Mircea Miclea: Trăim într-un stat confiscat de structurile de putere. Următorul guvern trebuie să facă statul transparent / Narativa că totul trebuie rezolvat prin educație convine foarte bine acestor grupuri de interese care continuă să utilizeze statul în folosul propriu

2.519 vizualizări
Foto: Școala Aletheea
Profesorul Mircea Miclea, șef al comisiei prezidențiale pe educație din mandatul lui Traian Băsescu, avertizează că România este în prezent un stat „confiscat de niște grupuri care au puterea în mână, mai ales structurile de putere”, și care folosesc resursele statului „pentru a-și gratifica propriile nevoi”. „Ce pensii speciale își dau, când ies la pensie, ce salarii au etc. Și vedem asta cu ochiul liber. Ca să nu mai zicem de faptul că guvernele se formează în fața directorului de la SRI”, a declarat Mircea Miclea, într-un interviu pentru Edupedu.ro.

„Ce cred că trebuie să facă următorul guvern este să facă statul transparent și să încerce să nu-l mai lase confiscat de anumite grupuri minoritare care utilizează statul pentru interesele proprii. Un stat transparent și un stat care e responsiv la dorințele cetățenilor, nu doar ale unor grupuri minoritare, va face să avem din nou încredere în stat”, a precizat fostul ministru al Educației Mircea Miclea.

Miclea a declarat că „ceea ce s-a întâmplat în alegerile anterioare nu a fost atât expresia unei lipse de educație, a fost expresia unei revolte față de un stat confiscat, în care oamenii au simțit că nu sunt ascultați deloc. Sigur că întotdeauna este bine să creștem nivelul de educație, dar vreau să vă atrag atenția că narativa aceasta că totul trebuie rezolvat prin educație convine foarte bine acestor grupuri de interese care stau liniștite și continuă să utilizeze statul în folosul propriu, așteptând ca peste vreo 5-10 ani – că ăsta este ritmul de a produce efecte în sistemul de educație – să se schimbe eventual educația. Până atunci, ei sunt lăsați în pace. Deci ideea de a găsi ca singur țap ispășitor nivelul de educație este total greșită”.

Declarațiile integrale acordate Edupedu.ro de către Mircea Miclea, cu privire la urgențele viitorului guvern:

Rep: Având în vedere șocul cultural și educațional pe lângă care am trecut, și vorbesc aici de avântul extremismului pe care l-am văzut la alegerile recente, din perspectiva dumneavoastră, care sunt urgențele noului guvern?
Mircea Miclea: În primul rând trebuie să facă statul transparent. Trăim într-un stat care este confiscat de niște grupuri care au puterea în mână, mai ales structurile de putere, și atunci statul a fost confiscat de cei care îl utilizează pentru a-și gratifica propriile nevoi. Ce pensii speciale își dau, când ies la pensie, ce salarii au etc. Și vedem asta cu ochiul liber. Ca să nu mai zicem de faptul că guvernele se formează în fața directorului de la SRI. Asta știm, că avem mărturii în legătură cu Guvernul Ciucă. Prin urmare, ce cred că trebuie să facă următorul guvern este să facă statul transparent și să încerce să nu-l mai lase confiscat de anumite grupuri minoritare care utilizează statul pentru interesele proprii. Un stat transparent și un stat care e responsiv la dorințele cetățenilor, nu doar ale unor grupuri minoritare, va face să avem din nou încredere în stat.

Ceea ce s-a întâmplat în alegerile anterioare nu a fost atât expresia unei lipse de educație, a fost expresia unei revolte față de un stat confiscat, în care oamenii au simțit că nu sunt ascultați deloc. Sigur că întotdeauna este bine să creștem nivelul de educație, dar vreau să vă atrag atenția că narativa aceasta că totul trebuie rezolvat prin educație convine foarte bine acestor grupuri de interese care stau liniștite și continuă să utilizeze statul în folosul propriu, așteptând ca peste vreo 5-10 ani – că ăsta este ritmul de a produce efecte în sistemul de educație – să se schimbe eventual educația. Până atunci, ei sunt lăsați în pace. Deci ideea de a găsi ca singur țap ispășitor nivelul de educație este total greșită.

Rep: Și am văzut acum decizia Curții Constituționale (CCR) potrivit căreia declarațiile de avere și de interese nu trebuie să includă bunurile și veniturilor soților și copiilor. De asemenea, CCR a declarat neconstituțional și articolul care prevede publicarea declarațiilor de avere.
Mircea Miclea: Cu am spus. Iată cum niște grupuri minoritare care însă au pârghiile puterii și fac parte din structurile de putere utilizează statul pentru a-și gratifica propriile interese, așa cum au făcut și până acum.

Citește și:
EXCLUSIV Soluția profesorului Mircea Miclea pentru eficientizarea învățării: Teze unice introduse de anul viitor începând de la clasa a VI-a la Română, Matematică și Științe, care să aibă o pondere de 30-40% în media finală de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională / Elevii vor fi motivați să învețe și putem evalua școlile
EXCLUSIV Mircea Miclea: Creșterea normei didactice a profesorilor nu este nicidecum o soluție. Un profesor, mai ales în rural, trebuie să predea la 2-3 școli ca să-și facă norma actuală. Creșterea normei ar trimite profesorii să predea la și mai multe școli, ceea ce ar lovi calitatea prestației didactice / Care este soluția pentru scoaterea pilelor baronilor locali care predau acum la plata cu ora


6 comments
  1. Dl Miclea ministru la Educație cu tot cu bugetul cerut. Așa s-ar cuveni. Mai recuperăm niște generații, măcar în câțiva ani ai lor de școală. David e deja mâncat de politrucii din min.

  2. Domnule Profesor Miclea,
    Mai temperați-l pe colegul Dv., fiindcă vrea să facă un ghiveci de varză internațional din învățământul romanesc.
    Nimic nu se leagă cu nimic: planurile de învățământ nu mai respectă numărul necesar de ore echilibrate între științe și disciplinele umaniste, cum e în cazul sistemelor de învățământ europene, aproape 60 la sută din ore fiind lăsate la alegerea elevilor; norma didactică, instituită, consacrată de la Spiru Haret încoace, asemănătoare cu aceea din celelalte țări europene, chiar mai mare, este pusă sub semnul întrebării și creând confuzie (va mai vedea „dacă e cazul să o modifice”, va mai studia – de ce nu a studiat înainte de a vorbi?); de altfel, se și plânge că nu prea are cu cine înfăptui mărețele idei, fiindcă atât în preuniversitar, cât și în învățământul superior, nu ai „de unde să aduci oameni cu competențele pe care ți le dorești? Ăsta e sistemul, cu ĂȘTIA LUCREZI”.
    Fiindcă, dragi profesori, „învățământul liceal se află în epoca de piatră”.
    Nu cred că a mai vorbit atât de insultător vreun ministru al învățământului din ultima sută și ceva de ani. Nu am auzit și nu am citit din scrieri memorialistice să se fi exprimat astfel, în mod public, vreun ministru comunist, fiindcă pe căi ocolite tot s-ar fi aflat.
    Peste toate acestea, le pune capac ideea cu „butonul roșu”, pentru care s-au și întocmit o metodologie și un formular tipizat prin care elevii, părinții, înșiși profesorii să sesizeze anonim cazuri de violență sau de abuzuri și de consum de droguri, mai în detaliu violență fizică, violență verbală, bullying, excludere socială, intimidare, ZVONURI etc.
    Pentru analiza acestor multiple aspecte a relațiilor elevi-elevi, profesori-elevi, părinți-profesori, generatoare și de infinite subiectivități și suspiciuni se constituie o comisie de prevenire și combatere a violenței (CPCV), care analizează și investighează sesizările anonime, întocmește rapoarte periodice și, dacă faptele depășesc competențele comisiei, solicită intervenția organelor abilitate.
    Până la un punct, menținerea unui climat armonios într-o unitate de învățământ este o atribuție firească a personalului didactic și o responsabilitate a fiecărui elev, care se dezbat deschis în orele de etică și dirigenție, la analiza textelor cu unele întâmplări cu tematică morală, în care dezbaterile colective au un efect educativ mai mare decât dezbaterile secrete din noua comisie, care își propune și îndosarierea sesizărilor anonime și mai ales a proceselor-verbale întrece menirea unei instituții de educație.
    Să devii un elev cu dosar, profesor cu dosar, chiar numai la școală, alături poate de un CV cu rezulate bune și foarte bune, nu este chiar comod și amintește în mod inadmisibil de o epocă revolută, cu sesizări anonime și informatori printre noi, sub nume de cod, inclusiv pentru ZVONURI și eternele suspiciuni ale regimului.
    Iar BUTONUL ROȘU poate deveni astfel o metaforă total inadecvata, care nu-și are loc în școală. Nu-i educăm astfel de mici.
    Am avut pe vremuri o astfel de însăilare de anonime la organele respective. Probabil se află și acum la CNSAS. Nu vreau să le consult niciodată. Las trecutul cum îl știu eu, cum l-am cunoscut eu.

  3. Tare as vrea să îl văd ministru la Educație. Sau măcar secretar de stat! Omul e genul Nike, nu bla-bla-bla!

    1. Si eu as vrea sa-l vad ministru pe domnul prof. Miclea. Cine stie, poate ne aude domnul presedinte…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PROFESORII ÎN ALEGERI 2024 Principalele partide care și-au publicat programele electorale, PSD, PNL și USR, nu propun mai nimic substanțial referitor la cadrele didactice în campania pentru parlamentare / Ele insistă pe formarea acestora și pe considerații generice despre salarizare / Un singur partid vine cu unele noutăți, formulate sumar

Activitățile de formare inițială sau continuă a profesorilor, de la domeniile ȘTIM la sport sau educație pentru sănătate, reprezintă singura promisiune care vizează cadrele didactice, regăsită în programele de guvernare…
Vezi articolul

Tot mai mulți copii români au ajuns sub pragul de sărăcie în primul an de pandemie. Cei mai expuși sunt copiii cu dizabilități, copiii mamelor minore și cei de etnie romă – Raport Internațional Salvați Copiii

Pentru prima dată în ultimii cinci ani, riscul de sărăcie și excluziunea socială au crescut în rândul copiilor români (36,3%), arată datele unui nou raport al Save the Children. Criza…
Vezi articolul
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com

„Liceele pedagogice în pericol?” Președintele asociației acestor școli semnalează o posibilă desființare a formării de învățători și educatoare prin colegiile sau liceele pedagogice, în proiectul revizuit al viitoarei legi a învățământului

Varianta legii educației în lucru în Ministerul Educației condus de Ligia Deca ar prevede în forma din prezent că liceele pedagogice „nu vor mai școlariza în specializările învățător și educatoare,…
Vezi articolul

Analfabetismul funcțional este problemă de securitate națională, avertizează ministrul Daniel David: Lipsa de alfabetizare științifică a peste 40% dintre români și faptul că avem 3 Românii antagonizate pun la risc statul pe care îl avem. Avem România tradițională, România antisistem și România euroatlantică

Analfabetismul funcțional este o problemă de securitate națională, avertizează ministrul Daniel David. Ministrul Educației și Cercetării a prezentat duminică, de la tribuna Consiliului Naţional al PNL, o diagnoză a României…
Vezi articolul

Generația 2023. Peste 50 de mii de copii care au început clasa I acum 12 ani nu au mai ajuns să se înscrie la Bacalaureat, adică 24% din întreaga generație / Educația a avut 16 miniștri în acești 12 ani

Generația tinerilor care au terminat clasa a XII-a în 2023 a intrat în școală la un an după ce fusese adoptată actuala lege a Educației. Pentru că era proaspăt aprobată,…
Vezi articolul