Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare

8.077 de vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
Guvernul și-a asimat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan. Este un pachet legislativ amplu de măsuri fiscal-bugetare care modifică semnificativ cadrul legal pe o serie de domenii, inclusiv în educație și cercetare. Legea afectează atât nivelul preuniversitar, cât și cel universitar, iar unele articole prevăzute în noile legi ale educației – Legea 198/2023 și Legea 199/2023 – sunt amânate cu până la trei ani.
  • Publicăm mai jos, în articol, forma finală pe care Guvernul Bolojan a aprobat-o și pe care și-a asumat-o în Parlament.

Una dintre cele mai controversate măsuri vizează norma didactică a profesorilor de gimnaziu și liceu, care crește, în medie, de la 18 la 20 de ore pe săptămână. În paralel, efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare:

  • gimnaziu: până la 28 elevi/clasă,
  • liceu: până la 30 elevi/clasă,
  • învățământ primar: până la 24 elevi/clasă.

Conform legii, învățătorii vor fi obligați să asigure cel puțin două ore de pregătire remedială pe săptămână, în cadrul normei didactice.

De asemenea degrevările pentru directoriii de școli și licee vor fi de 50% din norma de predare, adică vor avea obligația să predea 10 ore din cele 20 din normă. În prezent au derogare și predau 6 ore. Directării de CCD, CJRAE și Centre de activități extrașcolare au obligația de predare de 14 ore, adică o derogare de 30% din normă.

Articolul 108 din Legea învățământului preuniversitar a fost abrogat, fiind înlocuit de o nouă reglementare, articolul 1081 privind bursele, care intră în vigoare la 1 septembrie 2025. Statul va acorda trei tipuri de burse:

  • bursă de merit,
  • bursă socială,
  • bursă tehnologică (pentru elevii din învățământul profesional).

Elevii din familii care beneficiază de venit minim de incluziune vor primi automat bursă socială, fără a mai depune dosare. Însă cuantumurile burselor nu sunt prevăzute în lege, ci urmează să fie stabilite prin Hotărâre de Guvern – o formulare care lasă loc unor posibile reduceri.

În paralel, legea reduce și subvențiile acordate operatorilor din învățământul particular.

Unitățile de învățământ de stat vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi:

  • cel puțin 500 de elevi sau 250 de preșcolari,
  • 200 de antepreșcolari în cazul creșelor.

Reorganizarea rețelei școlare este lăsată la latitudinea Ministerului Educației și Cercetării, care trebuie să emită un ordin în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a legii cu noile reguli după care școlile.

Pentru studenții înmatriculați la programe didactice de dublă specializare sau la master didactic, bursa de la stat scade de la echivalentului unui salariu net de profesor debutant (3.700 de lei) până la suma echivalentă cu salariul minim net pe economie (2.570 lei).

Fondul total alocat burselor universitare este plafonat la 10% din salariul minim net/lună/student.

O prevedere importantă – acordarea a două salarii compensatorii la pensionare pentru cadrele didactice universitare prevăzută de legea 199/2023 – este amânată până în anul universitar 2027–2028.

Pentru institutele naționale de cercetare-dezvoltare, legea stabilește că bugetele de personal pe anul 2026 nu pot depăși nivelul celor din 2025, ceea ce echivalează cu o înghețare completă a salariilor și angajărilor într-un domeniu deja cronic subfinanțat. În condițiile în care în Învățământ au fost tăieri masive de buget, în Cercetare nu au existat asemenea reduceri.

Publicăm Legea în forma aprobată de Guvern și pe care Executivul și-a asumat răspunderea:

Schimbările majore sunt la următoarele articole:

Art. LIX

Prin derogare de la prevederile art. 108 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, începând cu anul școlar 2025–2026, bursele pentru elevi se acordă în conformitate cu art. 108¹, introdus prin prezenta lege.

Art. LXII

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică, dezvoltarea tehnologică și inovarea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

– În anul 2026, cheltuielile de personal ale institutelor naționale de cercetare-dezvoltare nu pot depăși nivelul cheltuielilor de personal aprobate pentru anul 2025.

Art. LXIII (1)

Cuantumul și modalitatea de calcul al burselor de merit, sociale și tehnologice se vor stabili prin hotărâre a Guvernului. Sunt eliminate bursele de pexcelență olimpică și de reziliență.

Art. LXIII (6)

Prevederile art. LXII pct. 7 și 11, referitoare la normarea didactică, se aplică începând cu anul școlar 2025–2026.

Art. LXIII (7)

Prevederile art. LXII pct. 12, referitoare la salarizarea cadrelor didactice debutante la nivelul salariului mediu brut pe economie, se aplică începând cu anul școlar 2027–2028.

Art. XLIII

Începând cu anul școlar 2027–2028 se aplică dispozițiile art. 11 alin. (8), art. 24 alin. (4), art. 70 alin. (3) lit. c), art. 108 alin. (7), art. 123 alin. (1), art. 124 alin. (4) și art. 208 alin. (3) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Art. XLVI

Prevederile art. 212 alin. (4) din Legea învățământului superior nr. 199/2023 se aplică începând cu anul universitar 2027–2028.

Art. LVIII

Articolul 207 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 se modifică și va avea următorul cuprins:

În învățământul gimnazial și liceal, norma didactică a personalului didactic de predare este de 20 de ore pe săptămână.

În învățământul primar, cadrul didactic are obligația de a realiza în norma didactică cel puțin 2 ore pe săptămână de activități remediale cu elevii.

Art. LXI

După articolul 107 din Legea învățământului superior nr. 199/2023 se introduce un nou articol, art. 107¹, cu următorul cuprins:

Pentru studenții înmatriculați în învățământul cu frecvență, finanțați de la bugetul de stat, la programul de licență cu dublă specializare și la programul de masterat didactic, se acordă o bursă lunară în cuantum egal cu salariul minim net pe economie.

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Fostul ambasador SUA critică măsurile lui Bolojan: ‘Guvernul a început de la coadă, în loc să înceapă de la cap. E bizar!’
    Atat se poate Deca ,sorin ion acolo de o vesnicie ,david priceputu la reforme .IN schimb nimeni nu raspunde pentru toate traznaile facute de ani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Bursă lunară

Propunerile Alianței studenților pentru digitalizarea educației, “o prioritate europeană” luată în calcul în România doar „din cauza pandemiei” și folosită până acum mai degrabă ca slogan

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) propune, miercuri, o listă cu 11 măsuri care să fie luate în calcul pentru strategia privind digitalizarea educației. Aceasta include proiecte de…
Vezi articolul

Banii de burse să fie virați elevilor direct de către școli sau inspectorate, fără să mai treacă pe la consiliul local – propunere făcută de Federația Părinților Edupart celor de la Ministerul Educației, pentru eliminarea blocajelor

„Federația părinților a propus Ministerului Educației ca, începând cu anul următor, acolo unde bursele nu sunt mai mari decât cuantumul minim, banii sa fie virați direct către ISJ-uri, respectiv școli.…
Vezi articolul

Profesorul Liviu Drăghici: Dacă lipsesc de la oră, elevii mei pierd un punct și pot să-l câștige din altă parte, dacă citesc o carte, de exemplu. Dacă lipsesc eu, ei primesc un punct / Mi se pare normal ca regulile să se aplice și pentru ei și pentru mine

Profesorul Liviu Drăghici susține că respectul și disciplina elevilor se cultivă prin exemplul personal al profesorului, de aceea elevii primesc un punct în cazul în care se întâmplă ca el…
Vezi articolul