Mulți tineri pleacă la studii în străinătate „din cauza părinților”, susține Ionuț Panea, asistent universitar la ASE și coordonatorul unei echipe de robotică / „Pentru mulți ăsta e țelul suprem, să-și vadă copilul la o facultate din afară”

[jp_post_view]
Ionut Panea in studioul RRA / Sursa: Captura Facebook – Radio Romania Actualitati
O parte dintre tinerii români care pleacă la studii în străinătate „cred că fac lucrul acesta, sincer, din cauza părinților, fiindcă pentru mulți ăsta e țelul suprem, să-și vadă copilul la o facultate din afară”, a susținut vineri, într-un interviu la Radio România Actualități, Ionuț Panea, asistent universitar la ASE și coordonator al unei echipe de robotică pentru elevi. 

Întrebat de realizatoarea emisiunii dacă el sau elevii care îl însoțeau în emisiune doreau să meargă „și mai departe, în străinătate, cu studiul, cu provocările”, el a spus că, personal, „sunt prea bătrân să plec din țară” și că le recomandă copiilor din echipa de robotică pe care o coordonează „să se hotărască exact dacă vor să plece sau nu”.

Și a afirmat, cu această ocazie, că pentru mulți motivul plecării ține de voința părinților, care „poate nu se gândesc și cât de trist este copilul respectiv, dacă are probleme de integrare. Și, până la urmă, poate niciodată nu l-a întrebat pe copilul ăla: „tu chiar îți dorești să faci domeniul x, y, z”, care, culmea, de multe ori e identic cu ce au făcut părinții”.

Ionuț Panea a apreciat, în context, că „nu, românii nu doresc să plece din țară. Românii doresc să rămână în România, că de aceea suntem români”. În privința plecării tinerilor la studii în străinătate, el nu a elaborat pe tema motivelor care i-ar face pe părinți sau pe elevi să-și dorească continuarea studiilor în alte țări, iar realizatoarea a schimbat subiectul.

Secvența din discuția de vineri, de la Radio România Actualități (interviul integral aici):  

Realizator: (…) Atunci când faci performanță și performanța este recunoscută în străinătate, se deschid și alte uși. Sunteți în fața unor uși importante. Și Ștefan, și Antonia, mă gândesc și la domnul profesor Ionuț Panea. Bateți la aceste uși? Aveți perspective? Vreți să mergeți și mai departe, în străinătate, cu studiul, cu provocările?

Ionuț Panea: La noi, această activitate, în primul rând prin felul în care ea s-a născut, cum a început totul printr-o joacă, a fost o poveste foarte frumoasă, nu a fost gândită de la început să creăm specialiști, elită, performanță. După, încet-încet, am observat deschiderea tinerilor de a studia în afară și pentru ei era o rampă de lansare perfectă – „am fost într-o echipă de robotică în care am câștigat premii, am făcut performanță”. Iar asta i-a împins mult, mult înainte, ca să fie acceptați aproape la orice universitate din lumea asta. O parte dintre copii rămân în România – o parte la Politehnică, o parte, culmea, chiar în alte domenii care poate nu au legătură cu robotica, dar această perioadă a vieții poate i-a ajutat să se șlefuiască pe ei ca om și comportament.

Eu unul sunt prea bătrân să plec din țară (…) Mai e un lucru: multă lume pleacă de la premisa că tu din start îți dorești să pleci din țara. Asta cred că e greșit înțeles și poate de asta chiar profită anumiți politicieni, anumiți oameni, să se lege de laitmotivul ăsta. Nu, românii nu doresc să plece din țară. Românii doresc să rămână în România, că de aceea suntem români. (…) Le recomand copiilor să se hotărască exact dacă vor plece sau nu. O parte dintre ei cred că fac lucrul acesta, sincer, din cauza părinților, fiindcă pentru mulți ăsta e țelul suprem, să-și vadă copilul la o facultate din afară. Dar poate nu se gândesc și cât de trist este copilul respectiv, dacă are probleme de integrare. Și, până la urmă, poate niciodată nu l-a întrebat pe copilul ăla: „tu chiar îți dorești să faci domeniul x, y, z”, care, culmea, de multe ori e identic cu ce au făcut părinții. (…)”


8 comments
  1. Daca asta crezi, esti varza. Invatamantul din romania e sub orice critica de slab, de asta multi tineri aleg sa invete in strainatate. Si doar cei instariti o fac, saracii raman in tara sa faca o facultate daca isi permit, daca nu, pleaca din dara la munca. in 80% din cazuri e facultatea facuta degeaba, (bani aruncati pe fereastra), nu gasesc de lucru in domeniu, ori sunt extrem de prost platiti.

    1. 80% dintre absolventi nu au habar de profesia obtinuta si chiar daca ar fii niste genii tot nu ar gasi de lucru, pentru ca numarul de locuri si de programe de studii stabilit pentru facultati nu are nici o legatura cu realitatea economica, ci cu asigurarea materiei prime pentru existenta fabricilor de diplome

  2. Ce legatura are ASE-ul cu robotica ?
    Termini ASE – spec. contabilitate si incurci debitul cu creditul ?!?
    Pleci in afara fiindca aici nu ai solutii !

  3. Copilul meu este la Delft in Olanda in anul III pentru că a dorit el. A plecat singur acolo. Eu abia în anul II am ajuns să il vizitez. Eu nu am vrut să plece în străinătate .

  4. aici ii dau dreptate domnului, știu părinți care s-au îndatorat pe ani buni pentru facultatea copiilor în străinătate pentru ca toți prietenii lor aveau copiii afara și doar n-or fi al lor mai prost.Unii nici nu făceau fata cerintelor de acolo, dar stăteau pentru ca era rușine sa vina acasă (cunosc un caz dramatic al unui tânăr căzut în patima drogurilor ca nu se putea integra afara)

  5. Un demers parsiv a le recomanda „să se hotărască exact dacă vor plece sau nu”. Ce atata hotarare la varsta aceea?! Se duc, vad cum e, apoi, pe parcurs, avand toate cartile pe masa, mai vad ei ce au de facut. Studiosii se integreaza oriunde, fara probleme. Pisicii, unde nu ajunge, ii pute; se invata zicala la dl? E naspa sa vada copiii afara ce e adevarata robotica :-)))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Va fi inuman pentru directorii din rural, care vor prelua alte școli, vor avea 10 ore de predare și vor trebui să administreze unități care se află la 15-20 km distanță una de cealaltă, afirmă Cătălin Zaman: Nu știu cine se va mai prezenta la concursul de director

Comasarea școlilor din mediul rural riscă să transforme funcția de director într-una desfășurată în condiții „inumane”, a afirmat recent profesorul și directorul Cătălin Zaman de la Școala Învățător „Nicolae Ispas”…
Vezi articolul

Drepturile de autor nu pot fi folosite în școli pentru a împiedica părinții să afle ce li se predă copiilor la orele de educație sexuală – ministrul britanic al Educației, în controversa lecțiilor despre sexualitate în liceele din Anglia

O serie de controverse legate de materia predată în cadrul educației sexuale în școlile din Anglia, apărute la începutul anului și puse pe seama intereselor politice ale celor care le-au…
Vezi articolul

Rezolvarea subiectelor la Matematică, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Mădălin Ghiuler: La prima vedere, subiectul pare foarte aerisit și chiar banal. Problemele de geometrie plană nu sunt deloc simple

Profesorul Mădălin Ghiuler a rezolvat, pentru Edupedu.ro, subiectele pe care le-au primit elevii la proba scrisă de Matematică. Marți, 18 martie, simularea Evaluării Naționale 2025 a continuat cu proba la…
Vezi articolul

Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la…
Vezi articolul

Rectorul Universității din București: Finalizarea renovării tronsonului Facultății de Istorie este planificată vara aceasta / Apoi va fi relocată Facultatea de Matematică și Informatică, pentru încă un an

Finalizarea renovării primului tronson al clădirii Universității din București (UB), cel al Facultății de Istorie, este planificată vara aceasta, a declarat, marți, rectorul instituției de învățământ superior, Marian Preda, potrivit…
Vezi articolul