Manuale din alte țări vor fi folosite ca referință pentru pregătirea viitoarelor manuale din România, în baza noilor planuri-cadru pentru liceu, spune Daniel David / Despre pregătirea pentru predare: „Un profesor bun de obicei știe ce trebuie să facă”, dar „alții, care au fost la zeci de cursuri, predau tot prost”

2.026 de vizualizări
Foto: © Joanne Harris | Dreamstime.com
România urmează să ia în calcul exemple manuale din alte țări „la care noi ne raportăm”, atunci când va elabora propriile manuale – „nu să le copiem, dar să le facem la același nivel”, a spus ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-o ediție Rethink România difuzată de TVR Info pe 8 martie. El a arătat că, dacă viitoarele planuri-cadru pentru liceu „sper o vreme să rămână”, manualele „trebuie făcute și actualizate mereu pe baza conținutului”.
  • Pe lângă acestea, este nevoie de pregătirea mai bună a metodelor de predare, în universități, a spus ministrul în aceeași ediție. El a spus că „și cursurile trebuie făcute bine”, dar se fac simțite diferențe majore între activitățile profesorilor: „un profesor bun de obicei știe ce trebuie să facă. Unii au efectiv talentul, fără să meargă la nu știu câte cursuri de predare, au efectiv talentul de a fi profesori. Alții, care au fost la zeci de cursuri, predau tot prost.”

Dincolo de pregătirea profesorilor, componenta „cea mai dinamică” este cea legată de conținuturi, a apreciat ministrul. În ceea ce privește manualele, el a spus că ar putea fi avute în vedere, exemple din diverse țări – „poate una din zona latină, una din zona germană, una din zona nordică sau britanică”. Intenția este „nu să le copiem, dar să le facem la același nivel de detaliere, relevanță, atractivitate, ca prezentare”.

Și a dat exemplul manualelor de psihologie de acum, în baza cărora el, deși este expert în domeniu, nu știe dacă ar lua 10: „Eu sunt psiholog. Dacă mă uit peste manualul de psihologie și mi se dă un test din manualul ăla… Mi-ați spus că sunt printre primii 2%, așa este, sigur că nu o să pic, dar 10…. Cu greu. 9, așa… Adică lucrurile arată prost”.

Declarațiile ministrului, detaliat (min. 32 în înregistrarea emisiunii):

„(…) Va trebui să luăm programe și exemple de manuale din 2-3 țări la care noi ne raportăm și pe care le vedem ca repere când vorbim cum ar trebui să arate educația, poate una din zona latină, una din zona germană, una din zona nordică sau britanică și să facem și noi lucrurile – nu să le copiem, dar să le facem la același nivel de detaliere, relevanță, atractivitate, ca prezentare, în cazul manualelor.

Fiindcă altfel… Eu sunt psiholog. Dacă mă uit peste manualul de psihologie și mi se dă un test din manualul ăla… Mi-ați spus că sunt printre primii 2%, așa este, sigur că nu o să pic, dar 10…. Cu greu. 9, așa… Adică lucrurile arată prost. Avem foarte mult de lucru.

Dar cred că cea mai dinamică componentă la care trebuie să fiu mereu atent ține mai degrabă de conținuturi. Planurile-cadru sper că dacă le modificăm acum o vreme să rămână, manualele se leagă de conținuturi și ele trebuie făcute și actualizate mereu pe baza conținutului. Și sper că metodele de predare, odată ce învățăm să predăm bine și începem să-i pregătim bine în universități…

Bun, mai apar metode noi, spectaculoase, să spunem, mai poți face și acolo ceva. Dar nu lucruri majore. Un profesor bun de obicei știe ce trebuie să facă. Unii au efectiv talentul, fără să meargă la nu știu câte cursuri de predare, au efectiv talentul de a fi profesori. Alții, care au fost la zeci de cursuri, predau tot prost. E drept, și cursurile trebuie făcute bine.”

Citește și:
Problemele de predare din școli, relevate de testele internaționale, trebuie discutate și în universități, unde se formează profesorii din preuniversitar – ministrul Educației, Daniel David
Daniel David: Contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi. Când informația se află la un click de telefon, este o mare greșeală a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil

Foto: © Joanne Harris | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. ..asadar, un minister intreg, plin de „experti”, nu e in stare sa studieze nevoile actuale ale invatamantului de la toate clasele, trebuie sa apeleze la manualele concepute de alte tari..
    cum e posibil? un profesor cu experienta cunoaste sau ar trebui sa cunoasca ce ar trebui sa contina manualele si sa il faca mai atragator pentru toti . In fiecare an se fac schimburi de experienta in strainatate..pentru cine? Nu suntem in stare sa retinem ce fac altii acolo?
    in ritmul asta, niciodata nu o sa refacem invatamantul la noi.
    Profesori fara talent? ce cauta in invatamant? nu stiu si ei ca nu sunt facuti pentru meseria asta?
    Ocupa locurile ani de zile si altii, care ar vrea sa intre in invatamant, care cred ca au ceva de spus, nu reusesc sa intre.
    examene, titularizari, grade…astea inseamna ca oamenii sunt experti in domeniul lor, cum de nu reusesc sa scoata ceva bun din cunostintele lor.
    e ceva in neregula aici…
    pacat.

  2. În sfârșit! Ce bine că aud cum e pus punctul pe „i” legat de reperele manualelor ce vor să fie.
    Vă rog, mai repede și spre gimnaziu și primar, acolo se pun bazele autonomiei in a studia, plus toate apucăturile ca toceala papagalicească după ce dictează profesori lipsiți de talent. Mulțumesc!

  3. Deci cei care fac manualele nu pot face un manual care sa fie bun adică sa poți preda cap-coadă dar profesorul trebuie sa facă treaba celui care a făcut manualul sub deviza”adaptam materia”.Jalnic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
ANOSR

Avertisment dur transmis spre Cotroceni de alianța studenților ANOSR, îngrijorată de numărul mare al suspiciunilor de plagiat la vârful țării: În viziunea noastră, România Educată nu înseamnă protejarea plagiatorilor

„Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) își exprimă îngrijorarea profundă cu privire la numărul ridicat de suspiciuni de plagiat care planează asupra persoanelor aflate la conducerea țării”, potrivit…
Vezi articolul

Cine este Simona Bucura-Oprescu, propusă de PSD ministru al Muncii: A studiat la academia SRI / Laude pentru China și cerere de deschidere în Pitești a unui Institut Confucius / Protejată a fostului baron de Argeș Constantin Nicolescu

Simona Bucura-Oprescu a fost votată luni de conducerea PSD drept nominalizare pentru Ministerul Muncii în locul demisionarului Marius Budăi, scrie G4Media.ro. Simona Bucura-Oprescu este deputată PSD de Argeș, aflată la…
Vezi articolul

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași primește finanțare aproape un milion de lei de la Ministerul Educației pentru activități didactice din cadrul Școlii Gimnaziale „Junior” / Universitatea a primit în folosință și un spațiu de creație al Academiei Române care, în prezent, este „inutilizabil”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a obținut de la Ministerul Educației o finanțare de aproape un milion de lei, bani ce vor fi alocați pentru activități didactice de învățământ…
Vezi articolul

Luca Niculescu, coordonatorul național al procesului de aderare a României la OCDE: Actualitatea recentă din România ne reamintește că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii

„Actualitatea recentă din România vine, de altfel, să ne reamintească cu și mai mare stringență că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii”,…
Vezi articolul

Lista cu manualele școlare de la clasa I până la clasa a XII-a, aprobate de Ministerul Educației pentru a fi folosite în anul școlar 2024-2025, publicată de către Centrul de Politici și Evaluare în Educație

Cataloagele de manuale școlare, unul pentru clasele I-VIII și celălalt pentru învățământ liceal, aprobate pentru folosirea în anul școlar 2024-2025, au fost publicate de către Centrul Național de Politici și…
Vezi articolul