Majorarea normei didactice cu 4 ore pentru profesorii cu gradul I și cu activități de mentorat – atacată la Avocatul Poporului. Profesoara Daniela Bogdan: Dacă un psiholog cum este dl ministru ne-ar fi spus că țara e într-o situație dificilă și că ne roagă ca pe o perioadă determinată să înțelegem situația, poate avea mai mult succes. Dar ne-a acuzat că nu muncim suficient și ne-a tratat ca pe niște oameni care nu fac ce trebuie. Profesorii sunt anatemizați și antagonizați

13.625 de vizualizări
Daniela Bogdan / Foto: Arhiva personală
Majorarea normei didactice cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat, față de majorarea cu 2 ore pentru ceilalți profesori a fost atacată la Avocatul Poporului de mai multe cadre didactice, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara Daniela Bogdan, unul dintre coordonatorii lotului național olimpic de Chimie. „Luni [21 iulie 2025] am depus sesizare la Avocatul Poporului. Nu este în regulă să mărești cu 4 ore norma didactică”, a precizat aceasta.

„Am sesizat pe baza articolelor 41-42 din Constituție privind dreptul la muncă și faptul că suntem în situația de a munci mai mult, pe același salariu. Deci este un sclavagism modern ceea ce ni se întâmplă”, a precizat Bogdan.

Fost director general al Direcției de Învățământ Preuniversitar din Ministerul Educației, Daniela Bogdan a declarat pentru Edupedu.ro că „este greșită modalitatea asta de a impune cele 2 ore, punând anatema pe noi sub acuzația că nu muncim suficient. Dacă un psiholog cum este domnul ministru ne-ar fi spus că țara este într-o situație dificilă, că ne roagă ca pe o perioadă determinată să înțelegem situația șamd… poate că avea mai mult succes. Dar profesorii sunt antagonizați acum. Și anatemizați și antagonizați, pentru că ne-a tratat ca pe niște oameni care nu fac ceea ce trebuie în sistem. Ok, că unii nu-și fac profesia, că avem analfabeți, da, acestea sunt adevăruri dureroase, dar nu un profesor în sine a dus la dezastrul ăsta, ci politicile educaționale care au fost unele greșite de multe ori”.

„Aș cere la Institutul de Științe ale Educației să cerceteze ce măsuri ar putea să propună, să stea de vorbă cu niște oameni care sunt în sistem din mai multe medii“, a adăugat Daniela Bogdan.

Informații de background

Amintim că Legea Bolojan a stabilit că, din toamna aceasta, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore. Tot din toamnă, profesorii care le predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus.

Până la aplicarea Legii Bolojan, norma didactică de predare-învățare-evaluare pentru profesorii de gimnaziu și liceu era de 18 ore, profesorii cu gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat aveau normă didactică de 14 ore pe săptămână.

Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, a intrat în vigoare vineri seara, fiind publicată în Monitorul Oficial pe 25 iulie 2025, la ora 21:20. Printre măsurile care privesc educația prevăzute de această lege concepută să micșoreze deficitul bugetar fără precedent lăsat de Guvernele Ciucă-Ciolacu se numără creșterea normei didactice la învățământul preuniversitar cu 2-4 ore, tăierea burselor de reziliență și excelență pentru elevi, reducerea numărului de burse de merit cu mai mult de jumătate, reducerea fondului de burse pentru studenți, comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi, modificări privind plata cu ora sau degrevările directorilor și inspectorilor.

Forma exactă a legii 141/2025 – Legea Bolojan – în privința normei didactice:

Art. LVIII. — Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul școlar 2025-2026 și până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învățare evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;

b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;

d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

f) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistruinstructor și profesor pentru instruire practică — 22 de ore pe săptămână.

Citește și:
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
OFICIAL Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025, potrivit Legii 141/2025 intrată în vigoare / Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
OFICIAL Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028 – Legea Bolojan 141/2025 / Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
OFICIAL Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul
Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore / Crește norma cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat – proiect de modificare a Legii învățământului 198/2023


19 comments
  1. Aveți dreptate, doamnă! Pe mine m-a întrebat angajatorul într-un chestionar anonim dacă aș ajuta firma în situații critice. A fost corect. Era anul 2006. Ai zice că era vizionar. Și era.. Sau citea semnele, că știa să se uite în date pentru a face previziuni.
    Așa poate face și ministerul. Dar face? În curând voi avea cum să vă spun mai mult despre ce face min. cu datele. Deocamdată vă spun atât: lipsă de maturitate tehnologică, trăitul în trecutul anacronic.

  2. Tremura sinecurile.
    Câtă nesimțire aceste sinecuri sa lupte din răsputeri pt a nu pierde beneficiile și favoritismele necuvenite.
    „Doamna” Bogdan , chiar nu îți e rușine să te plângi pt 2 ore in plus când faci meditații cu proprii elevi, când cumulezi norma de baza cu banii din mentorat cu orele suplimentare unde lipsești, cu serviciul din direcția de evaluare și examinare cu postul din minister cu postul din inspectorat cu banii pt meditarea inutilă a olimpicilor? Și mai ales la o materie moarta fara viitor?
    Iar edupedu alias g4 a devenit promotorul și apărătorul acestor sinecuri și corupți.
    Reforma îi afectează exact pe acești mamuți pereni de la stat putrezi de bogați, iar sindicatele PSD împreună cu baronii din minister și inspectorate asmut restul profesorilor de parca ar fi un cataclism 2 ore in plus.

    1. care două ore in plus?Că sunt patru,pt un profesor cu grad unu didactic și peste 25 ani vechime in învățământ…și chiar și două ore dacă ar fi,de ce sa le fă in plus,când la acesta norma didactică nu a îndrăznit să umble nimeni peste 30 de ani de zile,că au trecut peste 30 de ministri prin minister și nici măcar nu au luat în discuție așa ceva..

  3. Baroana cu salar de peste 25 mii lei anual, zeci de ore suplimentare si cumul nesimtit de funcții în minister ismb meditații private cu proprii elevi și școli are tupeul sa comenteze urat despre reformele pe care le face domnul ministru.
    Până unde poate să meargă ipocrizia și nesimțirea acestor baroni bugetari de lux?
    Nu vă mai satura nimeni de bani, sa naveti parte de ei, pt că sunt din banii altora, din banii contribuabililor.
    Da, reformele le taie acestor baroni privilegiile. Foarte bine. Ar trebui sa susțineți reformele și nu continuarea mizeriei și corupției din învățământ.

  4. Elevii de 9 ani au 20 de ore cursuri ,cei de 12 ani au 27 de ore cursuri ,cei de 16 ani au 30 de ore cursuri și ei toți își pregătesc după cursuri temele,temele de vacanta.La ei v ați gândit în 35 de ani,că școala este in primul despre copii ,apoi despre profesori.

  5. Este o idee foarte bună. Săptămâna aceasta voi depune și eu o astfel de petiție la Avocatul Poporului și voi încerca să conving și alți colegi sa facă acest lucru. Cat mai mulți! Este culmea nesimțirii sa crești norma didactica nu cu 2 ore ci cu 4 tocmai acelora dintre noi care si-au dedicat o viata acestei profesii.

  6. David, nenernicul sa plece imediat! Bravo, colega! Multumim pentru acest demers! Nu e nicio categorie sociala mai greu afectata, cum sunt profesorii acestei tari!Legea Boului sa ajunga in bin!

  7. Pe bune? Ce pretenții să ai de la acest ministru deraiat total? El nu are pic de rușine și scrupule, chiar și față de copii lui! Vă dați seama cât de nesimțit poate fi acest personaj daca nu îl interesează cat de blamat și înjurat este el și toată gașca lui nenorocită de distrugători de suflete! Normal că îl doare in freză și pe el că și pe nesimțitul de premier când au salarii IMENSE de peste 68.000 ministru și 88.000 premierul,plus alte castiguri și beneficii adiacente!! Culmea la premier noi , cetățeni ii susținem toate cheltuielile! Niște nemernici ordinari!!; Jos cu EI!!!!

  8. individul e extrem de arogant și rupt de realitatea din preuniversitar ..nu știu ce și cât preda el la Ubb dar clar nu știe ce înseamnă plata cu ora,norma didactică sau sarcini în înv preuniversitar…

    o dezamăgire acest ministru…

  9. Nu e normal ca doar mediul privat sa plătească pentru acoperirea deficitului bugetar. Acum pentru simplu fapt că li se cere profesorilor să aibă o norma didactică puțin mai mare (dar cu mult sub Nr de ore pe care le are un elev), nu cred că este o cerință exagerata. În mediul privat au crescut taxele an de an, au fost introduse taxe noi, care au fost cu greu acoperite, dar în momentul în care unui profesor i se cere să predea cu 2 ore mai mult, rămânând tot la 40 ore/săptămâna (în loc de 16 ore la clasa să fie 18), se fac proteste, nu e normal. Sunt forme care au dat faliment pentru că nu au găsit soluții sa acopere creșterile de taxe și angajații lor au rămas fără locuri de muncă, așa că înainte să protestați atât pentru că vi se cere să fiți cu 2,3 ore mai mult la clasa cu elevii, va rog sa vă gândiți câți oameni vor rămâne fără o pâine pentru că voi refuzați să mutați 2 ore din programul de pregătire la programul de la clasa. Nu sunt concediați oameni din sistem, nu se scad salariile, doar nu se .ai încadrează alți oameni, atât. Este chiar un efort atât de mare pentru a salva zeci, daca nu chiar sute de mii de locuri de muncă?

    1. Ce locuri de munca sa fie salvate ca vor fi concedieri, atat profesori cat si personal auxiliar.
      Norma didactica creste la 20 de ore nu la 18 ore cum ai spus, iar pentru cei cu gradul 1 creste cu 4 ore.
      Daca creste cu 2 ore de predare inseamna 3-4 ore in plus ca timp de lucru, iar un profesor va depasi cele 40 de ore ca timp de lucru.

    2. Stimate domn, nu este vorba neaparat că li se cere profesorilor să predea două ore în plus, problema majoră este çă în multe situații nu ai de unde să iei acele două ore, or fi ele 30000 de ore libere în sistem, dar nu toți predăm aceeași disciplină și orele nu sunt distribuite în mod egal pe fiecare unitate de învățământ.
      Credeți-mă că vă înțeleg și pe cei din mediul privat, dar și în învățământ se scad salarii și vor fi dați oameni afară indiferent ce se susține pe la anumite podcasturi…am colegi titulari disperați pentru că după o viață în sistem rămân fără ore datorită unor măsuri luate din pix care au schilodit sistemul. Existau multe alte soluții care puteau fi luate…dar nu s-a vrut!

    3. @Marius, amice, inainte sa iti spun ca „privatul” tau priveaza tara de zeci de miliarde de euro anual prin evaziune, prin neplata taxelor, iti voi spune ca habar nu ai ce inseamna cele 2 ore in plus…
      ca sa iti explic ca unui sapator de santuri: unui sapator de santuri poti sa i spui sa lucreze 2 ore/ saptamana in plus, el va sapa santul, nu va incomoda pe nimeni; in invatamant nu ai cum sa lucrezi 2 ore in plus decat diar dand afara oameni, adica , vreo 14.000 de oameni. Intelegi sau iti desenez?🤮vezi ti de lucru la partid!

      1. Am un mare respect pentru omuc care sapă șanțuri, face o muncă cinstită , pe care chiar o face 40 de ore pe săptămână, pe când peste 75%, dintre voi nu faceți. Mă gândesc că în 20 de ani de predare ai deja materialele pregătite, în plus vad și eu că la clasa de la o generație la alta se dau aceleași teme (am făcut o analiză a unui cadru didactic în ultimi 5 ani), așa că nu mă puteți convinge că lucrați 49 de ore. Legat de acuzaria de evaziune a mediului privat, dacă aveți probe, va rog să anunțați parchetul, dar mă îndoiesc că toate cadrele didactice declara tot ce încasează din pregătiri. Legat de pregătiri, oare de ce mai sunt ele necesare daca voi vă faceți treabă atât de bine. Sunteți de un egoism de nedescris, că mă duc eu pe fenta guvernanților, nu, voi vă duceți pe fenta sindicaliști lor cu zeci de mii de euro indemnizații, care-și negociază acum pe spatele vostru posturi călduțe. De unde mai ie tu 2 ore? Faci o mai buna centralizare a școlilor și în loc să mai angajezi profesori suplinitori distribui personalul mai eficient. Nu am văzut o soluție de la voi, doar vă plângeți pentru 2 ore, aveți cu mult mai puține ore la clasa ca un elev, hai sa fin serioși, daca un elev poate, atunci puteți și voi, iar argumentul că trebuie sa va pregătiți lecțiile nu tine, daca in 2-3 ani nu ai reușit să știi materia, atunci poți să te lași de meserie că e clar că ești mai slab că un elev. Eu as vrea că diferența până la 40 ore, profesorul sa o petreacă tot în școală, că dacă muncitorul care sapă șanțuri îi spune patronului după 18-20 de ore le sapă de acasă, va garantez ca a doua zi nu va mai avea loc de muncă unde sa vină. Vedeți cum toate argumentele voastră, devin contra argumente tot pentru voi? Hai sa fin serioși, mergeți la muncă, găsiți soluții și mai lăsați protestele stupide.

    4. Draga Marius,
      Din pacate, nu lucrezi in sistem. E vorba despre norma de predare care creste de la 18 la 20. Majoritatea dintre noi avem 18 ore. Daca doar 2 ore in plus ar trebui sa lucram, nu ar fi un lucru tragic , ar scadea eficienta, oameni obositi etc…Problema e ca, daca nu ai cele 2 ore de predare si nu vei gasi altundeva, fiindca, ce sa vezi, si in alte scoli e lupta pentru ele, RIȘTI SĂ ITI PIERZI SERVICIUL DUPA 20, 25 DE ANI DE MUNCA!!! O CATEDRA E FORMATĂ ACTUAL DIN 18. E GREU SA AI 20 , FIINDCA NU SUNT CLASE,, NU SUNT ELEVI… REZULTATUL: IESI AFARA DIN SISTEM, EXACT CE VREA INCOMPETENTUL DAVID , SA FACA ECONOMIE DAND AFARA OAMENI!
      scuze ca ti am urlat, daca nu pricepi , cauta meditator!!!

    5. Esti total pe langa! Nu intelegi nimic! Nu e vorba ca intram la clase 2 ore in plus, problema e ca nu ai de unde sa iei orele respective! Exemplu: daca intr-o scoala sunt in prezent 54 de ore de matematica( impartite cate 18 la 3 profesori), dupa cresterea normei de la 18 la 20 inseamna ca mai e nevoie de 6 ore ( cate 2 in plus pentru fiecare din cei trei profesori). In cele mai multe cazuri, aceste ore nu exista. Asa ca da, vor fi oameni dati afara, pentru ca nu vor putea sa gaseasca aceste ore in alte scoli, astfel de probleme aparand peste tot in noul context, Si daca aceasta norma de 20 de ore nu e completa, vor fi remunerati, daca vor accepta, la plata cu ora, adica intre 22-35 de lei, in functie de vechime.In aceeasi situatie vor fi cei care incearca acum sa intre in sistem.Spun incearca pentru ca nu vor fi sau vor fi foarte putine posturi. Asa ca da, vor fi concedieri, scaderi de salarii etc. Este cel mai afectat domeniu de masurile luate de incompetentii de la conducere! Numiti un alt domeniu in care s-a hotarat cresterea normelor si implicit scaderea salariilor pentru toti cei implicati!!!

    6. Din păcate ați plecat după fenta mincinoșilor, la fel ca mulți alții. problema nu e de 2 ore în plus pe săptămână ci de unde vor fi luate acele două ore. Toate creșterile de norme la gimnaziu si liceu, coroborate cu mărirea numărului de elevi în clasă și comasării de școli și clase anunțate vor duce la concedierea, chiar dacă acești abjecți nu vor să o numească așa, a 10000-15000 de angajați, majoritatea profesori, multi cu rezultate foarte bune la titularizare.Vi se pare puțin? Haosul creat în școli de reorganizare credeti că va avea un efect benefic asupra procesului educativ?
      Considerați că există măcar un singur beneficiu pentru elevi in toată ecuația aceasta?
      De ce credeți că distrusul ministru a cenzurat acela raport care demonta multe dintre pretextele folosite de acest individ pentru a justifica aceste tăieri?
      În ceea ce privește mediul privat sunt de acord cu dv. Lucrurile merg spre rău si nu văd cum ar putea măsurile luate pana acum să ajute în vreun fel mediul privat.

    7. Un elev are în orar până in 7 ore pe zi, schimbă maxim 7 profesori. Un profesor poate avea și el în funcție de orar și 6 sau 7 clase la care intră dar în medie să spunem 4 clase. Fiecare clasă are în medie 25 elevi care sunt la vârsta critică, unii dintre ei sunt cu CES, pot fi și 3 în clasă. . Activitatea profesorului nu se încheie când iese de la oră, continuă acasă cu pregătirea lecțiilor, pregătirea mijloacelor de predare sau de evaluare, corectare teste sau lucrări practice, pierde mai mult de o oră cu aceste activități, însumate aceste ore pot fi mai mult de dublul orelor de predare, nu ne plătește nimeni aceste ore în plus. Ar mai fi multe de spus. În momentul în care pentru 2 ore în plus de predare nu îmi plătești acele ore înseamnă că îmi scade salariul. În momentul în care îmi crești numărul de elevi într-o clasă îmi crești consumul nervos, vorbim de oboseală psihică nu fizică, îmi scade timpul alocat fiecărui elev pentru verificarea activității.

  10. Putea fi un copil de gradinita avocatul poporului acelasi rezultate le avea.
    Ar trebui dat disparut ca nu a mai interventii!
    Salariul il incaseaza?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Absolvenții de teatru și arte ale spectacolului se vor putea titulariza pe ore de Educație teatrală, studiată la clasa a XI-a, prin noile planuri-cadru de liceu 2026, anunță UNATC

Educația teatrală va fi studiată obligatoriu la liceu, în clasa a XI-a, în cadrul disciplinei Arte, potrivit Ordinului de ministru nr. 4.350/2025 privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență…
Vezi articolul

Directoarea Liceului Teoretic „Dimitrie Cantemir” din Iași, Anca Dumitru: Formarea profesorilor de liceu pentru aplicarea noilor planuri-cadru nu se poate realiza până în anul 2026, contrar afirmațiilor reprezentanților Ministerului Educației / Activitățile din cadrul proiectului RECRED, dedicat acestui obiectiv, au început încă din vara anului trecut, spune Bogdan Cristescu

Formarea profesorilor, ca parte a implementării noilor planuri-cadru pentru liceu, nu se va putea realiza până în anul 2026, așa cum au declarat reprezentanții Ministerului Educației, a explicat Anca Dumitru,…
Vezi articolul

Eleva de 16 ani care a murit la Piatra Neamț urma să participe la activități organizate numai de elevi, în Colegiul „Petru Rareș”, fără știrea și aprobarea Inspectoratului școlar / Nimeni nu s-a asigurat că minorii veniți singuri ajung la cazări

O elevă de 16 ani din București a murit la Piatra Neamț, unde venise pentru a participa la conferințe organizate independent de elevi, după model internațional, la Colegiul Național „Petru…
Vezi articolul

Cursuri gratuite de securitate cibernetică și Inteligență artificială pentru elevii de 10-14 ani din mediul rural și urban mic, oferite prin proiectul Future Ready / Înscrieri deschise (P)

Future Ready – Dezvoltăm competențele generațiilor viitoare ediția 5.0 continuă să ofere copiiilor cu oportunități limitatele posibilitatea de a ajunge acolo unde își doresc. Astfel, pe durata desfășurării proiectului, participanții…
Vezi articolul
Aplicația de salarizare a personalului din Învățământ

Aplicația de salarizare pentru profesorii și angajații din școli a fost actualizată / A fost remediată funcționalitatea de calcul „majorare salarială”, potrivit Ministerului Educației

Aplicația de salarizare a personalului din Învățământ a fost actualizată, după cum a anunțat Ministerul Educației, potrivit inspectoratelor școlare. O noutate se referă că a fost remediată funcționalitatea de calcul „Majorare…
Vezi articolul