Ministrul Daniel David: Institutul de Științe ale Educației trebuie susținut ca principalul motor pentru o educație bazată pe dovezi, nu pe păreri / Aștept un rol major de la instituție

529 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Institutul de Științe ale Educației (IȘE) trebuie susținut ca principalul motor pentru o educație bazată pe dovezi, nu pe păreri, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, după ce a reînființat instituția, pe care o consideră un pilon al educației bazate pe dovezi științifice. într-o postare pe blogul său, ministrul a prezentat și o perspectivă istorică asupra Institutului, subliniind că acesta a fost desființat în perioada comunistă, în contextul persecuției psihologiei ca disciplină.

„Institutul de Științe ale Educației trebuie acum susținut pentru dezvoltare – mai ales când vom trece de blocajele economico-financiare din prezent –, deoarece acesta trebuie să fie principalul motor care să ne ajute să implementăm în țară o educație bazată pe dovezi/validată științific, nu pe păreri adesea (prea) puțin informate sau pe pseudoștiință”, a scris Daniel David.

Acesta a menționat și că inițiativa reînființării Institutului are o motivație reparatorie: „În 1956, se înființa în cadrul Academiei Române Institutul de Psihologie, însă, din anii ’70, psihologia a început să fie persecutată de regimul comunist. Astfel, pentru un control mai puternic, Institutul a fost mutat în 1970 în cadrul Academiei de Științe Social-Politice «Ștefan Gheorghiu». (…) Manualele de psihologie au fost scoase din școli din 1972, iar din 1977 specializarea de psihologie a fost interzisă în universități”.

Cu toate acestea, deși ministrul Educației promovează ideea fundamentării deciziilor pe dovezi științifice, în Planul de lucru al Guvernului (PLG) pentru 2025 nu figurează niciun act normativ al Ministerului Educației care să necesite studii de impact, la fel și în 2024, după cum a semnalat Edupedu.ro. Asta în condițiile în care orice reglementare în domeniul educației afectează întreaga societate. În plus, deși majoritatea actelor normative propuse sunt considerate prioritare, ele sunt sunt adoptate fără studii de fundamentare.

  • De remarcat și că Ministerul Educației nu publică referatele de aprobare pentru ordinele de ministru, acestea fiind tratate ca documente interne, deși conțin întreaga documentație și justificare pentru inițierea actelor normative, în contradicție cu discursul lui Daniel David care invocă frecvent în intervențiile din spațiul public că e nevoie de fundamentări bazate pe dovezi în educație.
Postarea integrală a ministrului Educației și Cercetării (MEC), Daniel David:

Ca ministru, mă bucur că am putut iniția această Hotărâre de Guvern, atât pentru rolul major pe care îl aștept în prezent de la acest Institut (pe linia unei educații bazate pe dovezi/validate științific), cât și cu o motivație reparatorie istorică (pe care o văd ca psiholog).

Iată, pe scurt, povestea reparatorie. În 1956, se înființa în cadrul Academiei Române (Academia Republicii Populare Române) Institutul de Psihologie, psihologia fiind atunci o știință în plină dezvoltare la nivel național și internațional. Însă, din anii ’70 ai secolului trecut, psihologia a început să fie persecutată de regimul comunist, simplu și direct spus, mai ales pentru că nu se alinia și nu ajuta suficient de mult la formarea omului nou, omul comunist. Astfel, pentru un control mai puternic, Institutul a fost mutat (în 1970) în cadrul Academiei de Științe Social-Politice „Ștefan Gheorghiu”. Manualele de psihologie au fost scoase din școli din 1972, iar din 1977 specializarea de psihologie a fost interzisă în universități. În 1978, Institutul a fost mutat direct sub controlul Guvernului, prin Ministerul Învățământului, în cadrul Institutului de Cercetări Pedagogice și Psihologice; din păcate, asocierea pedagogiei cu psihologia (un domeniu deja persecutat și aflat sub lupa autorităților comuniste) a fost fatală ambelor, Institutul de Cercetări Pedagogice și Psihologice fiind desființat în 1982, ca urmare a evenimentului legat de psihologie, și anume „meditația transcedentală”.

După Revoluția Anticomunistă din 1989, Institutul dedicat științelor educației se reînființează în cadrul Ministerului Învățământului, iar Institutul dedicat psihologiei, în cadrul Academiei Române (unde se află și astăzi, împreună cu componenta de filosofie).

În 2019, din motive administrative, Institutul dedicat științelor educației este reorganizat ca unitate în cadrul Ministerului Educației. Ținând cont de legătura istorică strânsă cu psihologia, am acceptat ulterior să devin președintele consiliului științific al Unității de Cercetare în Educație (fostul Institut de Științe ale Educației), iar acum, ca ministru, mă bucur că am putut iniția Hotărârea de Guvern pentru reînființarea Institutului de Științe ale Educației (am susținut ca rector/expert, când am fost întrebat în diverse contexte, ideea reînființării de când s-a lucrat la legea învățământului preuniversitar – Legea 198/2023).

Institutul de Științe ale Educației trebuie acum susținut pentru dezvoltare – mai ales când vom trece de blocajele economico-financiare din prezent -, deoarece acesta trebuie să fie principalul motor care să ne ajute să implementăm în țară o educație bazată pe dovezi/validată științific, nu pe păreri adesea (prea) puțin informate sau pe pseudoștiință”.

Foto: © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministrul Educației și Cercetării: Institutul de Științe ale Educației are o funcție cheie, trebuie să ne asigure că vom putea face politici în educație bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate
Institutul de Științe ale Educației a fost reînființat, la 5 ani după ce Guvernul Orban l-a desființat / Va avea noi atribuții, printre care realizarea metodologiilor, analizelor și studiilor de monitorizare și evaluare a rezultatelor inclusiv pe programele pilot și naționale

3 comments
  1. Daca realizati un sondaj cu ce a facut prof. de fizica la ora, majoritatea copiiilor vor raspunde ca prof. a dictat ! Sunt si exceptii dar sunt atat de rare !
    Unde este procesul de predare ?!?

  2. Deoarece românii își desfășoară activitatea pe piața europeană, atunci toată școală românească (planurile cadru, reguli, activități școlare etc) trebuie să respecte 95% ca țările de bază ale UE.
    Orice abatere de la UE se transformă în handicap pentru copii români, aflați în concurență pe piața europeană.
    Institutul de Științe, de care vorbește ministru David, este de prisos, nu poate face decât lucruri rele. Ce poate să facă, decât să încurce !

  3. Lăsaț că vine cu dovezi tiktokul , că v au dat cuvântul , și vin cu dovezi tinereii ăștia , creatori de conținut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca a anunțat că vor fi semnate pe 26 iulie unele contracte de finanţare pentru dotarea claselor cu mobilier, a laboratoarelor de informatică, de științe și a cabinetelor școlare. Sesiunile de informare privind contractarea continuă, potrivit UEFISCDI

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a anunţat că miercuri, 26 iulie, vor fi semnate unele contracte de finanţare pentru dotarea a 5.600 de unităţi de învăţământ preuniversitar şi conexe cu mobilier,…
Vezi articolul

Nu există justificare pentru suspendarea activității Muzeului Geologic de la 1 iulie, iar Autoritatea Națională pentru Cercetare și-a îndeplinit obligațiile față de Institutul Geologic al României – reacția Autorității după ce reprezentanții institutului au anunțat probleme majore de finanțare / ANC va verifica felul cum Institutul a folosit fondurile publice

Autoritatea Națională pentru Cercetare (ANC) a plătit 60% din bugetul anual aprobat pentru Programul Nucleu al Institutului Geologic al României (IGR), institut care beneficiază și de alte fonduri aprobate în…
Vezi articolul

Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC: Au mai fost încercări de planuri-cadru în 2017 și 2021, deja suntem în anul 2025 și orice rejectare, orice întoarcere a proiectului, care ar antrena alte modificări de lege, ar însemna încă alte generații care sunt puse în risc

Orice schimbare majoră a proiectelor planurilor-cadru, în urma dezbaterilor, care ar presupune modificarea legilor educației, ar însemna o nouă amânare a reformei educaționale, cu consecințe negative asupra elevilor, a afirmat…
Vezi articolul