Mărirea normei didactice de predare afectează calitatea educației, spune Lucia Cojocaru, lider de sindicat: Mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu

7.035 de vizualizări
Lucia Cojocaru / Foto: captură Via Cluj TV – YouTube.com
Lucia Cojocaru, președinte al Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean (SLIPC), a declarat că mărirea normei didactice de predare pentru profesori afectează calitatea educației. „Vă dați seama că mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru viacluj.tv
  • Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare pentru profesori crește, în medie, cu 2 ore.

„Mărirea normei: cei cu 18 ore vor avea 20 de ore, iar cei cu 16 ore vor avea 20 de ore. Această mărire sigur că afectează calitatea educației. Vă dați seama că mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu”, a precizat Lucia Cojocaru.

Marți, 15 iulie, a avut loc proba scrisă de la concursul național de Titularizare 2025. La Titularizare 2025 este cel mai mare număr de candidați din promoția curentă din ultimii 17 ani care vor să se angajeze în școli și grădinițe: peste 7.400. În 2009 au fost peste 8.800 din promoția curentă – analiză.

Toate înscrierile au avut loc înainte de Legea Bolojan, care prevede creșterea normei de predare, din toamnă, cu două ore, ceea ce înseamnă distribuirea cel puțin a orelor de la plata cu ora (PCO) către profesorii titulari, potrivit explicațiilor oficiale de până acum.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

  • Aceasta este o condiție obligatorie, dar nu garantează și obținerea postului / catedrei de titular, adică pe perioadă nedeterminată.
Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Citește și:
Daniel David, mesaj către profesori: Oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri, însă vor fi mai puține ore la plata cu ora
Profesor care a dat concursul de Titularizare pentru a 16-a oară: Sunt foarte greu de găsit cele 18 sau 20 de ore. Posturile sunt foarte puține
ULTIMA ORĂ Subiectele și baremele de corectare de la Titularizare 2025 – Învățători au fost publicate. Candidații au avut un eseu despre structura discursului dramatic dintr-o operă literară de Ion Luca Caragiale sau Marin Sorescu
Titularizare 2025. Subiectele și baremele pentru consilierii școlari. Definiți conceptul de strategie de învățare, prezentați în 3 pagini necesitatea consilierii psihologice – cerințe pentru candidați
BREAKING Titularizare 2025 – subiectele și baremele pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate de MEC / Eseu de 900 de cuvinte despre poeziile lui Marin Sorescu la Limba și literatura română

30 comments
  1. Exact! Sa facă marele psiholog care uraste profesorii un pic de practica la personal și ședințe publike în București. O sa vedeți ca nici nu știe ce e articolul vechi 253. Și sa stea un an acolo sa răspundă la toate situatiile.

  2. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    După 28 de ani, ăștia m-au convins
    Meditatii si consultatii, ZERO . Îmi fac cele 20 de ore si GATA
    Sa facă restul Bolojan si părinții acasă
    😁😁😁😁😁

  3. in Germania se preda 23 pina la 26 ore pe saptamina avind un salariu de 3500 .. 3800 de Euro brut. titularizarea nu exista si se predau 2 materii. Definitivatul se da, si atit.

  4. Categoric,da, calitatea va fi afectată…in plus, multi profesori se vor pensiona anticipat,iar alții se vor transfera sau se vor orienta spre alte domenii…Ei au lucrat de o viață pe norma de 18 ore sau chiar redusă la 16 ore pt cei cu vechime de peste 25 ani,iar acum li se explică despre cum e in alte părți,unde salariile sunt duble și condițiile sunt de o calitate mult superioară.Dar o justiție dein țară ar trebui sa stabilească clar că lucrurile nu pot rămâne așa Pt că atunci când s-au angajat oamenii,in urmă cu mulți ani în învățământ,ei s-au angajat pe 18 ore norma,iar acum li se schimba regulile in timpul jocului.Daca întradevăr se dorește norma de 20 ore,sa se aplice începând cu cei care vin de acum in sistem,tinerii care mai vor titularizare.

  5. David, un politruc foarte rau intentionat a vrut neaparat sa ramana in paginile negre ale istoriei invatamantului, drept cel mai prost ministru!

  6. Sunt ore destule. Și nu vă mai plângeți. Când aveați 10-15 ore suplimentare era bine, nu? Gradații de merit nesimțite în baza unor hârtii și cursuri fictive, vă plac… Ore nefăcute, la fel vă plac… Dacă chiar aveți pasiune pentru meseria asta, munciți și nu vă mai văicăriți. Nu vă obligă nimeni să stați. Absolvenți sunt.

    1. Alt deștept. Școala i-a chinuit pe mulți. Pe cei mai mulți și din vina lor: dezinteres, lene, lipsă de motivație, indisciplină, dificultăți de atenție, lipsă de bun-simț, de minimă educație. Acum, părinți fiind, și-au găsit idolul care să-i răzbune. Îl admiră acum, este cel mai, cel mai, spre o satisfacție facilă, care nu are nici în clin, nici în mânecă față de răspunderea enormă a unui demnitar.
      De multă vreme se propagă ura față de școală, față de personalul didactic, amplificată în ultima vreme printr-un accentuat demers vindicativ, care se poate transforma foarte ușor în violență fizică. Încât siguranța și securitatea profesională a cadrelor didactice, garantate de Constituție, încep să devină o melacolică amintire în școala românească.

    2. ohoooo, dar câtă dreptate ai!!! bine punctat

      îi deranjează pe toți profitorii și ipocriții din sistem, dar ce se încearcă acum e fix ce trebuie

  7. In mai când se discutau planurile cadru, fiecare tipa sa se mai introducă cate o ora-doua la fiecare materie, sa se studieze latina, neogreaca, că doar toate sunt importante, de parcă saracii elevi nu mai au viață, trebuie sa stea 12 ore/zi la școală. Acum, când e vorba sa se mărească norma didactică cu 2 ore, brusc e inuman pentru profesori, asta in condițiile in care toți muncim cel puțin 40 ore/săptămână, iar la privat trebuie sa mai stai cel puțin onora în plus peste program.

    1. stai tu calmă!!! tot ce e în educație, mai ales cadre didactice, nu au nicio treabă cu profesia sau cu disciplinele pe care se zice că le predau
      programul lor e maxim de o bârfă și o cafea pe la școală, că ne-am plicitisit acasă și vedem ce mai mulgem de la elevi și părinți: o meditație, un avantaj, niște cadouri
      iar ăia de nu sunt bine ancorați în sistem, bagă glovowoltuberbolt la greu. că doar n-o să piardă atâta timp liber degeaba
      tu de ce crezi că sunt așa de isterizați și porniți pe reformă?

      1. Doar cu ăștia veți rămâne. Bravo!Sunteți cei mai tari!!Oricum nu aveți nevoie de carte la sparanghel în Germania.

  8. Avem nevoie de profesori cu multă carte, responsabili și nu rebuturi din alte sectoare! E grea titularizarea? E greu definitivatul? Păi? Cine trebuie să știe carte? Profesorul, mult! Elevul, cât poate de la un om adevărat profesor! Lăsați văicăreala și acceptați-vă munca! Până acum, v-ați înghesuit să vă faceți mari profesori! Ei, acum, să fiți serioși!

    1. Carte multă?Serios?Sunt clase de liceu unde nici noțiunile de generală nu sunt cunoscute.Avem nevoie de oameni care își fac orele și nu sunt pilele lui X sau Y.

    1. Titular în învățământ de 38 ani, odată cu mărirea normei de la 16 la 20 ore,optez pentru pensie anticipată.Sunt și alții care procedează astfel!!!

      1. foarte frumos .pensie îndelungată.din păcate tinerii își fac tot mai greu loc în învățământ , tocmai pentru că mulți profesori „aleg” să își continue activitatea până la adânci bătrâneți.Liderii de sindicat din învățământ sunt matusalemici , și vorbesc cu nonșalanță despre problemele tinerilor Exista vreun lider de sindicat in învățământ care sa nu „cumuleze” pensia cu salariul?doamna Lucia Cojocaru are aproape 70 de ani , și nu da semne că ar lăsa locul unor tineri.

  9. Doamnele invatatoare au 3 ore pe zi si dupa merg la aftar(bineinteles al lor).Nu cred ca isi pregatesc orele pentru a doua zi de la aftar cum multe asa argumenteaza.Si ce credeti are salariu de 7000 lei pt 3 ore lucrate pe zi.Nu mai spun de comisioane care le ia pentru caiete speciale,excursii si tabere.

    1. Aveți mare dreptate. învățământul de astăzi este de o calitate la cote minime. Un dezinteres total din partea cadrelor didactice care se gândesc strict la buzunarul lor. Sunt clase cu 10 elevi din care frecventează 2-3.
      Sunt școli cu 280 de elevi, care funcționează cu : director,secretar,contabil,administrator de patrimoniu și „n” cadre didactice. Aceste școli trebuiesc date structură,numai ca în jud Constanța se practică mari anomalii datorită Inspectorului General.

  10. Nu v ați gândit la calitatea educatiei când elevii de înv.primar au 20 de ore la școală,învățătoarea 16 ore,la gimnazial elevii au între 28 -30 de ore săptămânal / profesorii 16 -18 ore pe săptămână ,la liceal elevii 30-35 ore săptămânal / profesorii 16-18 ore. La saracii elevii nu s a gândit nimeni ,dar acum ce va ganditi la voi .Ați avut ore puține,ați avut clase cu efective mai mici ,dar rezultate foarte proaste ,60% analfabeți functionali .Nu calitatea educației este problema voastră,confortul vostru al profesorilor,învățătorilor este problema voastră.

    1. Calitatea educației depinde foarte mult și de ocupația lor după școală, de cum ii verifică părinții, etc. Eu știu părinți cu gălăgia mare ( întâmplător i-am învățat și pe unii dintre ei), care spun că nu au timp de copiii lor! Păi dacă nu ai timp tu, cine să aibă, vecinii? Educația presupune timp, dacă nu, nu te mai văita.
      Referitor la norma didactică, văd că unora le place să facem cât mai multe ore, dar ei nu înțeleg că va fi afectată calitatea educației. De ce? Păi dacă mă deplasez și în altă școală pentru acele ore, îmi trebuie timp, iar bulibășeala cu tot felul de profesori pe drumuri nu ajută decât pe cei de la transporturi, care fac bani în plus. Abia aștept să îi văd pe unii fericiți acum că ni se bagă ore în plus ( sincer, nu știu cum se va face), cum o să schelălăie ulterior că tot nu le place. Dar dacă ai mintea odihnită, crezi că numărul de ore la profesori este problema, ca și ministrul nostru actual, psiholog, care te ,,traumatizează” mai mult decât alții, visând că așa se fac reformele. Crești numărul de ore la profesori, crești numărul de elevi din clase, desființezi tot și e bine din punct de vedere contabil. Și omul vrea rezultate apoi! În loc să vadă realitatea că mulți sunt fără părinți, alții îi au, dar nu se ocupă de ei, alții muncesc de la câțiva ani alături de părinți la câmp ( în rural). Mă amuză faptul că vorbesc unii părinți despre profesori de parcă ar fi angajații lor, că au profesorii salarii mari, că nu muncesc mult, etc. Când te uiți la altul, e foarte simplu. Îi sfătuiesc să se apuce ei și să devină profesori, pentru că in breasla asta toți ne odihnim și primim doar salarii! Dacă aș fi la început de drum, nu aș mai alege sub nicio formă să am de lucru și la 10 seara, sâmbătă, duminica, să mă întrebe elevii, părinții și pe tot felul de grupuri și grupulețe de la cursuri, CCD, ISJ, etc, pe la ore cât se poate de deranjante despre șpe mii de burse, situații, nenorociri, programe verzi, albastre ,altfel , școli rutiere, programe prevenție antidrog, etc.
      Dar cui să-i spui? Unii consideră că e simplu, normal, ușor și chiar plăcut să ți se trimită acum mesaj că trebuia să încarci până ieri nu știu ce situație legată de nu știu ce activitate.Eventual și în concediu și dacă ești oriunde, nu contează.

    2. Dragă Steluța,
      Nu ți-a adiat măcar pe la ureche, dacă la neuronii tăi nu a ajuns încă informația corectă că așa este în toate țările din Europa, din lume, că norma didactică este în genere de 16, 18, 19 ore de predare, chiar uneori cu mult mai puțin, 13 ore în prea lăudata Finlandă (la care sunt și numai 14 elevi în clasă) și în Turcia, 16 ore în Italia etc.
      Numai că salariile sunt de 3, 4, 5 ori mai mari.
      Chestia asta „să moară și capra vecinului”, extinsă acum la scară națională, s-a mai practicat în istorie acum vreo sută de ani, până când, succesiv, s-a ajuns la propria capră, din ogradă.
      Încep mari reduceri de personal, în mai toate domeniile. Șomajul costă și el. Un timp și apoi?
      Se reduc veniturile populației și, pe principiul vaselor comunicante, vor scădea și atât de minuțios calculate venituri la buget, la centimă.
      Nu-i e bine nici caprei noastre.

  11. deci toate posturile alea scoase la concurs devin brusc incomplete, cu ce le vor completa, si ce se intampla daca nu ajung orele pentru toti ?

  12. Voi, de la Cluj, ne-ați livrat eminența cenușie, care dă peste cap tot învățământul, pentru un mărunțiș (la scara bugetului național) de numai două miliarde.
    Luați-l acum să facă puțină practică la încadrări, la ISJ Cluj, să vadă concret, nu din văzduh, cum rămâneți fără ore, eventual și fără catedre, cum este de altfel de așteptat.
    Ce i-ați făcut în timpul școlii, de a rămas atât de înverșunat, încât se răzbună pe noi toți?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cursurile de prim-ajutor, obligatorii în formarea continuă a profesorilor și personalului didactic din școli și grădinițe, prin Legea educației, completate de „noțiuni” de prim-ajutor printr-un proiect de ordin al Ministerului Sănătății

Personalul didactic al unităților de învățământ va fi instruit cu noțiuni de prim-ajutor, în cadrul unor cursuri de specialitate, propune Ministerul Sănătății în proiectul de ordin pentru aprobarea Normelor de…
Vezi articolul

Olimpiada națională de latină și greacă veche, deschisă la Timișoara pentru peste 420 de elevi și profesori. Ministra Ligia Deca: O olimpiadă care cred că nu primește suficientă atenție pentru potențialul pe care îl are / Trei argumente pentru limbile clasice de la inspectoarea șefă Danielescu – VIDEO

Olimpiada Națională de Limbi clasice – Latină și greacă veche 2024 s-a deschis joi seară, 25 aprilie, la Timișoara. Peste 300 de elevi și 120 de profesori participă la competiție,…
Vezi articolul