Medicul Marian Stamate: Rezidențiatul, în forma actuală, este clar învechit, este nepotrivit nevoilor actuale ale unui sistem modern de sănătate. Ideea este că sistemul ar trebui să lase rezidenții să-și aleagă specialitatea pentru care se simt înclinați cu totul și apoi să le asigure o pregătire uniformă

[jp_post_view]
Marian Stamate / Foto: captură Educația la putere – YouTube.com
Marian Stamate, medic primar ORL la Spitalul Clinic Colțea, a declarat că „rezidențiatul, în forma actuală, este clar învechit, este nepotrivit nevoilor actuale ale unui sistem modern de sănătate, de formare în sănătate”. Ideea este că sistemul ar trebui să lase rezidenții să-și aleagă specialitatea pentru care se simt înclinați cu totul și apoi să le asigure o pregătire uniformă”, a afirmat acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea Educația la putere de la TVR 2.

„Eu cred că rezidențiatul, în forma actuală, este clar învechit, este nepotrivit nevoilor actuale ale unui sistem modern de sănătate, de formare în sănătate. Și este neconform cu dorințele rezidenților. Nu vorbesc doar de faptul că n-ar trebui să mai existe examen de rezidențiat, pentru că, dacă tot ne uităm în Europa, hai să vedem în câte țări se dă examen de rezidențiat și în câte nu. Bănuiesc că nu-i putem cataloga pe colegii noștri europeni mai înapoiați decât noi sau mai prost pregătiți decât noi, dimpotrivă”, a spus medicul.

Marian Stamate a vorbit și despre faptul că sistemul de învățământ din România este unul învechit:

„În al doilea rând, trebuie să ne uităm, tot suntem la Educația la putere, că fiecare rezident vine dintr-un student, fiecare student vine dintr-un elev. În România, sistemul de învățământ este unul învechit. Nu-i dă șansa elevului să se orienteze, să-și dezvolte abilitățile și să dezvolte un parcurs profesional și personal, care să-l facă performant pentru societate și pentru profesie și fericit în același timp. (…)”

Cadrul medical a explicat de ce sistemul ar trebui să le asigure rezidenților o pregătire uniformă:

„Aș reveni puțin la ce spunea domnișoara doctor, anume că a avut noroc sau speră să aibă noroc de un profesionist de la care să învețe. Nu asta ar trebui să fie ideea. Ideea este că sistemul ar trebui să lase rezidenții să-și aleagă specialitatea pentru care se simt înclinați cu totul și apoi să le asigure o pregătire uniformă, da, pregătire care, la capătul drumului, să-i facă să fie eficienți. Dacă din 10 rezidenți de chirurgie cardiacă doar 2 sau 3 au avut norocul de care vorbește domnișoara doctor, gândiți-vă la restul. Restul ce fac? Restul vor avea o diplomă, vor lua, din păcate, un examen. Nu există doctor care să nu ia examenul de specialitate în România, dar nu vor profesa. Dacă, doamne ferește, vor profesa, vor profesa mortal.”

Informații de context

Rezidențiatul este forma de pregătire practică pentru absolvenții facultăților de medicină, farmacie sau medicină dentară, cu stagiu cu o durată diferită în funcție de specialitate. Este reglementat de OG 18/2009, cel mai recent modificată prin OUG 44/2024, care prevede din 2026 rezidențiat pe patru subdomenii. În procesul de transformare a ordonanței de urgență în lege, prevederea, contestată de asociațiile de studenți, ar urma să se modifice în Parlament. Detalii aici.

Coordonarea pregătirii în rezidențiat revine universităților de medicină și farmacie (UMF), după cel puțin 18 ani în care această responsabilitate a fost în sarcina direcțiilor de sănătate publică (DSP), potrivit Ordinului comun al Ministerului Sănătății (MS) și al Ministerului Educației și Cercetării (MEC) nr. 1.066/3.769/2025.

Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” (UMFCD) din București și Societatea Studenților la Medicină din București (SSMB) au scris într-o postare pe Facebook despre noul ordin comun că presupune „un sistem mai clar. O comunicare mai simplă. Mai puțină birocrație și mai multă digitalizare”. Universitatea a mai anunțat dezvoltarea la nivel local a unei platforme digitale, în stadiu de pilotare, care „le va permite medicilor rezidenți:

  • să descarce cererile de rotație,
  • să le trimită și să le primească semnate direct în contul lor online,
  • să evite cozile și timpul pierdut la Direcțiile de Sănătate Publică”.
Citește și:
Ramona Constantin, medic rezident: Din păcate, nu suntem îndrumați în timpul facultății dacă să alegem o specialitate chirurgicală sau una medicală. Teama că vei face rău e principala teamă a noastră când începem rezidențiatul
OFICIAL Universitățile de medicină preiau coordonarea rezidențiatului de la direcțiile de sănătate publică, după 18 ani: repartizarea medicilor practicanți la spitale revine UMF, caietul de monitorizare devine electronic

1 comment
  1. SI apoi sa se SCOATA SI POSTURI pt proaspăt medicii specialiști.
    acesti medici sant specializate pe cheltuiala statului Român. buuun.
    care este scopul acestei cheltuieli daca acesti medici nu sunt angajabili la noi in tara ??
    Doar ca sa se mentina cifra de școlarizare a UMF urilor SI respectiv catedrele onor profdrsefsectiesefclinica – istilor ??
    ca doar nu facem aceasta cheltuiala din mila ptr Europa ca n are medici și i producem noi ?!?
    sa se scoata locuri la UMF și rezi pt exact necesarul de medici pt Romania.
    ca tot e criza și bugetul e la pămant

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
colegiile universitare la care se intră fără BAC

Admiterea la liceu, prevăzută de „România Educată”, încurajează meditațiile? Ministrul Educației: Să eliminăm ipocrizia aceasta că „vai, nu este bine să faci meditații”. Este foarte bine să faci meditații, condiția e să nu faci cu elevii de la clasă

Este foarte bine să faci meditații, cu condiția să nu intri în incompatibilități, să faci meditații cu elevii de la clasă, potrivit ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, care a spus într-un…
Vezi articolul

Educația sexuală în școli este o „necesitate absolută”, spune noua ministră pentru Egalitatea de gen din Franța: „De la cea mai fragedă vârstă, trebuie să le explicăm copiilor că nimeni nu are dreptul să le atingă corpul sau să le facă rău”

Noua ministră pentru Egalitatea femei-bărbați din Franța, Aurore Bergé, a subliniat marți, într-un interviu acordat postului RTL, importanța educației sexuale în școli, considerând-o o „necesitate absolută”. Aceasta este prima sa…
Vezi articolul