Locurile I și II la prima ediție a Mystery Engineering Box, competiție internațională STEAM, obținute de două echipe de elevi români de la Colegiul Național „Zinca Golescu”, Pitești și Liceul Internațional de Informatică „Spectrum” (P)

976 de vizualizări
România scrie o nouă pagină în educația tehnologică! Două echipe de elevi români au obținut locurile I și II în cadrul primei ediții internaționale a competiției „Mystery Engineering Box”, inițiată de compania daneză Shape Robotics – o aventură educațională cu miză globală, care a implicat elevi și profesori din Danemarca, Polonia, Republica Moldova și România. Câștigătorii locului I au realizat o seră complet automatizată pentru care au primit un premiu de 5.000 de euro.

Ce a făcut această competiție atât de specială? Fiecare echipă a primit o cutie misterioasă, plină de componente tehnologice avansate – senzori inteligenți, panouri solare, camere AI, e-textile, dar și alte dispozitive surpriză – cu misiunea de a dezvolta un proiect original în unul dintre domeniile propuse: sustenabilitate, explorare spațială, mobilitate, industrii creative și altele.

Robotul modular educațional Fable prezent în toate proiectele finaliste

Pe lângă conținutul cutiei, elevii au fost încurajați să utilizeze echipamentele disponibile în laboratoarele lor SmartLab, dovedind ingeniozitate în integrarea de resurse multiple. În toate proiectele finaliste, un element-cheie a fost omniprezent: robotul modular educațional Fable, produsul emblematic al Shape Robotics.

 Proiectele au îmbinat cunoștințe din știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică (STEAM), fiind prezentate sub formă de videoclipuri documentate în detaliu – de la idee, ipoteză și proces, până la concluzii, puncte forte și recomandări. Pe lângă rigoare academică, elevii au demonstrat creativitate și entuziasm, transformând întreaga experiență într-o călătorie plină de mistere, descoperiri și momente memorabile.

 Câștigătorii ediției 2025:

Locul I – Colegiul Național „Zinca Golescu”, Pitești, România / Domeniu: Sustenabilitate și Energie Regenerabilă Premiu: 5.000 EUR

Locul II – Liceul Internațional de Informatică „Spectrum”, Cluj-Napoca, România / Domeniu: Explorare Spațială și Tehnologii Aerospațiale Premiu: 3.000 EUR

Locul III – Radom Technical School, Radom, Polonia / Domeniu: Tehnologii Creative Premiu: 1.500 EUR

Câștigătorii locului I au realizat o seră complet automatizată – un ecosistem închis simulat, în care plantele se dezvoltă într-un mediu controlat, monitorizat permanent printr-un sistem inteligent. Acesta utilizează algoritmi de inteligență artificială, senzori de pH, umiditate și nivel, alături de motoare, pompe și controlere integrate cu Fable, Arduino și Raspberry Pi.

Sera este capabilă să identifice potențiale boli ale plantelor, să navigheze autonom și să aplice tratamente lichide, asigurând totodată amestecarea și recircularea apei. Sistemul monitorizează continuu funcționarea componentelor și trimite alerte în timp real, oferind utilizatorilor informații precise despre starea culturilor și eficiența operațiunilor. Acest prototip reprezintă un pas important către agricultura sustenabilă și automatizată a viitorului.

Ce spun participanții?

„Din această experiență am învățat multe lucruri noi legate de mecanică și programare.”, explică Oprea Adrian, elev în echipa câștigătoare „Zinca Golescu”.

„Oamenii și legăturile pe care le creezi prin intermediul acestor proiecte reprezintă adevăratul câștig.”, adaugă Rareș Colțan, elev în echipa câștigătoare Zinca Golescu”.

Colega lor de echipă, eleva Maria Apostol explică și care a fost inspirația: „Ne-am inspirat din filmul «Marțianul», cum creștea el cartofi pe Marte, și am creat o seră automată.”

Profesoara care a coordonat echipa elevilor de la Liceul Internațional de Informatică „Spectrum” Cluj-Napoca (locul 2), Szász-Fülöp Izabella: “Participarea la Mystery Engineering Box – a fost o experiență de neuitat și o adevărată celebrare a pasiunii pentru știință, tehnologie și inovație. Pentru noi, acest premiu este cu atât mai valoros cu cât clubul de robotică s-a născut din inițiativă voluntară, în afara orelor de studiu, din dorința sinceră de a explora, de a învăța și de a construi ceva semnificativ.”

Gabor Bogdan, elev în clasa a IX-a B, Liceul Internațional de Informatică „Spectrum”, Cluj-Napoca (locul 2): “La început, ceea ce ne-a atras cel mai mult a fost setul de materiale primit prin Mystery Engineering Box, combinația dintre Fable și componentele Arduino a reprezentat cea mai mare provocare, dar și cel mai mare potențial.

Așa am creat Selenia, un robot de explorare pentru terenuri necunoscute, construit cu gândul la misiuni pe alte corpuri cerești. Desigur, ne dorim să îmbunătățim în continuare acest prototip, iar acest premiu ne motivează să visăm mai departe.“

Elena Pasat, vicepreședinte Educație, Shape Robotics „Mystery Engineering Box nu a fost doar o competiție, ci o experiență transformațională – o aventură în care tinerii au demonstrat că pot colabora, inova și găsi soluții inteligente la provocări reale. Ne-au arătat că viitorul aparține celor care au curajul să gândească diferit și să valorifice fiecare resursă cu responsabilitate și imaginație. Felicitări tuturor echipelor! Așteptăm cu nerăbdare să descoperim noi povești de succes la următoarea ediție.”

Fiecare echipă câștigătoare va primi, pe lângă cutia inițială cu echipamente inteligente, și trofee, diplome și premiile financiare menționate.

În zilele următoare, Shape Robotics va publica pe rețelele sale sociale prezentările video ale celor mai bune proiecte.

Vă invităm să urmăriți poveștile tinerilor inovatori care, cu un simplu unboxing, au început să schimbe lumea.

Despre Shape Robotics

Shape Robotics este o companie daneză listată la bursă, specializată în dezvoltarea de soluții educaționale inteligente, construite în jurul robotului modular Fable. Cu birouri în România, Polonia și Republica Moldova, Shape Robotics este lider în crearea de SmartLabs – laboratoare digitale de ultimă generație pentru școli și universități. Compania oferă soluții complete: de la consultanță și design, la formarea profesorilor și dezvoltarea de conținut educațional, în peste 27 de țări.

Citește și:
Competiție internațională pentru elevii între 14 și 18 ani, „Mystery Engineering Box”, lansată de Shape Robotics / 15 cutii misterioase echipate cu tehnologii avansate pot fi transformate în proiecte inovatoare. Premii de 9.500 euro (P)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Salvați Copiii lansează campania „Hai să jucăm corect!”, cu imagini ale elevilor sportivi din nouă licee bucureștene, ca răspuns la promovarea agresivă a jocurilor de noroc prin intermediul vedetelor

Organizația Salvați Copiii România a lansat campania națională „Hai să jucăm corect! Fără vedete la jocuri de noroc”, prin care atrage atenția asupra efectelor nocive pe care promovarea jocurilor de…
Vezi articolul

Peste 13 milioane de litri de lapte beau elevii din România la școală, în 24 de săptămâni, iar asta face din programul european Laptele școlar un element strategic pentru o alimentație sănătoasă a milioane de copii și tineri

Pe 25 septembrie 2024 este „Ziua Laptelui Școlar”, potrivit FAO – Organizația Națiunilor Unite pentru Hrană și Agricultură. Este un moment dedicat promovării alimentației sănătoase și accesului egal la educație…
Vezi articolul

Ghid de Admitere la liceu 2021. Cum se completează fișa de admitere, cum se face calculul mediei pentru repartizarea computerizată, care este calendarul pentru perioada următoare și ce noutăți au fost introduse anul acesta

În perioada 16-22 iulie 2021, candidații și părinții lor pot completa fișele pentru admiterea la liceu 2021, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educației. Primul pas în alegerea opțiunilor este identificarea…
Vezi articolul