Mircea Miclea despre învățământul obligatoriu până la clasa a XII-a: E o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic

3.033 de vizualizări
Ministrul Educației Ecaterina Andronescu a anunțat recent că Senatul va adopta un proiect de lege prin care până în anul 2020 va deveni obligatoriu învățământul de la grupa mare a grădiniței până la clasa a XII-a. Asta înseamnă 14 ani de școală obligatorie, în loc de 11 ani, câți sunt în prezent. Profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a declarat pentru Radio Europa Liberă că această măsură ”nu aduce valoare adaugată”, că vor fi impuse ”penalizări pentru cei care nu respectă” noua regulă și că este vorba despre ”o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic”.

Iată ce a declarat Mircea Miclea, potrivit Radio Europa Liberă.

Mircea Miclea: Prelungirea oligativității învățământului de la 10 clase la 12 clase nu aduce valoare adaugată din punct de vedere al stării generale a populației, economic sau al reducerii criminalității. Sigur, sunt universitățile care vor avea mai mulți studenți la dispoziție, dar de la un nivel încolo, obligativitatea educației ca atare nu aduce valoare adăugată. Pe de altă parte, dacă faci învățământul obligatoriu de 12 clase, înseamnă că trebuie să amendezi inclusiv elevii care ajung la maturitate în perioada asta și care nu sunt dispuși să termine cele 12 clase. Obligativitatea înseamnă că sunt și penalizări dacă cineva nu dorește să urmeze 12 clase.

Mai este un motiv. E o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic, pentru că demografia arată că se reduce numărul de elevi, deci și normele cadrelor didactice. Și atunci dacă înmulțești numărul de clase la liceu prin renunțarea la examenul de Capacitate, creezi norme suplimentare.

Europa LiberăCare vor fi consecințele, efectele? Va crește sau va scădea calitatea învățământului?

Mircea Miclea: Cea mai mare rată de pierdere a elevilor este la trecerea din clasa a VIII-a la a IX-a, la Evaluarea Națională, deci renunțând la acest examen, practic toți elevii vor intra automat în liceu.

Pe de altă parte, conform legislației internaționale a muncii și a legislației românești a muncii, după 16 ani, asta înseamnă 10 clase, ai dreptul să lucrezi. Atunci dacă eu vreau să lucrez și tu îmi spui că n-am voie, se încalcă legislația internațională a muncii pentru că se reduce un drept: dreptul ca de la 16 ani să lucrezi dacă dorești. De aceea sistemele de învățământ performante, cele mai multe, nu au obligativitatea învâtământului de liceu.

O să scadă calitatea învătământului, pentru că vor fi la liceu elevi tot mai slabi. De ce? Pentru că vor fi demotivați dacă tu, ca stat și ca sistem de educație, te obligi ca, indiferent de contribuția elevului, să-l duci 12 clase. De ce să mai facă efort, să mai contribuie și el cu ceva din moment ce oricum termină 12 clase?

Interviul Integral cu prof. Mircea Miclea este pe Radio Europa Liberă.


2 comments
  1. O nouă găselniță pentru fabricile de diplome numite Facultăți!
    Mai ales pentru cele private!
    Madame ” abramburica” nu se dezminte.
    Fabricile de bani sunt proprietatea dânsei de când e in politică.

  2. NU are nicio legatura cu normele cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar ! Mai degraba este o ingrijorare fata de numarul de locuri umflat artificial din invatamantul superior : mai multe locuri decat absolventi de clasa a XII-a ! Se poate verifica usor aceasta afirmatie !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cine este Marcel Boloș, propus ministru la Cercetare-Digitalizare: fost ministru al Fondurilor Europene și autor al primei variante de PNRR, în care majoritatea banilor pentru Educație ajungeau la Colegiile Centenare / „Tehnocrat” și preot, doctor în contabilitate și management, unul dintre doctorate – omis în cel mai recent CV

Marcel Boloș, om cu 20 de ani de activitate în administrația locală și centrală și cu experiență în domeniul fondurilor europene, fost ministru aflat chiar în cărți, acum doi ani,…
Vezi articolul

Ce subiecte a rezolvat Nicușor Dan la Olimpiadele Internaționale de Matematică din 1987 și 1988, unde a obținut medalii de aur cu scor absolut / Dan devine primul olimpic internațional din istorie care câștigă președinția unei țări

Nicușor Dan este primul olimpic internațional la matematică din istorie care a câștigă președinția unei țări. Dan a obținut de două ori medalia de aur la internaționalele de matematică, în…
Vezi articolul

Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern: Îi cer ministrului Educației, doamna Ligia Deca, să vină săptămâna viitoare cu propuneri de completare și modificare a legislației, în dialog cu Consiliul Național al Rectorilor. Legea să protejeze în mod real victimele, iar agresorii să fie dați rapid pe mâna justiției

Premierul Marcel Ciolacu a declarat la începutul ședinței de Guvern de astăzi, 1 august 2024, că „începem cu o temă aflată în prim-planul vieții publice în ultimele zile: cazurile punctuale…
Vezi articolul

Acuzații încrucișate între sindicate și Andronescu. FSE Spiru Haret: Greu de crezut că Ministerul poate face legile educației într-o lună sau documentele sunt gata fără să știm autorii

Ping-pong cu revendicări, replici și acuzații între sindicatele din educație membre ale federației “Spiru Haret” și ministerul condus de Ecaterina Andronescu. Ministerul Educației fie nu respectă acordul cu sindicatele de…
Vezi articolul