Majoritatea elevilor învață despre feminism de pe internet și rețelele sociale, nu de la școală – studiu al Coaliției pentru Egalitate de Gen

262 de vizualizări
Foto: © dotshock | Dreamstime.com
Majoritatea elevelor şi elevilor de gimnaziu şi liceu află despre feminism de pe internet şi pe reţele sociale şi mai puţin de la şcoală sau din familie, potrivit unui studiu al Coaliţiei pentru Egalitate de Gen, scrie agenția de presă Agerpres.

Studiul „Ce este feminismul? Percepţii ale elevilor şi elevelor din România”, realizat de cercetătoarele Laura Grunberg şi Diana Elena Neaga în cadrul proiectului „EGALIS: egalitate de gen prin schimbare socială şi educaţie”, a avut ca obiectiv să afle cât de cunoscut este conceptul de feminism în rândul elevilor din România, se arată într-un comunicat al organizaţiei.

  • Autoarele studiului consideră că rolul redus al şcolii în promovarea conceptului de feminism se explică prin faptul că în programa oficială nu există oportunitatea concretă de discutare a conceptului şi a termenilor complementari lui. Există câteva trimiteri minimale la mişcarea de femei sau la situaţia lor în anumite manuale de istorie, precum şi câteva teme prezente în cele de educaţie civică, în care se face legătura cu feminismul.

La liceu, şcoala apare ca sursă importantă de informare despre feminism, însă, de asemenea, într-o măsură mai mică decât internetul. În casele/familiile/cercul de prieteni ale celor intervievaţi se discută puţin despre feminism, ceea ce indică faptul că informaţiile ajung la eleve/i nestructurat, conform studiului.

Cercetarea a relevat că principalele femei cunoscute/importante din România pentru elevii de 11-13 ani sunt: Simona Halep, Nadia Comăneci, Gabi Szabo, Cristina Neaga, Elisabeta Polihroniade (sport), Ecaterina Teodoroiu, Regina Maria (istorie), Viorica Dăncilă şi Clotilde Armand (politică), Denise Rifai, Vulpiţa sau Raluca Bădulescu (personaje din media), mai transmite Agerpres.

Percepţiile cu privire la feminism sunt diferite în funcţie de gen. Pentru băieţi, feminismul este mai ales despre încrâncenare, luptă (muşchi), despre „ele vs ei”. În cazul fetelor, feminismul poate avea o componentă de „luptă”, dar cu inima, o „luptă” prin empatie. Pentru fete, feminismul înseamnă mai ales colaborare, dialog, normalitate. În viziunea lor, feministele sunt fie feminine (atente la cum arată), fie luptătoare, dar niciodată şi una şi alta, arată studiul.

Potrivit sursei citate, marea majoritate a elevelor/elevilor de liceu conştientizează lipsa egalităţii între femei şi bărbaţi. Pe de altă parte, se pare că fetele resimt mai accentuat această lipsă a egalităţii. Aproximativ 50% dintre eleve/elevi susţin nevoia existenţei unor organizaţii active în promovarea şi protejarea drepturilor femeilor.

Detalii metodologice: Cercetarea a avut la bază prelucrarea a 147 de chestionare de la gimnaziu şi 65 de la liceu. Chestionarul pentru gimnaziu a avut patru întrebări şi a fost completat de 147 de elevi (81 de fete şi 61 de băieţi, 5 chestionare nu au avut informaţii privind sexul sau numele). Majoritatea respondenţilor sunt din Bucureşti, dar şi din Cluj, Şerbăneşti şi Floreşti şi au vârste cuprinse între 11 şi 13 ani. Chestionarul pentru liceu a avut zece întrebări la care au răspuns 65 de elevi (19 băieţi, 43 de fete şi 3 elevi care nu şi-au declarat sexul).

Proiectul „EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială şi educaţie” este derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate, în parteneriat cu mai multe asociaţii, cu sprijinul financiar al Active Citizens Fund România, program finanţat de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este de a genera schimbări de percepţie în rândul tinerilor şi cadrelor didactice şi de a influenta decidenţii în vederea dezvoltării de politici instituţionale privitoare la egalitatea de gen.

Foto: © dotshock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii din 14 școli din București au orarul modificat luni, după alegerile prezidențiale, anunță șeful ISMB, Florian Lixandru: Încep programul la ora 10:00 și vor reduce orele cu 10 minute

Elevii din București vor face ore cu prezență fizică luni, pe 19 mai, după alegerile prezidențiale de duminică, a declarat inspectorul general al Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), Florian…
Vezi articolul

Sfârșit de an școlar pentru elevii absolvenţi de la singurul liceu cu predare în limba română din Cernăuţi / Eleva Emilia Zaharciuc: Am lipsit mult, am fost peste hotare din cauza războiului. Mi-aş fi dorit să fi petrecut mai mult timp cu colegii, profesorii

14 elevi au absolvit Liceul „Alexandru Cel Bun”, unica instituţie liceală cu predare în limba română din Cernăuţi. 7 dintre ei, plecați peste hotare încă de la începutul războiului, au…
Vezi articolul

Curriculum decis și la nivel local, cu 50% mai multă practică la firme și o jumătate de zi pe săptămână în care copiii de gimnaziu sunt vizitați de antreprenori în școli. Reforma liceului profesional din Franța, în discuții naționale și contestată de sindicatele profesorilor

De la începutul anului școlar 2023-2024, învățământul profesional din Franța va suferi modificări în cadrul unei reforme-obiectiv a președinției și Ministerului Educației din Republică. După reforma liceelor teoretice (sau „generale”,…
Vezi articolul

Conducerea Inspectoratului Școlar Dolj și-a dat demisia în urma situației de la Școala Gimnazială Filiași, care a rămas fără conducere înaintea începerii anului școlar, după ce numirile din pix ale interimarilor au stârnit o revoltă în rândul părinților și profesorilor

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Dolj și-a dat demisia în urma situației controversate de la Școala Gimnazială din Filiași, potrivit presei locale. Jurnaldecraiova.ro scrie că inspectorul școlar general Alexandru Gâdăr și…
Vezi articolul

BAC 2020 – Ministerul Educației face damage control, după ce a scos obligativitatea corectării încrucișate din Ordinul cu regulile de Bacalaureat: evaluarea încrucișată între județe a lucrărilor nu este exclusă

Ministerul Educației condus interimar de Daniel Breaz acuză că în spațiul public au apărut „dezinformări” cu privire la evaluarea lucrărilor de la Bacalaureat 2020, după ce ministrul a scos cu…
Vezi articolul