Limba rusă introdusă ca limbă modernă 3 pentru elevii de la liceele militare, în curriculumul la decizia elevului din oferta școlii / Bogdan Cristescu: Planurile-cadru pentru profilul militar au fost elaborate în colaborare cu Ministerul Apărării

[jp_post_view]
Foto: MApN / Facebook
Elevii care vor învăța la un liceu militar vor putea alege limba rusă în cadrul curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, potrivit noilor planuri cadru puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, pe 31 ianuarie. La profilul militar, specializarea matematică – informatică, s-a propus ca studiu pentru limba modernă 3, limba rusă, cu câte o oră pe săptămână opțională.

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Bogdan Cristescu a precizat luni, 3 februarie, în cadrul unei sesiuni online de explicații privind modificările aduse planurilor cadru: „Planurile-cadru pentru profilul militar au fost dezvoltate împreună cu colegii care predau în colegiile militare, în colaborare cu Ministerul Apărării Naționale, în funcție de nevoile specifice clar identificate de aceștia”, a subliniat Cristescu.

  • Aceste planuri-cadru vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.

Limba rusă este propusă explicit ca limbă modernă 3 pentru elevii care vor învăța la un liceu militar. Potrivit noilor planuri-cadru, la profilul militar, specializarea matematică – informatică, elevii vor putea alege câte o oră pe săptămână limba modernă 3, limba rusă, în cadrul curriculumului la decizia elevului din oferta școlii.

De precizat, propunerile pentru profilul militar au venit din partea Ministerului Apărării Naționale, a spus secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Bogdan Cristescu.

„Referitor la profilul militar, planurile-cadru pentru profilul militar au fost dezvoltate împreună cu colegii care predau în colegiile militare, în colaborare cu Ministerul Apărării Naționale, în funcție de nevoile specifice clar identificate de aceștia”, a spus Bogdan Cristescu.

  • În prezent, niciun alt profil de liceu nu are o limbă modernă 3 în planurile-cadru, cu atât mai mult limba rusă cu mențiune clară, însă în cadrul opționalelor ar putea exista și această limbă străină, dar în funcție de cerere.


Detaliere CDEOȘ (orientativ, cu definitivare în urma consultării publice):

Limba modernă 3 – rusă – ar avea câte o oră pe săptămână în cadrul CDEOȘ.

În prezent, la profilul militar mate-info nu sunt prevăzute decât 2 limbi moderne: limbă modernă 1 și limbă modernă 2 la clasele IX-XII.

Limba modernă 3 este reprezentată în prezent în cadrul opționalelor, iar printre limbile învățate sunt: germană, spaniolă, japoneză, potrivit profesorilor consultați de Edupedu.ro.

De asemenea, la profil teologic se învață în prezent și limba greacă sau latină, opțional.

Cele cinci colegii militare din țară
  • Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia – 168 de locuri
  • Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir” Breaza – 168 de locuri
  • Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” Câmpulung Moldovenesc – 168 de locuri
  • Colegiul Național Militar „Tudor Vladimirescu” Craiova – 168 de locuri
  • Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” Constanța – 144 de locuri
Ce înseamnă trunchi comun și curriculum de specialitate, potrivit proiectului Ministerului Educației

Trunchiul comun (50%), prevăzut în legislație, asigură competențele de bază (cultură generală) și contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezintă suport fix pentru cultura generală. Majoritatea disciplinelor/temelor sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în 5 arii curriculare”.

Curriculumul de specialitate (35%), ca dezvoltare inovativă, asigură competențele de specialitate, generale și specifice, proprii unui profil și unor specializări/calificări profesionale, înlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferențiat, prezent în actualele planuri-cadru în vigoare, aducând și aport la formarea competențelor-cheie. Ponderea sa crește de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%). Este suport semiflexibil pentru cultura de specialitate și include două componente: (1) componenta fixă (între 77-100%, reprezentând 8-13 ore) și (2) componenta flexibilă (între 0-23%, reprezentând 0-3 ore, care pot personaliza specializarea); procentele de 0% și 100% se referă la filierele vocațională și tehnologică, unde curriculumul de specialitate este fix, odată aleasă filiera/specializarea. Unele discipline/teme sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere).”


15 comments
  1. Și dacă Trump cu Putin s-au înțeles
    că Europa de Est să fie sub influență
    rusă ,fiecare acordând beneficii
    celuilalt ! Să vedem ce se va discuta
    între Trump și Iran ,Trump și Korea
    de Nord și să vedem urmările care
    se pot vedea după vizita Netanyahu
    la Trump !

  2. Vad ca tot protestanți. Rusia va rămâne geografic lângă noi orice ați face voi asa ca nu strica sa se învețe rusă. Foarte bine!Avem.nevoie de oameni bine pregătiți.

  3. De fiecare dată mă mir , cât de proști pot fi românii , pe lângă faptul că avem un stat de hoți, dar și de proști în același timp, mai lipsea să ne rusificăm

  4. Bravo serviciile românești de informații iar se fac ca lucrează de fapt lucrează dar împotriva propriului popor . Dintre toate limbile vorbite in cadrul NATO noi alegem rusa . Sunt curios ce deștept a venit cu ideea asta.

    1. Curiozitatea ta nu va fi satisfacuta. In orice caz sunt destui tradatori in randul ofiterilor cu functii cheie in MApN, formati la scoala comunista si postcomunista din anii 90, cand nu eram membri NATO.

  5. Ne întoarcem de unde am plecat facem ce facem și tot spre Rusia ne îndreptam suntem sado masochiști . Dintre toate limbile care se vorbesc in cadrul NATO noi alegem rusa . Ne mai trebuie un președinte prosovietic vezi C.G. și iar serviciile de informații românesti și-au făcut treaba . Sunt tare curios ce deștept (trădător de țară) venit cu acestă idee Asta e ne merităm soarta ! Dumnezeu cu mila

  6. nu ne lipim cu nimeni …sunt militari până la urmă …e mai bine sa se uite ca Mâtza n calendar și să nu priceapă o boaba?! fb

  7. Asta spune totul despre adevarata alianta pe cere o doresc liderii militari din Romania. Oricum aceste licee militare sunt anacronice. Dupa 1989 au fost desfiintate liceele militare de la Craiova si Constanta, apoi reinfiintate, desi in Uniunea Europeana nici o tara nu mai are licee militare. Ca sa atraga candidati, Ciuca, cu sprijinul PNL, a introdus prevederea care nu a existat nici pe timpul lui Ceausescu, de a rezerva locuri le academiile militare pentru absolventii acestor licee. Aproape toate locurile la academiile militare ale fortelor terestre, aeriene si navale sunt rezervate pentru acesti absolventi. Sa ne feresca Dumnezeu de un atac al Rusiei, caci Armata romana ar capitula in secunda 2 cu acesti lideri militari.

  8. Ideea nu e rea dar pusă alături de scoaterea latinei din planurile cadru de la alte profile dă ceva de gândit . Ar fi mai eficient utilizarea acestei ore pentru inițierea în aplicații cu un caracter militar mai explicit , cursuri auto , robotică , ceva aplicativ !

    1. Ar fi cu adevarat eficient desfiintarea acestor licee militare. Oare de ce nici o tara membra a Uniunii Europene nu mai are licee militare?

      1. alooo, geniule, 18 tari au, mai încet cu dezinformarea, ruznacofilule!
        pe principiul , cunoașteți dușmanul, e foarte bine că au ales și limba rusa, nu doar limba rusa. la fel sunt evreii, studiază araba…

      2. De ce? pentru că sunt singurele licee unde se dă admitere pe bune și unde copiii încă învață? Mai bine le-ați lua drept model.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

40% dintre tinerii români ar dori să se mute în altă țară în următorii trei ani, iar aproape un sfert au planuri concrete în acest sens – raport Eurofound / România a avut cea mai mare rată de tineri NEET, din Uniunea Europeană, în 2022 – tineri de 15-29 de ani care nu sunt în sistemul de educație sau în cel de formare și nici nu lucrează

Pentru prima dată în istoria recentă, România a fost clasată pe primul loc la încă un indicator negativ în Uniunea Europeană: rata tinerilor NEET. Astfel 20% dintre tinerii cu vârsta…
Vezi articolul

A rămas o lună până la simulările pentru Evaluarea Națională și BAC 2023. Ce conținuturi au fost scoase din programă și care sunt regulile pentru probele scrise / Notele nu se trec în catalog și rezultatele nu se contestă

A rămas o lună până când elevii claselor terminale (a VIII-a și a XII-a) vor susține probele scrise din cadrul simulărilor examenelor naționale. Concret, simulările pentru Evaluarea Națională 2023 se…
Vezi articolul

Daniel David, despre profilul absolventului de liceu: Pentru mine, cele 8 competențe-cheie înseamnă un absolvent care este bun specialist, bun cetățean, un om echilibrat, mulțumit de propria viață, ca să nu spun neapărat un om fericit. Asta trebuie să țintim

„Pentru mine, cele 8 competențe-cheie înseamnă absolvenți care sunt buni specialiști și cetățeni, iar un bun cetățean înseamnă a fi un român, cetățean european, protector al democrației. Apoi, înseamnă un…
Vezi articolul

Universitatea din București se oferă să sprijine inclusiv prin cazare și hrană refugiații din Ucraina, să susțină protejarea patrimoniului universitar din această țară / Vor fi discuții cu MAE – rectorul Marian Preda

Universitatea din București consideră că e de datoria sa, în contextul conflictului din Ucraina, „să fim solidari și să venim cu propuneri concrete pentru sprijinirea studenților, profesorilor și a familiilor…
Vezi articolul
Tichete educaționale 2024

Evaluarea școlilor a fost scoasă din ROFUIP 2024: dispar inspecțiile făcute de inspectoratele școlare, evaluările externe ARACIP, iar comisia de asigurarea a calității – CEAC e lăsată fără atribuții

Inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie. În plus, comisia de evaluare și…
Vezi articolul

Situație extremă în cazul elevului mutat la trei școli pe motiv că ar fi agresiv: Clasa sa învață online timp de o săptămână / La începutul anului, elevul a învățat singur în actuala școală pentru că părinții refuzau să își aducă copiii la școală

Clasa în care învață elevul de 9 ani din județul Dâmbovița, care a agresat un coleg de clasă recent, va învăța online săptămâna aceasta, a decis conducerea școlii, spune inspectoarea…
Vezi articolul