Licitația pentru standardele de evaluare a tuturor elevilor din clasele primare și gimnaziu, despre care existau suspiciuni că ar fi cu dedicație, a fost atribuită exact firmei respective / Ministerul Educației anunță că doi experți internaționali îi vor forma pe specialiștii români care vor elabora standardele

[jp_post_view]
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Licitația despre care Edupedu.ro a relatat că existau suspiciuni că ar fi fost lansată cu dedicație pentru o firmă a fost atribuită de Ministerul Educației chiar companiei indicate în ancheta jurnalistică. Aceasta a câștigat oficial contractul de 4 milioane de lei pus la bătaie de Ministerul Educației pentru elaborarea standardelor de evaluare a elevilor din clasele pregătitoare – VIII. Anunțul a fost făcut public de Ministerul Educației pe 10 aprilie și semnalat astăzi de educatieprivata.ro. Este vorba despre Brio Teste Educaționale SRL – ca lider de asociare – prezentată de minister că „are  o vastă experiență în domeniul evaluării standardizate în România și în dezvoltarea de instrumente digitale pentru măsurarea competențelor școlare”. Aceasta s-a asociat cu Ascendia, o companie „specializată în dezvoltarea de soluții digitale pentru educație și formare”, potrivit anunțului.

În luna ianuarie, Edupedu.ro relata despre suspiciunile legate de această procedură, arătând că cerințele din caietul de sarcini favorizau clar o entitate anume, prin condiții restrictive care vizau experiența în testări digitale standardizate de tip Item Response Theory, experiență pe care doar această firmă o deținea în România. În plus, după publicarea caietului de sarcini, Ministerul Educației a operat modificări prin clarificări, relaxând anumite cerințe financiare astfel încât respectiva firmă să poată participa singură.

Acum, conform anunțului oficial publicat pe site-ul ministerului, firma în cauză a fost declarată câștigătoare într-un consorțiu și va elabora standardele naționale de evaluare pentru ciclul primar și gimnazial.

Contractul câștigat include realizarea analizelor de sistem, instruirea cadrelor didactice, sprijin tehnic, monitorizarea procesului și validarea standardelor propuse.

Licitația face parte din proiectul RE-CRED, un program strategic al Ministerului Educației și Cercetării, finanțat cu milioane de euro, fonduri europene, care ar trebui să modernizeze evaluarea educațională în România. Tocmai de aceea, suspiciunile de favorizare și lipsa transparenței devin cu atât mai îngrijorătoare. Procesul prin care s-a ajuns la adjudecarea contractului și rezultatul licitației întărește suspiciunile inițiale privind lipsa reală a competiției.

Cu toate că ministerul a precizat într-un răspuns pentru Edupedu.ro la momentul anchetei că procedura a fost monitorizată de Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice și că toate regulile au fost respectate, lipsa unei competiții reale rămâne evidentă: cerințele foarte specifice și lipsa unui număr relevant de competitori ridică serioase semne de întrebare asupra integrității procesului.

Ministerul Educației nu a oferit detalii suplimentare privind modul în care a fost stabilită valoarea contractului sau criteriile de selecție a expertizei cerute. Nici până acum nu există o explicație clară de ce s-a optat pentru o abordare atât de restrictivă într-o licitație de interes național și strategic.

În condițiile în care sistemul educațional românesc se confruntă cu deficiențe majore, iar marile reforme anunțate depind de utilizarea eficientă și corectă a fondurilor europene, această situație ridică întrebări esențiale: Cine răspunde pentru eventuala „aranjare” a unei licitații care poate influența întregul sistem de notare-evaluare al elevilor din România? Se va autosesiza vreo instituție de control? Și, mai ales, cât de credibile vor mai fi reformele promovate dacă un prim pas ca acesta – stabilirea și crearea standardelor de evaluare/testare lasă loc atâtor suspiciuni?

Investigația jurnalistică integrală cu suspiciunile ridicate în cadrul licitației poate fi citită aici.

Redăm comunicatul integral al Ministerului Educației:

„Ministerul Educației și Cercetării, beneficiar al proiectului „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă – RECRED“, cod SMIS: 321024, anunță încheierea contractului pentru prestarea de servicii de asistență tehnică specializată în analiza sistemului, instruire/formare, suport tehnic, monitorizare, pilotare și validare a standardelor naționale de evaluare între Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, partener în cadrul proiectului, și consorțiul format din companiile locale BRIO Teste Educaționale S.A. și Ascendia S.A.

BRIO Teste Educaționale S.A. are  o vastă experiență în domeniul evaluării standardizate în România și în dezvoltarea de instrumente digitale pentru măsurarea competențelor școlare, iar Ascendia S.A este specializată în dezvoltarea de soluții digitale pentru educație și formare.

Prin elaborarea acestui cadru de referință la nivel național, România își propune să reducă disparitățile dintre școli și regiuni, în ceea ce privește procesul de evaluare, să sprijine digitalizarea evaluării, dar și să alinieze sistemul intern de măsurare a performanțelor școlare cu standardele internaționale, precum cele definite de testările PISA, PIRLS sau TIMSS.

Astfel, realizarea și implementarea standardelor naționale de evaluare reprezintă un moment definitoriu pentru modernizarea sistemului de educație și un pas esențial către construirea unui sistem de evaluare unitar, coerent și de încredere, capabil să reflecte cu adevărat competențele dobândite de elevi, indiferent de mediul din care provin. Aceste standarde vor contribui decisiv la conturarea unei școli incluzive, în care fiecare copil are acces la o educație de calitate și este evaluat corect și echitabil.

Mai mult decât un instrument de măsurare, standardele de evaluare devin astfel un vector al reformei curriculare, oferind direcție și continuitate în procesul educațional și sprijinind o transformare profundă, centrată pe competențele reale ale elevilor.

Realizarea standardelor naționale de evaluare va beneficia de implicarea directă a două dintre cele mai importante nume la nivel mondial în domeniul testării educaționale: prof. dr. Mark Reckase și dr. Eduardo Cascallar.

Prof. dr. Mark Reckase este profesor emerit distins la Michigan State University și fost președinte al National Council on Measurement in Education. Cu o carieră de peste 50 de ani în evaluarea educațională, este considerat unul dintre fondatorii testării adaptive computerizate și al teoriei „item response” multidimensionale. A fost consultant pentru numeroase guverne, universități și organizații internaționale, inclusiv pentru National Assessment of Educational Progress (NAEP) din SUA și OECD PISA.

Dr. Eduardo Cascallar este cercetător invitat la Universitatea KU Leuven și consultant tehnic pentru Banca Mondială și OECD. A coordonat dezvoltarea programelor naționale de evaluare educațională în peste 20 de țări de pe 5 continente, contribuind la formularea de standarde și cadre de evaluare în contexte culturale și educaționale variate.

Prin implicarea lor directă, România are oportunitatea unică de a construi standarde de evaluare în linie cu cele mai avansate și validate practici internaționale, beneficiind totodată de un transfer de know-how de nivel mondial. Cei doi experți vor susține sesiuni intensive de formare pentru specialiștii români. Ulterior, aceștia vor fi scrie și valida standardele, consolidând capacitatea instituțională pentru reforma educației”.


5 comments
  1. Sunt foarte curios cum ati fi vrut sa arate caietul de sarcini pentru o firma care trebuie sa alinieze standardele de testare din Ro cu cele internationale care se bazeaza pe IRT. In ce ar fi trebuit sa aiba expertiza? In astrologie? Sa stie sa citeasca posibilele note in stele? Multumesc anticipat pentru raspuns

  2. Ministerul Educației laudă Brio în propriile comunicate! Să sperăm ca se vor mai schimba lucrurile în viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PROIECT Din toamnă, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui proiect de lege care…
Vezi articolul

Profesoara Dorica Boltașu: Învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în învățământul de masa, cel de stat, cu 33 de elevi în clasă, dintre care 3 sunt cu CES / Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți

Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu difuzată la TVR Info duminică 23 martie, despre lipsa sprijinului pentru elevii cu CES (cerințe educaționale…
Vezi articolul

Simulare Evaluare Națională 2025. Gabriela Zanoschi, profesoară de Matematică: Elevii au primit borderoul întreg de corectare și văd exact ce anume au greșit. Am luat problemele la care nu au obținut punctaj maxim și le-am refăcut alături de ei

Gabriela Zanoschi, profesoară de matematică la Colegiul Național din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au primit borderoul întreg de corectare…
Vezi articolul

Componența Consiliului Național al Cercetării Științifice, for ce stabilește standardele în cercetare, a fost actualizată: intră un membru nou, ies doi / 13 dintre cei 21 de membri desemnați în 2020 pentru un mandat de 4 ani rămân în funcție

Componența Consiliului Național al Cercetării Științifice a fost modificată printr-un ordin publicat, săptămâna trecută, în Monitorul Oficial. Față de ultima componență valabilă, schimbările sunt limitate – numărul membrilor a fost…
Vezi articolul

Cum presează fondatorii unei universități private, fără studenți noi și monitorizată special, pentru introducerea în legea educației Deca a unei metode neconstituționale de a căpăta mai ușor întreg patrimoniul instituției

Proiectul legii învățământului superior propus de ministrul Ligia Deca și adoptat deja de Camera Deputaților preia din actuala lege a educației prevederile referitoare la patrimoniul universităților particulare. Dar, după amendamente,…
Vezi articolul