Marinela Marc, șefa ISJ Cluj: Am monitorizat școlile care au fost cuprinse inițial în programul „masa caldă” în ultimii 3 ani și toate au înregistrat rezultate mai bune la examene

[jp_post_view]
Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com
Inspectorul general școlar din județul Cluj, Marinela Marc, spune că rezultatele de la examenele naționale din ultimii ani, care poziționează pe primele locuri județul se datorează și programului „masă caldă”. Inspectoratul școlar a precizat că a ajuns la această concluzie după ce timp de 3 ani ISJ Cluj a monitorizat rezultatele școlilor unde s-a implementat acest program. Marinela Marc a făcut declarația într-un interviu la TVR Cluj, în contextul rezultatelor de la examenele naționale din 2024.

Marinela Marc spune că unul dintre motivele pentru care județul Cluj este în ultimii ani pe primele locuri la rezultatele de la Evaluarea Națională și Bacalaureat este legat și de programul „masă caldă” aplicat în școli. S-a ajuns la concluzia că acest program ajută și la îmbunătățirea performanțelor elevilor, nu doar la reducerea abandonului școlar după o monitorizare a programului în școli la nivel de Inspectorat școlar.

„Am monitorizat școlile care au fost cuprinse inițial în programul „masa caldă” în ultimii 3 ani și să știți că toate au înregistrat progrese și la participarea școlară, deci reducerea abandonului școlar și rezultate mai bune la examene și participarea copiilor la alte activități, pentru că momentul în care au această masă asigurată mai pot rămâne o oră, două și la altfel de activități la școală. Deci toți acești factori până la urmă contribuie la această reușită (n. Red primul loc la promovabilitate la Bac 2024 si cele mai multe medii peste 5 la Evaluarea Națională)”, a spus Marinela Marc.

Potrivit rezultatelor finale la Evaluarea Națională 2024, județul Cluj e pe primul loc la medii peste 5, cu 86,1%. La Bacalaureat 2024, rata de promovare în județ a fost de 85,3%.

Informații de context

De anul acesta școlar 2023-2024, programul „masă caldă”, care s-a desfășurat în regim de pilotare timp de 8 ani, s-a transformat în „Masă sănătoasă”, potrivit legii Educației.

Recent, Ministerul Educației a anunțat că va evalua în Programul „Masă sănătoasă” calitatea produselor, satisfacția elevilor, dar și rezultatele școlare.

USR a cerut recent extinderea programului „Masa Caldă” la nivel național, pentru a reduce abandonul școlar. USR menţionează că în actuala legislatură a depus amendamente la legile Educaţiei şi la Legea Bugetului pentru a garanta o masă caldă pentru fiecare elev, până în 2030, şi a cerut, de asemenea, alocare de fonduri pentru programe de tipul „Şcoală după Şcoală”.

Programul „Masă Sănătoasă” prevăzut în legea educației nr. 198/2023 prevede ca numărul elevilor beneficiari să crească substanțial în urma noii Legi a învățământului preuniversitar, dar prevederile au fost amânate de Guvernul Ciolacu pentru 1 ianuarie 2025, iar în măsurile adoptate între timp de guvern s-a început cu mai puțini copii decât prevede legea – aproximativ 500.000.

Numărul este semnificativ mai mare decât cel folosit acum în program – elevi din circa 450 de școli, care fac obiectul studiului World Vision.

Între timp, numărul școlilor a crescut de când a început anul școlar, ultima actualizare fiind în 11 aprilie.

Principala problemă semnalată în desfășurarea programului „masă caldă” în școli este lipsa cantinelor școlare sau a spațiilor destinate servirii mesei calde, arată raportul privind stadiul implementării Programului – pilot „Masă caldă” în anul școlar 2021-2022. Documentul a fost publicat în decembrie pe site-ul ministerului, dar ferit de vizibilitate și este primul raport care analizează programul pilot. Conform Ministerului Educației, doar puțin peste 10% dintre unități școlare din țară au cantine școlare. Nu se știe câte dintre aceste școli au fost incluse în programul pilot masă caldă în școli, existența unei cantine nu a fost un criteriu de selecție a școlilor.

Selecția școlilor a fost una politică, potrivit analizei Edupedu.ro, care arată că peste 63% dintre instituțiile incluse în 2022-2023 în plus, în programul de “Masă caldă” (n. red. din 161 de școli) sunt din localități cu primari PNL.

Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Ministerul Educației va evalua în Programul „Masă sănătoasă” calitatea produselor, satisfacția elevilor, dar și rezultatele școlare / Model de raport pentru școli
USR cere extinderea programului „Masa Caldă” la nivel național, pentru a reduce abandonul școlar
Programul “masă sănătoasă” pentru care Guvernul plătește 15 lei per elev: Este foarte posibil să crească suma “într-un program viitor”, spune Sorin Ion / Directoarea școlii Pesceana din județul Vâlcea: O masă în regim de catering costă 18 lei, dacă o ridici tu, nu cu livrare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulile de comasare a școlilor din România, puse în dezbatere din biroul ministerului. Școlile, obligate să refacă toate clasele cu numărul mediu de elevi prevăzut de legea Bolojan și până pe 8 august să trimită noile configurații / Bonus: școlile care primesc structuri vor avea inspecție ARACIP în anul școlar 2025-2026

Modul în care vor fi reorganizate școlile de stat începând cu anul școlar 2025–2026, ca urmare a prevederilor Legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscal-bugetare, au fost puse în dezbatere de…
Vezi articolul

Site-ul Titularizare 2025 a fost actualizat joi seara. Lista posturilor pentru fiecare județ, după modificarea contractului de muncă din perioadă determinată de un an în contract pe durată de viabilitate a postului

Joi seara, lista posturilor pentru concursul național de titularizare 2025 a fost actualizată, după ce au fost aprobate cererile profesorilor pentru modificarea contractul de muncă din perioadă determinată de un…
Vezi articolul

Logica, Psihologia și Filosofia sunt inutile în România? – întrebare pentru Ligia Deca de la peste 300 de profesori, cercetători și practicieni, într-o scrisoare deschisă, după ce aceste discipline nu au apărut în proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Urmăriți transformarea viitorilor cetățeni în indivizi opaci, ca o masă de votanți amorfă și docilă la nivel civic?

Un nou protest public masiv are loc la adresa proiectelor de planuri-cadru elaborate la Ministerul Educației, publicate de Edupedu.ro, și despre care instituția a anunțat pe 9 mai că sunt…
Vezi articolul