Profesorii din România nu pot să sprijine învățarea diferențiată în lipsa monitorizării periodice a progresului elevilor, arată raportul OCDE privind educația și competențele în România. Evaluarea formativă și predarea diferențiată s-ar putea face prin crearea unei bănci naționale de resurse educaționale digitale, recomandă OECD, care oferă exemplul Noii Zeelande.
În România, evaluarea elevilor se concentrează în continuare pe notare și raportarea rezultatelor, fără a se pune accent pe o evaluare formativă din care să se poată deduce nevoile reale ale elevilor, în funcție de care să fie adaptat procesul de predare, arată raportul OCDE.
Ghiduri și resurse pentru evaluarea formativă și predarea incluzivă, diferențiată
- Spre deosebire de evaluarea sumativă, care măsoară rezultatele la sfârșitul unui ciclu de învățare, evaluarea formativă are loc pe parcursul întregului proces educațional, iar scopul său principal este de a oferi feedback și de a permite ajustări în timp real ale strategiilor de predare și învățare.
Pentru a îmbunătăți situația, OCDE recomandă crearea unei bănci naționale de resurse educaționale, care să includă:
- instrumente pentru evaluarea progresului elevilor în raport cu noul curriculum
- exemple de feedback constructiv
- ghiduri și modele pentru realizarea planurilor individuale de învățare, bazate pe evaluare.
„România nu a introdus încă tipurile de resurse întâlnite în multe țări membre OECD, care să ajute profesorii să evalueze nivelul la care se află elevii în procesul de învățare și să își diferențieze instruirea. Profesorii din România se concentrează în continuare în principal pe notarea elevilor și pe înregistrarea și raportarea rezultatelor sumative. Fără o evaluare formativă regulată a învățării elevilor, care să permită înțelegerea dificultăților acestora, devine dificilă adaptarea predării pentru a răspunde nevoilor elevilor. Pentru a remedia această situație, România ar trebui să avanseze cu planurile sale de creare a unei bănci naționale de resurse. De o importanță deosebită sunt resursele dedicate evaluării progresului elevilor în cunoștințele și competențele vizate de noul curriculum, exemplele de feedback care să-i ajute pe elevi să înțeleagă cum pot progresa, precum și ghidurile și exemplele pentru proiectarea planurilor individuale de învățare bazate pe evaluare”, apare în raportul OCDE.
Exemplul Noii Zeelande – folosirea unei platforme digitale
Exemplul Noii Zeelande este prezentat ca model de bună practică. Acolo, profesorii contribuie activ la dezvoltarea unei platforme numite Assessment Resource Banks, ce conține mii de resurse aliniate cu programa școlară și testate în clasă. Platforma sprijină evaluarea formativă prin sarcini concrete în domenii precum limba engleză, matematică și științe, bazate pe cadre de progresie a învățării.
Potrivit documentului, „experiența altor țări a arătat că este important să se dezvolte un concept clar și o arie bine definită pentru o astfel de bancă de resurse și să se aloce fondurile și personalul necesar pentru dezvoltarea acesteia. Noua Zeelandă oferă un exemplu despre cum un astfel de instrument poate sprijini profesorii în implementarea unei evaluări formative eficiente. Încă de la începutul anilor 2000, Assessment Resource Banks (ARB) funcționează ca o arhivă de resurse didactice, aliniate la curriculum, care facilitează evaluarea pentru învățare.
Procesul de dezvoltare a conținutului este condus de profesori, pentru a se asigura că resursele sunt practice și utile în contexte reale de clasă. Profesorii pilotează și testează resursele înainte ca acestea să fie validate pentru includere. De asemenea, profesorii pot trimite propriile resurse sau instrumente de evaluare pentru a fi împărtășite cu alți colegi. Platforma reunește aproape trei mii de resurse pentru evaluarea formativă, pe care profesorii le pot consulta pentru a selecta, de exemplu, domeniul curricular pe care doresc să-l evalueze și pentru a compara diferitele instrumente de evaluare disponibile. Aceasta oferă și sarcini specifice pentru a măsura învățarea elevilor la Engleză, Matematică și Științe, bazate pe cadre de progresie a învățării”.
Foto: © Nyul | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
progresul elevului reprezintă o marota energofagă. o pierdere de timp imensa.
stau să mă uit daca gigel a progresat la edă sau la desen…
evaluari pe platforma…fraudare in masa…nu asta ne trebuie, trebuie evaluari standardizate la toate disciplinele, cu subiect unic pe tara…date pe modelul baccalaureate… doar asa poti evalua si munca profesorilor in conditii egale… nu in functie de generozitatea unor profesori la care se obtin usor note mari…
e musai sa mai cumpărăm o platforma un softuleț ceva , un ciubuc , are unul de vanzare și draga doamne a vorbit cu băieții de la ocde sa faca ei o recomandare.
cum sa credem ca invatarea și progresul condiționata de platforme ?
de ce ati scos tezele din evaluare si notarile și lucrările de control inclusiv cele neanunțate ?
ati lăsat lejereală și acuma trebuie platforma draga doamne.. dar notarea sistematica in catalog și in carnetul profesorului, nu arata progresul elevului ??