Liceele vor putea avea clase de intensiv și pe alte discipline, nu doar pe limbi moderne și informatică, la specializările filologie, științe sociale, matematică-informatică și științe ale naturii – Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC

[jp_post_view]
Gabriel Vrînceanu / Foto: Edupedu.ro
„Dacă până acum aveam doar clase de intensiv limbă modernă sau informatică, prin flexibilizarea curriculumului de specialitate pot apărea clase cu studiu intensiv pe diferite discipline, ne referim aici la cele patru specializări din filiera teoretică”, a declarat Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului de Dezvoltare Curriculum, în cadrul unei conferințe de presă.

„Flexibilizarea CS-ului, a curriculumului de specialitate, presupune o zonă în care o parte a bugetului de ore să fie la dispoziția școlii. Aceasta ce înseamnă? Dacă până acum aveam doar clase de intensiv limbă modernă sau informatică, prin această flexibilizare pot apărea clase care să sugereze un studiu intensiv pe diferite discipline, ne referim aici la filiera teoretică, la cele patru specializări din filiera teoretică”, a spus Gabriel Vrînceanu.

Alocarea orelor de curriculum de specialitate se face în termen de discipline de specialitate. Dau un singur exemplu, dacă suntem la filiera teoretică profil umanist, disciplinele se vor duce către cele 2 arii care sunt caracteristice acestui profil umanism, adică limbă și comunicare, respectiv om și societate, față de curriculum diferențiat care ducea orele și către alte discipline, a declarat Gabriel Vrînceanu.

Ce este Curriculumul de specialitate din proiectul planurilor cadru pentru liceu
  • Nu este prevăzut explicit de lege
  • Reunește discipline/domenii de studiu/module de pregătire care sprijină profilul și specializarea, obligatorii tuturor elevilor înscriși la o anumită specializare, după caz și la nivelul unui profil
  • Asigură, în principal, formarea competențelor generale și specifice proprii unui profil și unei specializări/calificări profesionale (grup de specializări/calificări profesionale) și contribuie la formarea competențelor-cheie
  • Unele discipline/module sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere – proba A2 E)
  • Anumite discipline pot dezvolta curriculumul asociat unor discipline de trunchi comun și pot sprijini elevul în raport cu interesele sale academice/profesionale (admitere în facultate/integrare pe piața muncii)
  • În relație cu profilul specific, cu pondere crescută în clasele XI-XII

CS – Curriculum de Specialitate (35%)

  • Filiera teoretică: Suport semiflexibil pentru cultură de specialitate
  • Filiera vocațională: Suport fix pentru cultură de specialitate
  • Filiera tehnologică: Suport fix pentru cultură de specialitate

Procentaje în descreștere (% din total CS liceu):

  • Clasele IX-X: 40%
  • Clasele XI-XII: 60%

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.  Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din București merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac. 

Citește și: 
Gabriel Vrânceanu, șeful serviciului Curriculum din Minister, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite / Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată modular
Noile planuri-cadru pentru liceu permanentizează organizarea pe 5 module a anului școlar, precum și săptămânile Școala Altfel și Verde – potrivit propunerii lansate în dezbatere de Ministerul Educației
Noile planuri-cadru pentru liceu: Trunchiul comun va avea 65% din ore în clasele a IX-a și a X-a, 35% în clasele XI-a și a XII-a / Curriculumul de specialitate crește la 45% din ore în ultimii doi ani de liceu – ministrul Daniel David

9 comments
    1. mai deschideți un dicționar, cred că de la atâta deschis doar ușile bisericii vi s-au cam atrofiat unele organe :)))

  1. Daca ii lasam sa alega,cu nivelul de analfabetism din gimnaziu(sunt asa pt ca in gimnaziu au invatat doar la romana si mate) vor alege:nimic,BMW,Tik Tok.
    Ar trebui sa acordam educatiei de la gimnaziu mai multa importanta,nu sa-i testam nebuneste doar la romana si mate invatate la meditatii.

  2. Aruncand o privire peste potentialii beneficiari ai granturilor pentru tineri cercetători, Regele Carol I, există o singură concluzie:
    Sunt necesare clase de religie, intensiv. Nu de alta, dar un număr imens de potențiali beneficiari s-au remarcat la acest tip de olimpiade. Ce mai, viitorul cercetării românești e în grație divină. Avem noi nevoie de Nature și Science?

    Evident, nu este vina lor, ci a celor care au gândit metodologia de acordare a acestor granturi. Ei, ca toți ceilalți românași: profită de felul în care a fost construită metodologia.
    Doar așa au făcut și toți tinerii pensionari speciali.

    1. Chiar există o multitudine de instituții și firme care caută să angajeze absolvenți cu specializare științe ale naturii și nu găsesc. Eu am căutat 2 ani pentru a găsi un laborant de chimie și biologie, pe care l-am găsit cu greu, inițial fără studii de științe ale naturii, cu specializare ulterioară.

      1. Nu cred că sunt chiar o multitudine, cum spuneți, dar dacă sunt câteva, tot este bine. Sau poate nu este bine, daca nu sunt oameni nici pentru posturile alea, dar sa zicem ca va fi în viitor 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING România obține locul 27 la Olimpiada Internațională de Matematică 2021, cu trei medalii de argint și două de bronz, în competiția dominată de China, Rusia și Coreea de Sud / Descarcă subiectele de la olimpiada internațională de matematică

Elevii români participanți la Olimpiada Internațională de Matematică au obținut anul acesta trei medalii de argint, două de bronz și o mențiune, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul universitar Radu Gologan,…
Vezi articolul

ANAF a recuperat mai puțin de un sfert din prejudiciul de 1,25 milioane de lei provocat de rectorul Politehnicii Mihnea Costoiu în dosarul „Baza Cutezătorii” / Costoiu a scăpat de condamnarea penală pentru că a intervenit prescripția după aplicarea deciziilor CCR

ANAF București a recuperat de la rectorul Politehnicii București, Mihnea Costoiu, doar 272.716 de lei din suma de 1.248.448 de lei, reprezentând prejudiciul din dosarul Baza Cutezătorii, la plata căruia…
Vezi articolul

SURSE Probleme de supraîncărcare și blocaje la platforma pe care sunt urcate lucrările scanate ale elevilor de la simularea Evaluării Naționale 2024 / Profesorii asistenți sunt puși să scaneze local lucrările în prezența elevilor și să le încarce pe servere mai târziu

Sunt probleme de supraîncărcare și blocaje la platforma pe care sunt urcate lucrările scanate ale elevilor de la simularea Evaluării Naționale 2024, potrivit surselor Edupedu.ro. Profesorii asistenți sunt puși să…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Voucherele educaționale sunt o soluție rapidă pentru compensarea scumpirilor, pe modelul voucherelor de vacanță, în valoare de 3.000-5.000 de lei. Se va vedea dacă statul este cu adevărat interesat să ajute părinții acum, când e mai greu și e inflație, pentru a-și educa copiii. Dar nu cred

Fostul ministru al Educației Mircea Miclea a lansat public propunerea ca statul să ajute rapid familiile cu copii, în contextul scumpirilor și a inflației galopante, prin acordarea unor vouchere educaționale…
Vezi articolul