Medicul Mihai Craiu: Înaintea deschiderii școlilor trebuie căutate strategii pentru a modifica tipul de interacțiune ‘riscantă’ la copii

4.806 vizualizări
Mihai Craiu
Foto: Facebook.com / Mihai Craiu
„În contextul în care țări precum Israel, Finlanda, Franța, Germania, Olanda, UK au redeschis sau pregătesc redeschiderea școlilor, este necesar un comentariu asupra datelor disponibile privind SARS-CoV-2 și mitul ce susține că ‘un copil nu transmite boala în comunitate'”, scrie medicul pediatru Mihai Craiu.

Într-o analiză publicată pe pagina sa de Facebook, Mihai Craiu, profesor la Universitatea de Medicină „Carol Davila” din București, spune că „închiderea școlilor a contribuit la aplatizarea curbei și a scăzut cu 40-60% rata de transmitere în comunitate a COVID-19. Vor trebui căutate strategii pentru a modifica tipul de interacțiune ‘riscantă’ în populația pediatrică anterior deschiderii școlilor”.

Analiza integrală semnată de Mihai Craiu, medic pediatru, publicată pe pagina sa de Facebook:

În contextul în care țări precum Israel, Finlanda, Franța, Germania, Olanda, UK au redeschis sau pregătesc redeschiderea școlilor, este necesar un comentariu asupra datelor disponibile privind SARS-CoV-2 și mitul ce susține că „un copil nu transmite boala în comunitate”.

O știre de presă, publicată sub un titlu senzațional – „Safe as houses: COVID-19 study clears NSW schools for student return” – a avut o mare audiență săptămâna trecută. 

Aceste articole au răspândit o generalizare eronată asupra datelor preliminare ale studiului australian menționat. Studiul privind răspândirea noului coronavirus, în mediul școlar, a fost efectuat în 15 unități de învățământ primar și gimnazial din New South Wales. Sunt prezentate 18 cazuri (9 profesori și 9 elevi) și se emite concluzia că nu există dovezi despre transmiterea bolii de la școlari la profesori.

Chiar așa să fie?

Un studiu recent publicat în Science documentează că există aparent o susceptibilitate de 3 ori mai mică a copilului la achiziția noului coronavirus, față de adult. Dar copiii respectă puțin/deloc regulile de distanțare socială și interacționează „riscant” cam de 3 ori mai frecvent decât adulții, motiv pentru care riscul de infecție, în ansamblu, este similar.

Un ultim argument ce demontează lipsa posibilității transmiterii SARS-CoV-2 de la copil, în comunitatea de adulți, este articolul publicat de celebrul virusolog german Dr Christian Drosten, de la Universitatea de Medicina Charité din Berlin.

Autorii au arătat că încărcătura virală cu SARS-CoV-2, în secrețiile copiilor studiați, a fost similară cu cea de la adulții bolnavi. Experții germani au studiat 47 copii infectați, cu vârste între 1 și 11 ani, și au consemnat că 68% din aceștia aveau semne minime de boală.

CONCLUZIA – închiderea școlilor a contribuit la aplatizarea curbei și a scăzut cu 40-60% rata de transmitere în comunitate a COVID-19. Vor trebui căutate strategii pentru a modifica tipul de interacțiune „riscantă” în populația pediatrică anterior deschiderii școlilor. Până la „relaxare” trebuie să respectăm regulile actuale și sa căutam soluții„.

În cadrul unei alte postări, pe platforma Spitalul Virtual pentru Copii, Craiu adaugă următoarele:

Experții UNESCO au dezbătut asupra factorilor ce pot înclina balanța în ce privește deschiderea școlilor și relația acestei măsuri cu pandemia COVID-19.

Prea REPEDE poate dezechilibra grav sistemul medical, cu numeroase cazuri noi și decese, prea TÂRZIU poate afecta sever echilibrul emoțional și abilitățile de comunicare ale copiilor, precum și traiectoria educațională a acestora. Nu în ultimul rând vor exista efecte economice, directe sau indirecte, prin „imobilizarea” părinților, dacă nu se redeschid structurile educaționale.

E simplu? Nu cred… Pentru că există încă numeroase necunoscute în epidemiologia SARS-CoV-2 în comunitățile de copii„.

Mihai Craiu este medic primar pediatru, a absolvit studiile medicale la Facultatea de Medicină din București, lucrează de 30 de ani în Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului și este profesor la Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București.

În 2017, Craiu a lansat proiectul Spitalul Virtual pentru Copii, prin care le oferă părinților și colegilor medici/asistenți o platformă pentru discutarea temelor de sănătate în pediatrie, cea mai importantă fiind vaccinarea, bazându-se pe informații și dovezi din surse reputate. Organizația Mondială a Sănătății l-a declarat anul trecut pe Mihai Craiu “erou al vaccinării” (sursa și detalii).

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația și „demența digitală”, teme-cheie în discursul susținut la Ateneu de un specialist în neuroștiințe tradiționalist. Exercițiu de media literacy cu un contestatar al alfabetizării media – cercetătorul german Manfred Spitzer

„Mediile digitale dăunează educației, iar de nivelul educației depinde măsura în care te va afecta demența” în sensul medical al termenului, acela de declin al capacității mintale, pe măsură ce…
Vezi articolul

Unul din doi elevi participanți la un sondaj Salvați Copiii spune că a fost victima bullying-ului în școală, iar unul din patru admite că a fost agresor / Peste 80% afirmă că au fost martorii unor situații de bullying în școală

Jumătate (49%) dintre elevii participanți la un sondaj online realizat de Salvați Copiii România spun că au fost victime ale bullying-ului, iar unul din zece afirmă că a fost des…
Vezi articolul

Sociologul Dan Petre: Educația este victima alegerilor. Probabil suntem în cel mai mare experiment social din istoria omenirii / Există nuanțe când e vorba de închiderea activităților comerciale, ca și când se acordă mai mare atenție economiei imediate decât educației

Educația din România este una dintre victimele alegerilor, a declarat pentru Edupedu.ro sociologul Dan Petre. „La noi, alegerile au loc în principal în școli și nu ai vrea să ai…
Vezi articolul

ANALIZĂ Planuri-cadru liceu: Matematica predată la toate clasele și specializările, pe parcursul tuturor anilor de liceu – regulă pentru țările europene cu cele mai bune rezultate la PISA 2022 / Există însă și excepții

Sistemele europene de educație cu cele mai bune rezultate ale elevilor de 15 ani, așa cum reiese din evaluarea internațională PISA 2022, continuă să predea intensiv Matematica pe parcursul anilor…
Vezi articolul

Primul studiu major privind abilitățile socio-emoționale ale elevilor: Creativitatea și curiozitatea scad pe măsură ce trec anii de școală, cu diferențe mari între percepțiile fetelor și ale băieților / Ce influențează rezultatele învățării

Copiii cu vârste mai mici manifestă abilități sociale și emoționale mai puternice decât cei ajunși la vârsta de 15 ani. Între fete și băieți se resimt diferențe considerabile în privința…
Vezi articolul