Ministrul Educației: Profesorii s-au săturat de atâția ani să fie tratați în societate în logica ”cer mereu bani, dar nu-și fac datoria” / Rezultatele la PISA și analfabetismul funcțional arată rău, dar nu pot să le atribui doar lor

27.067 de vizualizări
Foto: via G4Media.ro
Profesorii „s-au săturat să fie tratați în societate în logica «cer mereu bani, dar nu-și fac datoria»”, a declarat recent ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în emisiunea Starea Nației. El a subliniat că rezultatele slabe ale elevilor la testele PISA și analfabetismul funcțional nu pot fi puse exclusiv în seama cadrelor didactice și că este necesar „să le redăm respectul, să le oferim training și oportunități de dezvoltare personală și profesională”, a mai spus ministrul.

Întrebat câtă rezistență există în sistemul educațional în fața schimbărilor necesare, ministrul Daniel David a răspuns prin exemplul recent al dezbaterilor privind noile planuri-cadru pentru liceu.

Deși atitudinile inițiale au fost negative, după ce a transmis clar că dezbaterea este autentică și că își dorește colaborare reală, profesorii „s-au adunat și au început să vină cu propuneri, cu simulări, unele idei foarte bune”, a spus ministrul.

El a subliniat că profesorii răspund pozitiv atunci când sunt tratați cu respect și sinceritate „dacă ești hotărât în ceea ce vrei să faci și îi inviți să-ți fie parteneri, în final, ei știu să-ți fie parteneri”, și a adăugat că este nevoie ”să le redăm respectul în societate, să le oferim training și oportunități de dezvoltare personală și profesională”, a afirmat Daniel David.


Redăm dialogul pe această temă:


Moderator: Avem, pe de o parte, lipsa de respect pentru profesor, salarizare mizerabilă, și pe de altă parte, avem cadre didactice din ce în ce mai slabe, pentru că nu mai poți să-i ții pe cei foarte buni acolo. Cât e rezistența sistemului aici?

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: La dezbaterea legată de planurile-cadru la nivel de liceu,(…) atitudinile din partea profesorilor au fost foarte negative, deși eu le-am spus de la început că modelul pe care îl propun este un model cu care pornim în dezbatere. Dacă ei au sugestii bune, dacă ei au idei mai bune, eu le ascult și varianta finală va fi o variantă care implementează cele mai bune idei. Nu m-au crezut în prima săptămână, fiindcă s-au obișnuit cu miniștrii care mereu propuneau ceva în dezbatere, dar la sfârșit ieșea cam cum voiau ei.

Când au văzut însă că le spun foarte clar că nu se poate continua așa și că nu dăm în spate, vreau să vă spun că din a doua săptămână am văzut oamenii educației, adică s-au adunat și au început să vină cu propuneri, cu simulări, unele idei foarte bune. Spuneam că tot în luna mai o să dăm drumul planurilor-cadru, eu sunt convins că vom avea o variantă larg acceptat în sistem.

Ce vreau să spun, dacă-i tratezi cu respect și dacă ești sincer și ești hotărât în ceea ce vrei să faci și îi inviți să-ți fie parteneri, în final, ei știu să-ți fie parteneri. Ce trebuie să facem, cum am spus, să le redăm respectul în societate celor pe care îi avem în sistem să le oferim training și oportunități de dezvoltare personală și profesională.

Trebuie să facem lucrul ăsta, că avem problemele pe care le-ați descris. Și foarte important, am început discuția cu rectorii, pregătirea celor care intră în sistem trebuie controlată, că eu nu pot să controlez numai ce am deja în sistem. Vreau să controlez și ce intră în sistem și asta ține de universități. Deci eu sunt optimist, este o oarecare rezistență, dar cum să spun, și ei s-au săturat de atâția ani să fie tratați în societate numai într-o logică de „cer mereu bani, dar nu-și fac datoria”. Să ni se arate rezultatele la PISA și analfabetismul funcțional, și arată rău, într-adevăr, dar nu pot să le atribui doar lor. Și dacă ai un ministru sau pe cineva care vine cu un model clar, îi faci parteneri, ești hotărât în ce faci, nu dai în spate la primele critici, la primele semne de opoziție, în final poți să faci o echipă și poți să faci o comunitate care schimbă lucrurile. Eu sunt optimist. Am văzut pe pielea mea dezbaterea cu planurile-cadru. Dacă primele întâlniri erau cu critici, uneori chiar cu înjurături, spre final ne-am înțeles și am mers pe modele care au fost urmate chiar de aplauze.

Citește și:
Trebuie mărit salariul profesorilor, spune ministrul Educației: Evident că mărirea salariului nu vine pur și simplu. Trebuie să vină cu standarde minimale de performanță, trebuie să vină cu indicatori de performanță, cu asumarea responsabilității


9 comments
  1. Ce ziceti daca:
    Am adapta programa scolara.
    Am pune accent pe toate materiile nu doar pe romana si matematica pentru ca asa au hotarat parintii si ti au spus de mic sa faci asta.
    Am testa si evalua ca in vest.
    Cum sa ai rezultate bune la testare Pisa daca tu la scoala inveti doar la romana si matematica.
    Si mai ales :am pune accent pe comportament,respect,bun simt spirit civic.

  2. Din motive foarte bine întemeiate oamenii aleargă după bani uitând că au de educat proprii copii.Ne urmărind un copil în evoluția lui că părinte lăsând doar societate și școala sa se ocupe de el este exact cum ai construi o casa doar cu acoperiș fundația și zidurile neexistând.Din acest motiv a apărut analfabetismul funcțional.Dar constat că în rândul tinerilor a apărut analfabetismul pe care îl cunoaștem cu toții după cum urmează:copii la clasa a IXa nu știu să scrie și să citească dar sa mai și cunoască sensul cuvintelor.ESTE FOARTE GRAV.

  3. Domnule ministru, din păcate asta e realitatea. La școala copilului meu profesoara de romana lipsește cate o săptămână cel puțin în fiecare lună. Părinților li se transmite de mediul didactic mai mult sau mai puțin direct că trebuie să aducă copiii la meditații daca vor o nota onorabilă la evaluarea națională. Știți dumneavoastră cât costă o ora de meditație la o materie de examen? 100-150 lei/ședință/copil cu grup de 4-6 copii. Și salariile profesorilor sunt foarte mari pentru cele 18 ore/săptămâna pe care le au și de multe ori nici măcar nu le fac. Așa că vă rog să aveți decenta sa recunoașteți că nemulțumirile părinților sunt foarte îndreptățite.

    1. Faceți o plângere la inspectorat, asumată cu nume și prenume, dacă nu vă răspund constructiv mergeți la presă, dacă vi se condiționează educarea copilului de meditații, mergeți direct la poliție.

      Gata cu lamentările false, ne-a ajuns, tuturor. Ca fiecare român verde, practic cereți să vi se dea/facă dreptate, dar fără să mișcați un deget.

      De câte ori am auzit pe câte unul cum că nu suportă sistemul pentru că e corupt, am văzut pe aceeași persoană fiind prima care dă mită ca să ”se descurce”. Curaj, hai că se poate să rupeți dvs ciclul.

      1. Ce buni suntem toți să dăm sfaturi! Eu am făcut ce spuneți dumneavoastră și sunt una din puținele persoane din țara asta coruptă, care nu dă mită! Pe banii, timpul și nervii mei, nu am rezolvat nimic, decât să mă îmbolnăvesc! 90% din bugetari funcționează pe principiul „luna trece, leafa merge!” Nu există nici măcar un angajat în Inspectorat, care să ocupe o poziție doar datorită performanțelor sau calificării adecvate! Am un copil olimpic, bursier, dar frustrat uneori, din cauza nedreptăților acestui sistem putrezit! Pot număra pe degete profesorii care sunt prezenți la ore și își fac meseria și deopotrivă, părinții care sunt preocupați de copiii lor! Așa că, haideți să fim uniți și curajoși toți și să schimbăm odată pentru totdeauna obiceiurile proaste adoptate în ultimii 35 de ani, că unul singur nu va reuși niciodată! Corupția și nepăsarea dăunează din ce în ce mai mult…

        1. Atunci suntem doi care n-am dat mită niciodată, nici la concurs, nici la spital, nici la politie. Te pomenești ca nici dvs n-ati plătit meditații (pt dvs sau copii).
          DECI SE POATE. Și n-a trebuit să ne lamentăm anonim pe internet ca nu știu cine, pe nu știu unde, a făcut nu știu ce – asa ceva nu se poate nici demonstra nici combate. Poate fi adevăr, poate fi minciună.
          Deci, pentru cei care au nevoie de un impuls – aveți deja doua exemple că se poate trăi fără meditații. Dacă aveți dovezi, la poliție cu ele. Ce fac mai departe ei, nu contează- rupeți tăcerea.

        2. Cata capacitate de analiza aveti ….
          90% banuiesc ca aveți si dovezi ca mult peste 1000000 de oameni nu isi fac treaba !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ „Pe această ofertă, mâine va fi grevă generală” – Marius Nistor, FSE, după negocierile de la Guvern / Ce se întâmplă cu încheierea anului școlar, examenele? Simion Hăncescu, FSLI: Guvernul trebuie să răspundă la această întrebare, nu noi

Oferta Guvernului îi nemulțumește pe liderii sindicali care au fost prezenți la negocierile de la Palatul Victoria duminică după-amiaza. Marius Nistor și Simion Hăncescu, președinții federațiilor sindicale, au anunțat că,…
Vezi articolul

Școlile nu pot cere verificarea psihocomportamentală a profesorilor, pentru că nu există o comisie care să analizeze astfel de cazuri, spune Natalia Fornvald, inspector școlar în Maramureș / Daniel David: Promit că mă ocup de acest lucru, cât de repede

Școlile „nu pot rezolva situațiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală, pentru că nu exista încă o comisie care să le analizeze, conform legii învățământului preuniversitar, articolul 168”, a spus…
Vezi articolul

Evaluările elevilor, inclusiv cele făcute de profesori, la clasă, vor fi standardizate pe o platformă a Ministerului Educației / Va putea fi monitorizată evoluția elevului și generat un plan individualizat de învățare – proiect

A fost pus în consultare publică proiectul prin care evaluările elevilor vor fi standardizate pentru toate clasele și incluse în platforma online a Ministerului Educației, în baza Metodologiei – cadru de…
Vezi articolul

Cinci „categorii de profesori” identificate de președinta ARACIP, agenția care evaluează, acreditează și autorizează școlile / Mariana Dogaru: În momentul în care gândim generalități ce duc mai degrabă la etichetare, nu avem cum să obținem rezultate

Într-un mesaj publicat pe Facebook, președinta ARACIP, Mariana Dogaru, susține că dacă „gândim generalități ce duc mai degrabă la etichetare, nu avem cum să obținem rezultate”, în contextul dezbaterii create…
Vezi articolul