Ministerul Educaţiei clarifică declaraţiile ministrului Andronescu: nu se intenționează organizarea unor clase separate, ci creșterea numărului profesorilor de sprijin și al consilierilor școlari

[jp_post_view]
meditații în perioada în care școlile au fost închise
Foto: Pexels.com
Ministerul Educaţiei a trimis Edupedu.ro câteva precizări în cazul declaraţiilor făcute de ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, din care se înţelegea că ar vrea organizarea elevilor cu cerinţe speciale din şcolile de masă în grupuri, cărora să le fie alocate profesori de sprijin. Ministerul transmite că este exact invers: se urmărește integrarea copiilor cu dificultăți de învățare în unitățile de învățământ de masă și dezvoltarea serviciilor de sprijin educațional prin creșterea numărului profesorilor de sprijin și a consilierilor școlari.

Iată precizările Ministerului Educației Naționale cu privire la integrarea copiilor cu nevoi speciale în sistemul învățământului public de masă

„Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, cu privire la copiii cu dificultăți de învățare, MEN face următoarele precizări, menite să sublinieze, cu claritate, poziția ministrului educației naționale:

  • ​​În baza Legii nr. 221/2010, precum și a Strategiei naționale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilități” – 2016-2020, România s-a angajat să mobilizeze resursele necesare pentru eliminarea barierelor, astfel încât nicio persoană cu nevoi speciale să nu fie discriminată, marginalizată, exclusă sau abuzată, iar alegerile și aspirațiile acesteia să fie respectate și sprijinite.
  • În domeniul educației, cadrul strategic este completat cu strategiile sectoriale care prevăd, de asemenea, măsuri care să conducă la creșterea accesului la o educație de calitate pentru toți copiii, prin adaptări curriculare în concordanță cu nevoile acestora, precum și prin acordarea de sprijin educațional și material.
  • Ministerul Educației Naționale urmărește integrarea copiilor cu dificultăți de învățare în unitățile de învățământ de masă și dezvoltarea serviciilor de sprijin educațional prin creșterea numărului profesorilor de sprijin și a consilierilor școlari – cu suportul cărora se realizează terapiile necesare, precum și prin formarea cadrelor didactice care predau în clasele unde sunt integrați individual copii cu nevoi speciale.
  • Declarațiile ministrului educației naționale, pe tema mai sus-menționată, au făcut referire întocmai la această necesitate, de a aloca suplimentar profesori de sprijin copiilor cu dificultăți de învățare.
  • Precizăm că nu se intenționează organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerințe educaționale speciale.
  • De altfel, în perioada 2001 – 2003, pe durata mandatului ministrului Ecaterina Andronescu, aproximativ 30.000 de elevi cu nevoi speciale au fost integrați în unitățile de învățământ de masă, prin transferul de la unitățile de învățământ special.”

Precizările vin după ce Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a dat o declaraţie  controversată la Digi24:

  • „Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimitem în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo. Adică aş vrea: ca şi lor, celor integraţi în şcolile de masă, să le putem asigura profesori de sprijin”.

Ministrul a revenit apoi explicând că a vrut să spună cu totul altceva. Iată ce a declarat Ecaterina Andronescu pentru Hotnews.ro:

  • ”Nu! Cum să vreau segregare? Eu am fost ministrul care pentru prima dată, în perioada 2001-2003, am integrat în școlile de masă, prin trecere de la școlile speciale, circa 30.000 de copii cu dificultăți de învățare! Am spus că dacă în clasele de masă sunt doi-trei copii cu dificultăți de învățare poate reușim să le dăm și un profesor de sprijin”.
Potrivit Ordinului MENCS nr. 6134/2016 privind interzicerea segregării şcolare în unităţile de învăţământ preuniversitar, publicat in Monitorul Oficial nr 27 din 10 ianuarie 2017, segregarea de acest tip este interzisă.

Segregarea este o formă gravă de discriminare şi are drept consecinţă accesul inegal al copiilor la o educaţie de calitate, încălcarea exercitării în condiţii de egalitate a dreptului la educaţie, precum şi a demnităţii umane, arată respectivul act normativ.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Integrarea creativității în toate disciplinele, măsură recomandată tuturor profesorilor din România de Ministerul Educației, după rezultatele dezastruoase la testele de gândire creativă PISA 2022: folosiți tehnologia și învățarea prin investigație, cea bazată pe proiecte și prin joc

Gândirea creativă a elevilor din România este la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Elevii de 15 ani testați au clasat…
Vezi articolul

Înscriere clasa pregătitoare 2025: Școlile trebuie să afișeze numărul de clase în data de 3 martie / Situațiile în care e nevoie de recomandare de la Centrul Județean de Resurse şi Asistenţă Educaţională – proiect

Școlile trebuie să afișeze în data de 3 martie 2025 numărul de clase pregătitoare, potrivit proiectului de calendar pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. Copiii care împlinesc vârsta de…
Vezi articolul

BREAKING Klaus Iohannis: Am decis redeschiderea școlilor începând de luni, majoritatea copiilor merg fizic la școală. În scenariul roșu, merg fizic doar copiii la gradiniță și clasele I-IV – VIDEO

„Începând de luni, cand începe semestrul II, majoritatea copiilor merg fizic la școală”, a anunțat oficial președintele Klaus Iohannis, într-o declarație de presă susținută marți la ora 17:00 la Palatul…
Vezi articolul

Broșura de admitere la liceu 2019 a fost publicată în București, cu aproape o lună întârziere: Vezi locurile la liceu care urmează să fie ocupate prin repartizare computerizată

Broșura de admitere la liceu 2019 a fost publicată de Inspectoratul Școlar București, cu aproape o lună întârziere, din cauza Ministerului Educației care a amânat până după alegeri repartizarea cifrelor…
Vezi articolul