Modificări la Rezidențiat. Din 2026, concursul se va da pe patru subdomenii și subiectele de la examenul de ieșire vor fi unice la nivel național – proiect de Ordonanță de urgență / Dispare interdicția pregătirii de specialitate în afara timpului de lucru

[jp_post_view]
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Concursul de intrare în rezidențiat din anul 2026 va fi susținut pe patru subdomenii, iar subiectele de la examenul de specialitate – de ieșire din rezidențiat – vor fi unice la nivel național. Sunt câteva din schimbările propuse de Ministerul Sănătății într-un proiect de Ordonanță de urgență (OUG), pus în dezbatere publică luni, 26 august.

Mai exact, în ceea ce privește concursul de intrare în rezidențiat pe locuri/posturi, la articolul 3 din OUG 18/2009 care reglementează în prezent rezidențiatul, ar urma să apară astfel: „(3) Începând cu concursul național de rezidențiat din trimestrul IV al anului 2026, pentru domeniul medicină concursul se poate organiza pentru următoarele subdomenii:

a. subdomeniul specialități medicale
b. subdomeniul specialități chirurgicale
c. subdomeniul specialități paraclinice și de laborator
d. subdomeniul anestezie și terapie intensivă și medicină de urgență

Repartiția specialităților pe cele patru subdomenii se face prin Ordin al Ministrului Sănătății, cu consultarea Colegiului Medicilor din România.

(4) Tematica și bibliografia pentru fiecare domeniu, respectiv subdomeniu de concurs sunt publicate cu cel puțin 6 luni înainte de organizarea concursului.

(5) Rezultatele concursului național de admitere în rezidențiat pe locuri și pe posturi se confirmă prin ordin al ministrului sănătății”.

Potrivit Notei de Fundamentare (NF) a OUG proiect, „prin modificarea propusă, respectiv ca pentru domeniul medicină concursul să se desfășoare pe patru subdomenii se creează cadrul legal pentru a da posibilitatea candidaților licențiați ai facultăților de medicină la o mai bună orientare profesională pentru un anumit grup de specialități, medicale, chirurgicale etc.)”.

Cât despre examenul de specialitate, adică cel susținut după anii de rezidențiat, acesta ar urma să prevadă probă scrisă cu subiecte unice la nivel național, începând cu prima sesiune de examene din 2026 – semestrul I.

În prezent, de examenele de ieșire din rezidențiat se ocupă mai multe comisii de specialiști de la nivelul universităților de medicină – centre de examinare. Iată ce prevede proiectul de ordonanță de urgență:

La articolul 15 după alineatul (31) se introduce un nou alineat, alineatul (32) cu următorul cuprins:

«(32) Începând cu sesiunea de examen din semestrul I al anului 2026 proba scrisă a examenului pentru obținerea titlului de medic, medic stomatolog și, respectiv, farmacist specialist se desfășoară cu subiecte unice pe țară pentru fiecare specialitate. Comisia națională de elaborare a subiectelor pentru proba scrisă este formată din coordonatori de rezidențiat din specialitatea respectivă din toate centrele universitare unde se desfășoară pregătirea și este desemnată prin ordin al ministrului sănătății. Președintele comisiei se desemnează prin tragere la sorți în dimineața examenului dintre membrii comisiei.

Probele clinice sau practice se susțin în fața unor comisii propuse de instituțiile de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, respectiv instituțiile de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate, cu avizul colegiilor profesionale și numite prin ordin al ministrului sănătății»”.

Rezidenții vor putea să urmeze alte forme de pregătire postuniversitară în afara timpului de lucru. Interdicția din prezent de la articolul 7 – OUG 18/2009 dispare:

Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:

«Art 7 – (1) Pe perioada pregătirii în rezidențiat, medicii rezidenți pot urma alte forme de învățământ postuniversitar medical uman de specialitate, în afara programului de lucru prevăzut în contractul individual de muncă.

(2) Condițiile de participare la programele de studii complementare în vederea obținerii de atestate și condițiile de exercitare a competențelor dobândite se aprobă prin ordin al ministrului sănătății»”.

Proiectul de ordonanță de urgență mai prevede și că rezidenții sunt trecuți într-un registru coordonat și de Ministerul Educației. „În prezent, gestionarea Registrului matricol naţional al rezidenţilor se face preponderent de către Ministerul Sănătății”, se arată în nota de fundamentare la proiectul de OUG.

La articolul 8 alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

«(2) Gestionarea activității de pregătire în rezidențiat, prin Registrul matricol național al rezidenților, se face, la nivel național, de către Ministerul Sănătății, prin structura de specialitate, respectiv de către Ministerul Educației, prin direcțiile de pregătire în rezidențiat și departamentele de pregătire în rezidențiat, organizate conform Legii nr. 199/2023, respectiv la nivelul instituțiilor de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate»”.

Apar modificări și la schimbarea specializării din timpul pregătirii la rezidențiat.

Articolul 222 se modifică și avea următorul cuprins:

«Art. 222 – (1) Pot solicita schimbarea specialității alese în urma concursului de rezidențiat rezidenții pe loc care au efectuat, până la data solicitării, mai puțin de jumătate din durata totală de pregătire în specialitatea respectivă, cu condiția ca punctajul obținut la concursul de rezidențiat promovat să fie cel puțin egal cu cel mai mic punctaj de la specialitatea solicitată în centrul universitar respectiv și numai cu avizul de primire al instituției de învățământ superior cu profil medical acreditate și al unui coordonator acreditat din centrul universitar de pregătire. Avizul coordonatorului de program va conține obligatoriu și recomandarea privind stagiile ce pot fi echivalate ca urmare a schimbării specialității. Schimbarea specialității se aprobă prin ordin al ministrului sănătății, o singură dată pentru același concurs de rezidențiat promovat.

(2) Prin excepție de la prevederile alin.(1) medicii rezidenți pe loc, indiferent de anul de pregătire, care din motive obiective nu finalizează stagiul de rezidențiat în specialitatea obținută prin concurs pot solicita schimbarea specialității alese în specialitatea medicină de familie. Prezentarea la examenul de medic specialist în specialitatea medicină de familie se face după parcurgerea integrală a curriculumului de pregătire în această specialitate.

(3) Prevederile alin.(1) și alin.(2) nu se aplică rezidenților pe post.

(4) Rezidenții care schimbă specialitatea în condițiile prevăzute la alin. (1), respectiv alin. (2) au obligația de a comunica Ministerului Sănătății dovada încheierii noului contract individual de muncă sau a actului adițional la contractul individual de muncă, după caz, în termen de 45 de zile de la data emiterii ordinului ministrului sănătății»”, se mai arată în proiectul de OUG.

DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de OUG al Ministerului Sănătății pus în consultare publică pe 26 august:

DOCUMENT DESCARCĂ Nota de fundamentare la proiectul de OUG al Ministerului Sănătății pus în consultare publică pe 26 august:

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. propunerea restricționează mult opțiunile unui candidat. actual, poți opta, funcție de nota obținută pt discipline din diferite subcategorii, cu o nota sa zicem bună, poate nu prinzi prima opțiune personala, dar o poți prinde pe a 2-a sau a 3-a, care pot face parte dintr-o alta subcategorie ce vor sa o creeze decidenții…de acord și cu Daniel…schimba regulile în timpul jocului…

  2. Acesta proces ar trebui sa înceapă cu cei care promovează anul viitor, sa știi ce au de făcut copiii în viitor. Poate în aceste condiții ei se vor orienta în alte domenii

  3. Foarte interesanta abordarea modificării articolului 22, alin 2. Dacă în anul 2024 sunt rezident de an 4, nu pot finaliza – aici e de discutat ce înseamnă, nu iau examenul, nu îl pot susține, – ma pot muta prin cerere pe rezidențiat medicina de familie și atunci urmez curricula de 4 ani? Dacă cineva are idee cum se poate interpreta aici. Mulțumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Ligia Deca anunță, după cu o întâlnire cu procurorul-șef al DIICOT, măsuri existente deja în combaterea consumului de droguri și a altor infracțiuni / Ea spune că vor fi parcurși “noi pași”, dar nu precizează care sunt aceștia

“Am stabilit, împreună cu procurorul-șef Alina Albu, să existe o informare reciprocă, la nivel instituțional, atunci când avem cunoștință de infracțiuni comise în perimetrul școlar – de exemplu cazuri de…
Vezi articolul

Părintele are un rol fundamental în educarea copilului, spune președintele Colegiului Psihologilor din România: Trebuie să impună reguli, astfel încât copilul să acceseze și aspectele legate de învățare, și de joacă, dar și anumite responsabilități

„În ultima perioadă, am observat că această latură a educației copilului este pasată de la părinte către școală”, spune Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psihologilor din România, la emisiunea „Profesor și…
Vezi articolul

Tehnici de marketing politic folosite de premierul Ciucă și de PNL pe tema grevei generale a profesorilor, într-un clip cu iz electoral / Ca să arate că e la curent cu probleme din Educație, Ciucă scrie că urmează „examenul de capacitate”, desființat acum 20 ani

Premierul Nicolae Ciucă a publicat un clip pe pagina sa de Facebook, clip cu însemnele PNL, în care președintele Partidului Național Liberal era arătat la discuțiile cu sindicatele din Educație.…
Vezi articolul

Candidați la Arhitectură și părinți stau la coadă să-și vadă planșele de concurs, la Universitatea Ion Mincu, după reafișarea rezultatelor / Rectorul Moiceanu: Ei pot verifica notele de pe lucrări, sunt cele corecte. O eroare la transcriere a decalat punctajele inițiale

Zeci de candidați la Arhitectură și părinții lor stau la coadă marți după-amiază să-și vadă planșele de la proba de concurs de pe 18 iulie, la Universitatea de Arhitectură și…
Vezi articolul