Minimum 30% din elevii unei clase, nu pe școală, să primească burse de merit, plus eliminarea primăriilor din traseul pentru primirea banilor de burse, printre propunerile Consiliului Național al Elevilor la legile educației Deca nefăcute încă publice

[jp_post_view]
Foto: CNE
Consiliul Național al Elevilor (CNE) anunță că a consultat proiectul de lege a învățământului preuniversitar, varianta Deca, apărut pe surse, și că „privește cu optimism” noile prevederi legate atât de acordarea burselor, cât și de „modul de distribuire al acestora”, după cum scriu reprezentanții elevilor într-un comunicat de presă remis EduPedu.ro duminică. Totuși, CNE vine cu o serie de propuneri față de acest document care încă nu este public, și una dintre ele este stabilirea pe clasă a pragului minim de 30% elevi care obțin burse de merit, nu la nivel de școală, pentru a „constitui echilibrul perfect dintre principiul meritocrației și cel al echității” – detalii mai jos.

În plus, pentru a nu mai exista situațiile din prezent în care bursele elevilor sunt acordate întârziat din cauza faptului că banii trec și pe la consiliile locale până să ajungă la școli, CNE propune transmiterea fondurilor pentru burse prin intermediul viitoarelor direcții județene pentru învățământ preuniversitar (DJIP), pentru că „ar asigura plata sumelor aferente burselor în timp util către toți elevii din teritoriu, procesul fiind unul simplificat”. O propunere similară a fost făcută și în noiembrie 2022 de Federația asociațiilor de părinți Edupart, dar nu pe proiectele de legi ale educației, ci pentru eficientizarea procesului de atunci.

  • Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
  • Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 15 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern tot în februarie, iar Parlamentul să le aprobe apoi. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.

„În forma proiectului de lege care a fost publicat, pe surse, în spațiul public, se poate constata o diferență substanțială în modul de acordare a burselor școlare, prin comparație cu prevederile proiectului de lege lansat în dezbatere publică în anul 2022. Consiliul Național al Elevilor privește cu optimism modificările aduse odată cu noua formă a proiectului de lege, pornind de la reglementările privind criteriile de acordare a burselor, până la modul de distribuire al acestora.

Cu toate acestea, considerăm oportună implementarea unor serii de modificări și completări. Printre solicitările noastre se numără reglementări mai specifice cu privire la modul în care fondurile ajung cu adevărat în unitățile de învățământ preuniversitar, prin intermediul viitoarelor direcții județene pentru învățământ preuniversitar/DMBIP, luând în calcul întârzierile repetate ale administrației publice. De asemenea, introducerea în lege a unei prevederi cu privire la stabilirea unui termen-limită pentru plata sumelor aferente burselor către elevi, spre exemplu data de 15 a fiecărei luni, ar putea elimina multiplele cazuri de întârziere a burselor în teritoriu”, se arată în comunicatul Consiliului.

EduPedu.ro a scris pe surse că dispar bursele de performanță și de studiu din proiectul legii Educației, varianta Deca. În schimb, crește valoarea burselor sociale și de merit pentru anul școlar viitor, 2023-2024.

Stimularea elevilor, să fie bazată pe ierarhia stabilită la nivelul clasei

În ceea ce privește criteriile de acordare a bursei de merit, solicităm ca minimul de 30% din elevii de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, prevăzut în noul proiect de lege, să fie înlocuit cu minimul de 30% din elevii de la nivelul fiecărei clase. Stabilirea unui procent la nivelul fiecărei clase reprezintă un mod descentralizat de a privi acordarea bursei de merit, descentralizarea fiind deja un principiu agreat prin cota pe liceu, care însă nu merge destul de departe”, motivează reprezentanții elevilor în poziția transmisă EduPedu.ro.

Și continuă: „Stimularea și recompensarea elevilor pentru evoluția și parcursul lor școlar ar trebui să se bazeze pe ierarhia stabilită la nivelul fiecărei clase, luând în calcul diverși factori, precum nivelul clasei, criteriile de evaluare ale cadrelor didactice, nivelul de motivație, diferențele dintre profiluri, materiile de specialitate etc. De asemenea, stabilirea procentului la nivelul fiecărei clase constituie echilibrul perfect dintre principiul meritocrației și cel al echității. Ierarhia stabilită la nivelul fiecărei clase urmărește rezultatul în urma utilizării unor standarde de evaluare identice și unor instrumente de evaluare similare”, conform comunicatului.

Elevii cer și reglementări la bursele medicale

Potrivit remarcilor CNE, „bursele sociale sunt un alt aspect care necesită prevederi suplimentare, în privința burselor medicale care lipsesc ca subcategorie a bursei sociale, în forma din prezent a proiectului de lege prezentat pe surse”. „În acest sens, ne dorim reglementări specifice cu privire la bursele medicale pentru elevii aflați într-o situație medicală critică sau elevii cu boli cronice. Fără o reglementare specifică în acest sens, riscăm să fim puși în fața unor confuzii cu privire la modul de acordare a burselor medicale”, mai scriu elevii.

DOCUMENT Descarcă comunicatul CNE de mai jos (.pdf):
Citește și:
Surse: Directorii școlilor pot primi amendă între 1.000 și 5.000 de lei dacă bursele elevilor nu sunt acordate din vina lor, inclusiv la sesizarea elevilor – proiectul Legii învățământului, varianta Ligia Deca
Surse: Dispar bursele de performanță și de studiu din proiectul legii Educației, varianta Deca / În schimb, crește valoarea burselor sociale și de merit pentru anul școlar viitor, 2023-2024
Banii de burse să fie virați elevilor direct de către școli sau inspectorate, fără să mai treacă pe la consiliul local – propunere făcută de Federația Părinților Edupart celor de la Ministerul Educației, pentru eliminarea blocajelor

5 comments
  1. Am impresia ca acest consiliu al elevilor este o capusa a celor care nu vor ca invatamantul romanesc sa evolueze. Nu care cumva sa se preia practici din legile altor state unde s-a dovedit ca lucrurile sunt bune. La noi trebuie sa se faca titul comunist, cu ierarhii, cu competitie. La limbi straine, pentru ca manualele straine sunt evoluate, ii invatam sa LUCREZE IN GRUP, SA SE AJUTE INTRE EI, iar romanii le taie aripile, ii pune sa concureze, sa se bata între ei la nivel de clasa. Ne chinuim sa cream coeziune de grup si vin desteptii manipulati de adulti sa ceara burse de merit la nivel de clasa.

  2. Parcă nu era voie să facem ierarhii, nu? Că lezăm sensibilitatea copiilor. Nici premierea de sfârșit de an nu trebuia să mai existe. Acum le dăm și bani pe baza ierarhiei. Să vezi bătaie pe note, să vezi tehnici sofisticate de copiat! A fost descoperită în sfârșit motivația intrinsecă a copiilor ca să studieze: banii.

    1. ~Stimularea elevilor, să fie bazată pe ierarhia stabilită la nivelul clasei~

      ce ABUREALĂ!

      Adică la o clasă unde premiantul are 7 să se dea bursă și la ceilalti 30% (sau câti or fi) având medii tot de șapte și … iar la clasele unde premiantul are 10 (și probabil ultimul are 9 și ceva) să se dea tot la 30%. Deci cei cu nouă și ceva nu iau nimic dar cei din clasele cu media 5-6-7 să ia!

      Interesant. Interesant și STRÂMB!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoare deschisă a unei directoare de școală rurală către premierul Ilie Bolojan: Nu e normal ca un director să fie și gestionar, și administrator, și informatician, și consilier, și director adjunct

Ionela Georgiana Florescu, directoarea Școlii Gimnaziale „Dragoș Marin” din comuna Ștefan cel Mare, județul Călărași, îi scrie prim-ministrului Ilie Bolojan o scrisoare deschisă, transmisă și redacției Edupedu.ro, în care descrie…
Vezi articolul

Opera din Sydney anunţă „sezonul digital”, în contextul pandemiei de coronavirus. Spectacole integrale, discuţii, imagini de arhivă nepublicate anterior şi conţinut din spatele scenei, gratuite – de miercuri pe site

Opera din Sydney a anunţat că trece în mediul digital în perioada pandemiei de coronavirus și că va prezenta spectacole online şi ar putea difuza reprezentanţii în direct, prin live-streaming,…
Vezi articolul

Un profesor de inginerie seismică ar fi hărțuit sexual mai multe studente condiționând promovarea examenelor de favoruri. A fost eliminat din comisiile de examinare și cercetat acum de Universitatea Transilvania din Brașov / Rectorul Abrudan: Evident că m-a șocat toată chestiunea asta

Două studente de la Facultatea de Construcții l-au reclamat pe profesorul de la catedra Rezistența Materialelor, conf. dr. ing. Florin Marius Botiș, că ar fi încercat să obțină favoruri sexuale…
Vezi articolul

Unele dintre școlile participante la testarea standardizată pilot le-au transmis părinților că testul pe platforma privată ar fi obligatoriu, iar elevii trebuie să vină cu dispozitivele lor: „Nu se va folosi internetul școlii, ci conexiunea proprie a dispozitivului personal”

Organizarea testării standardizate din perioada 30 mai – 10 iunie este interpretată diferit de la școală la școală. Părinții care au elevii la o astfel de unitate de învățământ, participantă…
Vezi articolul

BREAKING Din 8 ianuarie, când începe școala, elevii navetiști din 19 județe vor plăti transportul din banii lor / Noua hotărâre de guvern nu ne permite să recuperăm banii pe lunile trecute, inclusiv pe ianuarie și nu a fost discutată cu noi, acuză Federația Operatorilor de Transport

Elevii din 19 județe care fac naveta vor plăti de luni, 8 ianuarie, din banii lor transportul, amenință transportatorii într-un comunicat de presă. Guvernul a aprobat pe 29 decembrie o…
Vezi articolul