Ministrul Daniel David: Profesorii care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale nu au salariul mai mare, dar primesc punctaj pentru gradațiile de merit / Distincțiile și premiile pentru profesori prevăzute de legea învățământului

43.838 de vizualizări
Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com
Salariul profesorilor care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale nu este mai mare, dar le poate aduce punctaj pentru gradațiile de merit sau alte beneficii pentru activitățile din zona educațională, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la prezentarea raportului săptămânal, de pe 13 martie.

Întrebare: Profesorii care lucrează cu copiii cu CES sunt plătiți mai bine? 

Răspunsul ministrului Daniel David: Din câte știu eu, nu sunt plătiți altfel, adică salariul nu este mai mare, dar, faptul că ai copii în clasă copii cu CES îți poate aduce o serie de beneficii, cum ar fi, de exemplu, punctaj pentru gradațiile de merit sau alte beneficii pentru activitățile din zona educațională”. 

Școlile care integrează elevi cu CES și profesorii care au în clasa elevi cu cerințe educaționale speciale au anumite facilități, conform metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă din 2011.

Facilităţi acordate școlilor care integrează elevi cu cerințe educaționale speciale și profesorilor 

„În grupele/clasele în care sunt integraţi copii/elevi cu CES care beneficiază de servicii educaţionale de sprijin efectivele se diminuează cu 2 copii/elevi pentru fiecare copil/elev integrat. – Articolul 21

Cadrele didactice din unităţile de învăţământ integratoare beneficiază de cursuri de formare în domeniul educaţiei incluzive, organizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. – Articolul 22

Cadrelor didactice care lucrează cu copii/elevi cu CES integraţi în unităţi de învăţământ de masă li se vor acorda în fişele de evaluare cel puţin 5 puncte pentru fiecare copil/elev integrat, dar nu mai mult de 10 puncte. De punctajul acordat beneficiază şi profesorul itinerant şi de sprijin.

Se recomandă inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti ca, la întocmirea grilei cu punctajele prevăzute pentru obţinerea gradaţiei de merit şi a distincţiilor, să stabilească pentru cadrele didactice din învăţământul de masă care integrează copii/elevi cu CES un punctaj echivalent cu cel acordat pentru obţinerea unor performanţe în pregătirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare.”

Ce prevede legea învățământului preuniversitar referitor la numărul de elevi cu CES dintr-o clasă?

(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.

Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.

(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”

Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare.

Distincții și premii acordate profesorilor

Articolul 217 (1) „Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD, prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

(3) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de premiul pentru activitate suplimentară, acordat de două ori pe an, prin decizie a directorului unității de învățământ. Fondurile pentru acordarea acestui premiu se constituie în limita unui procent de 2% aplicat asupra fondului de salarii de la nivelul unității de învățământ. Criteriile specifice pentru acordarea premiului se propun de către consiliul de administrație al unității de învățământ, pe baza metodologiei-cadru aprobate prin ordin al ministrului educației, și se aprobă prin hotărâre a consiliului de administrație al DJIP/DMBIP.

Articolul 218 (1) Personalul didactic cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă și științifică poate primi decorații, ordine, medalii, titluri, potrivit legii.

(2) Ordinele și medaliile care pot fi conferite personalului didactic din învățământul preuniversitar sunt: Ordinul Spiru Haret clasele Comandor, Cavaler și Ofițer, Medalia Membru de onoare al corpului didactic. Medalia se acordă cadrelor didactice pensionabile, cu activitate deosebită în învățământ.

(3) În afara distincțiilor prevăzute la alin. (2), ministrul educației este autorizat să acorde personalului didactic din învățământul preuniversitar următoarele distincții:

a) scrisoare de mulțumire publică;

b) diploma „Gheorghe Lazăr“ clasele I, a II-a și a III-a;

c) diplomă de excelență, care se acordă cadrelor didactice pensionate sau pensionabile, cu activitate deosebită în învățământ;

d) diploma pentru inovare și digitalizare în educație.

(4) Diploma „Gheorghe Lazăr“ clasele I, a II-a și a III-a este însoțită de un premiu de 20%, 15% și, respectiv, 10% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni de activitate. Diploma de excelență este însoțită de un premiu de 20% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni de activitate.

Gradația de merit pentru profesorii care au la clasa elevi cu cerințe educaționale speciale

La concursul pentru acordarea gradației de merit poate participa:

Personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar de stat, angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în învățământul preuniversitar de cel puțin 5 ani, cu calificativul „Foarte bine“ în fiecare an școlar din perioada evaluată (1 septembrie 2018-31 august 2023) și care a dovedit performanțe deosebite în:

  • prevenirea și combaterea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, în integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale și/sau tulburări de învățare în învățământul de masă, în progresele școlare ale elevilor în risc de abandon școlar, în inițierea și managementul unor proiecte școlare care au condus la consolidarea culturii școlare centrate pe progres, cooperare și incluziune, conform Art. 5 din metodologia și criteriile din 22 aprilie 2024 privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024
Fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal cu punctajele pentru profesorii care au la clasă elevi cu CES:

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

27 comments
  1. Sunt profesor în învățământul primar, predau la clasa a doua, în învățământul de masă. Am în clasă șapte copii care dețin certificate CES și unul care a fost diagnosticat cu ADHD, dar părinții nu au dorit să continue demersurile pentru obținerea certificatului.

    Colega mea de la clasa a treia are opt elevi cu certificate, plus cel puțin doi ai căror părinți refuză evaluarea.

    Am colegi care predau la gimnaziu unui număr foarte mare de elevi cu CES, câțiva în fiecare clasă.
    Nu știu să aibă vreunul gradație de merit.

    Profesorul de sprijin lucrează cu grupe de câte doi elevi cu CES.

    Există părinți care refuză evaluarea copiilor. E dreptul lor, cum altfel?!?
    In această situație, profesorul de la clasă trebuie să se descurce singur. Astfel, nenumărați profesori și elevi ajung să participe neputincioși la un proces de învățământ care numai de calitate nu are cum să fie. Drepturile lor nu contează!

  2. In scolile speciale care azi sunt centre scolare pt copii cu ces se lucrează diferențiat și se vede munca depusa atât de dascăl cât și de părinții copiilor.Ce mă nemulțumește d.le ministru este că noi educatorii din programul de după masă nu beneficiem de indemnizația de dirigenție,conform legii.Am dat în judecată și am câștigat,acuma zice jurista că nu crede că mai avem șanse.Ce facem?

  3. Mă confrunt cu această problemă.Copilul meu este jignit frecvent, umilit in fața colegilor chiar de directorul școlii care îi este profesor la clasă.Este amenințat tot timpul și în momentul când am făcut sesizare tratat și mai urât.Ni se propune să l mutăm Intr o altă școală..I se scade nota la purtare fără a motiva de ce.Rusine.

  4. ChatGPT 4o

    You said:
    Eu am în clasa și 3 copii cu CES, nu primesc nici un spor, de gradația de merit nici nu mai vorbesc, toate sunt cu ,,dedicații „. Nici nu știam că există acel 2% ,e prima dată când aud . Dacă doriți să schimbați ceva în învăţământ , numiți director un manager nu profesor, care are și ore la clasă, și pentru că le permiteți să își ia o jumătate de norma la plata cu ora nu au timp de noi ,,profesorii”.Nu cunosc legislație, și de aici sunt și atâtea nemulțumiri în rândul nostru. Ne îngroapă în hârtii inutile, parcă e un concurs între ei, care cer mai multe. Ne prindem de rolul lor atunci când le folosesc pentru ei sa li se acorde gradația de merit, iar școlile pica pe noi. E ok mesajul?a schimba ceva, nu vreau sa fiu agresiva ci doar sa se înțeleagă ca e nevoie de schimbare
    ChatGPT said:
    Mesajul tău transmite clar nemulțumirile legate de sistemul de învățământ și nevoia unei schimbări, dar ar putea fi ușor ajustat pentru a fi mai concis și mai impactant, fără a părea agresiv. Iată o variantă ușor îmbunătățită:

    Bună ziua,

    În calitate de cadru didactic, mă confrunt cu numeroase provocări și consider că sunt necesare schimbări esențiale în sistemul de învățământ. În prezent, am în clasă trei copii cu CES, dar nu primesc niciun spor pentru această responsabilitate suplimentară. De asemenea, gradația de merit pare a fi acordată preferențial, fără criterii transparente.

    Un alt aspect problematic este funcția de director. Ar trebui să fie ocupată de un manager cu competențe administrative, nu de un profesor care are și ore la clasă. Mulți directori nu cunosc legislația, iar acest lucru duce la numeroase nemulțumiri în rândul profesorilor. În loc să ne susțină, suntem împovărați cu hârtii inutile, iar uneori acestea par să servească mai mult intereselor lor decât ale școlii.

    Ne dorim un sistem mai echitabil, în care profesorii să fie respectați, iar managementul școlar să fie eficient și transparent. Sper că aceste aspecte vor fi luate în considerare pentru o schimbare reală.

    Vă mulțumesc!

  5. Rog pe domnul ministru să renunțe la masca de samaritean al învățământului românesc . Renunțați, vă rog si la infantilismul acesta! Gradația de merit se acordă pe criterii politice, de nepotisme, de cumetrii. Aici, in România, nu contează că lucrezi cu copii cu CES, daca nu te afli în gașca care contează. Nu contest că doriți schimbarea, dar , vă rog, sa vă treziti la realitate. Mentalitatea balcanică a împinsului de plic către oamenii influenți care au capacitatea zarurilor spre obținerea ilegală a gradației de merit, nu se sfârși aici ! Atâta vreme cât legile sunt interpretabile , în țara asta, vor fi și neajunsuri si nemulțumiri. Știți ce e interesant ?! Dumneavoastră nu vă parvine realitatea din teritoriu, ci doar ceea ce mafia sistemului educațional românesc vă arată ! Niciun ministru nu a reușit cu adevărat să înțeleagă acest fapt. Poate totuși veți reusi dumneavoastră !

  6. Domnule Ministru, un profesor implicat ar trebui în primul rand sa iubească copiii, sa i respecte, nu sa ii umilească, sa le spună ca nu și au luat pastilele, ce sa mai vorbim de profesorul de sprijin care nu are răbdare și ii amenință ca le închide dosarul și rămân fără banii de bursa! Da lucrurile astea se întâmplă, și inspectoratul nu face nimic, se apară unii pe alții.Le dați gradații degeaba, ar trebui sa fie oameni, ar trebui sa mergeți prin scoli, ar trebui sa faceți curățenie, sunt directori care vin în clasa și tipa și ii dau afara pe copii, care te amenință sa ti transferi copilul. Știți ca nu ni se spune despre toate beneficiile pe care ar trebui sa le aibă un copil cu ces la examen,? Le aflam de la părinți. Știți toate lucrurile acestea? Va spun sincer, ca nu cred ca veți face nimic. pentru a îndrepta aceste lucruri, va veți apară
    unii pe ceilalți pentru ca sunteți din aceeași breaslă. Ne luptam cu morile de vânt, doar spuneți niște lucruri. Atat.

    1. Este adevărat.Cadrele didactice se poartă urât cu elevii cu CES.Directorul școlii îl amenința cu repetenția .Nu fac nimic să i integreze.

  7. Ministrul nu a predat in o clasa cu elevi cu nevoi speciale. Rupt de realitate. Acum obliga ca acesti copii CES sa fi inclusi in clase obisnuite. Vai de invatatorul sau profesorul care are 3- 4 copii cu CES. Trebuie sa fii atent la ei nu sa iti faci ora. Am avut copii cu ADHD si cei trei ieseau mereu din banca, nu erau atenti. Daca nu erai atent ieseau si din clasa, iar cand scriam la tabla, unul de la
    clasa la etajul 1 mi a sarit pe geam. Nu a patit nimic, dar daca patea aveam proces si plateam cine stie cat. Asa ca desfiintarea claselor speciale a fost o mare prostie.

    1. Clasele speciale nu au fost desfiintate. Chiar eu am ruda la o scoala speciala si va spun ca sunt multi copii inscrisi la scolile speciale. Unii chiar fac naveta sau stau la internatul scolii
      Sunteti profesor dar nu stiti ca exista scoli speciale? Ori instigati intentionat la dezinformare, ori inventati. Oricum, rusine.

  8. >> Profesorii care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale
    Pe bune? Exista profesori care lucreaza cu CES? Pffffff

    Sa vina David in scoala sa vada realitatea.

  9. și câți dintre acești truditori ai invatamatului credeti ,domnule ministru, că își vor depune pt gradațiile de merit? Apoi sa nu uitam că doar 25 la sută din totalul cadrelor didactice pot beneficia de gradații de merit în fiecare an ,ia cei care și iau sunt mereu aceiași,doar că jumătate dintre ei dobândesc chiar pe merit o astfel de gradație

  10. nu se lucrează nimic cu acești copii. Școlile speciale sunt înființate degeaba, doar pentru a crea locuri de munca

  11. Totusi ministrul nu cunoaste in detaliu problemele/manevrele interne,din scolile romanesti. …
    E veche cu gradatiile dedicate,sindicatul vegheaza….

  12. dați salarii decente,nu pseudo gogoașă aia de gradație …un dosar plin cu hârtii și cu anexe la hârtii …punctaje și aberații….

  13. De acord sa primeasca dar chiar lucreaza?
    Ce ar spune domnul ministru de:”am multi copii in clasa nu am ce sa ii fac?”
    Multi din copii cu Ces fac scoala cu parintii,primesc nota 5 fara sa fie bagati in seama.Asa au inteles profesorii,mai ales cei de la „materiile importante de examen” sa trateze copii cu Ces.
    Si e pacat!

    1. cunosc un copil cu ces, care pe langa asta are si o boala grava. E un copil linistit dar invatatoarea o trateaza in mod ingrozitor si o jigneste. Macar de i-ar trata ca pe niste oameni pe copiii astia, nu ca pe sacii lor de box

  14. Domnule ministru, ( poate citiți aceste rânduri) ar trebui să vă gândiți să introduceți în școli norme pentru profesori de sprijin. Sunt profesor învățământ primar și este a doua generație în care am copil cu ces în clasă (unu diagnosticat și încă doi și căror părinții nu vor să se implice și să îi ducă la toate comisiile pentru a obține certificat). Despre gradația de merit, nici nu se pune problema pentru că nu am timp să fac milioane de hârtii. Cel mai mare ajutor ar fi un profesor de sprijin, care să mă susțină în activitatea la clasă. Nu este corect față de copiii cu dezvoltare intelectuală normală să piardă din aprofundarea sau extinderea conținutul lecției pentru că profesorul insistă pe lângă un copil cu ces. Într-adevăr elevii cu ces se integrează în înv de masă, este dreptul lor la educație, dar cu ceilalți ce facem? Mai intru in subiectul despre consumul de energie al profesorului care va fi plătit la gradația de merit 😭?

    1. Ministrul Daniel David și falsa echitate în educație

      Într-un sistem de învățământ în care profesorii care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale ar trebui să fie susținuți și motivați, realitatea este cu totul alta. Ministrul Daniel David ne transmite că acești profesori nu primesc un salariu mai mare, ci doar un punctaj pentru gradațiile de merit. Dar cât valorează acest punctaj într-un sistem în care gradațiile de merit sunt acordate pe criterii obscure, dictate de pile, relații, șpăgi și apartenență politică?

      Dacă s-ar face o statistică reală, s-ar vedea clar că aceleași persoane primesc aceste beneficii, iar cei care muncesc cu adevărat și fac sacrificii pentru educația copiilor sunt ignorați. Evaluarea obiectivă rămâne doar un concept teoretic, în timp ce realitatea din școli este dominată de interese personale și influențe politice.

      Aceasta este „echitatea” promovată de Ministerul Educației: muncă multă, recompense puține și o competiție trucată pentru recunoaștere profesională.

  15. Se mai dă gradația?
    Nu au desființat-o?
    Tot pe grila aia bazată pe hârtii multe și fără rost se acordă?
    Ministrul se face că plouă?

  16. ~Primesc punctaj pentru gradația de merit~

    Atâta ipocrizie într-o singură propoziție n-am mai văzut de la ultima declarație a lui David, încoace.

    Ce gradație de merit? Inspectorii veșnic abonați la ea nu lucrează cu copiii cu CES. Și gata. Iar dosarele de gradație sunt zeci de bibliorafturi, un om care lucrează într-adevăr cu acești elevi nu are timp de hârtii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like