Noile planuri-cadru pentru liceu vor fi finalizate în octombrie-noiembrie, anunță ministrul Educației

3.418 vizualizări
Foto: © Gpointstudio | Dreamstime.com
Noile planuri-cadru pentru liceu ar urma să fie finalizate în perioada octombrie-noiembrie 2022, după cum a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la Digi24. Planurile-cadru ar trebui să intre în vigoare din septembrie 2023, potrivit ministrului.

„Se lucrează la planurile-cadru pentru liceu. În spatele planurilor cadru, care vor fi finalizate probabil în luna octombrie, noiembrie – cel mai târziu, va trebui să existe un curriculum adecvat pentru fiecare disciplină care va face parte din planurile cadru”, a spus ministrul.

Elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2023 vor învăța după un curriculum nou, conform declarațiilor ministrului Educației: „În septembrie 2023, exact peste un an, elevii de clasa a IX-a vor putea să înceapă pe un curriculum nou. Abia după ce vor fi parcurs cei patru ani de liceu, se vor putea vedea rezultatele. Abia atunci va fi și bacalaureatul în forma care este total diferită”.

Informații de context

Proiectul Legii învățământului preuniversitar prevede la art. 75 că disciplinele din trunchiul comun sunt următoarele: limba și literatura română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane.

La sfârșitul lunii iunie, Sorin Cîmpeanu a enumerat 11 discipline în trunchiul comun din viitoarele planuri-cadru pentru liceu, în cadrul unui interviu la TVR Info.

Este vorba despre următoarele discipline:

  1. Matematică
  2. Limba română
  3. Fizică
  4. Chimie
  5. Biologie
  6. Istorie
  7. Geografie
  8. Economie
  9. Sociologie
  10. Logică
  11. Filosofie

Tot în luna iunie, Sorin Cîmpeanu a declarat că secretarul de stat Bogdan Cristescu se va ocupa de coordonarea „reformei planurilor-cadru și curriculumului”: „N-aș vrea să uităm faptul că începând cu septembrie 2023 ne-am angajat că vom avea planuri cadru complet noi la liceu, că vom avea un curriculum puternic reformat în spatele fiecărei discipline, că vom avea planuri-cadru revizuite la învățământul primar și gimnazial. Domnul secretar de stat Bogdan Cristescu pentru asta este secretar de stat în Ministerul Educației să se ocupe de coordonarea reformei planurilor-cadru și curriculumului. Și asta se va reflecta, bineînțeles, și în programa de examen.” – Mai multe detalii aici

Iată ce stabilește art. 64 din Legea Educației Naționale 1/2011 la art. despre curriculumul național:

„(1) În învățământul preuniversitar se aplică Curriculumul național elaborat în conformitate cu nevoile specifice dezvoltării personale și cu nevoile pieței forței de muncă și ale fiecărei comunități, în baza principiului subsidiarității.

(2) Curriculumul național reprezintă ansamblul coerent al planurilor-cadru de învățământ și al programelor școlare din învățământul preuniversitar.”

Articolul 65 alin.(1)  prevede că „planurile-cadru de învățământ cuprind disciplinele, domeniile de studiu, respectiv modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și numărul minim și maxim de ore aferente acestora”.

Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:

Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.

  • Planul-cadru pentru clasa a IX-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie) – cuprinde 13 materii, inclusiv două limbi moderne, Religie, Educație fizică
  • Planul-cadru pentru clasa a X-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie)  – cuprinde 14 materii
  • Planul-cadru pentru clasa a XI-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie) – cuprinde 12 materii
  • Planul-cadru pentru clasa a XII-a, filiera teoretică – profil real (matematică-informatică) include 12 discipline, iar la profil uman (filologie) – 9 discipline

Foto: © Gpointstudio | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
VIDEO Trunchiul comun probabil, în viitoarele planuri-cadru pentru liceu, anunțat de ministrul Educației / Lipsesc religia, limbile moderne și educația fizică
Noul secretar de stat din Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, va coordona reforma planurilor-cadru și curriculumului, anunță ministrul Cîmpeanu

3 comments
  1. in trunchiul comun trebuie obligatoriu Tehnologia Informatiei si a comunicatiei , mai ales la liceele tehnologice si de servicii si introducerea in manuale a studiului soft-ului de pe casele de marcat
    Orice magazin si societate nu reuseste sa angajeze tineri si tinere deoarece nu stiu sa lucreze cu softul de pe casa de marcat, stau cateva saptamani si pleaca, competentele disitale la casa de marcat nu se fac in 10 minute cat ii explica o alta vanzatoare , care nici nu stie sa-i explice bine, competentele digitale se fac in ani de zile
    Niciodata ca vanzator la casele de marcat nu o sa vina cei de la liceele teoretice, ei se duc la arhitectura se fac avocati, ingineri, etc, nu se angajeaza vanzatori la casele de marcat
    In concluzie trebuie sa introduceti studiul TIC-ului in trunchiul comun la liceeele tehnologice, 2 ore trunchi comun si in manuale trebuie introdus studiul softului caselor de marcat toate variantele folosite de marile societati, softul casei de marcat de la Lidl, Kaufland, Peny, Mega Image, etc, a stie absolventii la angajare
    Si lucrul cu POs-ul, introdus in manualele de TIC
    Asta are nevoie piata muncii

  2. ce tare e plagiatul ii demite pe directori care nu ii lasa pe parintii la deschidere, ba tampeanule esti tare ce sa mai zic ia arata.ne lucrarea ta de doctorat ,fa -o publica sa vedem ce muschi ai aici nu la directori.

  3. poate termina planurile alea prin ianuarie, dar scoala incepe pe 5 septembrie, exista ceva ce poate face ministrul asta, DEMiSIA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Muzica nu ar trebui tăiată din planurile-cadru pentru liceu, pentru că reducerea orelor amenință locurile de muncă ale profesorilor și afectează formarea elevilor, susțin universitățile de profil / Instituțiile cer introducerea instrumentelor muzicale în școli, coruri sâmbăta și jazz-pop la vocațional

Mai multe instituții din domeniul educației muzicale din România au transmis Ministerului Educației un memoriu privind planurile-cadru pentru liceu, sub formă de pachet de documente cu observații și propuneri, obținut…
Vezi articolul

BREAKING Planurile-cadru pentru liceu au fost aprobate de ministrul Daniel David: Este primul pas în reforma pe care trebuie să o facem de acum încolo – lucrul la programe, manuale, trainingul profesorilor / Pariul meu: peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la liceu și o participare mai mare la Bacalaureat

Ministrul Educației și Cercetării Daniel David a semnat ordinul de ministru pentru aprobarea planurilor-cadru de liceu. Este „primul pas într-o reformă mult mai importantă pe care trebuie să o facem…
Vezi articolul

Reprezentantul elevilor, la dezbaterea de la Iași despre planurile-cadru: Ne dorim introducerea „Educației pentru sănătate” și „Educației media” în oferta națională de opționale / Istoria Holocaustului și istoria comunismului să fie incluse sub forma săptămânii pare-impare

Elevii își doresc introducerea unor materii precum Educația pentru sănătate și Educația media într-o ofertă națională de opționale, a afirmat reprezentantul elevilor, Teodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, în…
Vezi articolul

Rata de absolvire la licee teoretice este în scădere – studiu al Institutului de Științe ale Educației. Mulți elevi se gândesc să renunțe la școală după primul an de liceu pentru că nu învață lucruri care să le fie de folos în viață. Alte motive: elevii simt că au rămas în urmă la învățătură și că pierd mult timp pe drum spre liceu

Mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață, arată un studiu recent…
Vezi articolul