Ministrul Daniel David propune ca inspectorii generali să vină și să plece cu ministrul și programul de guvernare: Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general, care reprezintă ministerul în județ, poate să fie un om independent de programul de guvernare

7.916 vizualizări
Foto: Captură video
Ministrul Educației Daniel David a explicat de ce a propus ca inspectorii generali să fie propuși politic: „Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general, care reprezintă ministerul în județ, poate să fie un om independent de programul de guvernare”, a spus David în podcastul Friendly Fire. Amintim, propunerea a fost făcută de ministrul David în raportul de diagnostic QX al educației și cercetării din România.

Ministrul Educației Daniel David a explicat de ce a propus ca numirile politice ale inspectorilor generali și adjuncți să fie asumate, iar directorii de școală și inspectorii de specialitate să fie numiți prin concursuri.

„Am spus foarte clar: hai să nu ascundem politicul, că de aia e puternic, că-l ascundem și nu știm unde se termină și unde începe. Am spus: îl asumăm explicit, îi spunem explicit unde sunt limitele, ce poate face, ce nu poate să facă. Profesionalizăm nu doar directorii de școală și inspectorii de specialitate, inspectorul general vine și pleacă cu ministrul și cu programul de guvernare, exact cum se întâmplă în Statele Unite și în alte țări”.

Redăm explicația ministrului Daniel David

„Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general care reprezintă ministerul în județ poate să fie un om care este independent de programul de guvernare și de viziunea ministrului. Altfel spus, după mine, inspectorul general n-am spus, ceilalți inspectori prin concurs, am spus foarte clar: hai să nu ascundem politicul, că de aia e puternic, că-l ascundem și nu știm unde se termină și unde începe. Am spus: îl asumăm explicit, îi spunem explicit unde sunt limitele, ce poate face, ce nu poate să facă. Profesionalizăm nu doar directorii de școală și inspectorii de specialitate, toate se profesionalizează, inspectorul general vine și pleacă cu ministrul și cu programul de guvernare, exact cum se întâmplă în Statele Unite și în alte țări.

Pentru că pentru că haideți să fim cinstiți, eu vin cu un program de guvernare, dar dau că este un inspector general angajat pe nedeterminat, care spune, domnule, eu am alte perspective. 

Nu ne oprește nimeni să organizăm concursurile prin minister. Nu trebuie să fie neapărat. Adică eu nu mă aștept ca inspectorul general să organizeze concursuri. Eu vreau altceva să profesionalizăm inspectoratul, de la nivel de inspectori până la nivel de director de școală. Și când este profesionalizat, vine un ministru cu un program de guvernare și spune cât timp sunt eu ministru și implementăm chestia asta. Inspectorul general care reprezintă ministerul, un fel de prefect care reprezintă ministerul acolo, este acest domn care vine și pleacă cu mine, ceilalți rămân pe poziție. 

Ieșim din ipocrizie și dacă aducem politicul la lumină, îi putem pune limite și-l putem controla. (…) Dacă nu vom face acel lucru (n. red propunerea sa), le păstram sub influența politică. Dacă facem ce spun eu, profesionalizăm cea mai mare parte, zona politica e la vedere și controlabilă. Asta e mare diferență”, a explicat ministrul.

Informații de context

Trebuie asumate numirile politice ale inspectorilor generali și adjuncți, se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a explicat, în cadrul unei conferințe de presă, de ce ar trebui să rămână inspectorii școlari generali numiți politic: „Dacă inspectoratul reprezintă ministerul în județ, când vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare și acel program de guvernare trebuie implementat în județe. Acolo ai nevoie de cineva care să-și asume acel program de guvernare, împreună cu tine.”

Organizarea inspectoratelor prevăzută în Legea Deca-Iohannis este ineficientă, complică și birocratizează sistemul, se arată în raportul ministrului Educației și Cercetării.

Propunerea ministrului este să scadă numărul inspectorilor adjuncți, adică să fie câte unul în fiecare județ:

Cred, în primul rând, că numărul de inspectori adjuncți ar trebui scăzut: 1, poate 2 în Municipiul București, dar în privința celor două poziții, inspector școlar general și inspector școlar adjunct, după mine, ar trebui să ieșim din ipocrizia numită politică. Și vă spun de ce: dacă inspectoratul reprezintă ministerul în județ, când vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare și acel program de guvernare trebuie implementat în județe. Acolo ai nevoie de cineva care să-și asume acel program de guvernare, împreună cu tine, să implementeze acele lucruri.”

În privința celorlalți inspectori, Daniel David a spus că trebuie să fie organizat un concurs, dar a vorbit și despre training de leadership, training pentru management. El a afirmat că „vedem uneori pe diverse poziții oameni de bună credință, dar care n-au abilități de management, n-au abilități de leadership. Deci, trebuie profesionalizate toate celelalte poziții”.

Citește și:
Daniel David propune ca șefii inspectoratelor școlare să fie oficial numiți politic, iar ceilalți inspectori să dea concurs / Organizarea inspectoratelor prevăzută în Legea Deca-Iohannis este ineficientă, complică și birocratizează sistemul, se arată în raportul ministrului Educației și Cercetării
Concursuri „pe bune” pentru inspectorii școlari, în locul numirilor politice, în analiza ministrului Daniel David: În luna iunie voi veni cu o propunere / Dacă eu am o anumită viziune pe educație, dar 10 inspectori se opun, ce facem?

9 comments
  1. inspectorii nu tin de ciclurile de guvernare. Daca cu fiecare minstru nu avem continuitate in educatie, o facem praf. inspectorii trebui sa nu detina culoare politica ci doar sa vegheze la calitatea in scoli si educatie. Acest ministru are vreo logica…..

  2. Si ce facem cu inspectorii corupti, cu cei care abuzeaza de functia lor? Ii „profesionalizam” si pe ei? Vorbe goale… Realitatea e alta.

  3. Asadar, in loc sa desfiinteze Inspectoratele scolare, pe baza unei legi a carei aplicare a fost prorogata (si inca in mijlocul unei crize financiare care se va lasa cu taieri drastice, disponibilizari, desfiintari de institutii), vrea sa oficializeze o situatie existenta in realitate de zeci de ani si care e cauza celor mai multe rele din invatamant !

    Nu pare sa inteleaga mare lucru din problemele sistemului preuniversitar. Cred ca demisia ar fi cel mai bun lucru…

  4. D-le David, e o ipocrizie sa ne faci sa credem ca inspectorul general politruc nu va face presiuni asupra unor inspectori si directori ,,cu concurs” care ii vor spune acestuia ca e incompetent și ca nu pot aplica in școli aberațiile lui.

    Ce va face politrucul general?
    Va accepta sau ii va executa profesional deîndată?

    Ghici, ghicitoare…

  5. Pai cum, sunt inspectori care sa nu aiba culoarea politica corecta?
    Sau, in logica lui, toti trebuie sa fie liberali? Sunt prea multe pile carora le-a promis posturi, si nu stie de unde sa le scoata pozitiile?

    Oricum, toata vorbaria de pana acum a aratat: este hotarat sa darame dramul de educatie din Romania.

  6. Iar inspectorul general este îndreptățit să dorească să lucreze cu directori subordonați politic. Iar directorii vor fi îndreptățiți să dorească să lucreze cu alți subordonați politic. Iar femeile de serviciu vor fi evaluate după capacitatea de a lipi afișe electorale, că doar ele reprezintă partidul domnului ministru. Ceea ce naște un lanț al dublei comenzi, politice și administrative, la nivelul tuturor instituțiilor publice. Până se va atinge idealul comunist, ca statul să aparțină unei singure clase sociale, cea reprezentată de partidul unic. Mă tem că domnul ministru este viciat profund de tradițiile noastre seculare, cele care fac din stat doar un breloc al celor puternici. Statele moderne, însă, au fost create tocmai pentru a servi celor lipsiți de putere. Instituțiile publice ar trebui să slujească interesului public, nu idealului monopolist al unui partid nesătul. Iar capacitatea unui partid de a livra rezultate dorite ar trebui evaluată mai exigent, numărul membrilor de partid care populează statul, executând orbește orice aberație venită de sus, nefiind neapărat un indicator de succes administrativ.

  7. Hahaha, cum era poanta aia, cu concursul pentru inspectori generali???

    DAVID, ideea era nu să fie numiți politic, ci ca inspectoratele să DISPARĂ cu totul! Așa e scris în legea lui Iohannis, aia pe care o aplicați numai în punctele ce vă convin, și din care prorogați toate punctele care nu vă convin!!

    Dacă mai avea cineva vreo speranță că omul e altceva decât un politruc sinistru, iată o nouă dovadă. Lăsați speranța, nu mai e nimic de sperat de la el.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Val de demisii din Ministerul Educației: Anca Petrache – șefa direcției de formare a profesorilor, Felicia Man – coordonatoarea olimpiadelor de științe, Sorin Giurumescu și Gabriela Drăgan, inspectori

Mai multe demisii și plecări din Ministerul Educației au avut loc înainte de începerea anului școlar actual. În luna august, potrivit surselor Edupedu.ro, a demisionat Anca Petrache, șefa direcției de…
Vezi articolul