Luca Niculescu, coordonatorul național al procesului de aderare a României la OCDE: Actualitatea recentă din România ne reamintește că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii

Luca Niculescu / Foto: Inquam Photos - George Călin

„Actualitatea recentă din România vine, de altfel, să ne reamintească cu și mai mare stringență că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii”, a declarat Luca Niculescu, Coordonatorul Național pentru procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). La evenimentul de lansare a raportului OCDE de evaluare a politicilor educaționale în România, marți 27 mai 2025, Niculescu a punctat că raportul pe educație este primul făcut public după evaluarea României într-un comitet OCDE – organizație la care România este în plin proces de aderare.

„Este o alegere simbolică, dar și profund justificată, deoarece educația este fundamentul oricărei societăți echitabile și prospere”, a declarat Luca Niculescu, secretar de stat în cadrul Ministerul Afacerilor Externe și Coordonatorul Național pentru procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), din septembrie 2022.

Discursul integral al secretarului de stat Luca Niculescu, Coordonatorul Național pentru aderarea României la OCDE, la evenimentul de lansare a raportului OCDE pe educație:
Documentul integral:

Raport OECD Descarcă fișier

Citește și:
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace
Recomandarea OECD pentru examenul românesc de la clasa a VIII-a: să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară / Trebuie să ne extindem spre acest portofoliu – anunță ministrul David
Curriculumul de grădiniță trebuie regândit astfel încât să devină mai degrabă o pregătire pentru învățământul primar, nu să fie într-o logică de creșă – anunță ministrul Educației și Cercetării
Ministrul Daniel David: Astăzi, în jur de 11,4% dintre copiii de până în 3 ani sunt în educația antepreșcolară. Avem nevoie de mai multe crește, ludodeci, centre. Și trebuie să pregătim familiile să facă educație bună. Hai să ne asigurăm că facem programe de training parental
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: Calitatea educației nu o poate depăși niciodată pe cea a profesorilor / Într-un sistem educațional performant, fiecare profesor ar trebui să aibă un mentor și să fie mentor pentru altcineva
Andreas Schleicher, OCDE: Avem educație universitară gratuită, dar taxăm copiii cei mai mici, care merg la grădiniță. Nu este un mod bun de a cheltui resursele publice
Andreas Schleicher, OCDE: Avem educație universitară gratuită, dar taxăm copiii cei mai mici, care merg la grădiniță. În realitate, accesul la educație timpurie de calitate este pentru copiii din familii privilegiate
Evaluările Naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp, spune Daniel David: Ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedbackul către copil, ca să ai o educație personalizată
România are nevoie de acces simplificat la studii superioare, spune OCDE, care propune un sistem centralizat de înscriere și admitere în universități
Profesorii din România să treacă de la „modelul formal al cercurilor pedagogice” la comunități de învățare, cu leadership clar, lucru în echipă, co-predare și feedback între colegi, recomandă OECD
Consiliere vocațională pentru elevii din ciclul gimnazial și extinderea învățării bazate pe practică, pentru o mai bună tranziție de la școală la piața muncii –  Recomandările OCDE
Stimulente fiscale pentru companii și tarife pentru părinți cu posibilități, chiar și în sistemul public – propuse de OCDE ca posibile soluții de sprijin pentru dezvoltarea creșelor / Educația timpurie și școala primară trebuie să aibă prioritate în așteptata restructurare a finanțării în educație – Raportul privind Educația și Competențele din România
Programele de mentorat pentru cadrele didactice trebuie aplicate prioritar în educația timpurie și școala primară și în zonele rurale, care au cea mai mare nevoie de sprijin – raportul OCDE privind Educația din România
Raport OCDE, învățământul superior. Daniel David: Din păcate, noi n-am implementat bine sistemul Bologna și ne mirăm că-n unele domenii absolvenții n-au o legătură cu piața muncii
Dificultățile directorilor de școli și grădinițe din satele României: De la responsabilități multiple – predau și evaluează elevi, gestionează bugetul, fac raportări periodice, fără sprijin administrativ suficient – la izolare profesională / Recomandările OCDE
În prezent, învățământul superior este, pentru majoritatea tinerilor, singura opțiune în România, spune Andreas Schleicher, OCDE: Mulți renunță la facultate, investesc timp și bani, dar nu obțin o diplomă / Dacă ar găsi programe care să le răspundă nevoilor, este mai puțin probabil să abandoneze complet sistemul
Expert OCDE: Nu e adevărat că trebuie să alegem între performanță și echitate în educație. Un sistem care oferă șanse egale tuturor copiilor, indiferent de locul în care trăiesc, poate fi și un sistem foarte performant
Andreas Schleicher – OCDE, despre examenele de admitere la liceu: Dacă școlile fac judecăți independente, riscul este de creștere a inegalităților
Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al OCDE: O provocare a educației din România este cea a relevanței, să predai mai puține lucruri, dar mai în profunzime / Să gândești ca un om de știință este mai important decât ceea ce știi la Biologie sau Chimie
Monitorizarea periodică a progresului elevilor cu ajutorul unei platforme digitale – recomandă OCDE: Profesorii din România au nevoie de o bancă națională de resurse pentru evaluare formativă și predare diferențiată
Rețeaua școlară din România trebuie reorganizată, cere Raportul OCDE pe Educație: O reformă dificilă care trebuie susținută printr-o strategie națională și în care Portugalia poate fi luată ca posibil exemplu
Numărul studenților în universitățile românești ar putea crește dacă acestea se deschid mai mult către adulții care vor să revină în educație, inclusiv prin locuri la buget rezervate lor, ca în Irlanda sau Spania / Altă opțiune pentru aceștia: „relaxarea regulii” de a avea Bacalaureatul – recomandări în raportul OCDE

Exit mobile version