Liceele vor putea avea clase de intensiv și pe alte discipline, nu doar pe limbi moderne și informatică, la specializările filologie, științe sociale, matematică-informatică și științe ale naturii – Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC

10.122 de vizualizări
Gabriel Vrînceanu / Foto: Edupedu.ro
„Dacă până acum aveam doar clase de intensiv limbă modernă sau informatică, prin flexibilizarea curriculumului de specialitate pot apărea clase cu studiu intensiv pe diferite discipline, ne referim aici la cele patru specializări din filiera teoretică”, a declarat Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului de Dezvoltare Curriculum, în cadrul unei conferințe de presă.

„Flexibilizarea CS-ului, a curriculumului de specialitate, presupune o zonă în care o parte a bugetului de ore să fie la dispoziția școlii. Aceasta ce înseamnă? Dacă până acum aveam doar clase de intensiv limbă modernă sau informatică, prin această flexibilizare pot apărea clase care să sugereze un studiu intensiv pe diferite discipline, ne referim aici la filiera teoretică, la cele patru specializări din filiera teoretică”, a spus Gabriel Vrînceanu.

Alocarea orelor de curriculum de specialitate se face în termen de discipline de specialitate. Dau un singur exemplu, dacă suntem la filiera teoretică profil umanist, disciplinele se vor duce către cele 2 arii care sunt caracteristice acestui profil umanism, adică limbă și comunicare, respectiv om și societate, față de curriculum diferențiat care ducea orele și către alte discipline, a declarat Gabriel Vrînceanu.

Ce este Curriculumul de specialitate din proiectul planurilor cadru pentru liceu
  • Nu este prevăzut explicit de lege
  • Reunește discipline/domenii de studiu/module de pregătire care sprijină profilul și specializarea, obligatorii tuturor elevilor înscriși la o anumită specializare, după caz și la nivelul unui profil
  • Asigură, în principal, formarea competențelor generale și specifice proprii unui profil și unei specializări/calificări profesionale (grup de specializări/calificări profesionale) și contribuie la formarea competențelor-cheie
  • Unele discipline/module sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere – proba A2 E)
  • Anumite discipline pot dezvolta curriculumul asociat unor discipline de trunchi comun și pot sprijini elevul în raport cu interesele sale academice/profesionale (admitere în facultate/integrare pe piața muncii)
  • În relație cu profilul specific, cu pondere crescută în clasele XI-XII

CS – Curriculum de Specialitate (35%)

  • Filiera teoretică: Suport semiflexibil pentru cultură de specialitate
  • Filiera vocațională: Suport fix pentru cultură de specialitate
  • Filiera tehnologică: Suport fix pentru cultură de specialitate

Procentaje în descreștere (% din total CS liceu):

  • Clasele IX-X: 40%
  • Clasele XI-XII: 60%

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.  Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din București merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac. 

Citește și: 
Gabriel Vrânceanu, șeful serviciului Curriculum din Minister, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite / Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată modular
Noile planuri-cadru pentru liceu permanentizează organizarea pe 5 module a anului școlar, precum și săptămânile Școala Altfel și Verde – potrivit propunerii lansate în dezbatere de Ministerul Educației
Noile planuri-cadru pentru liceu: Trunchiul comun va avea 65% din ore în clasele a IX-a și a X-a, 35% în clasele XI-a și a XII-a / Curriculumul de specialitate crește la 45% din ore în ultimii doi ani de liceu – ministrul Daniel David

9 comments
    1. mai deschideți un dicționar, cred că de la atâta deschis doar ușile bisericii vi s-au cam atrofiat unele organe :)))

  1. Daca ii lasam sa alega,cu nivelul de analfabetism din gimnaziu(sunt asa pt ca in gimnaziu au invatat doar la romana si mate) vor alege:nimic,BMW,Tik Tok.
    Ar trebui sa acordam educatiei de la gimnaziu mai multa importanta,nu sa-i testam nebuneste doar la romana si mate invatate la meditatii.

  2. Aruncand o privire peste potentialii beneficiari ai granturilor pentru tineri cercetători, Regele Carol I, există o singură concluzie:
    Sunt necesare clase de religie, intensiv. Nu de alta, dar un număr imens de potențiali beneficiari s-au remarcat la acest tip de olimpiade. Ce mai, viitorul cercetării românești e în grație divină. Avem noi nevoie de Nature și Science?

    Evident, nu este vina lor, ci a celor care au gândit metodologia de acordare a acestor granturi. Ei, ca toți ceilalți românași: profită de felul în care a fost construită metodologia.
    Doar așa au făcut și toți tinerii pensionari speciali.

    1. Chiar există o multitudine de instituții și firme care caută să angajeze absolvenți cu specializare științe ale naturii și nu găsesc. Eu am căutat 2 ani pentru a găsi un laborant de chimie și biologie, pe care l-am găsit cu greu, inițial fără studii de științe ale naturii, cu specializare ulterioară.

      1. Nu cred că sunt chiar o multitudine, cum spuneți, dar dacă sunt câteva, tot este bine. Sau poate nu este bine, daca nu sunt oameni nici pentru posturile alea, dar sa zicem ca va fi în viitor 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Demisia ministrei educației este cerută de către decanul Facultății de Științe Politice de la Universitatea din București, Cristian Preda: Ligia Deca e complet depășită de funcție. Se poate întoarce consilieră la Cotroceni, să-i pună „muzică veselă” sultanului

Decanul Facultății de Științe Politice de la Universitatea din București, Cristian Preda, îi cere demisia ministrei Educației, Ligia Deca, după ce sindicatele din educație au respins oferta guvernului girată de…
Vezi articolul

Regulamentul școlii 194 din București care ar prevedea exmatricularea elevilor cu părul vopsit, criticat de Asociația Elevilor, nu este de fapt regulamentul în vigoare, susțin reprezentanții școlii. Inspectoratul Școlar al Capitalei a trimis o echipă de control

O echipă de control de la Inspectoratul Școlar al Bucureștiului se află luni la Școala Gimnazială 194 din Capitală, unde ar fi în vigoare un regulament școlar care ar prevedea…
Vezi articolul

Elevii din Iași vor merge la școală cu autobuze și tramvaie speciale/ Primarul Chirica: Am decis împreună cu profesorii ca transportul public pentru elevi să înceapă la ora 7.00. Va dura o oră, iar jumătate din capacitatea de transport va fi dedicată elevilor

Elevii din Iași vor putea ajunge la școală cu autobuzele și tramvaiele speciale puse lor la dispoziție. Autobuzele și tramvaiele respective vor circula doar în intervalul orar 07:00 – 08:00…
Vezi articolul
Cum se calculează vechimea pentru înscrierea la gradele didactice II și I

Toate școlile trebuie să arhiveze documentele justificative ale profesorilor și angajaților care au primit anul trecut primele de carieră didactică și de carieră profesională – adresă a Ministerului Educației

Inspectoratele școlare sunt rugate de Ministerul Educației să solicite școlilor să arhiveze documentele justificative ale profesorilor și angajaților care au primit anul trecut primele de carieră didactică și de carieră…
Vezi articolul

Mathias Corvinus Collegium, organizație educațională asociată guvernului Orban, cu activități și în România, nu operează ca parte a sistemului național de învățământ sau ca furnizoare de educație după sisteme străine, precizează Ministerul Educației / Concursurile sale, inclusiv unul istoric în curs de desfășurare, nu sunt recunoscute sau susținute de minister

Mathias Corvinus Collegium (MCC), organizație educațională din Ungaria apropiată guvernului Viktor Orban și care desfășoară și în România o serie de activități care îi vizează pe elevi și studenți, nu…
Vezi articolul