spune fostul ministru, într-un interviu acordat Edupedu.ro.

„În definitiv, toate măsurile acestea de a crește norma didactică sunt împotriva oricăror date științifice. Punct. La fel și măsura de a crește numărul de elevi în clasă. Ambele decizii sunt împotriva oricăror date științifice”, a declarat Mircea Miclea, pentru Edupedu.ro.

„Ceea ce constatăm este că în loc să fie o politică făcută pe bază de dovezi, este exact invers: s-a făcut o politică și apoi s-au decupat niște dovezi care să susțină o politică greșită. Deci ai o politică ce a făcut o editare a dovezilor în favoarea susținerii politicii. Nu s-au uitat întâi la dovezi din care să derive măsurile, ci a fost o reconstrucție a dovezilor în funcție de politica ce fusese elaborată anterior și care e proastă”, a afirmat Miclea.

Declarațiile integrale acordate de profesorul și antreprenorul Mircea Miclea, pentru Edupedu.ro:

Rep: Cum apreciați pachetul de măsuri Bolojan, în ceea ce privește educația și cultura?
Mircea Miclea: Cred că măsurile pe care guvernul Bolojan le-a luat în ce privește educația sunt greșite. Faptul că a crescut norma didactică va face profesia de profesor și mai puțin atractivă decât este ea în momentul de față. Avem doar mai puțin de 10% dintre profesori cu vârsta sub 30 de ani în învățământ. O să fie și mai puțini și în curând nu vom mai avea profesori. Și acest lucru în primul rând pentru că profesia va fi tot mai puțin atractivă, mai ales în zonele din care vine analfabetismul funcțional, în primul rând din zonele rurale. Cât de atractivă poate să fie profesia de profesor pentru cineva care trebuie să meargă la 2 sau 3 școli acum, ca să aibă o normă întreagă? Va fi complet neatractivă și asta va avea ca impact o reducere a calității actului de predare. 

În definitiv, toate măsurile acestea de a crește norma didactică sunt împotriva oricăror date științifice. Punct. La fel și măsura de a crește numărul de elevi în clasă. Ambele decizii sunt împotriva oricăror date științifice. Există o analiză foarte riguros făcută pe care ați publicat-o, semnată de psihologul educațional Teodor Petre, care arată că aceste măsuri sunt complet nesustenabile științific.

În ce privește bursele studenților, bursele elevilor, din nou cred că este o mare greșeală, pentru că aceste burse puteau fi convertite în vouchere din care elevii puteau să-și cumpere doar cărți și rechizite școlare. În felul acesta, am fi obținut două lucruri:

  • 1. am fi ieșit de pe ultimul loc în Europa la numărul de cărți cumpărate pe cap de locuitor, că s-ar fi cumpărat mai mult și asta n-ar fi stricat deloc elevilor 
  • 2. ar fi fost un ajutor pentru edituri și pentru librării, care și așa vor fi lovite de noile cote de TVA la care va trebui să vândă cărțile. Și atunci ar fi ajutat cu ocazia asta și librăriile și editurile.

Prin urmare, toate aceste măsuri, atât creșterea normei didactice, creșterea numărului de elevi în clasă, cât și reducerea burselor pentru elevi sunt măsuri total greșite. Măsurile legate de creșterea normei didactice vor face și mai puțin atractivă profesia de profesor, cu consecințe majore asupra încadrării lor în viitor. Și în niciun caz nu va crește calitatea actului de predare, mai ales în zona rural, unde va trebui să mergi la și mai multe școli și să faci naveta, ca să îți completezi norma. 

Creșterea numărului de elevi din clasă, cum am spus, este împotriva oricărei logici științifice. Nu va crește de loc calitatea învățării. La fel cum reducerea burselor nu e deloc o măsură bună, pentru că puteau fi convertite în vouchere și ar fi ajutat și elevii, și editurile și librăriile. 

Rep: Argumentele cu care au fost prezentate aceste măsuri au fost următoarele: norma didactică din România este sub media Uniunii Europene și că numărul de elevi per clasă este mai mic decât cel din legea 1/2011. 
Mircea Miclea: Contraargumentele pe care le aduc pentru aceste argumente sunt foarte clare. 

  1. Poate să fie norma didactică mai mare în Uniunea Europeană, în alte țări unde există o infrastructură adecvată care-i permite unui profesor să aibă o normă mai mare: adică de la calitatea drumurilor, la calitatea dotărilor și la cabinetele de care profesorii dispun pentru ca să își facă această normă. Diferențele sunt majore între România și statele din Uniunea Europeană, în educație. Prin urmare, acest argument nu se susține. Dacă se asigură aceeași infrastructură ca în Europa de Vest, atunci putem să spunem că este logic să avem aceeași normă didactică și la profesorii din România. Ori condițiile sunt total diferite ca infrastructură. 
  2. Nu cred că majorând numărul de ore pe care îl au profesorii vom avea ca efect creșterea calității educației, îndeosebi în mediul rural, de unde provine principala parte analfabetismului funcțional. 
  3. În ceea ce privește numărul de elevi, datele de cercetare, dacă vrem să facem o o politică bazată pe dovezi, arată că de la 25 de elevi per clasă nu crește deloc calitatea, dimpotrivă scade calitatea învățării. Cu atât mai mult cu cât în clasele din România există integrați copii cu nevoi educaționale speciale pentru care nu există profesori de sprijin, ceea ce este total diferit față de cum este în Europa de Vest, unde pentru toți acești copii cu nevoi educaționale speciale există profesori de sprijin. 

Adică ceea ce constatăm este că în loc să fie o politică făcută pe bază de dovezi, este exact invers: s-a făcut o politică și apoi s-au decupat niște dovezi care să susțină o politică greșită. Deci ai o politică ce a făcut o editare a dovezilor în favoarea susținerii politicii. Nu s-au uitat întâi la dovezi din care să derive măsurile, ci a fost o reconstrucție a dovezilor în funcție de politica ce fusese elaborată anterior și care e proastă. 

Rep: Care este opinia Dvs cu privire la majorarea TVA-ului la cărți, de la 5% la 11 %, anunțată de Guvernul Bolojan? 
Mircea Miclea: Eu nu cred că majorarea TVA-ului în general este o măsură care să stimuleze activitatea economică. Și, din câte am citit, economiștii de bună-credință spun același lucru. Cu atât mai contraindicată este creșterea TVA-ului la cărți, în condițiile în care suntem pe ultimul loc în Europa la numărul de cărți pe cap de locuitor. Va face cărțile și mai scumpe, deci numărul de cărți citite va fi și mai redus. Soluția, cum a spus, e simplă: bursele elevilor puteau fi transformate în vouchere cu care ei să-și cumpere doar cărți, rechizite școlare. Și atunci ai fi stimulat și editurile și librăriile, le-ai fi ajutat, chiar dacă ar fi crescut TVA-ul. Dar am fi ajutat și elevii să citească mai mult. 

Și va fi o criză majoră de profesori, mai ales dacă crești numărul de norme. Deci și acum găsești foarte greu un profesor de matematică, de fizică, de chimie, de biologie, adică de STEM. Și acum găsești foarte greu un profesor în multe dintre orașe, ca să nu mai vorbesc de satele din România. Dar acum? O să fie și mai greu să-i găsești. Pentru că au atâtea alternative absolvenții de STEM, adică de matematică, fizică, chimie, biologie, să se angajeze în N alte locuri, încât aceasta va deveni ultima opțiune posibilă, cu impact clar asupra calității celor care vor preda elevilor. 

Rep: Dacă ar fi să sumarizăm, care este red flag-ul pe care dumneavoastră îl ridicați pe pachetul de măsuri al guvernului Bolojan?
Mircea Miclea: 1. Creșterea numărului de ore din norma didactică este o greșeală, pentru că face profesia didactică mult mai puțin atractivă. Va fi o contra-selecție a celor care vor ajunge să fie profesorii elevilor noștri. 

2. Creșterea numărului de elevi în clasă este o măsură greșită pentru că majorarea peste 25 a numărului de elevi într-o clasă corelează cu reducerea calității predării, nu cu creșterea calității predării. 

3. Nu mai trebuie să comparăm norma didactică din România cu norma didactică din străinătate, pentru că acolo norma didactică este în concordanță cu infrastructura și resursele asigurate, ceea ce nu e cazul la noi în România. 

4. Reducerea burselor, indiferent ce fel de burse acordate, este o greșeală, pentru că aceste burse s-ar fi putut converti în vouchere și ar fi putut fi utilizate pentru achiziția de cărți sau rechizite școlare, în felul acesta fiind de ajutor și pentru edituri și pentru librării. 

În condițiile în care această politică va continua, și probabil că va continua, atunci impactul asupra sistemului de educație va fi extrem de negativ. Pentru a satisface niște criterii contabile sacrificăm viitorul educației copiilor noștri. Ceea ce este o greșeală majoră. De neiertat, aș spune.

Măsurile nu fac decât să saboteze educația, uitând tot ceea ce s-a spus în campania electorală atât în decembrie, cât și în mai: și anume că e nevoie să creștem nivelul de educație și de acces la cultură al electoratului, dacă dorim o democrație mai solidă. Ori ceea ce se întâmplă acum este sabotarea propriii democrație în această țară, prin sabotarea accesului la cultură și prin reducerea calității actului educațional. 

Rep: Președintele Nicușor Dan, cu puțin timp înainte de alegeri, se declara de acord cu ministrul de atunci, același ministru și astăzi al educației, cu faptul că rata de analfabetism funcțional e problemă de securitate națională. Sunt acțiunile guvernului său în concordanță cu acele declarații? 
Mircea Miclea: Deloc. Sunt împotriva acestor declarații. Ce fac prin aceste măsuri este să adâncească și mai mult, să sporească și mai mult analfabetismul funcțional. Subliniez încă o dată, mecanismul este clar: principalul factor implicat în calitatea educației sunt profesorii. Dacă ai profesori buni, ai o școală bună. Dacă însă faci și mai neatractivă profesia didactică, vei avea profesori de mai slabă calitate, deci o calitate a educației mai slabă, deci și mai mult analfabetism funcțional. Așa că una a zis, alta a făcut. 

Informații de background

Care sunt măsurile ce privesc educația și cultura, anunțate prin Legea Bolojan:

  • creșterea normei didactice de la 18 la 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar
  • creșterea TVA-ului la cărți de la 5% la 11 %
  • plata cu ora este redusă cu jumătate din valoarea actuală, iar numărul de norme lăsate la plata cu ora – circa 30.000 de norme / 540.000 de ore – va fi tăiat la jumătate, conform declarațiilor oficiale
  • degrevările pentru directorii de școli și licee vor fi de 50% din norma de predare, adică vor avea obligația să predea 10 ore din cele 20 din normă. În prezent, au derogare și predau 6 ore
  • directorii de CCD, CJRAE și Centre de activități extrașcolare au obligația de predare de 14 ore, adică o derogare de 30% din normă.
  • desființarea burselor de reziliență și performanță, introduse prin Legea Educației Klaus-Iohannis din 2023
  • acordarea burselor de merit doar elevilor cu media peste 9,00, si doar pentru 15% din clasa – ceea ce reduce semnificativ numărul beneficiarilor
  • creșterea numărului maxim de elevi per clasă în învățământul preuniversitar, prin derogări de la normele actuale – +2-4 până la 6 elevi în fiecare clasă
  • unitățile de învățământ de stat vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi:
  • cel puțin 500 de elevi sau 250 de preșcolari,
  • 200 de antepreșcolari în cazul creșelor.
  • Reorganizarea rețelei școlare este lăsată la latitudinea Ministerului Educației și Cercetării, care trebuie să emită un ordin în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a legii cu noile reguli. Estimarea ministrului este că 900 de directori de școli nu vor mai avea funcțiile acestea, iar aparatul de secretariat, contabil va fi și el desființat
  • Pentru studenții înmatriculați la programe didactice de dublă specializare sau la master didactic, bursa de la stat scade de la echivalentul unui salariu net de profesor debutant (3.700 de lei) până la suma echivalentă cu salariul minim net pe economie (2.570 lei).
  • Fondul total alocat burselor universitare este plafonat la 10% din salariul minim net/lună/student.
  • O prevedere importantă – acordarea a două salarii compensatorii la pensionare pentru cadrele didactice universitare prevăzută de legea 199/2023 – este amânată până în anul universitar 2027–2028.
Citește și:
Premierul Ilie Bolojan: „Un bibliotecar la o comună mică nu se justifică cu normă întreagă”
Valentin Lazea, economist-șef al Băncii Naționale a României: În cazul profesorilor și medicilor a fost justificată creșterea salariilor
Ciprian Dascălu, economist-șef al BCR: Pe termen lung, singura soluție sunt investițiile în educație, pentru a crește potențialul de creștere economică, și acele reforme structurale asumate inclusiv în PNRR
Ionuț Dumitru, economist-șef Raiffeisen Bank, consilier onorific al premierului Bolojan: Cheltuielile cu salariile din educație sunt „relativ mici”, comparativ cu media europeană, în timp ce achizițiile publice în educație sunt „foarte mici”. Cheltuim puțin și obținem rezultate și mai slabe decât ar fi normal
Se vor închide librării și edituri ca efect al creșterii TVA la cărți, de la 5% la 11 %, atrage atenția directorul Asociației Editorilor din România: Ni se impune un TVA crescut, care înseamnă o curbă de sacrificiu
Pachetul fiscal care are efecte și în Educație a trecut de Parlament, după ce moţiunea de cenzură a partidelor extremiste a picat / Opoziția mai poate ataca legea Bolojan la CCR
Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare

31 comments
  1. Pusei un comentariu pe temă, fu afișat vreo 2 zile și nu mai e. De ce oare???

    Și nu conținea atacuri la persoană nici insulte, limbaj vulgar sau o exprimare care încalcă regulile bunului simț, fără dezinformare, incitare la ură sau discuții care nu au legătură cu subiectul. Deci FU publicat, apoi cineva s-a răzgândit pentru că mesajul e critic sau e o hibă tehnică?

    1. @ profa pe faza,din cauza economiilor pe care le susții: in clasă fu tuș, a venit david si ce să vezi, nu mai fu tuș.

  2. D-nul Prof. Miclea are dreptate. Au inceput masurile de austeritate cu invatamantul, chiar din prima etapa. Scaderea salariului profesorilor, prin marirea normei si micsorarea platii orelor suplimentare, anularea unei mari parti din bursele elevilor si studentilor, cresterea efectivelor claselor de elevi, toate sunt masuri care vor scadea calitatea educatiei, dupa ce rezultatele obtinute in acest an au fost mai bune decat in anii trecuti.

    1. Lasă ‘ ca mulți nu aveau ore suplimentare și mergeau doar cu norma de predare standard!Smecherii sistemului sa mai ia la plata cu ora și acum!Nu aveai loc de ei ca să îți faci o norma de predare,unii stateau si pe cate doua norme de predare desi era cu mult peste ce se putea da.Faceau inscrisuri speciale de la director,inspector si tot se putea.Sa-i sature acuma!!Ma bucur ca nu vor mai vrea ore la plata cu ora.Ar fi trebuit sa fie o suma standard da 15 lei pe ora și asta este tot.Efectiv nu aveai de unde sa îți faci norma pentru ca nu se mai săturau de ore suplimentare!!

  3. Ce se facuse bun ( de exemplu o normalizare cat de cat a efectivelor de elevi la clase) domnul ministru torpileaza!
    Ce s-a facut rau (impatirea anului scolar in module, eliminarea tezelor, etc) domnul ministru mentine!
    Domnul ministru declara ca stie foarte bine sistemul preuniversitar! De fapt, habar nu are!
    Demisia!
    Miclea are demnitate! David are bla-bla!

  4. @profa pe faza, esti cam defazata si esti clar o sluga de partid. ti se oare ca , in conditiile in care 80% dintre profesori sunt si diriginti , ceea ce nu gasesti in Europa, dupa cum nici SALARIZAREA!!!! , profa pe fază!!! .. „doar BULGARIA se apropie de noi” , profa pe faza, iar numarul de elevi/clasa e mare, nu 13 sau 14, cum e in Europa, iar tu minti cu nerusinare, profa pe faza, si birocratizarea excesiva, profa pe faza, una dintre cele mai nenorocite din Europa, in conditiile astea, deci, crezi ca mai vine dracu’ in sistem , iar cei mai multi nu ne vom pierde mintile, nerusinato????

  5. Draga, ești neinformată. Calculează nr de ore pe săptămână împărțit norma anuală la nr de săptămâni care formează anul scolar: 650/40 nu da 20!

  6. Așa da, se vede că domnul Miclea are legătură cu educația, iar domnul David, habar nu are. Dacă mărești norma didactică și numărul de elevi din clase, vrei calitate? Asta este gândire fără logică, doar contabilă.
    Păcat că unii n-au nicio legătură cu învățământul preuniversitar și se pricep. Ar fi mai bine să ne vedem fiecare de treaba noastră, la ce ne pricepem. Am văzut mulți pe acest site care se bucură, că e bine să ne dea ore in plus, să facă și clase mai mari, etc. Dacă cineva crede că măsurile astea ne vor afecta doar pe noi, se înșeală! Vor afecta grav actul educațional și sunt curios să vedem cine mai vrea în învățământ. Toți pricepuții care scriu pe aici fără să știe ceva, doar dorind răul unei breasle, nu înțeleg că, dacă ar fi extraordinar în învățământ, toți tinerii ar veni cu miile. Nu vin, pentru că e mult de muncă, multă birocrație și bătaie de cap, iar măsurile guvernului, nu ajută pe nimeni, poate doar contabil. Cu bursele, din punctul meu de vedere, le poate retrage și pe toate și să li se dea ceva prin Primărie celor cu risc mare social, în rest, să fim sănătoși și mâna pe carte!
    Felicitări domnului Miclea și sper ca domnul ministru să plece acasă, că poate are treabă!

  7. Omul îți spune pe românește că scorurile de care te agăți au sens în sistemele în care există, pentru că există în primul infrastructură, în al doilea rând, profesori de sprijin unde e nevoie de ei, și nu în ultimul rând, școlile nu sunt (dez)organizate ca la noi. Profesorul NU e simultan profesor, personal administrativ, nedidactic, polițist de proximitate, medic, paznic, secretar, asistent social, etc. Chiar dacă au UNELE sarcini administrative, ele nu primează în fața actului educativ. Școlile nu sunt supraaglomerate (în urban) și depopulate (în rural), nu sunt lipsite de laboratoare, nu sunt rupte de tehnologiile moderne pentru că n-au buget pentru softurile necesare, nu avem transport școlar (pe unde e) care face 10 curse cu preșcolarii și școlarii ca să-i aducă la școala de centru, fapt pentru care copiii se trezesc la 6 și se întorc acasă la 16, fără să primească masă caldă sau de orice fel sau să aibă unde să se odihnească. Și da, nu în ultimul rând, profesorii sunt plătiți la nivelul conform celor ce li se solicită să facă, nu ca la noi. Cei care mai vin – tineri – în sistem vin că li se pare ușor, dar la fel de repede se descurajează și pleacă, dacă mai au timp. Mai vin la concurs cei care au investit deja prea mult din viața lor în sistemul ăsta și – pentru moment – le e greu să renunțe. Dar o să vină și vremea aia.

    Cei ca tine ar trebui trimiși iar la școală, ești exact exemplul de analfabet funcțional despre care se tot vorbește, și mai rău, unul care e convins – ca și David – că stăpânește adevărul absolut.

  8. DD tu ești? Sau secretara ministrului?
    Asa minciuni înșirate de mult nu am mai vazut! Poți trimite niște link uri către niște surse unde putem verifica spusele domniei tale?

  9. expresia și oglinda fidelă a societății românești este învățământul
    Suntem cum suntem, suntem unde suntem pentru că, de fapt, ăștia suntem
    Cum încearcă cineva să pună ordine în sistem, cum încearcă cineva să aducă o urmă de normalitate, cum încearcă cineva să ne oprească deraierea și dezastrul în care ne aflam, am face orice ca să nu se schimbe nimic
    ne merităm soarta dacă nuci acum, în ceasul al 13-lea, nu avem măcar decența de a sta în banca noastră măcar, dacă tot nu suntem în stare să punem umărul să ieșim din marasmul ăsta în care trăim

    1. Daca Educatia are cel mai mic PIB din UE, cu tot cu burse sociale. Cum a creat Educatia deficit?
      Daca avem cel mai mare numar de elevi intr-o clasa din UE. Cum sa cresti numarul de elevi intr-o clasa?
      Daca norma didactica este la media din UE si avem deficit de personal din cauza ca meseria de profesor nu mai este respectata. Cum sa cresti norma cu 2 sau 4 ore?

  10. Din punctul meu de vedere, domnul ministru David a creeat cel mai mare tsunami în sistemul de educaţie care va avea efecte dezastroase şi iremediabile în mediul rural! Cele ‘două bănci în plus’ în fiecare clasă face ca învăţământul rural să se desfăşoare doar în format simultan iar cadrele didactice titulare din aceste zone (majoritatea navetiste!) vor căuta catedre în mediul urban! Închipuiţi-vă să aveţi de predat 20 de ore dar să vă pregătiţi temeinic pentru 40! Cel puţin 40, pentru că vorbim şi de situaţii în care sunt 3 sau 4 clase la simultan! Este ireal ce se întâmplă! Câti profesori credeţi că vor mai merge la ţară? Iar dacă totuşi o fac, care credeţi că va fi calitatea actului educaţional?….exact! Şi nu pentru că profesorii nu-şi dau interesul ci, pur şi simplu devine imposibil! Încă mai am speranţa că cineva îi va trage de mânecă pe cei care vor performanţă prin astfel de măsuri draconice!

  11. Bună ziua!
    Sunt sigură că v-ați documentat mult înainte de a scrie acest mesaj… însă, in Franța de exemplu, profesorul lucrează 12-14 ore pe săptămână și salariul e de 2000-2500 de euro. lar după ce iese din școală, e gata bătaia lui de cap, nu are hârtii peste hârtii de completat. Marea majoritate a profesorilor au acolo și un al doilea job fiindcă timpul le permite.
    Număr de copii în clase: Anglia, Belgia, ltalia- 15-20 maxim, cu doi profesori în clasă mereu. Copiii cu dizabilități de orice fel, au mereu un profesor însoțitor. Despre ce vorbim???
    A ajuns meseria de profesor cea mai blamată din țara asta. De parcă oricare din cei care comentează aiurea nu au fost educați de profesori, ei s-au autoeducat cred. Și când mă gândesc cu cât drag mi-am ales această meserie, cu câtă emoție aștept fiecare început de an școlar….. probabil în scurt timp o să ajung să nu mai spun unde lucrez, de frică să nu fiu linșată 🙈😪

  12. Consider ca vor fi probleme si in privinta repartizarii orelor intre mai multi titulari pe aceeasi disciplina.
    Ar trebui sa existe o metodologie clara cu privire la modul in care se distribuie orele la plata cu ora intre titulari.
    Sau in situatia in care nu mai sunt ore pentru toti titularii, cum se va face departajarea, cine intra in restrangere?
    Daca nu vor exista metodologii si reguli clare, atunci vor face directorii deja ce fac si in prezent, adica decid ei ce vor si cum vor, fiindca nu exista o procedura clara.

  13. Sunt, în mare parte, de acord cu punctele de vedere exprimate de domnul profesor Miclea, cu excepția propunerii privind transformarea burselor elevilor în vouchere destinate exclusiv achiziționării de cărți și rechizite. Consider că această idee, deși bine intenționată, reflectă o înțelegere incompletă a nevoilor reale ale elevilor din România.

    Accesul la educație nu depinde doar de existența manualelor sau a rechizitelor, ci de un ansamblu de factori esențiali care le permit elevilor să frecventeze constant și eficient școala: hrană zilnică, îmbrăcăminte adecvată, încălțăminte, transport, acces la dispozitive și resurse digitale (gadgeturi, abonamente educaționale precum Eduboom sau platforme de pregătire pentru Bacalaureat), iar în unele cazuri chiar și plata meditațiilor. A transforma bursele în vouchere restricționate ar însemna să ignorăm aceste nevoi fundamentale, într-un context social în care mii de elevi abandonează anual școala NU pentru că nu au un caiet sau o carte, ci pentru că nu au ce mânca sau cu ce să se îmbrace sau cu ce să se deplaseze la școală.

    Dacă se dorește, într-adevăr, susținerea lecturii și a performanței școlare, un demers mult mai eficient ar fi dotarea bibliotecilor școlare cu cărți actuale și relevante sau acordarea de cărți drept premii pentru concursuri și activități educative, nu doar la final de an, ci și în cadrul inițiativelor precum „Săptămâna verde” sau „Săptămâna altfel”.

    În ceea ce privește susținerea editurilor, este important să menținem un echilibru între interesul cultural general și realitățile sociale. Într-o economie de piață, piața editorială trebuie să funcționeze pe principii de competitivitate și adaptabilitate, nu să fie artificial susținută prin politici care limitează libertatea beneficiarilor de burse. Nu este rolul statului să garanteze profitul unor antreprenori de succes, mai ales în condițiile în care resursele publice ar trebui prioritizate pentru a reduce abandonul școlar și a promova incluziunea. Cât despre edituri, să le fie de bine. Patronii lor o duc excelent, dacă îi urmăriți pe social media. Să nu le mai plângem atâta de milă – nu moare de foame Liiceanu dacă nu își cumpără al zecelea Ferrari sau o nouă vilă la mare anul acesta.

  14. Daniel David a produs maculatura toata viața si habar nu are sa interpreteze un coeficient beta controlat. Despre ce vorbim?

  15. Din câte știu, numărul de elevi in clase sau grupe contează la performanta școlară sau educativă. Cu cât numărul de elevi este mai mare de 15, cu atât performanta scade. De acord si cu voucher sau tichet valoric pentru cărți si rechizite, in loc de bursa, la cei care nu sunt încadrați pentru „merit”. Argumentați sta in picioare, dar si diferențierea la „merit” contează ca stimul.

    1. esti de acord sa dublam impozitele tuturor cetatenilor ptr a dedubla toate clasele din preuniv? you have to put your money where your mouth is.

    2. Nu sunt de acord. Cărți și manuale să le pună școala la dispoziție, că de asta există bibliotecile școlare.

      Un copil care câștigă o bursă prin meritele sale are dreptul să o folosească cum vrea. Poate își strânge bani pentru un laptop. Poate vrea o pereche de adidași de calitate. E problema elevului ce vrea să-și cumpere din banii lui. Pentru cei care iau bursă socială pe bune, cred că e clar – mare parte se va duce la cele strict necesare, haine, încălțăminte, mâncare, transport.

      E risipă? Poate. Se dau burse (în special sociale) unor elevi care n-ar trebui să le primească? Nu știu de ce se dă fată mare guvernul, ei au stabilit regulile, nu elevii. Deci ei să rezolve.

  16. Am așteptat mult opinia domnului despre ultimele masuri din educație. Răspunsuri bine argumentate si logice.
    Doar ca si actualul ministru avea observați corecte, pertinente înainte de a ajunge ministru. Era prezentat ca un mare profesionist ! Am vazut apoi ce cale lungă este între a vorbi si a face!
    Până la urmă toți suntem victime ale acestui învățământ mult hulit, de multe ori pe bună dreptate. Dar sa ne uităm si la cauze: subfinantare!
    Se poate face ceva de calitate pe lumea asta fără bani? Unii se fac ca plătesc, alții se fac ca muncesc! E adevarat ca circa 30-40% nu au ce cauta in învățământ si ar trebui înlocuiți…..dar cine sa vina in locul lor in condițiile astea. Spunea dl ministru la începutul mandatului de o salarizare bună ca sa atragă cei mai buni absolvenți!!! Acum pleacă si cei foarte putini care voiau sa între sau poate nici nu mai au loc…

  17. Daniel David ar trebui demis imediat si readus Mircea Miclea ca ministru: el a fost sigurul ministru al educatiei devotat ei. Cand a constat ca, virgula, clasa politica nu e interesata deloc de scoala a demisionat instant. Nu s-a complacut de dragul de a fi ministru. Sper sa citeasca toti cei de la putere opinia acestui om calificat despre gresala grava comisa de Daniel David si sa o indrepte cat mai au timp – altfel se alege praful de sistem.

  18. Respect. Era clar că toate măsurile scad nivelul educației! Specialistul David, este de fapt un politruc, dar el nu recunoaște!!! Cum să ai încredere într-un asemenea om? Cred că nu mai este nimic de zis….. Trist…

  19. Există o relație evidentă între integritatea alegerilor și calitatea profesională și umană a celor aleși. De pe urma unor alegeri falsificate (cumpărate sau impuse cu pistolul la tâmplă) nu pot să fie aleși decât falși profesioniști, excelenți demagogi și superbi corupți. Eu vor să pară economiști, manageri, oameni de știință, profesioniști consacrați, dar vânturarea titlurilor, a doctoratelor, a funcțiilor obținute mai curând în baza subordonării politice dovedește contrariul. Deciziile lipsite de raționalitate și integritate, pe modelul trâmbițăm că „dăm afară oamenii din primărie”, dar „îi transferăm pe șest la alte instituții”, doar pentru a consacra titlul de reformator, de om calculat, sunt doar forme de înșelăciune politică. Cu o societate care le pune în mâinile murdare tot ce are ea mai drag, nu este de mirare că, la clipa sacrificiului, nicio voce nu se aude din cer pentru a îi opri din crimă și din rușine. (Geneza 22:10-12)

  20. Nicolae Guță asta al educației a venit cu Chix-ul lui, Bolohan doar l-a luat de profesionist și a mers pe mana lui!

  21. Norma didactica crescuta a dus deja la renununtarea multor tineri, care au fost sunați ca nu mai au ore. Asa ca, din păcate ministrul NU INCURAJEAZA TINERII!!! Din potriva, ii descurajeaza sa între în învățământ și asa subfinantat! Din păcate nu știe domnul ministru nimic de ceea ce se întâmplă real în mediu preuniversitar. O realitate spusa de domnul Miclea sar Din păcate nu citește cine trebuie. Sunt prea ocupati la ministër sa ceara situații peste situații și hartii peste hartii. Creste norma și salariul scade. Ca media europeana, nu domnule ministru? Asta nu spuneți! Evitati subiectul ca la emisiunile TV. Număr de copiii mare, scăderea clara a actului educational. Și hai sa taiem ca profesorii oricum trebuie sa taca. Dacă nu le convinsa sa plece, nu? Cam asa spune printre fraze domnul ministru.

  22. Apreciez poziția d-lui Miclea, deși tardivă și fără efect. Nici nu este necesară o documentare științifică a măsurilor David, ele se văd prin răul care-l fac de la prima citire.
    Orice zi petrecută în minister a actualului ministru este un dezastru. Cu retorica lui păguboasă și vanitatea de a avea demnități obținute prin obediență, a făcut cel mai mare rău învățământului românesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul de matematică Flavian Georgescu: În general, elevii români olimpici internațional întâmpină cele mai multe dificultăți la subiecte de combinatorică. De ce? Pentru că oricâte probleme ai rezolva, nu vei găsi două asemănătoare

Elevii români care participă la Olimpiada Internațională de Matematică (OIM) reușesc să rămână competitivi în fața unor subiecte din ce în ce mai dificile, însă, în mod constant, combinatorica rămâne…
Vezi articolul