Matematiciana de origine română Ana Caraiani, multipremiată la nivel internațional: În liceu, eram descurajată fățiș, acum există multă încurajare / Fac ce pot să-i ajut pe alții să urmeze domeniul în care sunt activă, programul Langlands

24.329 de vizualizări
Ana Caraiani
Ana Caraiani / Foto: 8ecm.si
“În liceu, mă confruntam cu descurajări fățișe, pe când în prezent sunt încurajată în mod deschis foarte mult”, spune, într-un interviu acordat Quanta Magazine, matematiciana Ana Caraiani, care, după ce a absolvit cu Summa cum Laude Universitatea Princeton, a făcut doctoratul la Harvard și acum predă la Imperial College London. Ea prezintă, în interviul menționat, activitatea sa în programul Łanglands, domeniu al matematicilor avansate, cum a ajuns să își canalizeze activitatea în această direcție și provocările matematice cu care se confruntă.

Autorul interviului amintește că în 2001, ca elevă de liceu, ea a devenit prima româncă în mai bine de un deceniu care s-a calificat la Olimpiada Internațională de Matematică, unde a câștigat atunci o medalie de argint. În următorii doi ani, a obținut aurul la aceeași competiție. 

Dar, spune Ana Caraiani în interviu, “în liceu mă confruntam cu descurajări fățișe”. Ea este citată afirmând că “unii oameni, inclusiv profesori de matematică implicați în organizarea evenimentului, îmi spuneau să nu-mi fac mari speranțe (…) Ceea ce m-a făcut să-mi doresc să le dovedesc contrariul”.

  • Ea povestește cum a ajuns să se ocupe cu programul Langlands, “care realizează legături între diverse zone diferite ale matematicii”: a absolvit Princeton în 2007 și a fost încurajată să continue la Harvard, unde a studiat cu matematicianul Richard Taylor, care se specializase în Langlands.

“Îmi plac toate formele matematicii – teoria numerelor, analiza, geometria, topologia – și am realizat că dacă aleg această zonă vor putea să nu mă limitez la un singur lucru”, a explicat Ana Caraiani, actualmente profesor la Imperial College London.

Ea spune că, deși în prezent are parte de multe încurajări, continuă să vadă “forme subtile de discriminare” cu care se confruntă persoane din jurul său, ceea ce contează și prin prisma faptului că “e mai dificil să fii luat în serios dacă tot timpul trebuie să dovedești ce poți”.

Potrivit acesteia, “realizez că am fost mai norocoasă decât majoritatea și mi-am făcut deja un nume. Dar tot recunosc că matematica nu este un domeniu suficient de incluziv, nu doar pentru femei, ci și pentru alte persoane din grupuri slab reprezentate. (…) Fac ce pot să îi ajut pe alții să urmeze această zonă (programul Langlands – n.red.), deși știu că nu e suficient”.

Interviul detaliat, cu informații despre activitatea și cercetările matematice ale Anei Caraiani.

Citește și: Matematiciana Ana Caraiani a primit premiul Societății Europene de Matematică, pentru rezultate majore în cercetare. Românca e singura femeie care a câștigat de 2 ori prestigiosul concurs de matematică Putnam

5 comments
  1. Daca va referiti că a fost prima persoana din Romania de sex feminin care s-a calificat la olimpiada internațională de matematică, posibil sa aveți dreptate. Altfel, Ciprian Manolescu s-a calificat ultima oară în 1997, deci cu doar 4 ani înaintea ei.

  2. La mine în liceu a fost invers. Aveam o singură fată în clasă și era favorizată de toți profesorii, inclusiv de cel de mate care ne-a fost și dirigu’.
    Discriminarea este doar o iluzie pe care ne-o facem singuri, toată lumea care se gândește la asta și a participat în grupuri mari la ceva a simțit sau simte asta cumva.

    Pe același principiu e și descurajarea și încurajarea, rezultatul nu depinde de care o primești, ci de ce iluzie ți-ai creat tu pentru fapta în cauză.

    1. involuntar oferi un exemplu a modului in care e privita (si discriminată) – ai ramas cu impresia favorizarii colegei tale cind cel mai probabil chiar a fost cea mai buna din clasa.

      1. Haha, macar de era asa. Am dat-o ca exemplu tocmai pentru ca toata lumea din clasa stia cu nu este asa, o recunosteau unii profesori si ea. Nu era niciun secret sau barfa.

  3. Logic, in scoala noastra daca esti destept, eventual mai destept decat profesorul, apoi ala iti da in cap si te marginalizeaza, ei prefera prosti da multi, eventual ii storc si de meditatii ca sa-si mai umfle veniturile, foarte putin profesori sunt dedicati meseriei, cei mai multi vor doar bani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Matematicianul Olivier Schiffmann, profesor la Universitatea Paris Saclay, despre școala din România: Pe elevi i-aș învăța matematică prin explorare, să descopere singuri legi. Le va plăcea, devine un joc. Odată ce descoperă, vor ști pe vecie

Dacă elevii ar fi lăsați la școală să învețe matematică prin explorare, să descopere singuri legile care „guvernează” acest „teritoriu”, pe modelul fizicii, atunci le va plăcea, pentru că procesul…
Vezi articolul

Elevii din clasele primare cu performanțe în concursurile școlare, sportive și artistice să poată primi bursele de excelență olimpică și bursele de merit – solicită oficial Avocatul Poporului / Legea învățământului Deca-Iohannis și metodologia pentru noile burse i-au eliminat din calcul în acest an școlar

Elevii din învățământul primar cu rezultate deosebite trebuie să poată primi din nou burse de excelență olimpică și burse de merit, atâta vreme cât la competițiile Ministerului sunt admiși să…
Vezi articolul

Evaluarea internațională PISA 2025: 10.000 de elevi români în vârstă de 15 ani vor participa la testare în aprilie-iunie – considerabil mai mulți decât la ediția precedentă / Tuturor le vor fi testate competențe digitale, o parte dintre elevi vor da test de limbă străină, toți părinții elevilor implicați vor completa chestionare

Evaluarea internațională PISA 2025, ce măsoară competențe-cheie pentru elevii de 15 ani, se va desfășura în România în perioada 28 aprilie – 9 iunie, iar la ea vor participa 10.000…
Vezi articolul

În București ar trebui să existe doar două tipuri de burse: bursa de excelență și bursa socială, spune profesoara Nina Vasile / La începutul anul școlar, elevii să primească vouchere pentru îmbrăcăminte și rechizite, iar bursa lunară să fie pentru cei care chiar au rezultate bune, propune cadrul didactic

„Eu am gândit, de multe ori, că, de fapt, ar trebui să existe doar două tipuri de burse: bursa de excelență și bursa socială”, a declarat profesoara Nina Vasile, la…
Vezi articolul
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027

Erasmus+: Comisia Europeană a lansat cererile de propuneri, cu un buget de aproape 3,9 miliarde de euro în 2022 pentru mobilitate și cooperare în domeniile educației, formării, tineretului și sportului

Comisia Europeană a lansat miercuri cererile de propuneri în cadrul cererii Erasmus+ pentru 2022, în urma adoptării programului anual de lucru pentru 2022, anunță executivul comunitar. Potrivit comunicatului de presă, cu…
Vezi articolul